جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

سود سهام عدالت پرداخت می شود

پرداخت سود سهام عدالت بازنشستگان از دهم بهمن
چهارشنبه ۷ بهمن ۱۳۸۸ ساعت ۱۲:۵۶
کد مطلب: 92808
رئيس سازمان خصوصي سازي زمان آغاز پرداخت سود سهام عدالت بازنشستگان کشوري و تامين اجتماعي و صندوق هاي ديگر به جز لشگري را از دهم بهمن و براساس زمانبندي اعلام کرد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني دولت، غلامرضا حيدري کرد زنگنه، با اشاره به اعلام قبلي 5 بهمن به عنوان زمان شروع پرداخت سود سهام گفت: اعتبار مورد نظر براي 3 ميليون و 260 هزار نفر از محل سود عملکرد سال 1386 به 137 ميليارد تومان به حساب بانکهاي کشاورزي و سپه واريز شده است ولي از آنجا که براي اين امر ارسال فيش هاي چاپ شده و نرم افزار مورد نياز بايد به استانها ارسال مي شد و ما در ارسال نرم افزار به برخي از مراکز با مشکل مواجه بوديم از نمايندگان آنها دعوت کرديم تا براي دريافت نرم افزار مراجعه کنند.

وي افزود:‌ اين کار موجب شد تا توزيع سهام با تاخير 5 روزه مواجه شود ولي 10 بهمن قطعي است، البته بازنشستگان براساس زمانبندي که مبناي آن حروف الفبا خواهد بود بايد مراجعه کنند و ممکن است زمان پرداخت به همه مشمولان تا يک ماه هم به طول بيانجامد.

کرد زنگنه ضمن معذرت خواهي از خلف وعده پيش آمده تصريح کرد: بازنشستگان مشمول طرح بايد به 340 تعاوني سهام عدالت در شهرستان هاي خود مراجعه و يک فيش سه نسخه اي را براي مراجعه به يکي از شعب بانکهاي کشاورزي و سپه و دريافت سود سهام خود اخذ کنند.

رئيس سازمان خصوصي سازي در مورد سود سهام آموزش و پرورش گفت: سود سهام کارکنان آموزش و پرورش و همچنين بازنشستگان آنها که حدود 900 هزار نفر مي شدند چند ماه قبل پرداخت شده و سود سهام بازنشستگان لشکري هم تا آخر بهمن به حساب آنها واريز خواهد شد.

وي افزود: از آنجا که افراد بالاي 18 سال بايد براي دريافت سود حساب مستقل داشته باشند، واريز کردن اين مبلغ به حساب همه مشمولان مشکلات بيشتري در مقايسه با مراجعه آنها به مراکز مربوطه داشت از اين رو واريز به حساب در مورد نيروهاي مسلح و با توجه به انجام هماهنگي هاي لازم صورت مي پذيرد.

رئيس سازمان خصوصي سازي تصريح کرد:‌ اين سود به کساني تعلق مي گيرد که از سال 1386 سهام دار بوده اند.

حيدري کرد زنگنه ميزان سود سال 86 سهام عدالت را بالغ بر 1550 ميليارد و سال 1387 را 2030 ميليارد تومان اعلام کرد و گفت: ما از حدود 20 ميليون نفري که سال 86 سهام دار شدند، با اين مرحله، به 16 ميليون و 500 هزار نفر سود پرداخته ايم و 3 و نيم ميليون نفر باقي مانده هم کارمندان دولت (به غير از آموزش و پرورش) هستند.

وي افزود:‌ از 1550 ميليارد تومان، 200 ميليارد تومان آن به عنوان قسط به خزانه واريز شده و مقداري هم به تعاوني ها و شرکت هاي سرمايه گذار داده شده و بقيه هم بين سهامداران تقسيم شده است.

رئيس سازمان خصوصي سازي ميزان توزيع فرم سهام عدالت را 51 ميليون فرم اعلام کرد و گفت:‌ از اين تعداد 41 ميليون و 800 هزار کارشان به پايان رسيده و يک ميليون و 800 هزار هم در دستور کار داريم که تا پايان اسفند برنامه داريم که سهام عدالت را به پايان ببريم و به اين ترتيب 43 ميليون نفر و برابر با 6 دهک جامعه سهامدار قطعي خواهيم داشت.

وي افزود: اين آخرين سودي است که به صورت متمرکز پرداخت مي شود و در دوره هاي بعدي خود شرکت هاي سرمايه گذاري استاني سود سهامشان را براساس شرکت هايي که سهام آن را دارند مي گيرند و مستقيم هر استان را پرداخت مي کنند.

حيدري کرد زنگنه در مورد آزاد سازي فروش سهام عدالت گفت: هر شرکتي که سهامش از راه سازمان خصوصي سازي آزاد شود، مي توانند خريد و فروش کنند، ‌البته سهام معادل قسط پرداختي آزاد مي شود و ممکن است تا 10 سال در وثيقه بماند.

وي افزود: سهم بخش تعاون با سود عدالت 8 تا 9 درصد با سهام عدالت نسبت به توليد ناخالص داخلي ما افزوده شده است.

رئيس سازمان خصوصي سازي سهام عدالت را کمک بزرگي به توازن منطقه اي ذکر کرد و گفت: شايد پيش از توزيع سهام عدالت 90 تا 95 درصد شرکت هاي دولتي بيشتر در 4 يا 5 استان کشور متمرکز بودند ولي هم اکنون استاني مثل سيستان و بلوچستان سهام فولاد مبارکه، پالايشگاه و ذوب آهن را دارا شده است و مي تواند از سود آن در استان خود سرمايه گذاري کند، اين در حالي است که در برخي استانها مثل سيستان و بلوچستان تا 90 درصد مردم صاحب سهام شدند.

وي افزود: پس از آن وقتي 43 ميليون نفر در بورس و فرابورس به صورت مستقيم يا غير مستقيم وارد بورس شوند در بازار سرمايه کشور ارتقاي فرهنگ سهام داري کشور نقش خواهند داشت.

حيدري کرد زنگنه در پايان سخنان خود با اشاره به خصوصي سازي و واگذاري 63 هزار ميليارد تومان شرکت هاي دولتي به بخش خصوصي گفت: هر سال شرکت هاي دولتي در بودجه کاهش پيدا مي کنند و قطعا براساس پيش بيني برنامه که تا پايان سال 93 بايد خصوصي سازي به پايان برسد من اميدوارم زودتر از آن موقع اين کار انجام شود.

وي افزود: برمبناي بررسي هاي انجام شده شرکت هاي واگذار شده هم از 61 شرکتي که سال گذشته و 6 ماهه اول امسال، حدود 9 شرکت وضع نامناسب تر ولي 52 شرکت رشد شاخص داشته اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *