پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱۱
۵۶
مقایسه برخورد منتقدان در دو دوره انتقال قدرت؛

از تلاش خونین برای به زیر کشیدن منتخب مردم تا حفظ آرامش همراه با وجه انتقادی

جمعه ۶ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۹
کد مطلب: 366300
کارشکنی در کار دولتی که مورد تأیید نظام است و مشغول انجام خدمات خود نسبت به مردم است، خیانتی آشکار به اسلام و ایران است؛ حال این دولت می‌خواهد دولت هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد و یا روحانی باشد.
از تلاش خونین برای به زیر کشیدن منتخب مردم تا حفظ آرامش همراه با وجه انتقادی
گروه سیاسی جهان نيوز - مسیح سلوکی: همگان به یاد دارند سال ۱۳۸۸ و وقایع اسف‌بار آن روزهای مملو از فتنه را. فتنه هم به معنای آشوب و «بغی» و هم به معنای«امتحان». فتنه ای که می خواست مردم سالاری را زیر سوال ببرد.

مردم سالاری یا دموکراسی در ایران به معنایی قدسی و دینی، دارای ریشه‌های قوی و مصبوغ و مسبوق به حق‌الله و حق‌الناس (رهبر انقلاب در زمان نوشتن رأی خود در انتخابات گذشته، رأی مردم را حق‌الناس خواندند) است و مشروعیت آن نزولی - از بالا به پایین بودن یا ازسوی خدا و نه مردم بودن- و مقبولیتش صعودی -یعنی پذیرش توسط مردم- است و نیز رهبری آن را کسی عهده‌دار است که توانسته انسانیت و معنویت را در خود جمع کند.

از این‌گونه دموکراسی که الگوی آن پیامبر صلح است و مدینةالنبی را در پس خود و نیز مدینه مهدوی را در پیش خود دارد، نمی‌توان متوقع چیزی جز مردم‌سالاری، گفت‌وگو، تساهل و در عین‌حال همدلی بود. اما آیا همان‌گونه که در سال ۱۳۹۲ دولت بدون خون‌ریزی منتقل شد، در ۱۳۸۸ نیز همین‌گونه بود؟! آقای هاشمی رفسنجانی پس از برگزاری انتخابات پرشکوه سال ۱۳۹۲ در این باره گفت: «مردم در انتخابات ایران کاری کردند که در کشورهای دیگر برای آن باید خونها ریخته شود». باید پرسید آیا خود ایشان در غائله ۸۸، نقشی در خون های ریخته شده برای روی کار آوردن دولت دلخواه‌شان نداشتند؟

تعظیم به عزم عمومی

از سال ۱۳۸۴ و کنار رفتن دولت اصلاحات، بسیاری از اصلاح‌طلبان شروع به نقدهای غیر منصفانه علیه دولت کردند و حتی شاهد آن بودیم که کارشکنی در کار دولت، چونان امری عادی در دستور کار برخی قرار گرفت. اوج کارشکنی را در انتخاباتی دیدیم که توسط دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۸ برگزار شد و برخی سلامت این انتخابات و انتخاب حماسی مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی به مانند همیشه، را با انگشت اتهام گرفتن علیه دولت و هم‌چنین کلیت نظام، به چالش کشیدند.

به راستی آیا عزم و اراده عمومی که به قول میشل فوکو چیزی «شبیه به روح است که کسی نمی‌تواند در برابر آن بایستد»، تنها زمانی ارزشمند است که خود ما ذی‌نفع آن باشیم؟ وقتی کسی مانند محمد قوچانی – به عنوان ژورنالیست شاخص اصلاحات- آرای ۱۷میلیونی احمدی‌نژاد را آرای مردمی عوام و غیر مسؤول تلقی و معرفی می‌کند، آیا این جز نشان از دموکراسی واژگون و نااصیل در نزد برخی نیروهای اصلاح‌طلب و لیبرال-دموکرات دارد؟!

کارشکنی در کار دولتی که با رأی مردم روی کار آمده و مشغول انجام خدمات خود نسبت به مردم است، خیانتی آشکار به اسلام و ایران است؛ حال این دولت می‌خواهد دولت هاشمی، خاتمی، احمدی‌نژاد یا روحانی باشد.

اکنون که یک سال از انتخاب رئیس جمهور منتخب مردم می گذرد، آرامش روانی و اجتماعی لازم برای کار دولت مهیا است و بی شک یکی از عوامل ایجاد آن وجود منتقدان و مخالفانی است که به رغم حضور جدی و فعال خود در فضای سیاسی کشور، منافع نظام و کشور را فدای خواسته ها و منافع خود نکرده اند. بر عکس آنچه که در سال ۸۸ به مدت ۸ ماه هزینه های سنگین سیاسی و اقتصادی و اجتماعی به کشور تحمیل شد و بانیان آن به رغم شکست، تمام تلاش خود را برای تداوم آن به کار بستند اما با فرونشستن غبار فتنه ناکام ماندند.

در این میان، نقد منصفانه توأم با معرفی راهکارها و روشنگری در برابر اشتباهات و خبط های دولتمردان نیز، وظیفه ای خطیر است که باید به قصد اصلاح و نه تخریب دولت صورت بگیرد. بر این اساس منتقدانی در پیشگاه خدا و مردم روسفیدند که همواره در نشان دادن نقاط قوت دولت برای حفظ و بالندگی امید در مردم اهتمام داشته و البته هرگز از گفتن نقاط ضعف و کژی ها و ناراستی ها جز لحاظ کردن منافع و مصالح ملی ابایی نداشته باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


از سال 84 برای اولین بار اول هاشمی و بعد کروبی ادعای تقلب در انتخابات کردن 4 سال اول احمدی نزاد گذشت سال 88 مخالفان احمدی نزاد با این ادعا که اگه احمدی نژاد رای بیاره حتما تقلب شده به استقبال انتخابات رفتن و وقتی رای نیاوردن پروژه شورشهای خیابانی رو کلید زدن و حالا الان وقتی به اینهمه امتیاز دادن برای توافق ژنو اعتراض کردن منتقدان یه عده کم سواد خطاب شدن تلویزیون الشرقیه عراق چند روز پیش در اخبارش آورد که ایران سر رفتن مالکی و در گفتگوهای اورانیومش با آمریکا توافق کرده .متاسفانه دولتمردان ما تا نوک دماغشون و بیشتر نمی بینن که رفتن مالکی در نهایت به ضرر ایران تمام میشه بارزانی الان خواستار جدایی اقلیم کردستان عراق از عراق و در ضمن از مدتها قبل ایرانیان رو در کردستان ایران بیگانگانی در خاک کردستان می نامید کردستان عراق جدا بشه بارزانی ول کن نیست و خواستار کردستان ایران اینم که مدافع برای حرم به عراق اعزام میشه کافی نیست این جوونا میرن و اکثرا بر اثر اصابت خمپاره شهید میشن ایران باید مثل سوریه که داعش رو در خاک عراق بمباران کرد بمباران کنه نه اینکه ادای سوییس و درآره و ادعای بی طرفی کنه بعد از عراق نوبت ایران داعشیها انقدر از شیعیان متنفرن کهدر موصل کارمندان شیعه رو از کار بیکار کردن انقدر که برای مسی بخاطر یه گل پیغام فرستادن حالا تو این شرایط وادادگان ایران الان که می تونن کار داعش رو تموم کنن و این خطر رو از مرزهای ایران دور کنن فکر توافقن اینکه تحریمها برداشته بشه درسته ولی نه بهخ هر قیمتی به قیمت فروش مملکت
عسگر
بهتر نيست يه کم واقع بينانه تر به قضيه نگاه کنيم؟
به نظرتون سال 88 قبل و بعد از انتخابات مجموعه حاکميت اعم از دولت و صدا و سيما و شوراي نگهبان و ... عملکرد منصفانه اي داشتن؟
آيا نميتونستن کاري بکنن که دروغ تقلب رو ملت باور نکنن؟
من به نظرم همه کاري کردن که اين دروغ رو مردم باور کنن. موسوي وکروبي اين دروغ رو مطرح کردن اما بقيه سعي کردن با رفتار و حرفاشون (آگاهانه يا نا آگاهانه) ملت اين دروغ رو باور کنن . ميشد طوري رفتار کرد و طوري مديريت کرد که اين اتفاقا نيفته يا تا اون حد پيش نره. اما متاسفانه هيچ کس حاظر نيست از گناه خودش توبه کنه. همه ميخوان رقباشون توبه کنن.
بی نام
دوست عزیز شما هم خواسته یا نا خواسته حرف اونا رو داری میزنی چرا که داری حاکمیت رو متهم می کنی
عسگر
برادر اگر درست خونده باشي مطلب من رو ميبيني که من فقط حاکميت رو محکوم نکردم. من عرضم اينه اگر مسولين وقت ما مديريت بحران بلد بودن هيچ وقت اين اتفاقا با اون دامنه بوجود نميومد. اولين مرحله مديريت بحران پيشبيني و پيشگيري از بحرانه که متاسفانه عزيزان به جاي پيشگيري اتفاقا برعکس دامن زدن به بحران.مثلا موضعگيري اکثريت اعضاي شوراي نگهبان به نفع يه کانديدا و ... در ضمن اگر حاکميت اشتباهي کرده حتما بايد محکومش کرد. ربطي نداره حرف اونا باشه يا نباشه.
به فرموده حضرت آقا فتنه گران 10 سال برای این آشوب ها برنامه ریزی کرده بودند ..
عسگر
من مخلص شما و حضرت آقا هستم اما عرض من چه ربطي به اين فرمايش شما داشت؟
ان شاالله که شما خودت جزء متوهمین تقلب نباشی کی سعی کرد تقلب رو مردم باور کنن کی بود که از همون سال 84 گفت تقلب شده کدوم کاندیداها بودن که از قبل از انتخابات 88 گفتن باید کمیته صیانت از آراء تشکیل بشه(موسوی و کروبی). هاشمی و اعوان و انصارش حتی برای دو دوره تحمل صدای مخالف با خودشون رو نداشتن شمایی که میگید صدا و سیما و همه مقصر بودن الا حضرات (موسوی و کروبی و هاشمی و ...). همین پارسالم روحانی فرد وابسته به هاشمی و خاتمی رای نمیاورد میگفتن تقلب شده اصلا انگار انتخابات تنها در صورتی بی تقلب بوده که هرکی اینا میخوان رای بیاره اونهمه کارشکنی نتیجه اش چیزی جز عقب موندن کشور شد
عسگر
برادر عزير من کي گفتن که همه مقصرن غير از اون افرادي که اسم بردي؟
من که گفتن تقلب يه دروغ بود. من عرضم اينه که اگر ما(منظورم مجموعه افرادي که ميتونستيم کاري کنيم که اون اتفاقا کمرنگتر بشه)درستتر و بيطرفانه تر عمل ميکرديم مطمئن باش اون وقايع 8 ماه طول نميکشيد.اما حيف راستي بهتر نيست قبل از اينکه جواب بدي يه کم فکر کني و دوباره بخوني نوشته منو بعد با آرامش بشيني جواب بدي؟
علی اصغر
برادر مثل اینکه خیلی از مرحله پرتی یا خیلی زرنگ خودتو حساب میکنی چون فهمیدین دیگه نقلب تقلب کردن بو میده از اینطرف وارد شدی که بعله اگه فتنه شد نظام مقصر بود باید اینطوری میکرد یا اونطوری میگرد تا فتنه نشه پس فتنه کران بی تقصیر هستند در صرتیکه نظام نهایت تلاش را انجام داد که همه چی قانونی پیش بره ولی از نوکران بی اختیار چه انتظاری است .
عسگر
بسيار ممنونم که تو اولين قدم سعي کردي يه برچسب به من بچسبوني.عزيزم من گفتم نظام ميتونست کاري کنه که اين دروغ رو هيشکي باور نکنه اما متاسفانه ...
ملت باور نکرده اون شمایی که نمیخوای روشنی روز رو ببینی
عسگر
نميدونم شما تعريفت از ملت چيه اما من هم اونايي که 25خرداد اومدن بيرون رو جزء ملت ميدونم هم اونايي که حماسه9 دي رو خلق کردن. اتفاقا اين شمايين که نميخواين چشماتونو باز کنين و واقعيت ها رو ببينين.
در ضمن خواهش ميکنم يه بار ديگه نوشته منو بخونين ببينين چي نوشتم.
محمدخ
Iran, Islamic Republic of
آقای عسگر
خوبه انسان یک مقدار واقع بین و منصف باشه
عسگر
اي کاش همه اينجور باشيم
تقی
اگر قرار بود تقلب بشه خب اصلا شورای نگهبان اون نامرد رو به دلیلی تایید نمیکرد مثلا 20 سال دوری از سیاست دیگه بالاتر از رفسنجانی که نبود
عسگر
با اينکه نفهميدم چرا در جواب من نوشتين اما حرفتونو تا حدودي قبول دارم
شورای نگهبان چندبار دعوت نامه برای همین آقایون فرستاد چندبار دعوتشون کرد که بیان و مشکلات رو بگن اما اونا خیلی تو توهم بودن و اینا رو نمیدیدن

