کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

نظرسنجی جدید از میزان محبوبیت موسوی

31 شهريور 1388 ساعت 16:12


نزديك به نيمي از راي‌دهندگان به موسوي از راي خود پشيمان شده‌اند.
 
پايگاه اينترنتي آنتي‌وار با انتشار نتايج نظرسنجي سازمان WPO كه از سوي دانشگاه مريلند صورت گرفت، تصريح كرد: از 14 درصد راي‌دهندگان به موسوي، تنها 8 درصد معتقدند در صورت برگزاري دوباره انتخابات، وي را شايسته رياست جمهوري مي‌دانند.

پايگاه خبري- تحليلي "آنتي‏وار " در مقاله‏اي به قلم "جيم لوب " (Jim Lobe) با اشاره به اغتشاشات پيش آمده پس از انتخابات 22 خرداد در ايران، گزارش رسانه‌هاي غربي از اين اغتشاشات را بر خلاف نظرسنجي‏هايي دانست كه اخيراً در خصوص مقبوليت نظام جمهوري اسلامي ايران صورت پذيرفته‏ است.
وي افزود: بر اساس نتايجي كه شنبه گذشته از سوي يك مركز معتبر نظرسنجي منتشر شد، اكثريت مردم ايران از نظام اسلامي و رئيس‌جمهور آن، "محمود احمدي‌نژاد " حمايت مي‏كنند.
لوب با اشاره به شركت 1003 ايراني در نظرسنجي سازمان(WPO) ،(World Public Opinion) نوشت: از هر 5 ايراني شركت كننده در اين نظرسنجي، 4 نفر احمدي‏نژاد را رئيس‌جمهور مشروع كشور دانسته‏اند. اين نظرسنجي به عنوان پروژه‌اي توسط دانشگاه مريلند در راستاي "برنامه رويكردهاي سياست بين‏الملل " (PIPA) صورت گرفته است.

* نتايج نظرسنجي دانشگاه مريلند در مورد انتخابات ايران

لوب در ادامه گزارش تصريح كرد: 62 درصد از شركت‏كنندگان در اين نظرسنجي اظهار داشته‏اند كه كاملاً به صحت نتايج انتخاباتي كه در آن احمدي‏نژاد موفق به كسب 6/62 درصد آرا شد و نتايج آن مورد تائيد رهبر عالي ايران نيز قرار گرفت، مطمئن بوده و سه چهارم شركت‌كنندگان در نظرسنجي نيز اقدام رهبر انقلاب در تائيد اين نتايج را درست دانسته‏اند.
اين تحليلگر غربي با بيان اين‌كه كانديداهاي مخالف احمدي‏نژاد و حاميان آن‌ها نسبت به نتايج رسمي اين انتخابات معترض بوده و تظاهرات اعتراض‏آميز در تهران راه‏اندازي كرده‏اند، افزود: در جريان اين اغتشاشات كه از سوي مخالفان برپا شد، حداقل 30 نفر كشته و هزاران نفر نيز دستگير شدند.
اين تحليلگر غربي با اشاره به وجود ترديد نسبت به حسن نيت آمريكا در ميان ايرانيان افزوده است كه از هر 4 ايراني شركت كننده در اين نظرسنجي، 3 نفر معتقد بوده‏اند كه ايالات متحده قصد دارد كه "فرهنگ آمريكايي را به جامعه مسلمان ايران تحميل كند. " 57 درصد از شركت‏كنندگان صراحتاً چنين نظري داشته و 18 درصد احتمال چنين چيزي را داده‏اند و تقريباً درصد مشابهي از شركت‌كنندگان نيز معتقد بوده‏اند كه ايالات متحده قصد دارد تا كنترل خود را بر منابع نفت خاورميانه گسترش بخشيده و در بين مسلمانان جهان تفرقه بيندازد.
در حالي كه 18 ماه پيش در نظرسنجي انجام شده توسط WPO، اكثريت شركت‌كنندگان در نظرسنجي، به اوباما نسبت به بوش علاقه بيشتري داشتند، در نظرسنجي جديد از هر 10 نفر، 6 نفر اظهار داشته‏اند كه "مطمئن نيستند كه اوباما درخصوص مسايل جهاني راه درستي را در پيش گيرد. "
لوب با بيان اين كه در حالي كه اوباما مكرراً در مواردي نظير سخنراني در استانبول و قاهره و همچنيني ملاقات ويژه با ايرانيان در نوروز تلاش كرده است كه نظر مسلمانان را جلب كند، درصد مشابهي از شركت‌كنندگان در نظرسنجي معتقد بوده‏اند كه "اوباما احترامي براي اسلام قائل نيست "، تصريح كرد: "استيون كول " (Steven Kull) مدير WPO اظهار داشته است كه "با وجود اينكه اكثريت ايرانيان از داشتن مذاكراتي بين كشورشان و دولت اوباما بدشان نمي‏آيد اما اعتماد چنداني نيز به وي ندارند. "
بنابر گزارش فوق، اين نظرسنجي كه اولين نظرسنجي منتشر شده پس از انتخابات رياست جمهوري 22 خرداد بوده و توسط يك ارگان آمريكايي به انجام رسيده است، در لحظه‏اي بسيار حساس منتشر شده است. اين حساسيت هم از آن روست كه اعتراضات داخلي در ايران با فرا رسيدن روز جهاني قدس مجددا تكرار شده و هم از آن روست كه ايران در برهه‏اي حساس از روابط خود با دول غربي از جمله ايالات متحده قرار دارد.
تحليلگر سايت آنتي‏وار با اشاره به اينكه گفتگوهاي بين ايران، ايالات متحده، 4 عضو دائم ديگر شوراي امنيت سازمان ملل متحد و آلمان موسوم به گروه 1+5، قرار است از اول ماه ميلادي اكتبر آغاز شود، اظهار داشت: در حالي كه ايران طيف وسيعي از موضوعات را جهت مذاكره پيشنهاد كرده است، آمريكا با پشتيباني فرانسه، انگليس و آلمان خواهان آن هستند تا اين مذاكرات با محوريت تحت كنترل درآوردن موضوع هسته‏اي ايران به انجام برسد.
به نوشته لوب، برخي كارشناسان بالاخص نومحافظه‏كاران آمريكا كه مواضعشان را با اسرائيل هماهنگ مي‏كنند، در اين تصور هستند كه مذاكرات تنها به تلف كردن وقت منجر خواهد شد چرا كه نظام ايران مقبوليت خود را از دست داده و با تحميل تحريم‏هاي سنگين به زودي سرنگون خواهد شد. اين در حالي است كه گزارش نظرسنجي WPO، تحليل‏هاي مبتني بر عدم مقبوليت دولت ايران در بين مردم اين كشور را به شدت تضعيف كرده و به نهادهاي حكومتي جمهوري اسلامي قوت بخشيده است.

