جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۲
تذکری حکیمانه، راهبردی قوی؛

"چندصدایی" دولت‌مردان و خطر سلب اعتماد افکار عمومی

شنبه ۸ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۹
کد مطلب: 377554
در واقع تفاوت صحبت‌های مسئولین اقتصادی دولت یازدهم به صورت فراگیر مشخص، خبر از عدم هماهنگی و چند صدایی را در این دولت نشان می‌داد.
"چندصدایی" دولت‌مردان و خطر سلب اعتماد افکار عمومی
سرویس سیاسی جهان‌نیوز - ابوذر علوی‌تبار: دیدار دولت‌مردان دولت تدبیر و امید با رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در هفته دولت و ارائه گزارشات خدمت ایشان توسط ریاست جمهوری، با تذکراتی از سوی رهبری معظم انقلاب همراه بود؛ تذکراتی که راهکار های اساسی برای حل مسائل و موضوعات راهبردی نظام در خود جای داده بود و در جهت استحکام درونی نظام اسلامی بیان گردید.

در این نوشتار به یکی از این تذکرات حکیمانه مقام معظم رهبری می‌پردازیم که نشان دهنده اشراف معظم له به مقوله‌های اجتماعی در کشور است:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی از تذکرات خویش نسبت به دولت یازدهم بیان می‌فرماید: «باید مراقبت شود تا در سخنان مسئولان دولتی تعارض وجود نداشته باشد و فلسفه‌ی تعیین سخنگو هم این است که از دولت صدای واحد در مسائل مختلف شنیده شود.»(۱) ایشان با اشراف دقیق خود، یکی از معضلات دولت یازدهم را اشاره و تبیین می‌نماید. در واقع یکی از مشکلات دولت یازدهم چندصدایی در کابینه و مشکلات ایجاد شده در کشور از این چند صدایی است.

یکی از مهم‌ترین اقدامات دولت ازابتدای تشکیل تاکنون، اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بود. طبق پیش‌بینی‌های دولت‌مردان در کارگروه ویژه‌ای که به ریاست مشاور اقتصادی رئیس جمهور برگزار می‌گردید، میزان انصراف‌دهندگان یارانه چیزی حدود ۱۰ میلیون نفر بوده که علاوه بر آن سخنرانی وزیر اقتصاد مبنی بر شناسایی ۱۰ میلیون فرد غیر نیازمند، می‌تواند موید آن باشد؛ تا جایی که تبلیغات گسترده و حتی طنزآمیز انصراف از یارانه‌ها فضای جامعه را پر کرد.

این اتفاق و همراه شدن آن با موج غیرمنتظره ثبت‌نام مردم و اینکه واقعیت این امر چه بود، نوشتاری جداگانه است که هدف این نوشته در برگیرنده آن نیست؛ چیزی که در این نوشتار اهمیت دارد موضع‌گیری دولت‌مردان حین و پس از اجرای فاز دوم هدفمندی است.

در واقع تفاوت صحبت‌های مسئولین اقتصادی دولت یازدهم به صورت فراگیر مشخص، خبر از عدم هماهنگی و چند صدایی را در این دولت نشان می‌داد. در جایی وزیر اقتصاد در صحن مجلس به شناسایی ده میلیون افراد متمول و فاقد صلاحیت دریافت یارانه اشاره می کرد و در جای دیگر مشاور ارشد رئیس دولت تدبیر و امید بر خلاف نظر وزیر اقتصاد اعلام می‌کند: «واقعیت این است که دولت آمار دقیقی از میزان و شمار خانوارهای فقیر در اختیار ندارد. آنچه دولت در اختیارش بود آمارهای مربوط به هفت میلیون نفر از افراد خیلی ضعیف از نظر درآمدی است که تحت نظر کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی‌اند. این هفت میلیون نفر از کمک‌های دو نهاد یاد شده استفاده می‌‌کنند. همچنین هفت میلیون نفر افراد ضعیف نیز شناسایی شده‌اند که کمیته امداد و بهزیستی منابع کافی برای پرداخت به آنها ندارند. ... »(۲) بیانی که کاملاً در نقطه مخالف اعضای کابینه قرار دارد و آن را هدف گرفته است. بر این اساس چنین رفتاری می‌تواند عدم اعتماد به برنامه‌ریزی کلان در اقتصاد توسط دولتمردان را به نمایش درآورد؛ اعتمادی که حتی توسط دو میلیون کارمند دولت نیز مورد توجه قرار نگرفت و پیش‌بینی دولت در زمینه انصراف حداقل ۲۰ درصد از دریافت کنندگان یارانه‌ها را به شکست کشاند. (۳)

