پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۹
۵۳
روایتی از فیلم «عصبانی نیستم»؛

عصبانی، بی‌منطق، متعصب، هنجارشکن، مریض و چند تا چیز دیگر نیستم

پنجشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۰۸
کد مطلب: 343696
جشنواره سی و ‌دوم فیلم فجر، پس از ده روز به كار خود پایان داد و سیمرغ‌های آن نیز در روز اختتامیه به پرواز درآمد.
عصبانی، بی‌منطق، متعصب، هنجارشکن، مریض و چند تا چیز دیگر نیستم
گروه فرهنگی جهان نيوز ـ محمدرضا وحیدزاده: درباره متن و حواشی اختتامیه، نكات فراوانی را می‌توان برشمرد اما یكی از حواشی مهم، بی‌گمان انصراف تهیه‌كننده فیلم «عصبانی نیستم» از بخش مسابقه و مظلوم‌نمایی ویژه این فیلم و واكنش‌های حاضران در سالن به این تصمیم بود. اما دلیل این همه جار و جنجال بر سر این فیلم چیست؟ حرف اصلی این فیلم را چه می‌توان دانست؟ به نظر می‌رسد قبل از هر تفسیر خارج از متنی برای روشن شدن موضوع باید به سراغ خود فیلم رفت.

واقعیت آن است كه فیلم «عصبانی نیستم» دومین اثر سینمایی دُرمیشیان، اعتراف تلخ و تأسف‌انگیزی است از تفکری که این روزها در حال احتضار است. این فیلم به روزگار سخت جوانی می‌‌پردازد که در حوادث پس از انتخابات ۸۸ به دلیل فعالیت‌های سیاسی خود از دانشگاه اخراج شده است و اکنون در جدال با مشکلاتی که پیش رو دارد، توانایی یافتن کار مناسب را ندارد. از سوی دیگر پدر دختری که در دانشگاه به او دل باخته، پس از چهارسال صبر، اکنون از او توقع کسب آمادگی لازم برای شروع یک زندگی را دارد.

فیلم در ادامۀ سریالی سیاه‌نمایی‌ها و یأس‌پراکنی‌های دیگر آثار به نمایش درآمده در سی و دومین جشنوارۀ فیلم فجر، با تلخی آزاردهنده‌ای قصۀ تکراری خود را برای مخاطب خسته و دلزده از این سینما روایت می‌کند.

اما نکتۀ مهم فیلم درمیشیان در قیاس با آثار مشابه دیگر، اعترافات کم‌نظیر و تأمل‌برانگیز این فیلم است. فیلم «عصبانی نیستم» در اتفاقی نادر و البته ناخواسته حال و روز جریان فکری محتضری را روایت می‌کند که خود نیز به شرایط وخیمش آگاه است. اگر شاخ و برگ‌های انبوه و زائد حرف‌های شعاری و ادعاهای سیاسی فیلم را کنار بزنیم و از پس فرافکنی‌ها و بیانیه‌خوانی‌های فیلم، به صدای اصلی آن گوش بسپاریم، نالۀ دردآوری را خواهیم شنید که البته از مدت‌ها پیش کوس رسوایی آن به صدا درآمده است، اما این بار از زبان یک فیلمساز مدعی نجوا می‌شود.

فیلم «عصبانی نیستم» فارغ از ادعاهای گزافش تصویر روشن و واضحی را ارائه می‌کند از جریان بیماری که ناتوان از برقراری ارتباط سالم با جامعۀ خویش است. قهرمان داستان در طی یکی از مراجعات خود به روانپزشک و توضیحات اعتراف‌گونه‌اش در محضر کاردینال، اعلام می‌کند که به شدت عصبانی است. او توضیح می‌دهد که ساده‌ترین رفتارهای مردم در خیابان او را عصبانی می‌کند و ناگزیر از اعمال خشونت و برخورد شدید با دیگران است. او با حالتی عصبی می‌گوید وقتی دربارۀ سیاست با کسی صحبت می‌کنم که نظری متفاوت دارد، عصبانی می‌شوم و می‌خواهم سر او را به دیوار بکوبم. حتی تلخ‌تر توضیح می‌دهد که وقتی می‌بینم مردم خوشحال‌اند عصبانی می‌شوم! این فیلم بی‌آنكه خود متوجه باشد پرده‌برداری از ماهیت تفكری است كه در سال ۸۸ كشور را به دلیل تمامیت‌خواهی و استبداد شگفت‌انگیز خود متحمل هزینه‌های گزاف بین‌المللی كرد.

