پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۳

ذوق زده نشوید/ با احتیاط اعتراض کنید

يکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱۶:۲۴
کد مطلب: 316473
این اعتراضات همان قدر میتواند در عرصه بین المللی به تیم سیاست خارجی کمک کند که تیترهای رسانه های اصلاح طلب در ذوق زدگی از مذاکرات و شادی بی حد و حصر این جماعت میتواند برای دیپلمات های دولت روحانی زهر باشد.
ذوق زده نشوید/ با احتیاط اعتراض کنید
به گزارش جهان، صادق وفایی در سایت نیمروز نوشت: شاید پس از عدم حضور روحانی در ضیافت نهار بان کی مون که میتوانست تنها زمان دیدار کوتاه اوباما و روحانی باشد؛ کمتر کسی تصور میکرد که خبری از گفت و گوی رئیس جمهور ایران و امریکا را بشنود. اما دولت روحانی ترجیح داد که حتی به صورت تلفنی و حتی در ساعت آخر حضور در خاک امریکا به گفت و گو با طرف امریکایی بپردازد. این دیدار در میان بسیاری از مردم موجب شگفتی شد. برخی را امیدوار و برخی دیگر را نگران کرده است. اما در رابطه با واکنش مردم چند نکته را باید در نظر گرفت:

اول حسن روحانی با نیمی از آرای شرکت کنندگان در انتخابات در انتخابات اخیر به پیروزی رسیده است. وی در انتخابات تعامل با تمامی کشورها را به عنوان یکی از شعار های خود انتخاب کرده بود. حال این روزها حسن روحانی بر اساس قانون رئیس جمهور ایران است. اما آیا این رای میتواند مجوزی برای هرگونه تعاملی باشد؟! آیا همه رای دهندگان به روحانی به هر قیمتی حاضر به پذیرش گفت و گو با امریکا و دیگر قدرت های شرق و غرب هستند؟! بدیهی است که این حمایت و پشیبانی از روحانی تا زمانی است که وی در چهارچوب منافع و عزت ملی پای در عرصه گفت و گو با غرب بگذارد و از نظر قانونی نیز وی هیچ گاه اجازه آن را ندارد که منافع و اصول کلی سیاست خارجی کشور را زیر پای بگذارد.

دوم اینکه رهبر انقلاب نیز پیش از سفر روحانی در موضع اخیر خود صحبت از «نرمش قهرمانانه»
سکوت ناشی از عدم موضع گیری رهبری یا سکوت ناشی از اقلیت پنداری یا همان مارپیچ سکوت در این گروه همان قدر میتواند اشتباه باشد که فریاد های نسنجیده و تهمت و توهین به مسئولین قانونی کشور خطاست.
کرده و آن را سیاستی عزت مندانه و نرمشی برای حفظ اصول عنوان کرده و پیش از سفر حسن روحانی نیز با وی دیدار داشته و برای رئیس جمهور در سفر نیویورک آرزوی موفقت کرده و پس از دیدار روحانی و اوباما نیز تا کنون موضعی در این رابطه نداشته اند. هرچند که مواضع روحانی حاکی از آن است که رهبری نیز با تاکید بر حفظ اصول و صرفا بر اساس تغییر در رفتارهای دیپلماتیک از دولت حمایت کرده و این فرصت را به روحانی و تفکر وی در سیاست خارجی داده اند تا بر اساس آن به سراغ حل پرونده هسته ای رفته و نظریه خود در پرونده هسته ای را به محک بگذارند. حال باید منتظر ماند که در روزهای آتی واکنش رهبری را در رابطه با دیدار اخیر دید.

سوم به هر شکل مخالفین سیاست های روحانی نیز رای بالایی را به خود اختصاص داده اند که تمامی رقبای روحانی نیز در انتخابات هیچ گاه خواستار گفت و گوی مستقیم با امریکا نبوده و نیستند و همچنین بخش قابل توجهی از مردم نیز اساسا گفت و گوی مستقیم با امریکا را کلید حل مشکلات داخلی ندانسته و معتقدند که این دیدار چیزی جز کمک به احیای امریکا ثمره دیگری به همراه نخواهد داشت. این بخش از مردم اساس منافع ملی امریکا را مقابله با نظام اسلامی دانسته و هیچ گاه نمی توانند بپذیرند که کشوری همچون ایران که مقابله با استکبار را مانیفست انقلاب خود میداند، منافع ملی اش در دوستی با امریکا تعریف شود.

