جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۳
واکاوی پیام جسارت به ساحت رسول‎الله در بین اقشار مختلف

مخاطب توهین به پیامبر اکرم(ص) چه کسی بود؟!

شنبه ۱ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۲۸
کد مطلب: 245846
با قاطعیت می‎توانیم بر اساس آموزه‎های اعتقادی اسلام اظهار کنیم که شیطان پشتیبان یا ایده‎پرداز یا پاداش‎دهنده اصلی این خباثت است... در این باره حکم اسلام بسیار راهگشاست. اسلام برخورد قاطع و سریع را در این‎گونه موارد تجویز کرده است به طوری که هم خاطیان به شدت مواخذه شوند و هم وقت و انرژی جامعه‎ اسلامی بیش از اندازه درگیر این موضوعات نگردد و البته دیگر کسی به خود جرأت چنین جسارتی ندهد.
مخاطب توهین به پیامبر اکرم(ص) چه کسی بود؟!
جهان نيوز - فریدالدین حدادعادل:
آیا غربی‎ها اینقدر بی‎تدبیر هستند که در شرایط حساس کنونی که موج انزجار از غرب سراسر جهان را فرا گرفته است، این‎گونه بی‎محابا با دست خودشان بر شعله‎ مهیب تنفر از آمریکا و غرب بنزین انزجار و دشمنی و نفرت بریزند؟!!

این سوال ذهن خیلی از ناظران سیاسی و علاقه‎مندان موضوعات مذهبی را به خود مشغول می‎کند. جا دارد از خود بپرسیم هدف از تولید چنین محصولی چه بوده است؟ پیام موجود در این محصول فرهنگی چیست؟ پیام فیلم قرار است بر کدام مخاطب چه تأثیری بگذارد؟ این نوشته، فیلم «بی‎گناهی مسلمانان» را دارای یک پیام رسانه‎ای می‎داند که گیرنده‎ای باید آن را دریافت نماید و علی‎القاعده مخاطبان و گیرندگان پیام، برداشت‎ها و رمزگشایی‎های مختلفی از آن خواهند داشت. فیلم آقای «سام باسیل» برای مخاطبان مختلف پیام‎های گوناگون با معانی متفاوت دارد. این نوشتار در پی فهم و شناساندن انواع مختلف مخاطبان این پیام است:

1) دشمن بزرگ خدا


 اگر چه طرح نام شیطان در یک مجله سیاسی و در ادبیات رسانه‎ای
بازخیزش اسلام همه دشمنان پیامبر را نگران و عصبانی کرده است و به همین دلیل این اقدام به نوعی تشفی خاطر دادن به کسانی است که از قدرت‎نمایی مسلمانان هراسان‎اند و از منظر تحلیل فردی نیز نوعی عقده‎گشایی سیاسی محسوب می‎شود
- سیاسی شاید متداول نباشد اما با قاطعیت می‎توانیم بر اساس آموزه‎های اعتقادی اسلام اظهار کنیم که شیطان پشتیبان یا ایده‎پرداز یا پاداش‎دهنده اصلی این خباثت است. همانگونه که خداوند متعال به افرادی که خدمات ناب و خالصانه به ساحت قرآن و اسلام نمایند و در شرایط سخت تقوا پیشه کنند اجر بسیار عطا می‎کند، شیطان نیز چنین است و خود به یاران نزدیک خویش در ازای توهین به مقدسات ازلی و الهی پاداش می‎دهد و ایشان را یاری می‎کند. این فیلم هیچ موجودی را به اندازه‎ شیطان خوشحال نساخت و در فضای مابعدالطبیعه‎ای اظهار می‎کنم که بخشی از تعاملات و بده بستان مربوط به این عمل زشت و گناه بزرگ «تعامل با خود شیطان» است و یا از تحریکات و تشویق‎های آن منبعث شده است. بار دیگر تأکید می‎کنم اگر چه چنین نگاهی در ادبیات رسانه‎ای تعریف نشده است ولی علی‎القاعده دشمن‎ترین موجود نسبت به پیامبر از چنین جسارتی بیشترین مسرت را کسب کرده است.