بهتون پیشنهاد میکنم مستند نگهبان آرا رو حتمن ببینید
عسگر
دوست عزيز من بيشتر منطورم قبل از انتخابات بود. البته اينجوري خيلي نميشه بحث کرد. ايکاش فضايي باشه بتونيم حظوري بحث کنيم.
مجتبی
عزیزم
ایرانی که سر مالکی توافق کنه کیست؟
اونی که داره جنگ ر اداره میکنه یا اونی که همه ی هم وغمش فیس بوک است
مگه کسانی که دنیاشون به اندازه فیس بوک کوچک است می تونن سرنوشت عراق و سوریه را رقم بزنند

ایران فقط دولت نیست!!
متوسلیان
اوج کارشکنی را در دوسال آخر دکتر احمدی نژاد یعنی سال 90 تا 92 شاهد بودیم که علیرغم تذکر آیت الله خامنه ای مبنی بر اصلی - فرعی کردن مسایل یک عده خودعمارپندار انجام دادند و زمینه ساز حذف مهندس مشایی از رقابتی شدند که نتیجه آن از قبل دور از ذهن نبود و آن هم پیروز شدن کاندید جناب بهرمانی!
ببخشید پس این گروههای فشاری که به تجمعات حمله می کنند و با چماق مراسم رو به هم میزنند منتقدان منتفی هستند که میخوان آرامش جامعه حفظ بشه! چه جالب تا حالا نمی دونستم!
...
شما حالا سخت نگیر
حمید
منظورت همون هایی هست که سطل اشغال اتیش میزدند!
صد در صد
تا جایی که می دانیم این شبه روشن فکرهابودند با آنهمه ادعاهای دروغین بزرگترین جنایات را در سال 88 رقم زدند ، حافظه تاریخ را نمی توانید پاک کنید ...
یعنی به نظر شما کسانیکه تحت حمایت آمریکا وانگلیس اسراییل غاصب و با پولهای وهابیون ملعون عربستان کشور را به آشوب میکشند مردم جهت دفاع از دین و انقلاب و کشورشان نباید جلو اینها را به گیرند وبه قول قدیمی ها باید سنگها را ببندد سگها را آزاد بگذارند؟؟!!
به نظر بنده هیچ کودک نابالغی که هیچ حتی هیچ خل وچلی هم این را قبول نمیکند بهتر است به رون پزشک مراحعه کنی
حاااااااامد
بیش از 15نظر دادم نظرات چاپ نمیشه!!!!!
....
چراغعلی
گروهای فشار و چماقداران ساخته و پرداخته اصلاح طلبان طالبانی و فتنه گران وابسته به آنها هستند چماق نماد فتنه کران است
محمدخ
Iran, Islamic Republic of
گروه فشار اونایی بودن که تو انتخابات زدن وشکوندن و بردن وب هناموس ودین ومذهب وعاشور او...اهانت کردن.
....
Turkey
جدی؟
میخوای من چند تا عکس از چماق دارای اصلاح طلب بذارم
تو هم چند تا عکس از چماق هایی که ادعاشون رو داری؟
با هم مقایسه کنیم؟
میخوای سوابق...پونز و رفقا رو با سوابق این طرفیا مقایسه کنیم؟
آخه هر گندی که بشه تصورش رو کرد زدین تو مملکت هنوزم مدعی هستین و دو قورت و نیمتون باقیه
Iran, Islamic Republic of
بعضی خواص که امروز مردم سالاری را علم کردند اگر لطف خدا نبود تا امروز مثل کشورهای عربی درگیر بودیم
مرگ بر اصلاحات امریکایی
حاااااااااامد
حیف که نظرات ماها پخش نمیشه....
مرگ بر آمریکا
بیشبار
طاها علوی
در به وجود آوردن بستر فتنه ی 88 چند عامل مهم دخیل بود اول کلید زدن پروژه ی تقلب توسط رسانه های معاند داخلی و خارجی و القای احتمال تقلب در اذهان مردم . دوم کسانی که قبل از شمارش آراء خود را پیروز انتخابات می دانستند و به همدیگر تبریک گفتند . سوم تز سیاستمدارانی که رأی قشری از دانشجویان و دانشگاهیان و اهل هنر را به کاندیداهای مورد نظر خود ، با فضیلت تر و ارجح تر از رأی عامه ی مردم تلقی می کردند و چهارم همزمان با این سه ، پروژه