پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۹
۱۹
نگاهی به اقدام رسانه ای یک گروه تروریستی

اهداف داعش از انتشار تصاویر هولناک مانند سر بریدن/ آیا بازنشر این تصاویر درست است؟

شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۰۵:۴۹
کد مطلب: 366198
انتشار این تصاویر و فیلم ها در سایت ها واکنش های مختلفی را به همراه داشته است. برخی مخالف سرسخت انتشار این فیلم ها بوده و عده ای نیز تازه ترین فیلم های منتشر شده توسط این گروه تروریستی را بی فوت وقت، بازنشر می دهند.
اهداف داعش از انتشار تصاویر هولناک مانند سر بریدن/ آیا بازنشر این تصاویر درست است؟
گروه فرهنگی جهان نيوز ـ محمد نگینی: شاخه فرهنگی! ـ رسانه ای گروه تروریستی داعش هر چند وقت یک بار فیلم هایی از کشتار وحشیانه شان را در فضای مجازی منتشر می کنند که در رسانه های داخلی هم بازنشر گسترده ای می یابد.

اما انتشار این تصاویر و فیلم ها در سایت ها واکنش های مختلفی را به همراه داشته است. برخی مخالف سرسخت انتشار این فیلم ها بوده و عده ای نیز تازه ترین فیلم های منتشر شده توسط این گروه تروریستی را بی فوت وقت، بازنشر می دهند. برخی نیز بر این باورند که هیچ کدام از این اقدامات درست نیست. شناخت و تحلیل عملکرد و اهداف این گروه تروریستی در حوزه رسانه و نشر خبر و نیز اشراف بر تبعات بازنشر این دست تصاویر و فیلم ها می تواند به تصمیم گیری درست رسانه ای منجر شود.

داعش عامدا و برای رسیدن به اهدافی مشخص این کار را انجام می دهد. قبل از پرداختن به اغراض داعش در این خصوص، اشاره به یک مقدمه ضروری به نظر می رسد. حدود یک سال است که برخی از اهل تسنن عراق اعتراضاتی نسبت به دولت نوری مالکی دارند. بیشتر این اعتراضات که به صورت مسالمت آمیز و گاهی با جمعیت ده هزار نفری برگزار شده، یا مورد توجه واقع نشده یا اگر مورد توجه و رسیدگی قرار گرفته، موجبات رضایت اهل تسنن را فراهم نکرده و آنان را قانع نکرده است. در این شرایط داعش با توجه به موقعیت جغرافیایی که استان های الانبار و نینوا در هم مرز بودن با سوریه دارد سوء استفاده کردند و به اسم اسلام و براندازی نظام عراق و تجزیه آن به شیعه و سنی، وارد عراق شدند. حال برای تحقق اهداف شان جنایاتی را که مرتکب می شوند را در رسانه ها منتشر می کنند.

داعش با انتشار تصاویر جنایاتش اهداف زیر را دنبال می کند:

۱. با انتشار این فیلمها در میان مردم و حتی نظامیان ایجاد رعب و وحشت کرده و روحیه آنان را تضعیف کنند.

۲. با این کار اربابان مالی این گروه در کشورهایی همچون عربستان، احساس خشنودی بیشتری از این جانیان مزدور خواهند داشت. تأمین کنندگان مالی داعش قطعا احساس می کنند بهترین گروه مزدور تروریستی تکفیری را برای این کار انتخاب کرده اند و مردم از این گروه وحشت دارند. در این صورت داعش، اعتماد سعودی ها را برای سرمایه گذاری بیشتر جلب می کند. بی تردید هدف اصلی عربستان از این سرمایه گذاری عظیم ساقط کردن نظام های حکومتی بشار اسد و نوری مالکی است.

۳. وقتی این تصاویر منتشر می شود مردم پی به جنایات داعش برده و وقتی مورد هجوم قرار می گیرند با کمترین مقاومت یا بی هیچ مقاومتی فرار را ترجیح داده یا تسلیم می شوند.

۴. با انتشار این تصاویر می توانند به پروژه اسلام هراسی غرب کمک کرده و چهره ای بی رحم از اسلام به دنیا نشان دهند.

۵. انتشار این تصاویر موجب می شود شایعاتی که خود در خصوص قتل عام ها منتشر می کنند، بیشتر باورپذیر باشد.

۶. با انتشار این تصاویر به مرور زمان قتل و کشتار و سربریدن ها عادی می شود و قبح جنایت و قتل وحشیانه شکسته می شود که این خود اثرات بسیار بدی بر بدنه اجتماع، از نگاه جامعه شناختی دارد. اتفاقی که به شکلی دیگر توسط غرب با توزیع فیلم هایی که در آن خشونت موج می زند در حال رخ دادن است.