این‌ها بخشی از چند صدایی در درون یک دولت است که می‌تواند خطرات فراوانی را برای دولت یازدهم به ارمغان آورد که سلب اعتماد افکار عمومی یکی از این خطرات است. به عنوان نمونه‌ای دیگر، می‌توان به مواضع متفاوت معاون اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی اشاره کرد. او در جایی ضمن رد احتمال ورود به حساب‌های بانکی افراد، شایعه سرک کشیدن بر حساب‌های مالی اشخاص را مردود می‌داند و در جای دیگر اعلام می‌دارد دولت می‌تواند به وسیله قانون راستی‌آزمایی‌های را در زمینه یارانه‌ها انجام دهد. (۴) واین در در حالی است که همگان می‌دانند این راستی‌آزمایی، بدون سرک کشیدن به اطلاعات مالی و اقتصادی افراد امکان‌پذیر نبوده و نیز قانون به آن به عنوان یک ابزار رسیدگی کننده جهت جریمه دریافت یارانه افراد غیرصلاحیت دار اشاره دارد.

در نمونه‌ای دیگر، در بخشی از بدنه دولت، میزان نرخ‌گزاری حامل‌های انرژی همچون بنزین بسته به میزان انصراف مردم از دریافت یارانه‌ها اعلام می‌شود(۵) و در جای دیگر، وزیری به مخالفت با این دیدگاه، سخن از شیب ملایم در نرخ‌گزاری بنزین می‌کند. (۶)

این نمونه‌ها تنها بخشی از ناهماهنگی دولتمردان دولت تدبیر و امید در زمینه وحدت کلام و موضع‌گیری است. وحدتی که در هدفمندی یارانه‌ها، کابینه را تا مرز اختلال نیز پیش برد و نتیجه عکس و دور از انتظار دولت‌مردان در تصمیم‌گیری افکار عمومی مبنی بر انصراف یارانه‌ها را نیز به دنبال داشت.

در واقع آنچه که باید دولت‌مردان دولت یازدهم به آن توجه کنند، تذکرات حکیمانه رهبری است که به صورت آشکار بخشی از نقاط ضعف و چالش‌های پیش روی دولتمردان را نشان می‌دهد. توجه به این نکات می‌تواند ضمن ارزیابی دقیق و ارائه محاسبات درست، راه‌گشای مشکلات و موانع حساس کشور در زمینه‌های مختلف باشد.

مآخذ:
۱) پایگاه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری، ۰۵/۰۶/۱۳۹۳
۲) http://www.mehrnews.com/detail/news/۲۲۷۵۰۲۷
۳) http://www.irna.ir/fa/NewsPrint.aspx?ID=۸۱۱۲۷۸۹۵
۴) http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=۱۳۹۳۰۴۱۱۰۰۰۳۱۱
۵) http://aryanews.com/News.aspx?code=۲۰۱۴۰۴۱۴۱۴۲۲۳۷۹۷۶&svc=۱۴
۶) http://www.shana.ir/fa/newsagency/۲۱۴۷۰۱
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی اصغر
این چند صدایی سخنانی که 180 درجه با هم اختلاف داره روز به روز تشدید میشود .
فاطمه
اعتماد به دولت؟! ........