* از 14 درصد راي‌دهندگان به موسوي، 8 درصد حاضر به تكرار آن هستند

لوب با اشاره به ديگر نتايج اين نظرسنجي تصريح كرد: تقريباً سه چهارم از مردم ايران -38 درصد كاملاً و 34 درصد تقريباً- به وزارت كشور جمهوري اسلامي كه برگزار كننده انتخابات بود اعتماد دارند. 85 درصد از مردم نيز -64 درصد كاملاً و 21 درصد تقريباً- به احمدي‌نژاد اعتماد داشته و 83 درصد نيز -52 درصد كاملاً و 31 درصد تقريباً- به نيروهاي انتظامي در اين كشور اعتماد دارند. 60 درصد از شركت‏كنندگان در نظرسنجي نيز از ميزان قدرت رهبري در نظام جمهوري اسلامي ابراز رضايت كرده‏اند.
همچنين 80 درصد از شركت‏كنندگان در نظرسنجي اظهار داشته‏اند كه كاملاً يا تقريباً از نحوه انتخاب مسئولين در نظام جمهوري اسلامي رضايت دارند. اين ميزان نسبت به نظرسنجي انجام شده در فوريه 2008 در حدود 22 درصد افزايش را نشان مي‏دهد. دو سوم شركت‏كنندگان در نظرسنجي نيز انتخابات 22 خرداد را آزاد و منصفانه دانسته‏اند.
55 درصد از شركت‏كنندگان در نظرسنجي اظهار داشتند كه به احمدي‌نژاد راي داده‏اند، 14 درصد به ميرحسين موسوي و كلاً 4 درصد اظهار داشتند كه به دو كانديداي ديگر راي داده‏اند.
در مقابل اين سوال كه اگر مجدداً انتخابات برگزار شود به چه كسي راي خواهيد داد؟، 49 درصد گفته‏اند كه به احمدي‌نژاد راي مي‏دهند، 8 درصد به موسوي، 3 درصد نيز به كروبي و رضايي راي مي‏دهند. 13 درصد جواب دادند كه راي نخواهند داد و 26 درصد نيز گفتند نمي‏دانند كه به چه كسي راي مي‏دهند و يا از جواب دادن خودداري كردند.
در حالي كه "گري سيك " (Gary Sick) كارشناس امور ايران در دانشگاه كلمبيا تلاش كرده با بيان اين جمله كه "توانايي حكومت ايران در كنترل اطلاعات مرتبط با افكار عمومي، خيلي بيشتر از آن چيزي است كه ما فكر مي‏كرديم "، ارزش اين نظرسنجي را پايين بياورد.
به نوشته لوب، درحالي كه 69 درصد از شركت‏كنندگان در اين نظرسنجي در مناطق شهري زندگي مي‏كرده‏اند، تنها يك نفر از پنج نفر از آن‌ها هر هفته حداقل يك بار به اينترنت دسترسي داشته و يا از طريق BBC و VOA اخبار دريافت كرده‌اند.


کد مطلب: 67236

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/67236/نظرسنجی-جدید-میزان-محبوبیت-موسوی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com