تبلیغ و هوچیگری رسانه های همسو با این جریان برای شبهه افکنی و غبار آلود جلوه دادن فضای انتخابات . پنجم غفلت خواص بی بصیرت که حاضر بودند دشنه ای را در دل خود فرو کنند تا شاید از پشت خراشی برحریف واردسازند . با این وجود، باید پذیرفت که سمت و سوی سیاست در ایران در دو مسیر قرار گرفته است : مسیری که به رهبری رهبران نوردر تلاش است که قافله ی انقلاب را به سرمنزل مقصود یعنی انقلاب جهانی مهدی موعود (عج) متصل کند و مسیری که به رهبری رهبران نار و ترویج اندیشه ی سکولاریسم این قافله را با اباحه گری و دور کردن از مسیر حقیقی خود در جهان منحط و پست مادیگری در قالب مدرنیته هضم کند . و متأسفانه باید گفت که سپاه این قافله منفک شده از آرمان های انقلاب اسلامی به یُمن ابزارهای مُدرن و پیشرفته ای که در اختیار اوست در حال پیشروی است بدون اینکه جبهه ی مقابل ، تکنیک و ابزار جدیدی را به کار گرفته باشد متأسفانه و هزار بار متأسفانه سخن و اظهار نظر بعضی از بزرگان و سیاستمداران که باید به عنوان فرمانده فرهنگی و سیاسی جبهه ی حق عمل کنند ، در تسریع و تأیید این پیشروی نقش به سزایی داشته است . و اگر این روند ادامه داشته باشد بدون شک قافله ی انقلاب و قافله سالار آن مانند زمان امام حسین (ع) در اقلیت قرار خواهد گرفت و قافله ی کج رو و کج اندیش در اکثریت ، هر چند لایه هایی از این قافله نیز دارای علقه ی دینی و مذهبی تا سرحد مرجعیت هستند . این هشدار را جدی بگیرید .
آدمیزاد
Colombia
جناب طاهاعلوی ، کسانی که سال 88 به آقای احمدینژاد رای دادند از همه جور طرز تفکر و قشرهای گوناگون (مذهبی و غیر مذهبی ، ملیگرا ،اقلیتهای دینی..)بودند، اشتباه است که رای بزرگ احمدینژاد را به قشر خاصی وابسته بدانیم.
United States
ملی گرا ؟؟؟؟؟؟
برو بابا توهم زدی .
آدمیزاد
Colombia
دوست عزیز، منظورم از ملیگرا جناح ملیگرای سیاسی نبود بلکه بهتر بگوییم بومی گرا.
طاها علوی
بنده هم قبول دارم که آقای احمدی نژاد از همه ی اقشار جامعه دارای رأی بود ، اما در هرم جمعیتی انتخابات کشور همیشه سه گروه ایفای نقش می کنند : گروه اول نخبگان که دررأس این هرم قرار داشته اما از نظر جمعیتی در اقلیتند حدود 15درصد ، گروه دوم متوسط ها که در میانه ی هرم قرار دارند حدود 35 درصد و شاید بتوان گفت که رأی متوسط ها نزدیک به پنجاه پنجاه است . و گروه عوام مردم که در پایین هرم قرار داشته با جمعیتی حدود 50 درصد و همیشه عامه ی مردم بوده اند که سرنوشت انتخابات را به این سمت یا آن سمت می کشانند . البته انگیزه ی عامه ی مردم نسبت به انگیزه ی گروه اول و دوم که آمیخته ای از اقتصاد وسیاست است ، اقتصاد محض می باشد اما متأسفانه آراء آنها همیشه کم رنگ و مصادره ی به مطلوب شده است .در انتخاب آقای احمدی نژاد هم ضمن اینکه گروه اول حضور داشتند اما حضور گروه دوم و سوم ومخصوصاً گروه سوم پررنگ تر از گروه اول بود
آدمیزاد
Colombia
با سلام
با شما موافقم، در حقیقت انتخاب آقای احمدینژاد انتخاب مردمی با سلیقه های بومی بود، اما طرف مقابل او تنها نماینده گروه خاصی از جامعه مرفه و غربگرا بود.
Iran, Islamic Republic of
احسنت
کاملا صحیح و منطقی بود
ولی کو گوش شنوا!!!!
....
United States
با سلام

