پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۱۱

آیا پیمان داعش و بعثی‌ها پایدار خواهد بود؟/ ۳ بعثی عضو شورای نظامی داعش

سه شنبه ۱۰ تير ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۵۷
کد مطلب: 368001
بعثی ها و داعشی ها امروز در عراق اعضای یک گروه محسوب می شوند.
آیا پیمان داعش و بعثی‌ها پایدار خواهد بود؟/ ۳ بعثی عضو شورای نظامی داعش
گروه بین الملل جهان نيوز ـ برخی ارزیابی های اطلاعاتی نیز نشان می دهد در حملات اخیر داعش به برخی شهرهای عراق و تصرف آنها نقش اساسی را بعثی ها بر عهده داشته اند ولی اینک زیر پرچم داعش فعالیت می کنند.

از سوی دیگر برخی دیگر از ارزیابی های اطلاعاتی نیز گویای آن است که مسؤولین اصلی داعش اعضای حزب بعث هستند، بگونه ای که ابو أیمن العراقی یکی از مهم ترین مسؤولان داعش در سوریه و از وابستگاه ارتش دوران صدام است. وی یکی از سه عضو شورای نظامی داعش است. لقبش در عراق ابو مهند السویداوی بود. وی متولد سال ۱۹۶۵ است و در ارتش رتبه سرتیپی در اطلاعات استخبارات هوایی عراق داشت. در سال ۲۰۰۷ برای مدت ۳ سال زندانی شد، در سال ۲۰۱۱ برای نبرد به دیر الزور در سوریه رفت. امروزه وی یکی از سرکرده های داعش در ادلب و حلب و کوه های لاذقیه است.

فرد دیگر أبو أحمد العلوانی، اسم اصلی وی ولید جاسم العلوانی است او از اعضای ارتش دوران صدام است وی نیز یکی از سه عضو شورای نظامی داعش است. نفر سوم و رئیس این شورا نیز أبوعبد الرحمن البیلاوی با نام اصلی عدنان اسماعیل نجم است که در نبرد الخالدیه در الانبار به هلاکت رسید. لقبش در عراق ابواسامه البیلاوی بود. وی از اهالی الانبار است. در ۲۷ ژوئن سال ۲۰۰۵ در بوکا زندانی بود. وی از نظامیان ارتش دوران صدام بود.

دست آخر، حجی بکر. نامش سمیر عبد محمد الخلیفاوی است. وی افسر سابق ارتش صدام و مسئول بخش مهمات ارتش بود. در زندان بوکا زندانی بود و بعد از آزادی از زندان به القاعده پیوست. او مهم ترین مرد داعش در سوریه بود و اخیرا به هلاکت رسید.

در همین حال ​عادل مراد از سران حزب اتحادیه میهنی کردستان طی گفتگویی نکته قابل تاملی بیان کرده است. وی ضمن اشاره به احتمال تجزیه عراق به روزنامه الصباح گفت: داعش قطعا عراق را ترک خواهد کرد و اداره آن قسمت ها را به بعث خواهد سپرد.

با این وجود برخی منابع از اختلاف میان داعش و بعثی ها خبر داده اند، بر اساس این گزارش ها مدتی است که استان کرکوک شاهد جنگ قدرت میان گروه تروریستی داعش و عناصر حزب بعث عراق است و هر یک از طرفین تلاش دارد دیگری را از عرصه اشغال اراضی عراقی بیرون براند.

روزنامه «ورلد تریبون» آمریکا به نقل از منابع عراقی نوشت که یگان‌های داعش در استان کرکوک در حال درگیری با یاران صدام بعثی هستند.

به گفته این منابع، درگیری‌های مسلحانه شدیدی میان دو طرف در جریان است و هر یک می خواهند مساحت بیشتری از کرکوک را تحت سیطره خود داشته باشند و در واقع این جنگ، جنگ قدرت است.

گروه تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام (داعش) با صدور بیانیه‌­ای خطاب به اعضای این گروه اعلام کرد که بعثی‌­ها ما را در حملات نظامی خود دخالت داده و سپر بلای خود کرده و اموال مردم را به غارت می­‌برند و به ما خیانت می­‌کنند.

در این بیانیه تاکید شده است که بعثی‌­ها به رهبری عزت الدوری در تلاش برای تسلط بر مناطق تحت نفوذ داعشی‌­ها هستند و در صحنه نبرد شرکت نمی‌­کنند بلکه نیروهای داعش را سپر بلای خود می­‌کنند.

در بیانیه مزبور از تمام نیروهای داعش خواسته شده که با بعثی­‌ها مقابله کرده و مانع توسعه نفوذ آنان و مصادره اموال مردم به نفع خود شوند.

در متن این بیانیه آمده است: بر اساس اخبار رسیده، نشانه­‌هایی مبنی بر خیانت فرماندهان شورای نظامی در حق دولت اسلامی در عراق و شام دریافت شده به این ترتیب که نیروهای نقشبندیه و بعثی‌­ها در تلاش هستند با محافظت از جان خود، اعضای داعش را به میدان نبرد اعزام کرده و جان خود را حفظ کنند و در کمین فرصتی هستند تا بر مناطق تحت نفوذ داعش تسلط یابند اما شما دستان بعثی­‌های وابسته به عزت الدوری را قطع کنید.

در ادامه این بیانیه آمده است: در این لحظات حساس و خطرناک، باید تمام اعضای داعش مناطق تحت نفوذ خود را در برابر سلطه جویی و غارت بعثی‌­ها حفظ کنند.

از سوی دیگر یک رسانه انگلیسی نیز از بروز اختلافات و شکاف میان داعش و بعثی های صدامی خبر داد و تاکید کرد ائتلاف این گروه ها به زودی متلاشی خواهد شد و نتایج خونینی خواهد داشت.

روزنامه فایننشال تایمز نوشت: شکافها در صفوف ائتلاف فرصت طلبی از شورشیان و بعثی هایی که در دوره صدام خدمت می کردند و قبایلی که ارتش عراق را مجبور به ترک موصل کردند، بروز کرده است.

این روزنامه پیش بینی کرده است جنگ و درگیری داخلی میان گروه های تروریستی و بعثی صدامی که بر موصل و برخی مناطق مسلط شده اند، با متلاشی شدن ائتلاف میان آنها آغاز خواهد شد. در سوریه نیز تروریستها که ابتدا با هم متحد شده بودند در ادامه بنا به دلایل مختلف با یکدیگر دچار اختلاف شدند و درگیریهای خونین میان آنها تلفات زیادی به جا گذاشت که همچنان این درگیریها ادامه دارد.

در همین حال این سوال پیش می آید نهایتا آیا پیمان داعشی ها با بعثی ها پایدار خواهد بود یا نه؟ برای رسیدن به پاسخ به این سوال دو نکته ذیل می تواند راهگشا باشد.

الف: تفاوت ایدئولوژیک معناداری میان گروه داعش و حزب بعث وجود دارد. همین تفاوت ایدئولوژیک سبب اختلافاتی در آینده نیز خواهد شد. همچنانکه برخی قوانین شرعی مصوب شده داعش در شهرهای تحت تصرف در عراق با مخالفت اعضای بعثی این گروه نیز رو به رو شده است. روزنامه المنار فاش کرد که پس از اشغال موصل، داعش بر مراکز و اداره‌های اصلی شهر مسلط شد و «هاشم الجماس» یکی از افسران بازنشسته سابق حزب بعث به عنوان استاندار موصل منصوب شد.
بر اساس اعلام شاهدان عینی در موصل، سه گروهک «داعش»، «شورای نظامی انقلابیون» وابسته به حزب بعث و گروهک «نقشبندیه» با هدایت «عزت الدوری» معاون اول سابق «صدام» با یکدیگر کنترل شهر موصل را در دست گرفته‌اند. اما اختلافات میان این سه گروه از همان ابتدا بروز کرد. داعش خواستار تسلط بر کل املاک دولتی و ذخایر اسلحه بود اما شورای نظامی انقلابیون مخالف این امر بود. علاوه بر این سرقت ۳۴۰ میلیون دلار از بانک‌های مختلف موصل به وسیله داعش باعث بروز اختلافات دیگری شد.

اختلاف میان گروهک داعش و نقشبندیه نیز بر سر وجود عکس‌های «صدام» در بخش‌های مختلف شهر موصل است، داعش از نقشبندیه خواسته هر چه زودتر این عکس‌ها را از سطح شهر جمع‌آوری کند.

بروشورهای داعش که با هدف وضع قوانین شرعی خاص این گروهک مانند ممنوعیت سیگار، ممنوعیت پوشیدن لباس‌های تنگ و قوانین خاص رفت و آمد زنان نیز در این میان خود بروز اختلافات دیگری شده است.

ب: اعضای حزب بعث تماما عراقی هستند ولی بسیاری از اعضای گروه داعش را تبعه های از کشورهای مختلف دنیا تشکیل می دهند. بعثی ها خود را مستحق اداره شهرهای عراق به خاطر عراقی بودن می دانند و به همین دلیل اختلافاتی در ریاست مکان های تحت تصرف با داعش پیدا کرده اند. همچنین موضوع اختلاف برانگیز میان بعثی ها و داعشی ها این است که گروهک داعش به دنبال خلافت اسلامی مورد نظر خود شامل عراق، اردن و سوریه است و مرزهای شناخته شده بین المللی را نمی پذیرد و بعثی‌ها نظری دیگر دارند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سعید110
تحسبهم جمیعا و قلوبهم شتی
انشاالله در این ماه عزیز خدا همه دشمنان اسلام رو نابود کنه
Iran, Islamic Republic of
اللهم اشغل الظالمين بالظالمين
مرگ بر داعش
میلاد
آمین
United States
انشالله مشمول "اشغل الظالمین بالظالمین" شوند
به امید خدا همینطور است
خدا سران این داعش آمریکا و اسرائیل و عربستان رو هم شرشون رو به خودشون برگردونه
بوالفضول
Iran, Islamic Republic of
جالب است داعش و رهبر آن كه خود را خليفه مسلمين مي دانند با حزب بعث نژادپرست و كمونيستي كه خدانشناس اند همكاري مي كنند !!!

ههههههههههههههه
احمق تر از خودشون پیدا نمی شه
داعش رفتنی است و عراق بزرگ و آباد ماندنی