کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

سازمان غیررسمی حجتیه؛ شبکه و روابط

سید رضا موسوی

14 آذر 1389 ساعت 13:09

گروهی از افراد تحت پوشش انجمن حجتیه چندی است با حضور در مراکز خرید، خیابان‎های شلوغ و یا حتی با برپایی یک کافی‎شاپ و... دقایقی را با لباس‎های بسیار شیک و حرکات جوان‎پسند به توجیه مخاطبان خود می‎‎پردازند تا برای نجات در عصر غیبت، با امام غایب دوست شوند.



مانند دوره‎های گذشته، امروز مهمترین دغدغه پرچم‎داران انجمن حجتیه، هدایت منابع مالی موجود در راستای پیشبرد اهداف خود، جذب افراد در سطوح مختلف و جذب منابع مالی جدید و مدیریت این چرخه و گسترش آن است. از این‎رو، مخاطبان درجه اول آن‎‎ها، سرمایه‎داران و جوانان و نوجوانان هستند. در این میان، جذب نوجوانان به‎دلیل پذیرش آسان‎تر و شناخت کمتر از اولویت ویژه‎ای برخوردار است؛ حال با درنظر گرفتن اولویت جذب قشر سرمایه‎دار، به این دریافت می‎‎رسیم که مهمترین نهاد مورد توجه انجمن حجتیه، مدارس - آن هم در مناطق مرفه‎نشین - خواهند بود. با این انتخاب، علاوه‎بر در اختیار گرفتن فکر و عقیده جوانان و نوجوانان و شکل‎دادن هنجار‎های رفتاری و اخلاقی آن‎ها، امکان دسترسی به پشتوانه مالی مطمئنی از نسل حال و آینده سرمایه‎دار جامعه، فراهم می‎‎شود. 

در بعد اعتقادی، جلسات متنوع و متعددی در سطوح گوناگون توسط جریان‎های منتسب به انجمن حجتیه برگزار می‎‎شود. تنها در تهران طبق یک آمار غیرمستند، بیش از هزار جلسه اعتقادی مستمر تشکیل می‎‎شود. در این جلسات به موضوعات صرفا اعتقادی در زمینه‎های: شناخت‎شناسی، عقل و محدوده آن، اعتقادات شیعه، فن بیان و تبلیغ و پاسخ به شبهات بهاییت و وهابیت و اهل تسنن و امثال آن، پرداخته می‎‎شود. باید دانست که این جلسات و آموزش‎های ارائه شده در مدارس تحت پوشش آن‎ها، هرگز ناظر به مسائل اجتماعی نیست و بر اساس تئوری تقیه و نفی حکومت، خود را فارغ از این دغدغه‎‎ها ساخته‎اند. حتی در بسیاری از گرایش‎های انجمن حجتیه، شاهد حذف مسائل اخلاقی اسلام از محتوای آموزه‎‎ها و پرداختن صرف به اعتقادات هستیم. این جلسات علاوه بر شکل دادن افکار و آرای جوانان، یک شبکه اجتماعی از افرادی که ناخودآگاه یا آگاهانه تحت تأثیر این فکر هستند، در اختیار جریان انجمن حجتیه قرار می‎‎دهد. 

فعالیت دیگری که در این سال‎‎ها در انجمن حجتیه بسیار گسترش یافته، برگزاری مراسمات، محافل مذهبی، نمایشگاه‎‎ها و تبلیغات خیابانی (میدانی) در ایام خاصی چون عید سعید غدیر، شهادت حضرت صدیقه (سلام‎الله علیها) نیمه شعبان و... است. این فعالیت‎‎ها دارای اهداف مشترکی هستند، ولی به تفکیک نیز مصارف ویژه‎ای پیدا می‎‎کنند. هدف کلی این برنامه‎‎ها را - ورای تعظیم شعائر که از خصوصیات هر جمعی است که به بهانه دین شکل گرفته - می‎‎توان این‎گونه ذکر کرد: 

اول: انسجام‎بخشی به نیرو‎های تحت پوشش؛
دوم: جذب نیرو‎های جدید؛
سوم: ارایه نمایشی از نوع و گستره فعالیت‎‎ها برای جذب منابع و سرمایه‎های بیشتر؛
 
اما به‎طور خاص نیز به برخی از این فعالیت‎‎ها می‎‎پردازیم:
1- مراسمات: برگزاری مراسم مذهبی اعم از جشن‎‎ها و عزاداری‎‎‎ها عمدتا در محل‎های ثابت است و برخی خانه‎‎ها و برج‎های شمال شهر یکی از اصلی‎ترین محل‎های برگزاری این مراسمات‎اند. افرادی که در این مراسمات شرکت می‎‎کنند، بسته به برگزارکننده و صاحب‎مجلس، افراد مشخص و خانواده‎های ثابتی هستند و این مراسمات عمدتا با خرج زیاد و کیفیت بالا برگزار می‎‎شود. 

2- شیوه‎های تبلیغی جدید:
الف- نمایشگاه‎ها: مدتی است نمایشگاه‎هایی در نقاط مختلف برگزار می‎‎شود که در آن‎‎‎ها به موضوعاتی چون امامت و خلافت و جانشینی امیرالمؤمنین و ائمه علیهم‎السلام پرداخته می‎‎شود و در آن‎‎ها امتداد این ولایت به حضرت ولی‎عصر- ارواحنا له الفداء- می‎‎رسد و در آخر، راه رستگاری در زمان غیبت تنها توجه به آن وجود مقدس و دعا برای آن حضرت معرفی می‎‎شود. این نمایشگاه‎‎‎ها به اشکال و ابعاد مختلف، اما با یک خط فکری ثابت توسط انجمن حجتیه به‎صورت گسترده و در مناطق گوناگون برگزار می‎‎‎شوند که به معرفی ضمنی اسلام غیرسیاسی می‎‎پردازد.
ب‎ـ تبلیغات خیابانی: گروهی از افراد تحت پوشش انجمن حجتیه چندی است به این فعالیت می‎‎پردازند. آنها با حضور در مراکز خرید، خیابان‎های شلوغ و یا حتی با برپایی یک کافی‎شاپ و... دقایقی را با لباس‎های بسیار شیک و حرکات جوان‎پسند به توجیه مخاطبان خود می‎‎پردازند تا برای نجات در عصر غیبت، با امام غایب دوست شوند و دعایش کنند. همین! حتی در بسیاری از موارد، ضوابط اخلاقی و شرعی هم رعایت نشده و اختلاط و تعامل دختر و پسر برای رسیدن به هدف جایز می‎‎شود! 

آن‎چه بیان شد، ناظر بر عموم جریان‎های فعال و در صحنه امروز انجمن حجتیه است. طبعا افراد و افکاری منتسب به انجمن حجتیه وجود دارند که در برخي زمينه‌ها اختلاف و تمایزاتی با آن دارند.


منبع: هفته نامه پنجره/ شماره 71



کد مطلب: 147052

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/detailed/147052/سازمان-غیررسمی-حجتیه-شبکه-روابط

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com