اقدام رئیس جمهور در آنچه " دعوت از رقبای انتخاباتی و تبادل نظر و استفاده از نظرات آنها " خوانده شد ، هرچند ظاهرا کار بسیار پسندیده ای بود ، اما به نظرم جنبه ی نمایشی و تبلیغاتی نیز داشت .(اگر نگوییم همه اش این بوده) . ان شاالله که اشتباه میکنم . اما آقای روحانی آنطور که نشان داده ، در بسیاری از موارد اصلا با منتقد و نظر مخالف خود موافق نیست و او را برنمیتابد ! چه رسد به این که بخواهد از نظرش استفاده هم بکند .مخصوصا اینکه رقیب انتخاباتی اش باشد که با بعضی از آنها اختلاف نظر اساسی و جدی در حوزه های مختلف نیز دارد . این دولت نشان داده که حرف هایی میزند و بعد دقیقا برعکس آن عمل میکند . از رهبری و مراجع دم میزند و حرف های شیک میزند و از آخر کار خودش را میکند . متأسفانه رفتارهای نمایشی و زرنگ بازی ها چاشنی کار دولت شده . از این روست که نمیتوان باور کرد جلساتی همچون جلسه با رقبای انتخاباتی صددرصد صادقانه و واقعی و دور از یک حرکت نمایشی است .
انصافا" رفتار و عملکرد احمدی نژاد بویژه در دوره دوم ریاست جمهوریش به هیچ وجه قابل دفاع نیست ضربات بزرگی به منافع ملی ایران زدند و کشور را تا آستانه جنگ نظامی و فروپاشی اقتصادی کشاندند اگر در دور دوم احمدی نژاد نمی آمد و یکی از آن سه نفر رئیس جمهور میشد وضع کشور به این صورت به سمت نابسامانی پیش نمی رفت و به موقعیت کشور و اقتصاد ملی آسیب زده نمی شد اما متاسفانه با تصدی احمدی نژاد و مشایی خیلی ضررو زیان به کشور وارد شد از جمله حوادث سال 88 که مسبب واقعی و اصلی آن هم جریان انحرافی بودند که اختلاف و تفرقه بین یاران قدیمی انقلاب انداختند و به آن آشوبها دامن زدند
نخیر برعکس اگر یه عده انقدر کارشکنی نمیکردن دعوت به تحریم نمیکردن کار به اینجا نمی کشید شما واقعا فکر می کنید مثلا اگه کروبی رییس جمهور میشد وضع کشور بهتر بود اگه موسوی رییس جمهور میشد وضع کشور بهتر میشد؟موسوی چند سال بود از سیاست کنار بود اصلا یه بازنشسته سیاسی به حساب میومد هر کدوم از اون کاندیداها هم بودن با اونهمه فشار و تحریم و اونهمه زیرآبزنی و کارشکنی از داخل وضع به همین جا می کشید اگه در حق روحانی هم همونطور میکردن که با احمدی نژاد کردن از اول مردم و می کشوندن خیابون که تقلب شده بقیه کاندیاها تبریک نمی گفتن یه عده از داخل دعوت به تحریم میکردن همین میشد هرکسی تا حدی میتونه در برابر فشارها مقاومت کنه خود شما هم جای احمدی نزاد بودید با اونهمه سیل افترا و تهمت و کارشکنی نمی تونستی به کسی جز دوستان قدیمی خودت از سال 88 به بعد اعتماد کنید فراموش نکنید احمدی نزاد کسی بود که سال 84 وقتی رییس جمهور شد متکی رو که در ستاد لاریجانی بود وزیر خارجه کرد 4 سال اولشم خوب بود فقط نباید از ادبیات بدی استفاده میکرد ولی کارش خوب بود همین الان روحانی یک دهم فشاری که رو احمدی نزاد بود و نداره اینه وضع کار کردنش ریشه بیشتر مشکلات رو در تحریم میدونه و مخالفان افکارش رو یه عده کم سواد میدونه دیگه بهش فشار بیاد چی میشه
آدمیزاد
Colombia
یاران قدیمی انقلاب!!! منظورت آقای رفسنجانی و آقا زاده های ایشان است ؟؟ مگه نه؟؟
نفر دیگر آقای م .. رض.. همان تاجر وارد کننده سیگار و طراح (فدرالیسم) تجزیه ایران به دولتهای خودمخدار است .
اما درباره آقای موسوی کاندیدای 88 : ایشان بازیچه دست دیگران شد وگرنه خودش قصد بدی نداشت.
البته با این سه نفر طبیعی است که مردم به احمدینژاد رای بدهند.
صنم
به خدا این نظر شما عین دیکتاتوریه.چون شما از احمدی نژاد خوشت نمیاد حق نداری رای 25 میلیون ایرانی رو ضایع کنی
علی
و در اون 4 سال (88-92) آقایان هاشمی و موسوی و کروبی و لاریجانی و ....... همگی با دولت وقت همکاری کردند و منافع نظام رو در نظر گرفتند و این احمدی نژاد و اعضای دولت بودند که قصد همکاری نداشتند و کشور رو به آشوب کشیدند. اصلا آقایان نامبرده شده در حوادث بعد از انتخابات 88 تقصیری نداشتند. استغفرالله فکر کنم این قسمت رو یادت رفته بود بنویسی دوست عزیز
ماشالا کامنت ها مثل قیمتها سنگین شده!! من در این یک ساله قبول کردم که اشتباه به روحانی رای داده ام چون به عینه میبینم که انگار غنائم گرفته اند در شرکتهای دولتی، تبعیض و رانت و فامیل بازی بیداد میکنه مخوصا در شرکت خودرو سازی"پ"
داوود
برنامه چماقدارن یا همان فتنه گران این بود که چه پیروز بشن و چه بازنده کشور را به آتیش بکشند یا به اسم تقلب و یا به اسم جشن پیروزی که دو گروه شده بودند که یکی به اسم سبز ها گروه دیگه به اسم حزب الهی به جان هم بیفتند و مردم ساده هم یکی به طرفداری این یکی و یکی به طرفداری اون یکی کشور را داغون کنند که خدا نذاشت
Iran, Islamic Republic of
قیاس مع الفارق
خب مساله همینه که اون دور تقلب نشد و یه عده به نظام تهمت زدند
محمدخ
Iran, Islamic Republic of
ما هرچی تو این مملکت میکشیم از هاشمی وخانواده اونه-بخدا اگر اینها دستشون رو از معادلات این کشور کنار بکشن مطمئنا 80 درصد شمکلات حل میشه-
شما ببینید تو فتنه اینا هستند-....تو واردات وصادرات هستند-تو کارای دانشکاهی هستند-وای خدای من
ايکاش رئيس دولت قبلي نيز چنين تدبيري داشت و با گفتن خس و خاشاک و حرف هاي بي ربط مردم را تحريک نمي کرد. يکي از عوامل اصلي قضاياي سال 1388همين لجبازي و کيش شخصيت ايشان بود- ضمنا هيچ موقع حضرت ايت الله هاشمي رفسنجاني ادعاي تقلب در انتخابات را مطرح نکردند. رقباي انتخاباتي اقاي روحاني هم مجبور هستند که دعوت ايشان را بپذيرند. چون با اين پذيرش دعوت شايد مجددا اعتبار و حيثيت از دست رفته گروه اصول گرائي را نزد مردم بازيابي نمايند.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
خوابی یا خودتو به خواب زدی؟؟؟
میشه بفرمایید 1- متن اون نامه بی سلامی که آقای هاشمی به رهبری نوشتن چی بود؟؟؟
2- نقش مهدی هاشمی و رییس وقت دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات در اون استودیوی کشف شده در واحد علوم و تحقیقات چی بوده؟؟؟؟
3- نماز جمعه معروفی که ایشون امامش بودن و همه ضد انقلاب در اون شرکت داشتن محتواش رو میشه بفرمایید؟؟؟؟
و ....
ناشناس
به نظرمن درسال 88هم موسوی وکروبی مقصر بودند هم احمدی نژاد وهم دولت.