شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱۸
۳۶
نکاتی قابل تأمل درباره آزادسازی مرزبانان ربوده شده؛

وقتی دولت، مدافعان اسامه بن لادن را به میانجیگری با بازماندگان گروهک تروریستی ریگی فرستاد

دوشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۳ ساعت ۰۱:۴۴
کد مطلب: 353396
عبدالرئوف سخنگوی گروهک تروریستی جیش العدل گفته است که اختلاف نظرهایی با عبدالحمید دارند و البته به معنایی دیگر اشتراکات هم دارند! سؤال اساسی این است که این نقاط اشتراک چیست؟
وقتی دولت، مدافعان اسامه بن لادن را به میانجیگری با بازماندگان گروهک تروریستی ریگی فرستاد
گروه سیاسی جهان نيوز: نزدیک به دو ماه گروگانگیری مرزبانان کشورمان و اینک نحوه آزادسازی آنان به دست یک گروه تابلودار مرتبط با برخی سرویس های جاسوسی منطقه ای مخصوصا عربستان سعودی حاوی نکاتی قابل تامل است.

الف: شهادت شهید دانایی فرد یکی از حوادث قابل تأمل این گروگانگیری است. نکته اول اینکه شهید دانایی فرد تنها مرزبان بومی منطقه بوده و دیگر مرزبانان از مناطق دیگر کشور هستند. آنچه ارزیابی ها اطلاعاتی نشان می دهد این است که از چندین سال قبل بررسی هدفگذاری تروریست ها همزمان با به هم زدن روابط شیعه و سنی در جنوب شرق و همچنین ایجاد اختلافات قومی میان مردم بومی این منطقه توأماً پیگیری شده است. شهادت دانایی فرد در این راستا قابل ارزیابی است. گروهک تروریستی جیش العدل با شهادت دانایی فرد تنها به این هدف می اندیشد و به یک معنا بخش مهمی از ماموریت خود را به انجام رسانده و مابقی ماجرا ـ نحوه آزادسازی مرزبانان ـ بیشتر جنبه عملیات روانی از طرف این گروه پیدا کرده است.

ب: تروریست ها در بیانیه خود علت اصلی، را پاسخ به مطالبه مولوی عبدالحمید اعلام کرده اند. آنان این مسأله را عنوان کرده اند که به هر حال او رهبر اهل سنت آن منطقه است و به نظر او احترام گذاشته اند. در این باره یک تناقض مهم وجود دارد و آن اینکه اگر او را به عنوان رهبر قبول دارند چرا تمام سخنان وی را مبنی بر پایان مبارزه خشونت آمیز نمی پذیرند و به صورت کامل دست از اقدامات تروریستی بر نمی دارند؟ این تناقض چگونه قابل حل است؟ این مسأله این گونه قابل حل است که اساسا گروهک تروریستی جیش العدل تنها اهداف روانی خود را دنبال می کند. آنان از یک طرف خواسته اند که به نوعی مشروعیت به برخی اعمال خود بدهند و از سوی دیگر برای جلوگیری از هجمه بیشتر علمای اهل سنت به خود با آزاد کردن گروگان ها این موضوع را تعدیل کنند.

ج: عبدالرئوف سخنگوی گروهک تروریستی جیش العدل گفته است که اختلاف نظرهایی با عبدالحمید دارند و البته به معنایی دیگر اشتراکات هم دارند! سؤال اساسی این است که این نقاط اشتراک چیست؟ سالهاست بسیاری از سخنان مولوی عبدالحمید درباره تبعیض، ظلم به اهل سنت، دفاع از تروریست های سوریه، مواضع دو پهلو درباره انتخابات ۸۸، مصاحبه با رسانه های ضدانقلاب و... تیتر یک رسانه های وابسته به گروه های تروریستی مانند جندالشیطان، سپاه صحابه، انصار ایران، در گذشته و اینک بازماندگان گروهک تروریستی ریگی تحت عنوان جیش العدل بوده است. آیا این میزان مورد توجه قرار گرفتن از سوی رسانه های وهابی، اشتراک نظر کمی را نشان می دهد؟! در این میان علمای اهل سنت دیگری نیز در بلوچستان وجود دارند که دارای پایگاه مردمی بسیار قابل توجهی هستند ولی نه تنها این گروهک تروریستی حاضر به قبول میانجیگری آنان نیست بلکه خواهان به قتل رساندن آنها نیز است!

د: آزادسازی مرزبانان یک اقدام کوتاه مدت امنیتی محسوب می شود، ریشه اصلی اقدامات تروریستی در سیستان و بلوچستان، رشد تفکرات تکفیری است که قتل و گروگانگیری و عملیات انتحاری در میان شیعیان و اهل تسنن منطقه را مشروع می داند. دولت تدبیر و امید برای این مسأله چه برنامه ای دارد؟ موضوعی که به شدت سبب نگرانی ساکنان منطقه شده است، به عنوان نمونه استاندار سیستان و بلوچستان درحالی از مولوی عبدالحمید تمجید و حمایت و نزدیکانش را به مسؤولیت های مهم در استانداری می گمارد و وی را برای ارتباط با تروریست های جیش العدل برای آزادسازی مرزبانان ترغیب می کند که چند ماه قبل در مسجد مکی زاهدان ـ که مولوی عبدالحمید مدیر آن است ـ مراسم بزرگی برگزار شد و در آن یکی از نزدیکان عبدالحمید در محضر وی پشت تریبون رفت و به تمجید و تأیید بی سابقه از اسامه بن لادن پرداخت و این مطلب با آب و تاب هم در سایت مسجد مکی ـ که زیر نظر مولوی عبدالحمید اداره می شود ـ بازتاب پیدا کرد!

اکنون این سوال پیش می آید که دولت تدبیر و امید به دنبال رفع ریشه های جریان تکفیری و ناامنی در جنوب شرق است یا...؟! آیا ساکنان منطقه اعم از شیعه و سنی حق دارند که از اقدامات دولت نگران باشند؟!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


دولت تدبیر و امید در گل میماند چون اساسا بر مبنای مصالحه های بی مصلحت پایه گذاری شده است . این دولت نقشه راه ندارد و در امواج حوادث به دفع الوقت و میانداری و کدخدا منشی مشغول است . بار این دولت به مقصد نخواهد رسید و نخستین دولتی خواهد بود که عمرش بیش از چهار سال نخواهد شد .
Iran, Islamic Republic of
دوباره شما از شادی مردم ناراحت شدید؟!!
قطعاشماازجریانات استان بی خبرهستیدونمیدانید پشت پرده چه خبرهای شومی وجوددارد!اصلاربطی به خراب کردن شادی مردم ندارداقای متوهم!تومومیبینی وما پیچش مو!
دولت برای رهاسازی سربازان اسیر تحت فشاربود.برای خلاصی از فشار،دست به دامان کسانی شده اندکه .........خداخوددرست کند!همه کسانی که به این استان مامورمیشوند،به فکرپایان ماموریت بوده وکمتربه تبعات برخی ازکارهافکرمینند!ازقدیم گفته شده:زمینی میسوزدکه روی ان اتش است!وزارت کشورمیداندمردم سیستان وبلوچستان باچه مشکلاتی دست وپنجه نرم میکنند؟شایدهنوزهم این استان محل تبعیدمامورین خطاکاروکم کاراست!
امير علي
Iran, Islamic Republic of
شادي مردم به چه قيمتي؟؟؟ باز گذاشتن وهابيون و تكفيري ها و اشرار به رهبري اين مفتي سني در سيستان و بلوچستان؟؟؟
به قول قدیمیها خندتو دیدیم گریتم میبینیم !!!!
امین آ
می دونی چی ناراحتم می کنه .
اینه که شما دوستان به خاطر آزاد شدن سربازانمون دارین این گروه رو تطهیر می کنید من رو ناذاحت می کنه.
مثل این می مونه که یه گروگانگیری با کشتن حداقل 20 نفر دیگه چون 4 نفر رو آزاد کرده ازشون تشکر و حامیان اون ها رو به مدیریت کشور راه بدیم.
من هم خوشحالم ولی دولت مثل بقیه کارش نمی گه چی داده که سربازا رو آزاد شدند من قبول دارم نباید هر حرفی را به مردم زد ولی چون به دولت اعتقاد ندارم پس بایدم از آینده ناراحت بشم.
ولی آینده همه چیز رو روشن می کند و فقط خدا می داند چه میشود. ان شاء الله کس دیگری گروگان و کشته نشود.
Iran, Islamic Republic of
از شادی مردم نه ولی از هماهنگی دشمنان ملت با بعضی از داخلیها نگران میشویم و خودمان را به خواب غفلت نمیزنیم
رفیعی
دوباره متن رو بخون برادر بزرگوار.توی این متن بحثی از نگرانی از خوشحالی مردم نیست ..بلکه دور اندیشی و ضرورت وجود یک برنامه جامع ازطرف دولت برای جلوگیری ازوقوع چنین مسائلی است.چرا بهتون برمی خوره عزیز من؟؟ نکنه شما دوست دارید دوباره مرزبانان وبرادرانمون رودوباره گروگان بگیرن؟ آیا وقتش نرسیده که یک فکر اصولی برای حل چنین مسائلی کرد؟لطفا بیشتر فکر کنید
Iran, Islamic Republic of
شادی به چه قیمت ؟
Iran, Islamic Republic of
اگر بینش وفهم سیاسی خودتو یه کم بالاتر ببری متوجه میشی کسی از شادی مردم ناراحت نیست بلکه نگرانی و ناراحتی از جمود فکری امثال شماست که سعی میکنید همه چیز رو به دروغ خوب جلوه و به مردم غالب کنید .
رضا
پنج منهای یک (1-5) شادی داره؟
محمدی
Iran, Islamic Republic of
وقتی میگن زنده موندن دردش بیشتر از مردنه یکیش همینجاست.