فیلم «عصبانی نیستم» ضمن پرداخت نخ‌نما به همۀ ادعاهای تکراری و متزلزل مخالفان انتخابات، با لحنی معترض از خود می‌پرسد چه کسی باید جواب این هشت سال را بدهد و ادعا می کند که مشکل اصلی به سال ۸۴ بازمی‌گردد و نه انتخابات سال ۸۸. گویی مردمی که او از آن‌ها عصبانی است اکنون باید در محضر این معترض عصبی، پاسخگوی انتخاب خویش باشند و از گناهشان بابت حق تعیین سرنوشت خود عذرخواهی کنند. چنانکه در هشت سال پیش از این احتمالاً به خاطر انتخابشان باید مورد تفقد این فرد عصبانی قرار گیرند و در خصوص انتخاب‌های بعدی خود جهت کسب رضایت آقای عصبانی با دقت نظر بیشتری عمل کنند. و این روایت یک جریان فکری مدعی آزاداندیشی از دموکراسی و حق انتخاب است!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
دیدی اینهایی که توی دعوا جیغ و هوار میکشن و بد و بیراه میگن وقتی بهشون میگی «عصبانی نشو درست میشه» ده برابر صداش رو میبره بالا و فریاد میزنه «عصبانی نیستم»؟
ظاهرا عوامل فیلم تو این حال و هوا فیلم ساختن. حال و هوایی که توی فتنه 88 هم داشتن.
حدیث
آره شما درست میگی
من باهاتون موافقم
لایک به این طرز فکر
جای اینم هست که بگم کارگردانای ایرانی بهترین ها هستن چون به راحتی میتونن با یک فیلم یک جامعه رو نشون بدن
احمد
جالبه این فیلم در آرای مردمی پایین ترین رای رو آورده بود در صورتی رای گیری رو در مورد فیلم شیار 143 در بعضی سینماها رو جمع کرده بودند با این حال دو فیلم ارزشی «چ» و «شیار143» بیشترین آرای مردمی رو کسب کرده بودند.
مثل اینکه در جریان نیستی که این فیلم خیلی قبل تر از رای گیری حذف شد و توی خیلی از سینماها هم تو شهرستانا اکران نشد.
United Kingdom
فرزندم کاری ندارم این فیلم خوبه یا بد اما....
نمایش این فیلم رو در شهرستانا جمع کردن و جلوی رای گیری برای این فیلم رو هم همینطور
Iran, Islamic Republic of
بسیااااااااااااااااااااااار کار درستی کردند که نشون ندادند. این تفکرات مالیخولیایی رو برای خانواده خودشون پخش کنن!!
سلام ميشه منبع اطلاعاتتون رو اعلام كنيد و اينكه تهيه كننده به چه علت از بخش مسابقه انصراف دادن.
شروین
Iran, Islamic Republic of
این فیلم در رده اول آرای مردمی بود تا وقتی یه سری افراد معلوم الحال ریختن و صندوقاشو جمع کردن و از پخشش تو بعضی شهرستان ها جلوگیری کردن و به زور شیار 143 رو بردن بالا . انم شد آرای مردمی
خوب پس بگذارید اکران شود تا مردم به احتضار فکری که گفتید پی ببرد .
کسی جلوی اکرانش را نگرفته منتظر باش واین فیلم تهوع اور را ببین
شروین
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه . یا در جریان نیستی یا در جریان هستی و خودتو میزنی به اون راه . هم صندوقای رایش جمع شد هم جلوی اکرانشو گرفتن وگرنه رتبه اول ارای مردمی رو داشت
اينجور كه شما گفتيد پس فيلم خوبيه.
Iran, Islamic Republic of
خلایق هر چه لایق
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا من بعنوان یک حزب اللهی طرفدار اکران این فیلم هستم.
ایرانی
وقتی میخوای نظر بدی، اسم حزب اللهی یا اصلاحاتی یا چپ یا راست رو خودت نزار.

در جایگاه خودت نظر بده و اسم دیگران رو خراب نکن.
آفرین.
نگران نباش اکران میشه!
وقتی وزیر ارشاد از تحریف تاریخ فیلم رستاخیز تقدیر میکنه یقینا به اینم اجازه اکران میده!
این که از اون بدتر نیست!
هر چی بیشتر هم بزنی بوشم بیشتر در میاد
اکران شده کمترین اراء رو هم اورده ولی شماها نمیخوایید بفهمید
شروین
Iran, Islamic Republic of
خیلی باحالی بابا . میزنید جمع میکنید بعدم میگید کمترین آرا رو آورده . اگه کمترین بود نیازی نداشت به زور بیاریدش پایین
Iran, Islamic Republic of
مالیخولیایی اکران عمومی نمیخواد
اینها از ریشه دیکتاتورن و به هیچ وجه نباید بهشون میدان داد تا جامعه رو به لجن بکشن
Iran, Islamic Republic of
دیکتاتور کسی است که به دیگران به هیچ وجه میدان نمی دهد!
اگه منظورت از دیگران یه مشت سطل اشغال اتیش زنن دروغگو هستن حتما هیچ عقلی سلیمی به این دیگران نباید میدان بده چون با دیکتاتوریشون به همه اسیب می زنن و بعد به بقیه میگن دیکتاتور و دروغگو
Iran, Islamic Republic of
فعلا که تو دولت شما منتقدین بیسوادن!
اتفاقا باید بهشون میدان داد و خوی دیکتاتوریشون را برای همه نمایان کرد وگرنه با مظلوم نمایی ژست روشنفکری میگیرین و خوی وحشی گریشون را زیر شعارهای قشنگ پنهان میکنن و مردم را فریب میدن.
مثلا با مقایسه حمله این جماعت به علی رام نورایی و هورا کشیدن برای هومن سیدی یک از رفتارهای دیکتاتور منشانه شون به نمایش گذاشته شد. یعنی هرکی موافق اینا نبود باید بهش بدترین انگ ها را زد هر کی با اینا بود باید ازش اسطوره ساخت..
حالا من از آقای کمال تبریزی میپرسم دیکتاتور کیه؟؟؟
شروین
Iran, Islamic Republic of
دیکتاتور اونیه که اسم رای رو میزاره آرای مردمی ولی تا یه فیلم میره رده اول که خوشش نمیاد میریزه صندوقاشو جمع میکنه و جلوی اکرانشو میگیره تا فیلم خودشو بفرسته بالا . دیکتاتوری خودتونو اسمشو عوض میکنید و از بقیه مینالید
احمد
Netherlands
سلام
شما چرا حالا عصبانی هستید وهر بد وبیراه نصیب مخالف عقیده خودت میکنی
حرف های شما کاملا درست و منطقی، پس ترستون از پخشش چی بود چزا زمین و زمان و بهم دوختین تا این فیلم حذف شه؟
کی گذاشتین خود مردم تصمیم می گرفتند...
محمدرضا
United States
من یه سؤال از محضرتون دارم. اگر کسی یه فیلم بسازه و به ناموس شما تهمت های ناروا نسبت بده و هتاکانه ناموس شما رو مورد ناسزا قرار بده واکنش شما چیست؟ می فرمایید بنده که از خودم و ناموسم مطمئنم. فحش هم باد هواست. این بنده خدا که حرف هاش درست نیست. پس بذار فیلمش رو به همه نشون بده. چه باک!!!
سعید
United States
جواب سئوالت اینکه اگر شما به ناموست مطمئن و مردم هم ناموس شما رو به نجابت و درستی میشناسند شما نباید بترسی و کسی که زیر سئوال میره خود اون شخص زیر سئوال برنده است و مردم با بی اعتنایی بهش کاری میکنند که پشیمان بشه
سئوالی که برای ما پیش میاد اینه که امکان داره شما هرچیزه را که ناراحتت میکنه و مخالف منافع شخصی و حزبی و گروهی خودت هست به ناموس تشبیه کنی. حکومت رو به ناموس تشبیه کردن و بستن راه هرگونه نقد و زیرسئوال بردنش به اسم اینکه ناموس شماست خیلی روش پسندیده ای نیست چون امکان داره همین ناموس یه روز به شما پشت بکنه و شما رو بیخیال بشه
Iran, Islamic Republic of
عزیز من اگر مردم درست انتخاب می کردند که انبیاء‌الهی برای چی مبعوث شدند خوب می گذاشتند مردم خودشان خدای خودشان را انتخاب می کردند
اگر مردم بد انتخاب میکنند که انقلاب رو میبری زیر سوال.
بر زمینت میزند نادان دوست
همه چی همه چی
آقا سعید یعنی اون وقت امثال شما نمیان بگن تا نباشد چیزکی مردم نگویند چیزها!!!
ناموس شما تو این فیلم بود الان ؟
محمدرضا
Iran, Islamic Republic of
اولا اين مثاله برادر. دوم اينكه آبروي نظام براي ما از ناموس هم مهم‌تره كه شماها سال 88 با دروغ وقيح تاريخي‌تون كه الان هيچ‌يك از سردمداران اون ماجرا جرئت تكرارش رو نداره، جلوي دنيا اون رو خدشه‌دار كرديد! شما لطفا سري به تاريخ بزن و برخورد پيامبر(ص) را با شاعران و هنرمنداني كه با هجويه‌هاي دروغينشان آبروي اسلام و مسلمانان را در بين قبايل و مردمان عرب مي‌بردند مطالعه كن. مطالعه كه بد نيست...
Iran, Islamic Republic of
خیلی عالی .. من هم همین حس و برداشت را داشتم.
امين
اگر راه خلاف را پيمودي و پاداش، اجر دنيا و آخرت بود نعوذبالله بايد در راه راست و درست شک کرد- پس گفتند بخشي از بهشت وجهنم در همين دنياست- پس اي کساني که بيراهه رفتيد شما عبرت ديگران شديد چون عبرت نگرفتيد- بسيجي
روشنفکر نماهای دیکتاتور...
همانطور که در این فیلم اعتراف کردن 8 سال به خاطر رای مردم به احمدی نژاد ناراحت بودن و میخواستن سرشون را بکوبن به دیوار، از خوشحالی مردم ناراحت بودن دوست داشتن هر جوری شده فضای جامعه را متشنج کنن تا شاید عقده هاشون خالی بشه..