2) دشمنان اسلام

این فیلم برای دشمنان قسم‎خورده اسلام در بین متدینین غیرمسلمان و افراد کاملا دین‎ستیز نیز دارای پیام و اثربخش است. ناراحتی شدید ما مسلمانان و به هم ریختگی گسترده‎ اوضاع جهان، این دو دسته را مسرور می‎سازد. مسیحیان و یهودیان متعصب و عنود و افراد کاملا ضد دین با نمایش این فیلم به نوعی به نمایش قدرت پرداختند و قدرت‎نمایی کردند. بازخیزش اسلام همه دشمنان پیامبر را نگران و عصبانی کرده است و به همین دلیل این اقدام به نوعی تشفی خاطر دادن به کسانی است که از قدرت‎نمایی مسلمانان هراسان‎اند و از منظر تحلیل
دشمنان پیامبر با چنین تحرکاتی می‎کوشند وهابیون و مسلمانان سلفی‎مزاج را به فعالیت و تحرک وا دارند. آنان بسیار خرسند خواهند بود اگر اسلام با قرائت القاعده و سلفیون تکفیری نماد ارادت و علاقه به پیامبر باشد
فردی نیز نوعی عقده‎گشایی سیاسی محسوب می‎شود. این فیلم به نوعی سنگ‎اندازی به منزلی است که در آن مجلس شادی برپاست از سوی معاندان و مخالفان آن سرور. هر از چندگاهی در غرب عده‎ای از آزادی لیبرالیستی بهره‎ می‎برند و با آزرده خاطر ساختن مسلمانان، روح ‎آلوده و نفسانی خود را ارضاء می‎کنند. تولید این فیلم باعث شناسایی این عده و شناخت راهکارهای مورد توجه آنها نیز شده است که به طریق اولی وظیفه‎ ما را سخت‎تر می‎کند.

3) مسلمانان معتقد و پایبند

فیلم قصد آزار روحی مسلمانان معتقد را دارد. به این ترتیب می‎توان آن را یک نوع عملیات روانی و ترفندی از مجموعه عناصر جنگ‎ نرم نامید. هدف اصلی در مواجهه با این دسته از مخاطبین ایجاد تزلزل در میزان پایبندی است. اهداف دیگر عبارتند از:

الف) انحراف در نوع نمایش و بروز و نشان دادن میزان پایداری در حفظ اعتقادات و ایمان اسلامی. دشمن می‎خواهد با تحریک مسلمانان نماد دینداری‎ ما را در واکنش‎های عصبانیت‎آلود و خشمگینانه در واکنش به توهین‎ها و جنگ‎ها جلوه و بروز دهد.

ب) انحراف ذهن و عمل مسلمانان راستین از توجه به اصلی‎ترین موضوعات جهان اسلام به درگیری‎های موضعی در قبال حرکت‎های ایذایی. آیا این فرض خیلی بعید است که دشمنان دین خدا بخواهند با سرگرم کردن ما با امثال «سلمان‎رشدی» و «شاهین نجفی» و «سام باسیل و مجله شارلی هبدو» فکر و عمل ما را از توجه به مسئله فلسطین دور کنند؟ در این باره حکم اسلام بسیار راهگشاست. اسلام برخورد قاطع و سریع را در این‎گونه
اگر ارادت به پیامبر تخریب شود، پایه اعتقاد به آنچه او ابلاغ کرده است نیز سست می‎گردد
موارد تجویز کرده است به طوری که هم خاطیان به شدت مواخذه شوند و هم وقت و انرژی جامعه‎ اسلامی بیش از اندازه درگیر این موضوعات نگردد و البته دیگر کسی به خود جرأت چنین جسارتی ندهد.

4) مسلمانان سلفی‎مزاج

دشمنان پیامبر با چنین تحرکاتی می‎کوشند وهابیون و مسلمانان سلفی‎مزاج را به فعالیت و تحرک وا دارند. آنان بسیار خرسند خواهند بود اگر اسلام با قرائت القاعده و سلفیون تکفیری نماد ارادت و علاقه به پیامبر باشد. دور از ذهن نیست که مسلمانان تندرویی که برادران مسلمانان شیعه‎ خود را تکفیر می‎کنند و به آسانی می‎کشند، در واکنش به چنین عصیان بزرگی، عملی را رقم بزنند که برآیند و نتیجه آن به نفع اسلام و مسلمانی نباشد. چنانچه پیش از این در دوره طالبان آنها برای مواخذه‎ غربیان متجاوز، مرتکب رفتارهایی شدند که بروز و ظهور آن به نفع اسلام نبود.

5) مسلمانان سست ایمان

اینگونه آثار هنری و ادبی در بین عده‎ای از مسلمانان دارای تأثیر قابل ملاحظه است. مسلمانان سست ایمان در صورت قرار گرفتن در دایره تشعشعات انحرافی اینگونه پیام‎ها دچار عوارض زیر می‎شوند:

الف) بی اعتقاد شدن به پیامبر، از دست دادن قلب آرام و آرامش‎بخش است. اگر کسی به معصومین و پیامبر عنایت و علاقه نداشته باشد، قابلیت الگو پذیری‎
چاره‎ای نداریم جز اینکه بی‎پروا و بدون مماشات در مورد اینگونه افراد دستورات صریح اسلام را عملی سازیم
از نمونه‎ عینی را از دست می‎دهد.

ب) اگر ارادت به پیامبر تخریب شود، پایه اعتقاد به آنچه او ابلاغ کرده است نیز سست می‎گردد. پیام‎های مهم را فقط از شخصیت‎های موجه و موثر می‎پذیریم و پیامبر اکرم با چنین رفتارهایی آن اعتبار را از دست می‎دهد.

ج) احکام و عبادات که علی‎القاعده در بین مسلمانان سست ایمان چندان جایگاه والا و معتبری ندارد، به این ترتیب کاملا لوث می‎شود. افراد کاهل نماز و بی‎بند و بار گاهی در ذهن خود و در وجدان خویش از موسس محترم اسلام، قرآن، روح بلند امیرالمومنین و دغدغه‎های دلسوزانه بانوی دو عالم و در نهایت از خون اباعبدالله شرم و حیا می‎کنند؛ توبه می‎کنند و گاهی اصلاح می‎شوند. ارادت به «قلب مقدس» دین که وجود معصومین است، طناب نجات خیلی از انسان‎های عاصی است. اینگونه آثار موجب می‎شود که هیبت و منزلت چنین مفاخری فرو ریزد و نفش قدرت بیشتری برای جولان در افراد کم‎توان دینی پیدا کند.

به این ترتیب می‎بینیم که آثار چنین رفتارهای ددمنشانه و غرض‎آلودی کم نیست. تکرار آن نیز بر میزان اثرگذاری آن خواهد افزود. در این بین ما هیچ چاره‎ای نداریم جز اینکه بی‎پروا و بدون مماشات در مورد اینگونه افراد دستورات صریح اسلام را عملی سازیم - دیر یا زود - تا ساحت دینداری را از غرض‎ورزی اغیار پاک نگه‎داریم.
پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


لعنت خدا بر همه سلمان رشدی های این دور و زمانه. از این آدمها در ایران خودمان هم داشتیم و داریم که یکی شان عاشورا را زیر سئوال برد و انتقام گیری شخصی دانست آن یکی عصمت حضرت زهرا را منکر شد، یک اصلاح طلب دبگر تقید از مراجع را بسان کار میمون دانست.... امثال گنجی هم که اندیشه های امام راحل را به موزه فرستادند....
Iran, Islamic Republic of
تبت یدا ابی لهب و تب ما اغنی ماله و ما کسب سیصلی نارا ذات لهب و امراته حماله الحطب فی جیدها حبل من مسد
هر چند این بی عقلی باعث جریحه دار شدن قلبمان شد اما مجازات کلیه عاملین این توهین را بزودی خداوند متعال خواهد داد .
Iran, Islamic Republic of
احسنت تحلیل جامع و دقیقی بود
بهتر است بجای برخورد احساسی با منطق به جدال توهین کنندگان برویم