به رغم نگرانی از آثار سوء انتشار این فیلم ها، اما باید به وجه دیگر آن نیز توجه نمود. وجهی که نمایانگر آثار مثبت غیر مستقیم اقدام تروریستهای تکفیری داعش است. آنان خود اگر بر این امر وقوف پیدا کنند هیچ گاه دست به انتشار تصاویر هولناک جنایات خود نخواهند زد. از جمله نتایج مثبت اقدام زشت تروریست ها عبارت است از:

۱. شدت این جنایات به حدی است که انسان ها را با هر مرام و مسلکی برای متوقف کردن آن گرد هم می آورد. اتحاد غیر قابل تصوری که اکنون درعراق شکل گرفته است تا پیش از این امکان تحقق نداشت. حتی تصور اینکه دو گروه شیعی با یکدیگر اتحاد داشته باشند مشکل می نمود چه برسد به آنکه شیعه و سنی و علمای شان به همراه اقلیم کردستان همه وحدت به یک امر داشته باشند که خود در آینده این کشور بسیار موثر خواهد بود.

۲. شکل گیری وحدت مردم در قالب تشکیل سپاه مردمی که قطعا در آینده مانع از کودتای احتمالی ارتش عراق خواهد شد. دولت با پشتوانه این سپاه مردمی بیش از پیش می تواند مدیریت و عنان کشور را به دست بگیرد.

۳. پس از خروج نیروهای امریکایی و سکوت معنادار آن کشور برای مقابله با تروریست های داعش، عراق بیش از پیش به همسایه اش، ایران اعتماد خواهد کرد. گسترش روابط اقتصادی ایران و عراق و مشارکت ایران در زمینه احداث زیرساخت های اقتصادی عراق از جمله موهبات این اتفاق است.

۴. ملت ایران اعم از شیعه و سنی و سایر فرق و مذاهبی که در ایران هستند با دیدن این تصاویر بیش از پیش به قدرت نظام خود در ایجاد و حفظ امنیت کشور پی برده و قدرشناس آن خواهند بود. موضوعی که هیچ گاه چالشهای اقتصادی و مشکلات مرتبط با آن موجب فراموشی مردم درباره نقاط قوت کشور نشده است.

۵. انتشار این تصاویر موجب می شود که ملتها از این گروه ضاله به کلی منزجر شوند و گرایش به وهابیت سیر نزولی پیدا کند.

۶. مردم غیور و شهادت طلب ایران بیش از پیش انگیزه مقابله با این ظالمان را یافته و روحیه شهادت طلبی بیش از پیش زنده تر خواهد ماند.

۷. این حرامیان همانند یزید و آل یزید برای رسیدن به اهداف پلیدشان ابزاری بهتر از دین پیدا نکردند و مشابه مواجهه تاریخی امام حسین علیه السلام با یزیدیان می خواهند جنایتی بزرگ مرتکب شوند تا به تصور باطل خود زهر چشمی از مخالفان شان بگیرند با این تصور که هرچقدر جنایتشان وحشتناک تر باشد پایه قدرت شان مستحکمتر خواهد بود غافل از آنکه هزار و چهارصد سال است، چوب حماقت و اشتباه استراتژیک تاریخی شان را می خورند.

با این تفاسیر، نه آنان که معتقدند به هیچ وجه نباید تصاویر جنایاتی که خود تکفیری ها گرفته و پخش کرده اند درست می اندیشند و نه کسانی که بی محابا و بدون ملاحظه هر تصویر و فیلم جنایت باری را بازنشر می دهند. در صورتی که هوشمندی لازم در شناخت پیام و اثرات آن در مورد این تصاویر و فیلم ها به خرج داده شود، انتشار کنترل شده این تصاویر در فضای مجازی به ابزاری علیه این گروه تروریستی بدل خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


درسته چون باید همه مردم این قماش رو بهتر بشنوسن
حران
Iran, Islamic Republic of
ما شیعه هستیم
خون بیگناه می‌بینیم جوش میاریم
سر مظلوم بریده میشه برای ما آشناست
اینا احمق هستند که این تصاویر رو منتشر می‌کنند نمیدونند که:
عشق حسین است چه ها ‌می‌کند
خون حسین است چه ها می‌کند
خدا لعنتشون کنه
هیچی این داعشی ها حالیشون نیست
مرگ بر آل سعود
فرزند انقلاب
عدو سبب خیر شود اگر خدا خواهد.
خدایا تو را سپاس میگوییم بخاطر اینکه دشمنان ما را از احمقها قرار دادی.
داوری
مردم غیور و شهادت طلب ایران بیش از پیش انگیزه مقابله با این ظالمان را یافته.....
از مردم خرج نکن !!!!!!!!
مسئولین و کارگزاران و رانت خواران و حقوق بگیران چند میلیونی مقدم ترند ....
Iran, Islamic Republic of
داعش = دولة الارهاب و العصیان و الشرارة
Iran, Islamic Republic of
داعش = ارتش غیررسمی آل سعود
محمد
برای مثال من به خبر اعدام 1700 نفر بسیار مشکوکم. در تمام تصاویر تعداد افراد کمتر از 40 تا 50 نفر بود

هرچند همین برای نشان دادن وحشیگری آنان کافیست اما 1700 نفر عدد هولناکی است
ایرانی
اینا رو نباید راحت کشت.
اینارو باید یه سانت یه سانت تیکه تیکه کرد.
.....
تنگ طه
ايراني عزيز وحشي گري از ايراني مسلمان برنمي آيد . اين كارها مخصوص سنگدلان تكفيري است اگر ما هم مانند آنها رفتار كنيم كه با آنها فرق نداريم . آنها بايد كشته شوند ولي طبق سفارش اسلام بدون مثله كردن و آزارهاي ديگر .
موسوی
باسلام بنده معتقدهستم ایران بایستی در سیاست خارجی خود با آل سعود دربرخی ازمسائل تجدیدنظرکند.
احسنت بر این تحلیل جامع و زیبا
بصیرت یعنی همین حرکات دشمن را خوب شناسایی کنی و هدافش را بشناسی.
عکس جنایات این حرامیان رو باید منتشر کنید تا دنیا اینها و حامیانشون از ترکیه و اردن و امارات آل سعود گرفته تا حامیان غربیشون رو بشناسن آمریکا هم داعش رو در سوریه حمایت و تجهیز می کنه و در عراق تروریستی میدونه ظاهرا تو سوریه تروریستهای خوب هستن از نظر آمریکاییها و غربیها
Iran, Islamic Republic of
شیعه غم نیستی ندارد
جان دادن عاشقان نجات است
Iran, Islamic Republic of
آره ، باز نشر این تصویر ها درسته.
حالمون از دشمن بیشتر بهم میخوره، بیشتر متنفر میشیم، رفتیم جنگشون، ثانیه ای هم رحم نمیکنیم.
Iran, Islamic Republic of
باخيلي از دلايل عدم باز نشر كه نوشتين موافقم.اما تضعيف روحيه رو قبول ندارم چون هر آدمي ميدونه با اين جماعت نكشه كشته ميشه پس مردونه بايد وايسه بجنگه.
زهرا
سر بریدن ایجاد انزجار می کند نه ترس ما سالهاست روضه ی سر بریدن گوش کرده ایم . من سرمو می دم فدای وحدت و اسایش همشهریانم فدای ابروی وطنم
مجید
سلام.بنده به عنوان یک ایرانی و یک انسان معتقدبه خدا پیشنهادی دارم.....
خدمت دولت محترم ایران اسلامی عزیز.جناب روحانی:
"" درابتداکه به گواهی اسنادغیرقابل انکار داعش را امریکا و انگلیس و عربستان و ترکیه و اردن و.... بوجوداورده و حمایت تسلیحاتی میکنند. تا وقتی امیدداشتند داعش بتواند بشاراسد و دولت مردمی وقانونی سوریه را نابودکند!حرفی نمیزدنند و داعش را گروه معارض سوری و مردم سوریه میخوانند.اما حالا که امیدی به داعش ندارند.میخواهندبا دست اویز قرار دادن داعش واردمنطقه شوندکه بیشترین خطرش متوجه ایران سوریه لبنان وعراق است.
حال که امریکا ومتحدانش داعش را تروریست قبول دارند، ایا بهتر نیست ازاین حرکتشان ما بهره ببریم.؟
دولتهای ایران عراق سوریه ولبنان با هم پیمان نظامی ببندند تا شر تروریستهای داعش و تکفیری ها را بکنند و این قائله که یکسره کنند. که تودهی به امریکا و حامیان تکفیری ها خواهند بود""
.......
.اگربه گوش دولت عزیز برسد...تشکر
سارا
من خیلی ازشون میترسم،ولی الان که خوندم یه ذره آروم گرفتم...خدایا این امنیت رو از وطنمون نگیر
خدای مقتدرم نسل این بی رحم های بی وجدان رو منقرض کن،...