آزاد شدن گروگانها به چه قیمتی؟ با چه هزینه ای؟

با هزینه تطهیر کردن و بزرگ کردن عوامل وابسته به عربستان؟ کیه که توی این شهر و دیار ندونه که این عوامل تکفیری از توی کدوم مدارس و حوزه ها بیرون میان؟ واقعاً ایران اینقدر ضعیفه که دولتمردان ما دست به دامن این افراد بشن؟ نه به خدا این از ضعف و دونمایگی دولتمردان ماست. به این میگفتن تــدبـیــر ؟!!!
Iran, Islamic Republic of
فقط سپاه پاسداران با اقدام قاطعانه مي تواند امنيت كامل را به منطقه بلوچستان برگرداند
سیروس...
یعنی ارتش توی این مملکت هیج وظیقه ای نداره
دفاع از مرز ها-دفع آشوب های خیابانی - کمک به سیل زدگان و زلزله زدگان و.... در همه جای دنیا کار ارتشه
اما تو ایران هر جا گیر میفتن سپاهو وسط میندازن
شما چرا وزير نشدي من تعجب مي كنم!
فتوحی
United States
در این نقطه خطیر، رسانه های انقلابی باز مانده بجای استفاده از ادبیات معمول و مبهم باید حقایق و چهره واقعی این دولت را بطور واضح و بی پرده برای ملت مطرح کنند. این وظیفه آنان و شماست و کوتهی در این امر مهم نتایج تعیین کننده نا مصاعدی را به ضرر ملت ما خواهد داشت،
واقعا چه توقعاتی از این تدبیر و امیدی ها دارید
جهان واقعا قابل ترحمي!
واقعا معلوم نیست چی میخاید شما آدمهای ابله و تند رو. نجات جان 4 هموطن بیگناه چیز کمیه؟ آره دیگه، شما هیچوقت نمی تونید نگرانی پدر و مادر این سربازهای گرفتار شده را درک کنیدف چون آقا زادتون یا اصلا سربازی نمیره یا خیلی بد شانس باشه و سرباز بشه، هماهنگ میکنید تو اداره و سازمان خودتون خدمت کنه، صبح با ماشین بابا میاد سر خدمت، ظهر با باباجون میرن خونه دست پخت مامانو میخورند!!!!!!!!!!!

