مانند دورههای گذشته، امروز مهمترین دغدغه پرچمداران انجمن حجتیه، هدایت منابع مالی موجود در راستای پیشبرد اهداف خود، جذب افراد در سطوح مختلف و جذب منابع مالی جدید و مدیریت این چرخه و گسترش آن است. از اینرو، مخاطبان درجه اول آنها، سرمایهداران و جوانان و نوجوانان هستند. در این میان، جذب نوجوانان بهدلیل پذیرش آسانتر و شناخت کمتر از اولویت ویژهای برخوردار است؛ حال با درنظر گرفتن اولویت جذب قشر سرمایهدار، به این دریافت میرسیم که مهمترین نهاد مورد توجه انجمن حجتیه، مدارس - آن هم در مناطق مرفهنشین - خواهند بود. با این انتخاب، علاوهبر در اختیار گرفتن فکر و عقیده جوانان و نوجوانان و شکلدادن هنجارهای رفتاری و اخلاقی آنها، امکان دسترسی به پشتوانه مالی مطمئنی از نسل حال و آینده سرمایهدار جامعه، فراهم میشود.
در بعد اعتقادی، جلسات متنوع و متعددی در سطوح گوناگون توسط جریانهای منتسب به انجمن حجتیه برگزار میشود. تنها در تهران طبق یک آمار غیرمستند، بیش از هزار جلسه اعتقادی مستمر تشکیل میشود. در این جلسات به موضوعات صرفا اعتقادی در زمینههای: شناختشناسی، عقل و محدوده آن، اعتقادات شیعه، فن بیان و تبلیغ و پاسخ به شبهات بهاییت و وهابیت و اهل تسنن و امثال آن، پرداخته میشود. باید دانست که این جلسات و آموزشهای ارائه شده در مدارس تحت پوشش آنها، هرگز ناظر به مسائل اجتماعی نیست و بر اساس تئوری تقیه و نفی حکومت، خود را فارغ از این دغدغهها ساختهاند. حتی در بسیاری از گرایشهای انجمن حجتیه، شاهد حذف مسائل اخلاقی اسلام از محتوای آموزهها و پرداختن صرف به اعتقادات هستیم. این جلسات علاوه بر شکل دادن افکار و آرای جوانان، یک شبکه اجتماعی از افرادی که ناخودآگاه یا آگاهانه تحت تأثیر این فکر هستند، در اختیار جریان انجمن حجتیه قرار میدهد.
فعالیت دیگری که در این سالها در انجمن حجتیه بسیار گسترش یافته، برگزاری مراسمات، محافل مذهبی، نمایشگاهها و تبلیغات خیابانی (میدانی) در ایام خاصی چون عید سعید غدیر، شهادت حضرت صدیقه (سلامالله علیها) نیمه شعبان و... است. این فعالیتها دارای اهداف مشترکی هستند، ولی به تفکیک نیز مصارف ویژهای پیدا میکنند. هدف کلی این برنامهها را - ورای تعظیم شعائر که از خصوصیات هر جمعی است که به بهانه دین شکل گرفته - میتوان اینگونه ذکر کرد:
اول: انسجامبخشی به نیروهای تحت پوشش؛
دوم: جذب نیروهای جدید؛
سوم: ارایه نمایشی از نوع و گستره فعالیتها برای جذب منابع و سرمایههای بیشتر؛
اما بهطور خاص نیز به برخی از این فعالیتها میپردازیم:
1- مراسمات: برگزاری مراسم مذهبی اعم از جشنها و عزاداریها عمدتا در محلهای ثابت است و برخی خانهها و برجهای شمال شهر یکی از اصلیترین محلهای برگزاری این مراسماتاند. افرادی که در این مراسمات شرکت میکنند، بسته به برگزارکننده و صاحبمجلس، افراد مشخص و خانوادههای ثابتی هستند و این مراسمات عمدتا با خرج زیاد و کیفیت بالا برگزار میشود.
2- شیوههای تبلیغی جدید:
الف- نمایشگاهها: مدتی است نمایشگاههایی در نقاط مختلف برگزار میشود که در آنها به موضوعاتی چون امامت و خلافت و جانشینی امیرالمؤمنین و ائمه علیهمالسلام پرداخته میشود و در آنها امتداد این ولایت به حضرت ولیعصر- ارواحنا له الفداء- میرسد و در آخر، راه رستگاری در زمان غیبت تنها توجه به آن وجود مقدس و دعا برای آن حضرت معرفی میشود. این نمایشگاهها به اشکال و ابعاد مختلف، اما با یک خط فکری ثابت توسط انجمن حجتیه بهصورت گسترده و در مناطق گوناگون برگزار میشوند که به معرفی ضمنی اسلام غیرسیاسی میپردازد.
بـ تبلیغات خیابانی: گروهی از افراد تحت پوشش انجمن حجتیه چندی است به این فعالیت میپردازند. آنها با حضور در مراکز خرید، خیابانهای شلوغ و یا حتی با برپایی یک کافیشاپ و... دقایقی را با لباسهای بسیار شیک و حرکات جوانپسند به توجیه مخاطبان خود میپردازند تا برای نجات در عصر غیبت، با امام غایب دوست شوند و دعایش کنند. همین! حتی در بسیاری از موارد، ضوابط اخلاقی و شرعی هم رعایت نشده و اختلاط و تعامل دختر و پسر برای رسیدن به هدف جایز میشود!
آنچه بیان شد، ناظر بر عموم جریانهای فعال و در صحنه امروز انجمن حجتیه است. طبعا افراد و افکاری منتسب به انجمن حجتیه وجود دارند که در برخي زمينهها اختلاف و تمایزاتی با آن دارند.
منبع: هفته نامه پنجره/ شماره 71