چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰

الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت و جایگاه آن در انتخابات

حجت الاسلام رضا غلامی
يکشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۲ ساعت ۱۳:۵۷
کد مطلب: 291616
نمی توان قبول کرد موضوع حیاتی دست یابی به الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت مورد کم توجهی رئیس جمهور بعدی باشد.
جهان نيوز - حجت الاسلام رضا غلامی*:
روشن است که امروز به لطف الهی و به برکت انقلاب، کشور ما در شرایط پیشرفت جهشی قرار دارد. هر چند در طول 34 سال گذشته رهبری های حکیمانه امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری «دام ظله العالی» کشور را در مسیر استقلال و وصول به مقاصد اسلامی قرار داده است لکن امروز که کشور به نحو دقیق و عملی با هزاران مسأله ریز و درشت درباره پیشرفت به ویژه در ابعاد اقتصادی مواجه شده و خواهد شد، نیاز کشور به یک الگوی مستحکم و کارآمد اسلامی- ایرانی برای پیشرفت کاملاً محرز است. در حقیقت، امروز مفروض ماست که الگوهای غربی توسعه نه تنها با جهان بینی الهی آشکارا در تعارض است بلکه در عمل نیز دنیای غرب را با ناکامی های جدی و شکننده روبرو ساخته است.

در این موقعیت، هیچ عقل سلیمی دنباله روی از غرب و اجرای نسخه های پیچیده شده از سوی آنها را نمی پذیرد. از طرف دیگر، الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت به معنای برخورد لفظی و ظاهری با احکام و ارزش های اسلامی که برآیند آن چیزی جز بدنام کردن اسلام نخواهد بود، نیست بلکه منظور، کشف و استخراج اجتهادی نظامات اسلامی در ابعاد گوناگون پیشرفت، و استقرار تدریجی آن در برنامه های عملیاتی کشور می باشد. البته باید توجه داشت که استقرار نظامات اسلامی در برنامه های پیشرفت و جداکردن نظامات غربی و شبه غربی از آن، امر کم هزینه ای نیست اما روشن است که پرداخت شجاعانه این هزینه برای رسیدن به قله های رفیع پیشرفت اجتناب ناپذیر است.

با این ملاحظه باید پرسید، جایگاه الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت، چه در مرحله دست یابی به آن، و چه در مرحله تحقق آن از منظر کاندیداهای محترم چیست؟ آیا کاندیداهای محترمی که احراز صلاحیت شده اند و همچنین رسانه ملی، دست یابی به این الگو را بدیهی فرض کرده اند که وارد این بحث مهم و تعیین کننده نمی شوند، و یا از آن غافل هستند؟ اگر از الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت غافل هستند، باید گفت یا معتقد به نوع جدیدی از پیشرفت شده اند که نیازمند الگوی مشخصی نیست و با اعوجاع حرکتی مشکلی ندارد(!) و یا همان الگوهای شکست خورده غربی را برای پیشرفت کشور مناسب می بینند. آیا نقش الگوی پیشرفت در سرنوشت مردم آنقدر کم اهمیت فرض شده است که کاندیداهای محترم دیدگاه خود درباره آن را اظهار نمی کنند؟

به نظر می رسد امروز باید این موضوع فارغ از تبلیغات انتخاباتی و برخوردهای شعاری، به یکی از مهم ترین پرسش های نخبگان و حتی عموم مردم از کاندیدهای محترم تبدیل شده و روشن شود که رئیس جمهور و دولت بعدی نمی تواند نسبت به موضوع الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت و لوازم دست یابی و تحقق آن بی تفاوت باشد. 
*رئیس مرکز پژوهش های علوم انسانیِ اسلامی صدرا
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *