جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
۲

شغل های جدید زنان در کشور

دوشنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۸ ساعت ۰۹:۲۵
کد مطلب: 74747
شغل های جدید زنان در کشور
زندگي کم و بيش مدرن و پيچيده امروز، نقش هاي جديدي را در ذهن مردان و زنان امروزي ايجاد کرده و اگر بپذيريم که شرايط زندگي، چنين نقش هايي را بر ديوار انگاره هاي بشري حجاري مي کند، انتظار غريبي نيست .

به گزارش جهان  کار زنان که در ايران روزگاري تابو محسوب مي شد و صحبت از آن در خانواده براي مردان غيرقابل قبول بود، امروز آرام آرام به واقعيتي گريزناپذير تبديل مي شود. علاوه بر آن هر روز شاهد مشاغل نوظهوری هستیم که اغلب از طرف بانوان صورت می پذیرد و منجر به تعجب و حیرت افراد جامعه می شود .

یکی از این حرفه ها حرفه رانندگی است که نه تنها شامل رانندگی تاکسی و آژانس و سرویس مدارس می شود بلکه شامل رانندگی اتوبوسهای شرکت واحد و اتوبوسهای برون شهری و حتی تریلی! هم می شود.زنان راننده معتقدند این شغل از سایر مشاغل نوظهور امن تر است .چون این ماشینها به بیسیم متصل هستند که مستقیما با مرکز 110 در ارتباط است و همچنین در این ماشینها مکان نماهایی وجود دارد که از طریق شبکه بیسیم ،موقعیت هر اتومبیل را در هر زمان نشان می دهد.بسیاری از زنان برای اجبار به کسب در آمد به این کار مشغول می شوند اما عده زیادی هم هستند که به دلیل علاقه به رانندگی و حضور در خارج از خانه به این شغل روی آورده اند.

از دیگر مشاغل نوظهور زنان ،شغل آتش نشانی است. با اینکه این حرفه به هیچ وجه با روحیه وشرایط زنان سازگار نیست، اما بسیارند بانوانی که به جهت هیجان موجود در این شغل به سمت این حرفه گرایش پیدا کرده اند. ایجاد پلیس زن نیز با اینکه شغلی در راستا برطرف نمودن نیاز جامعه بوده است اما این شغل نیز همانند شغل آتش نشانی با روحیه زنان سازگار نیست و علاوه بر اینکه روحیه آنان را خشن و نظامی بار می آورد آنها را مجبور به یادگیری تعلیماتی از قبیل ورزشهای رزمی ،مانورهای شبانه و استفاده از سلاحهای جنگی می کند.اما این شغل نیز به دلیل جاذبه های خاص خودهمانند تعقیب و گریز مجرمین و کشف جرم و... طرفداران فراوانی دارد.

حرفه دیگری که متاسفانه بیشتر به دلیل فقر و ناداری شکل گرفته است  شیشه پاک کنی و اسپند دود کنی و گردو فروشی  در سر چهارراهها است که این روزها شاهد افزایش حضور زنان در آن هستیم.شیشه پاک کنی و نواختن موسیقی بر سر چهارراهها که اغلب نیز توسط دختران جوان و نوجوان انجام می شود ،بیشتر از آنکه شغلی برای کسب درآمد و استقلال باشد حرفه ای برای فرار از فقر و گرسنگی است.

شغل دیگری که امروزه شاهد گسترش بیش از پیش آن هستیم فروشندگی است. فروشندگی زنان که در قدیم فقط مختص کالاهای زنانه بود ،امروزه خود را از هر قید و بندی رهانیده و حضور زنان حتی به عنوان فروشنده مرغ و گوشت و یا اداره مغازه لبنیاتی بیشتر به چشم می خورد.در برخی از این فروشندگی ها زنان مجبورند برای جلب مشتری صدای خود را بلند کنند و یا در حضور مشتری همانند یک پادو مغازه را طی بکشند که به هیچ وجه در شان بانوان ایرانی نیست.اما به هر حال به غیر از عده ای که از سر ناچاری به این مشاغل روی می آورند ،عده ای دیگر با شعار "کار عار نیست" حاضرند دست به هر شغلی بزنند مانند دست فروشی در مترو که متاسفانه اغلب فروشندگانش نیز دانشجو هستند و برای پرداخت هزینه تحصیل و خوابگاه این کار را انجام می دهند.

حضور زنان در کارخانه هایی همچون ماشین سازی ،چاپخانه و ساخت قطعات سنگین و صنعتی که به شدت محیط مردانه ای دارند،یکی دیگر از این مشاغل است.البته به وجود آمدن این شغل را نباید فقط به زنان ارتباط داد . بیشتر از آنکه زنان بخواهند وارد این شغل بشوند ، کارفرماها به دلیل پایین آوردن هزینه هایشان و کاهش دستمزد پرداختی ، بیشتر مایل به استخدام زنان هستند .

اينها فقط چند تصوير از تصاوير متعدد و رنگارنگ از اشتغال زنان در پايتخت است كه به اشكال مختلف خودنمايى مى كند. متاسفانه در سال هاى اخير با صحنه هايى از كار زنان جامعه روبه رو مى شويم كه قبلاً كمتر تصورى از آن براى ورود زنان به آن عرصه در ذهن مى پرورانديم.

دکتر فاطمه اسد اللهی ،جامعه شناس معتقد است که حضوراین مشاغل نوظهور با حرکت جامعه از سنت به مدرنیته و افزایش ابعاد اقتصادی و اجتماعی جهانی شدن ،پررنگ تر شده و خانواده ها بخصوص زنان بیشتر به سمت این کارها جذب می شوند.

وی می گوید: اين مسئله يكى از عواقب جوامع مصرفى است، چراكه اساساً مصرف گرايى مى طلبد كه چنين مشاغلى بوجود آيد.

این جامعه شناس ادامه می دهد: جالب است بدانيد كه از دهه 70 بدين سو، زنان از هر دو زمينه شغلي جديد، يكي را از چنگ مردان ربوده اند. که البته همین مسئله پیش بینی می شد چون از ابتداي دهه 1380 انتظار مي‌رفت با رشد جمعيت زنان دانش‌آموخته دانشگاهي بر ميزان حضور زنان در مشاغل مهم و كليدي جامعه نيز افزوده شود بخصوص وقتي آمارها از متوسط رشد نرخ دانش‌آموختگي زنان تا حدود 12 درصد در برابر رشد 7/5 درصدي مردان خبر می داد . اما متاسفانه وقتی شرایط و امکانات کاری در جامعه مهیا نباشد این قشر تحصیل کرده که در آرزوی وارد شدن به بازار کار است ،در کنار اقشاری که به دلیل فقر به مشاغل کاذب و جدید روی می آورند قرار می گیرد و کار غیر رسمی انجام می دهد. 

شايد به نظر برسد كسانى كه در مشاغل اينچنينى به كار گرفته مى شوند با نگاه هاى سرد و سنگين و تلخ برخى از مردم رو به رو شوند، عده ای به این مشاغل به دید خوشبینانه ای نگاه می کنند و معتقدند انجام این حرفه ها ،حال چه از سر فقر باشد و چه از سر پر کردن اوقات فراغت و کسب درآمد و استقلال ،در هر حال از بیکاری بهتر است و باعث کاهش انحراف در جامعه می شود .اما عده ای دیگر بر خلاف باور فوق معتقدند که حضور زن در عرصه هایی که لطافت های زنانه در آن رعایت نمی شودو جایگاه مناسبی برای زن نیست نه تنها صحیح نیست بلکه باعث رواج فساد وفحشا در جامعه می شودو چون هیچ گونه نظارتی بر این مشاغلی وجود ندارد امنیت و آرامش از زنان شاغل سلب می شود. 

اين كه چرا تصاحب كردن چنين مشاغلى از سوى زنان جوان تا اين حد به آسانى جامه عمل مى پوشد نكته قابل تأملى است كه جاى خالى آن در ميان پژوهش هاى جامعه شناسان ديده مى شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
مطلب خوبي بود. در كشور ما كار هست چه كسي گفت كلر نيست علت كمبود كار اين است تمام كارهاي كه مربوط به مردان است را به زنان داده اند و نان آوران خانواده بيكار مانده اند تمام ادارت دولتي و غير دولتي دارد ميشود زنانه. مادران دارند بتدريج بخاطر همين مسائل از خانواده ها دور ميشوند و فرزندان بجاي آنكه در دامن محبت مادر بزرگ شوند درمهد كودكها بزرگ ميشوند و نتيجه اين شد كه مي بينينم چرا انحرافات در گذشته بين مردم كمتر بود چرا الان بيشتر شد متاسفانه الان باب شده به اسم حقوق زنان و مسائل جهاني تمام مشاغل را داريم به زنان واگذار ميكنيم و عملا آقايان بيكار شده اند ، شايد روزي برسد كه زنان مرد و مردان زن بشوند. للعجب
Iran, Islamic Republic of
همینه که یه نسل به وجود میاد -از دختران- با سواد - شاغل - فرهیخته - پولدار - با جهیزیه توپ اما یه مشکل کوچیک : بدون شوهر !!!
وقتی در جامعه ما مرد نان آور خانه است - مرد باید امر معاش خانواده را عهده دار باشد چرا در استخدام ها اولویت با زنان است ؟