کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا اقتصاد مقاومتی؟

اقتصاد مقاومتی، الگویی برای ملل مستضعف جهان

1 شهريور 1391 ساعت 10:57

مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت و تعادل در مصرف، استفاده‌ى حداكثرى از زمان و منابع و امكانات و پرهیز از تصميم هاى خلق‌الساعه محورهای مورد اشاره رهبر انقلاب بوده اند. تحقق این الزامات به معنای حرکت در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاوتی است.


جهان نیوز - بهزاد بابازاده:
اهداف الگوهای اقتصادی بر مبنای پذیرش فروض مختلف شکل می گیرند، همچنین پذیرش فروض و اهداف، به نوبه خود به تبیین دلالت هایی برای تحقق الگو منجر می شود. این نوشته به دنبال واکاوی بخشی از فروض و اهدافی است که الگوی اقتصاد مقاومتی به عنوان الگوی متناسب با جمهوری اسلامی در عرصه اقتصاد را از سایر الگوها متمایز می کند.  

تضاد درونی و آشکار گفتمان انقلاب اسلامی با منافع قدرت های جهانی موجب شده است تا جمهوری اسلامی ایران از بدو تاسیس به شیوه های گوناگون مورد دشمنی قرار گیرد. پذیرش این واقعیت برای اثبات متفاوت بودن الگوی اقتصادی مناسب برای کشوری دارای این ویژگی با الگوی اقتصادی سایر کشورها کافی است. در واقع پذیرش فرض وجود دشمن، اهداف و الزاماتی در عرصه ی اقتصادی در پی می آورد که در نتیجه ی آن الگویی متمایز برای اقتصاد ملی ساخته خواهد شد. این الگو، که از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است، نه تنها برای جمهوری اسلامی ایران بلکه برای تمام ملل مستضعف جهان که منافع آنها در تضاد آشکار با منافع دول مستکبر قرار دارد به عنوان الگوی مناسب شناخته خواهد شد. پذیرش فرض وجود دشمنی هوشمند نقطه افتراق اصلی این الگو با سایر الگوهای اقتصادی است، به تبع پذیرش این فرض، اهداف و پیامدهای این الگو نیز متفاوت خواهد بود.  

حضور دشمنی هوشمند که مترصد آسیب رساندن به منافع ملی است، الزام رفع نقاط آسیب را در پی می آورد چرا که هوشمندی وی به او امکان شناسایی نقاط آسیب را می دهد و اقتضای دشمنی او استفاده از این نقاط در جهت ضربه زدن است. پس اقتصادی کاملاً مقاومتی است که هیچ نقطه ای که دشمن بتواند از آن برای ضربه زدن استفاده کند، در خود نداشته باشد.

علاوه بر رویکرد تدافعی به معنایی که تا اینجا مورد بحث قرار گرفته است، در عرصه جنگ اقتصادی برای تهدید منافع دشمن و بازداشتن او از آسیب رساندن به منافع ملی باید سازوکارهایی طراحی کرد تا بتوان علاوه بر دفاع هوشمندانه و پوشش نقاط آسیب، ظرفیت استفاده از رویکرد تهاجمی را نیز به وجود آورد. 

با این توضیحات می توان اهداف الگوی اقتصاد مقاومتی را تبیین کرد. این اقتصاد علاوه بر افزایش رفاه ملی که می تواند هدفی مشترک با سایر الگوهای اقتصادی تلقی شود، هدف آسیب ناپذیر ساختن اقتصاد و آسیب رساندن به منافع اقتصادی دشمن را نیز در مجموعه اهداف خود در نظر می گیرد.  

پذیرش فرض و اهداف متفاوت برای یک الگوی اقتصادی، راهبردها و دلالت های سیاستی مختلف و متفاوتی را برای بخش های مختلف اقتصاد به دنبال خواهد آورد که تحقق کامل الگوی مد نظر در گرو تحقق آنهاست. رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود در جمع کارگزاران نظام به برخی از این الزامات اشاره کرده اند. مردمی کردن اقتصاد، کاهش وابستگی به نفت، مدیریت و تعادل در مصرف، استفاده‌ى حداكثرى از زمان و منابع و امكانات و پرهیز از تصميم هاى خلق‌الساعه محورهای مورد اشاره رهبر انقلاب بوده اند. تحقق این الزامات به معنای حرکت در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاوتی است. امری که بسیج همه جانبه نیروهای انقلاب در لایه های تصمیم گیر و تصمیم ساز نظام را می طلبد. با توجه به اینکه بدنه دانشگاهی کشور به عنوان بخشی از بدنه تصمیم ساز نظام شناخته می شود، لازم است این ظرفیت در جهت تبیین سیاست ها و راهکارهای عینی و عملی تحقق الگو فعال شود. چرا که تحقق اقتصاد مقاومتی ضرورت ذاتی نظام اسلامی، به ویژه در شرایط فعلی است.  

جنگ اقتصادی تمام عیاری که دشمن در شرایط فعلی به نظام اسلامی تحمیل کرده، بهترین فرصت برای بازسازی ارکان اقتصاد ملی در جهت تحقق اهداف مطرح شده است. اگرچه از گذشته و با توجه به تضاد درونی و دشمنی مداوم جبهه استکبار جهانی با نظام اسلامی، حرکت به سمت این جبهه قابل پیش بینی بود و شاید می شد با پوشاندن گلوگاه ها و نقاط آسیب، ابزارهای دشمن برای آسیب رساندن به اقتصاد ملی را از دست او گرفت و به نوعی او را خلع سلاح کرد، اما در حال حاضر که برخی از این نقاط آشکار شده اند، فرصت بسیج نیروها برای حرکت به سوی اقتصاد مقاومتی را باید غنیمت شمرد. در واقع، تحریم ها می تواند عاملی برای رفع نقاط آسیب و درمان بیماری های مزمن اقتصاد ما باشد که هر یک از این دستاوردها به معنای برداشتن گامی در جهت تحقق الگوی اقتصاد مقاومتی و پیروزی در عرصه جنگ اقتصادی است. 


کد مطلب: 240582

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/detailed/240582/اقتصاد-مقاومتی-الگویی-ملل-مستضعف-جهان

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com