کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آلودگی هوا کجا و آلودگی فرهنگ کجا!

5 دی 1389 ساعت 11:44

ما غول سیاه هوای تهران را می‌بینیم و از آن می‌ترسیم و از ادامه همراهی با آن نگران و هراسان می­‌شویم. اما متأسفانه چشم فرهنگ‌بین ما نابینا شده است؛ و یا می­‌بیند و بی‌خیالی طی می‌کند!


سرویس اندیشه جهان، محمد نمازی

1. مدتی است که بحث آلودگی هوای تهران و شهر­های صنعتی به یکی از مباحث مهم کشور تبدیل شده است. (ظاهراً!) مردم تهران که حدود دو ماه است، این آلودگی هوا را به خوبی درک می­‌کنند. مشاهده سیاهی و غبار آلودگی هوا، خس خس سینه، تنگی نفس و... از معلول‌های این آلودگی هستند، که جز با رفع‌شدن علتشان، مردم را رها نخواهند کرد.

2. وقتی چیزی با دو چشم دیده می­‌شود یا با سایر حواس درک می‌­شود، انسان­ها را بیشتر به خود متوجه می­‌کند. مثلاً همین آلودگی! گر چه در بسیاری از روز­های سال در تهران وجود دارد، و مقداری سرب و سایر مواد آزار دهنده از طریق تنفس به بدن انسان وارد می­‌شود، نامرئی بودن آن، سبب غفلت از آن می­‌شود.

3. ما در هوای دیگری هم تنفس می­‌کنیم و آن هوا «فرهنگ» است.* هوایی که در آن تنفس می­‌کنیم، به سیستم تنفسی ما وارد می­‌شود، و این هوا به قلب و فکر و روح ما. فرار از آن هوا و رسیدن به هوای پاک کار چندان پیچیده‌­ای نیست، مثلاً می‌شود بار و بنه را بست و از تهران به روستایی خوش آب و هوا رفت. اما فرار از این هوا، چندان ساده نیست. این هوا گر چه در مکان­‌ها و سرزمین‌­های مختلف متفاوت است، اما برخی از عنصرهای آن همه جا را در بر گرفته است. کتاب، تلویزیون، سینما، روزنامه، اینترنت، حرف زدن، فکر کردن، لباس پوشیدن و... همه­‌شان، عناصری از این هوا هستند.

4. ما غول سیاه هوای تهران را می‌بینیم و از آن می‌ترسیم و از ادامه همراهی با آن نگران و هراسان می­‌شویم. اما متأسفانه چشم فرهنگ‌بین ما نابینا شده است؛ و یا می­‌بیند و بی‌خیالی طی می‌کند! مثل همان‌­ها که آلودگی را می‌بینند، اما به سیم آخر می­‌زنند و باز با ماشین دود می‌کنند.

5. هوایی که تنفس می­‌کنیم و فرهنگ، از جهتی هر دو «هوا» هستند. هر دو اطراف ما را احاطه کرده‌­اند. هر دو پاک و آلوده دارند. آلودگی هر دو خطرناک است. اما آلودگی هوا کجا و آلودگی فرهنگ کجا! شاید بتوان گفت، آلودگی هوا هم ناشی از آلودگی فرهنگ ماست. ای کاش دولت یا ملت، عوام یا خواص، دانشجو یا طلبه، دلشان به حال وضع فرهنگ می­‌سوخت و برای اصلاح آن قدمی بر می­‌داشتند.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

* يكى هم توجه به مقوله‏ى فرهنگ است كه خيلى مهم است. البته خب، كارهايى شده؛ گزارشى هم كه دادند، اشاره‏اى به اين معنا داشت؛ بنده هم در جريان بسيارى از كارها هستم؛ اما در عين حالا مقوله‏ى فرهنگ، بسيار مقوله‏ى مهمى است؛ همان‌طور كه بارها گفتيم، مثل هوايى است كه انسان در آن تنفس مي‌كند. همه - بزرگ، كوچك، بالا، پایين، قشرهاى مختلف، مسؤول، غيرمسؤول - در فضا تنفس مي‌كنند. اين فضا را درست كنيد، تا همه سالم تنفس كنند. (مقام معظم رهبری - 2/6/1387 - دیدار با هیأت دولت)


کد مطلب: 150295

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/detailed/150295/آلودگی-هوا-کجا-فرهنگ

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com