پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۴
پیروزی مقاومت چه مسائل راهبردی را یادآوری کرد؟

مقاومت؛ تنها راه امتیازگیری از اسرائیل/ پیامی که شاخه نظامی حماس به شاخه سیاسی‌اش داد

چهارشنبه ۵ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۹:۰۴
کد مطلب: 377375
امروز اسراییلی ها آتش بسی را پذیرفته اند که پس از سالها محاصره غزه را شکسته و اسراییل بازنده سیاسی این جنگ نیز محسوب می شود.
مقاومت؛ تنها راه امتیازگیری از اسرائیل/ پیامی که شاخه نظامی حماس به شاخه سیاسی‌اش داد
گروه بین الملل جهان نيوزـ محور مقاومت طولانی ترین جنگ خود را با اسراییل را پشت سر گذاشت. امروز اسراییلی ها آتش بسی را پذیرفته اند که پس از سالها محاصره غزه را شکسته و اسراییل بازنده سیاسی این جنگ نیز محسوب می شود.

آتش بسی که مقامات اسراییلی می گویند نتانیاهو آن را از محور مقاومت گدایی کرده و برای اولین بار این گروه های مقاومت بودند که زیر بار آتش بس نمی رفتند. اما جنگ اخیر یکبار دیگر برخی محاسبات راهبردی را یادآوری می کند که در ذیل به بخشی از آن به اجمال اشاره می شود:

الف: طی ۵۰ روز یک باریکه چند کیلومتری را جنگنده های اسراییل بمباران کردند، اما بسیاری از تونل های مقاومت همچنان باقی ماند و مهمتر آنکه هیچ علائمی از کم شدن تعداد موشک های پرتابی به مناطق اشغالی و شهرهای مهم اسراییل توسط گروه های جهادی در این روزها مشاهده نشد. به تعبیر ساده تر تعداد موشک های مقاومت بیش از تصور و محاسبات سرویس های اطلاعاتی اسراییل و متحدین غربی بود. نکته مهمتر اینکه هم مراکز نگهداری این موشک ها پس از سالها کار اطلاعاتی همچنان محفوظ مانده و هم با حملات متعدد هوایی این مراکز، استحکام جالبی از خود نشان دادند. راهبردی تر آنکه این جنگ نشان داد که خلع سلاح مقاومت توهمی بیش نیست.

ب: حزب الله لبنان به مراتب از تجهیزات نظامی پیشرفته تر و منسجم تری از گروه های فلسطینی برخوردار است. این در حالی است که کارشناسان اطلاعاتی صهیونیستی در آخرین گزارش سالیانه خود تاکید کرده اند که حزب الله لبنان پس از دو سال جنک در سوریه به مراتب قوی تر و ورزیده تر و مجهزتر نیز شده است. به تعبیر دقیق تر این جنگ اثبات کرد در حال حاضر هر نوع درگیری نظامی میان حزب الله و اسراییل خسارت استراتژیک تر و وحشتناک تری را برای رژیم صهیونیستی رقم خواهد زد.

ج: جنگ اخیر یک بار دیگر اثبات کرد که مقاومت، تنها راه امتیازگیری از اسراییل و متحدین غربی اش است. امتیازاتی که امروز حماس و جهاد اسلامی از اسراییل به خاطر ایستادگی و با حفظ عزت گرفته اند قطعا سالها گروه های مانند فتح و کشورهای همچون عربستان، ترکیه و قطر و... نخواهند توانست نصف ان را هم بگیرند.

د: یکبار دیگر برای عموم ملت های مسلمان یادآوری شد که پیشروترین کشور در جهان اسلام در مسأله فلسطین، جمهوری اسلامی ایران است. به تعبیر دیگر گروه های مقاومت یکبار دیگر در بحبوبه جنگ تنها ایران و حزب الله را در کنار خود دیدند. به همین دلیل برخی اخبار نشان می دهد که شاخه های نظامی قسام بر سر ایران با چهره های سیاسی حماس اختلافاتی را پیدا کرده اند. آنها به مسؤولان سیاسی خود تذکر داده اند که حمایت ایران از مسأله فلسطین یک مسأله حقیقی است و فاصله معناداری با برخی کشورها همچون ترکیه و قطر دارد که تنها به اظهارات نیم بند سیاسی اکتفا می کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


اونچه که باعث پیروزی غزه شد مقاومتشون بود دربرابر تحریم و فشارها نه وادادگیشون ....
اگر این پیام رو دریافت کنن
مجید مجد
United States
به امید آزادی کامل سرزمین های اشغالی
مرگ بر اسرائیل