جالبه که با کمال پرویی دیگران را متهم به دیکتاتوری میکنن.

اگه هنرمندی از دولت مقبول اینا حمایت کنه براش هورا میکشن ولی اگر هنرمندی از احمدی نژاد حمایت میکرد فحش هایی که برازنده خودشون بود نثارش میکردن حتی موی ناموسشون را هم میکشیدن!
حالا معلوم شد کی دیکتاتوره
یک اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
من هم عصبانی نیستم ...
Ali
United States
من که میدونم نظر من منتشر نمیشه, اما ی سوال سده داشتم؛ برادارن حزب اللهی من, چرا سلایق و نظرات شما با عامه مردم فرق دارد ؟ آیا با سانسور کردن مراسم پخش جشنواره , مردم جسور تر و مشتاق تر , فیلمی مثل "عصبانی نیستم " را دنبال نمیکنند ؟
....
صراطي
سلام علي آقا، بخدا من هم از عامه ي مردمم ولي نظرم كاملا موافق نظر حزب اللهي هاست و خودم رو حزب اللهي مي دونم چون همه آزاد انديشان مي دانند كه اكثر قريب به اتفاق حزب اللهي ها از عامه ي مردم هستند
ایثارگر
یاد سخنان شهید بهشتی افتادم که فرمود:
به آمریکا بگویید از ما عصبانی باش وازاین عصبانیت بمیر
وتوای مخالف عزت نظام واتحاد ایرالنیان ازاین عصبانی باش و...
مشخصه که مردم نمیخوان این فیلمو ببین
واسه همین این قدر از اکرانش میترسید
تراوشات ذهن متوهم و داغان یک فیلمساز بود
Iran, Islamic Republic of
شما با جوانان این مملکت چه کردید پاسخ دهید
من
Iran, Islamic Republic of
روایت تو از این فیلم بسیار تلخ تر از خود فیلم بود. نگرانی نوسنده این سطور از آینده درخشان جریان اصلاحات به خوبی مشهود است نگرانی از زمانی که دولت برآمده از اصلاحات همه زنجیرها رابشکند و فضا باز شود و در فضای باز اصوالگرایان دارای 20 درصد ارائ مردم شوند همانطور که در شورای شهر و ریاست جمهوری 92 دیدیم در مجلس و خبرگان هم خواهیم دید و آن وقت اصوالگرایان باید ...
آقای وحیدزاده تحلیلتان روان و درست بود، جای چنین تحلیل هایی در رسانه ها خالی است. از جهان به خاطر روشنگری در فضای هنر و فرهنگ تشکر می کنیم.
من نمی دونم این فیلم دقیقا چیه ولی اینو می دونم که سال 88 به دروغ با احساسات جوانها بازی شد و از اون ها به عنوان یه ابزار استفاده شد البته تقصیر خودشون هم بود ولی کلاه گشادی سر همه یه جوون ها رفت
ناشناس
امیدوارم این فیلم خیلی زود اکران شود.
هادی
با سلام و عرض ادب
به یمن الطاف انقلاب اسلامی و روح حیات بخش حضرت امام(ره) الحق و الانصاف میزان بصیرت و درک و حضور در صحنه و احساس مسئولیت و ابراز نظر حتی تخصصی مردم ایران در موضوعات مختلف سیاسی،فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی و...بسیار بالاتر از سایر ملتهاست خدا را شکر امید داریم این شور و شعور و حساسیت انشاالله باعث افزایش عزت ملت ایران وپیداشدن روحیه ی خود باوری و اتکابه درون که اصلی ترین دغدغه حضرت اقا است بشود.تا اینجا ملت ما بخوبی در ادبیات سیاسی خود کشف کرده اند که انها که مدعی ازادی، ادب، اصلاح طلبی، اصول گرایی، دفاع از حقوق بشر و... هستند به احتمال قوی فاقد این صفاتند یا این صفات بعنوان یک ارزو و هدف در مخیله انان خوابیده است. مثلا در قضایای انتخابات 88 اولین گروهی که به وزارت کشور حمله کرد در همان شب اول که تازه رای گیری به اتمام رسیده بود و منتج به زخمی شدن تعدادی از کارمندان و عناصر حفاظتی وزارت کشور شد همین عناصر وابسته به جنبش سبز و مدعیان قانون گرایی بودند که بعدا تظاهرات سکوت را برپا میکردند. مثلا ادبیاتی که اقای خاتمی در جلسات رسمی دولت در خطاب به وزرایش بکار می برد چیزی است که اصلا باور کردنی نیست و با شخصیتی که ازش ساخته اند همخوانی ندارد ویا فیلم معرف ایشان به هنگام سخنرانی در دانشگاه و جمله معروفش درود بر مخالف و چند دقیقه بعد که خطاب به دانشجویان مخالف گفت اگر ساکت نشوید شما را از سالن بیرون میکنم و...همه و همه نشانه نوعی تضاد و عدم صداقت در گفتار و کردار و روشهایی کسانی است که می خواهند منجی مردم ایران باشند.یقینا همه اینها سرمایه های نظامند اما بدلائلی به الت دست دشمن و ترمز حرکت توفنده ملت ایران بسمت ازادی و استقلال واقعی تبدیل شده اند و نقش گروههای تکفیری و بهائیت را در ایجاد گسل و شکاف در جامعه اسلامی و برادر کشی بجای دشمن کشی را انتخاب کرده اند.خداوند همه مارا هدایت وتحت زعامت ولی امر مسلمین جهان عاقبت بخیر بگرداند.
علی
اگه شما فکر می کنید مخاطب خسته و دلزده است
مطمئنن مخاطب از این همه ظلم بی عدالتی نامیدی خسته و دلزده شده نه با یه فیلم 90 دقیقه ای
متاسفم برا ت جهان!!!!!
Iran, Islamic Republic of
مسخرشو در آوردن
Iran, Islamic Republic of
متاسفم تنها واژه ایه که می تونم بگم