واقعا چقد آدمهای پلید و بد ذاتی هستید
اين طبيعيه چون شما چشم ديدن موفقيت دولت رو نداري!!
شما فقط بلدین غر بزنین... حالا این دولت هر کاری کنه شما فقط دنبال ایراد گرفتنین...
سعید455
متاسفانه آزادسازی اونها اصلا عزتمند نبود.مااگه به شهادت معتقدباشیم که دیگه نباید این همه مجیز گروه های تروریستی روواسه آزادکردن چندنفربکشیم واونا روتطهیرکنیم .مگه این همه شهیدکه دادیم واسه چی بود؟!
الهي
Iran, Islamic Republic of
لطفا نظرم رو بزنيد اگه ادعاي بيطرفي ومنصف بودن داريد: ببينم مگه امام جمعه ها منصوب نظام نيستد،چه ربطي به دولت ها(قوه مجريه) داره،يعني بين امام جمعه منصوب نظام و گروه تروريستي مخالف نظام ارتباط وجودداره،اگه اينقدر اين امام جمعه قويه يه دفه بگين حاكم سيستان وبلوچستانه ديگه و ما هم توان عوض كردنشو نداريم؟
ايراني
Iran, Islamic Republic of
راستي چرا دراين باره يعني ارتباط بين امام جمعه نظام وتروريستهاي مخالف نظام، تحقيق وبررسي نميشه؟!
Iran, Islamic Republic of
بالاخره مشخص نشد نظام چه امتیازاتی رو به این ها داد تا راضی به آزاد کردن گروگانها بشند
Iran, Islamic Republic of
وقتی مسئولان کشور در کیش هستند و مهمترین مساله امنیتی کشور را کنتورات به عبدالحمید واگذار میکنن:
از بین 5 مرزبان تنها دانایی فر شیعه بود که او را شهید کردند!!!
به نظر من اینا میخوان رای دوره بعدشون در سیستان رو تضمین کنند که این قدر باج می دهند.
من بعد شاهد این گونه اقدامات تروریستی به طور زیاد خواهیم بود چون هر نظر این وهابیون و یارانش که برآورده نشود دست به اقدامی خواهند زد و دولت باج ده هم مجبور به دادن باج خواهدشد.
اماعیل
بسیار تفسیر خردمندانه ای از ماجرا بود
متاسفانه دولت کوتاهی کرد و امید است برخورد شدید تری انجام شود ضمن اینه استانداران سیستان هم منافع شخصی را بر منافع دینی خود ترجیح داده است
فکر می کنم اگر این آقایان قدرت داشتند ایران را تبدیل به پاکستان دوم می کردند
محمد
از آزادی سربازان این مرز و بوم خوشحالم
از شهادت دانایی اندوهناک و از دستگاه دیپلماسی دلخور
به امید ایرانی آباد و آزاد
ammarname.ir
Iran, Islamic Republic of
سلام و درود؛
دوست عزیز این مطلب شما در پایگاه اینترنتی و بسته فرهنگی عمارنامه منتشرگردید.
http://www.ammarname.ir/node/42834
ما را از بروزرسانی خود آگاه
و با درج بنر و یا لوگو در وبگاه خود یاری نمایید .
موفق و پیروز باشید .
http://ammarname.ir -- info@ammarname.ir
یا علی
آقایان و اصحاب دولت تدبیر و امید لطفاً با تدبیر پاسخ دهید به نحوی که امید در دل شیعیان و اهل تسنن و مردم ولایت مدار ایران زنده شود اگر امکان دارد !
ایرونی
هر کس که این متن رو نوشته خودش میرفت گروگانهارو آزاد میکرد میاورد. این چه تحلیلیه؟ من هم منتقد دولت تدبیروامیدم ولی اینکه از هرچی انتقاد کنیم که درست نیست.
عبد الرحمان
یاد مصلحی بخیر چقدر در زمان او احساس عزت می کردیم چقدر وقتی ریگی را در چنگال عدالت دیدیم در منطقه بلکه در جهان به نیروهای امنیتی خود می بالیدیم تا کی باید شاهد جابجایی ها نیروهای کار آمد به خاطر جناح بندی سیاسی و یا خوش نیامدن فلان شیخصیت از فلانی باشیم
جهان جان باور کنید خواب ماندن چند مرز بان و خسارت مادی و معنوی و حیثیتی به یک ملت آن هم در ایام نوروز چیز کمی نیست و ممکن است آقایان این را هم مثل جریان هسته ای برای خود جشن بگیرند و حتی آنها را هم تحسین کنند و حتی مثل آزادگان جنگ تحمیلی آنها را در رده ایثار گران بنامند تا دیگر مرز بانان نیز از آنان درس بگیرند تا خود را بخطر نیاندازند
اینها مهم نیست مهم تر از این خواب ماندگی خواب ماندگی سیاسی و خارجی است که برخی مسئولین رده بالا ممکن است به اسارت برخی جناح ها در آمده باشند و باج های سیاسی در عزل و نصب ها بدهند و یا بخاطر کشایش اقتصادی به اسارت برخی طرفهای خارجی در آمده باشند

بهترین چاره همان است که آقا فرمودند اقتصاد مقاومتی
سرباز مرز
من سرباز مرزم- به خدا سوگند من و تمامی سربازان مرز اگر مولوی که خوبه بانکی مون هم به این تکفیری ها و وهابی ها امان نامه بدن به محض دیدنشون انتقام خون 14 یار بی دفاعمون رو خواهیم گرفت! مردم بدونید سربازان شما در مرز با دست خالی میجنگند این موش ها حتی از دستان خالی ما هم میترسند به خدا قسم مرز با دستای خالیه ما نگهداشته میشه 5 گروگان که گرفته شد لایق شهادت نبودند چون سهل انگاری از خودشون بود و آبروی سربازان مرز رو بردند فقط بدونید تا ما جان در بدن داریم هیچوقت نمیذاریم این گروهک از نقطه صفر مرزی رد بشه و مثل ذوافقار علی(ع) بر سرشون فرود خواهیم اومد من به نیابت از همه سربازان مرز قول شرف میدم!
یک سیستانی
حیف رایی که حروم کردم