این گروه از مردم آیا حق اعتراض به سیاست های دولت را ندارند؟ اعتراضی که صرفا از سر اعلام موضع و نظارت جدی بر رفتارهای دولت بوده و هیچ گاه منجر به رفتارهای زشتی نظیر پرتاب گوجه و کفش نخواهدشد. آیا این گروه که دارای نظر متفاوتی در سیاست خارجی هستند حق اعلام موضع و واکنش ندارند؟! اگر این اعتراض به آتش زدن بانک ها و سطل زباله ها منجر نشود، از حقوق اولیه این افراد نیست؟ اعتراضی که بنا ندارد مسئولین دولتی را خائن یا وطن
این بخش از مردم اساس منافع ملی امریکا را مقابله با نظام اسلامی دانسته و هیچ گاه نمی توانند بپذیرند که کشوری همچون ایران که مقابله با استکبار را مانیفست انقلاب خود میداند، منافع ملی اش در دوستی با امریکا تعریف شود.
فروش نامیده و به آنها توهین کند بلکه صرفا این نکته را به مسئولین گوشزد خواهد که مساله مذاکره با غرب برای بخش قابل توجهی از مردم از حساسیت بالایی برخوردار است و هیچ گاه غفلت و کوتاهی در دفاع از اصول و ارزش ها را نخواهند بخشید.

سکوت ناشی از عدم موضع گیری رهبری یا سکوت ناشی از اقلیت پنداری یا همان مارپیچ سکوت در این گروه همان قدر میتواند اشتباه باشد که فریاد های نسنجیده و تهمت و توهین به مسئولین قانونی کشور خطاست. هرچند این اعتراضات باید محتاطانه و بر اساس تدبیر صورت گیرد اما هیچ گاه نباید اعتراض صرفا حامل این پیام باشد که نظری در مقابل دولت وجود دارد که راه سعادت را در پشت میز مذاکره نمی داند.

چهارم این اعتراضات همان قدر میتواند در عرصه بین المللی به تیم سیاست خارجی کمک کند که تیترهای رسانه های اصلاح طلب در ذوق زدگی از مذاکرات و شادی بی حد و حصر این جماعت میتواند برای دیپلمات های دولت روحانی زهر باشد. یکی از مسائلی که می‌تواند برای دیپلمات های ایرانی در میز مذاکرات دست برتر را به همراه داشته باشد؛ عدم مطالبه مردمی برای مذاکره در داخل ایران است. زمانی که طرف ایرانی تمایلی به مذاکره نداشته باشد و از سوی مردمش نیز در این مورد مواخذه شود؛ میتواند از این موضوع به عنوان دست برتر مذاکرات استفاده کرده و نفس مذاکره را امتیازی از سوی ایران تعریف کند. نه اینکه خود پیشتاز مذاکره بوده و بی هیچ قید و شرط و پیش شرطی نسبت به مذاکرات ابراز تمایل کند. تا زمانی که این اعتراض در برابر مذاکره با امریکا از داخل ایران شنیده شود؛ طرف غربی هیچگاه نمی تواند ایران را ناچار به مذاکره ببیند و به دنبال آن نخواهد توانست شروط خود را مسئولین ایرانی تحمیل کند. اما تا زمانی که رسانه های واداده ی اصلاح طلب آغوش خود را برای مذاکرات بگشایند و احزاب اصلاح طلب نامه فدایت شوم برای امریکا ارسال کنند؛ نمی توان توقع داشت که غربی ها نیز به منافع ملی کشورمان طمع نکنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


mm
گفتگو راه حل انسان های متمدن
قهر و گفتگو نکردن و جنگ راه حل انسان های اولیه !!!
حسن
Iran, Islamic Republic of
حق با شماست ؛ شما كشور آمريكا را كه در اين ده سال اخير حداقل ٤ جنگ را خود به راه انداخته و چندين جنگ را نيز پشتيباني كرده جزو انسانهاي اوليه مي بينيد يا انسان هاي متمدن؟!!!
بعد گفتگو با اين كشور را به صلاح كشور متمدني مثل ايران مي دانيد؟!
Iran, Islamic Republic of
فکر کردی رسانه های اصلاح طلب اصلا به منافع ملی فکرمی کنن؟؟؟