کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

فائزه هاشمی: انقلاب مخملی همان اصلاح طلبی است

14 شهريور 1388 ساعت 10:32


تحرکات فائزه هاشمی به همراه برادر بزرگترش مهدی، در فعالیت علیه یکی از کاندیداها در زمان انتخابات به تحریک و سازماندهی اغتشاش گران علیه نظام پس از اعلام نتایج منجر شد. و عملا بر این نظریه که حیات سیاسی برخی افراد با حضور کاندیدای رقیب به خطر می افتد، مهر تائید زد. همان دلیلی که بسیاری از تحلیلگران آن را عامل اصلی پیروزی محمود احمدی نژاد در انتخابات دهم دانستند.

به گزارش جهان، هر چند که بعدها آیت الله هاشمی با انتشار مطلبی در سایت شخصی خود با عنوان کردن این جمله که "بچه های من در کارهایی که به آنها مربوط نیست دخالت می کنند" از عملکرد فرزندانش تبری جست، اما این سوال برای بسیاری از مردم همچنان بی پاسخ مانده است که: آقای هاشمی که سابقه طولانی در مدیریت کلان کشور دارد چگونه از مدیریت خانواده خود عاجز مانده است؟

در همین رابطه فائژه هاشمی که پس از بازداشت یک روزه‌اش که گفته شد در حال خوردن ساندویچ دستگیر شده، دیگر سخنی نگفت اما چند روز پیش درباره ماجرای بازداشت خود گفت: در خیابان بازداشت شدم. اینکه گفتند برای محافظت بوده است، واقعیت ندارد. گفتند که حکم بازداشت تو را داریم. بعد هم به پایگاه مقداد و از آنجا به قرارگاه ثارالله منتقل شدیم که در این دو جا انصافاً رفتارها خوب و محترمانه بود. دو تا اتهام داشتم، سازماندهی اغتشاشات و دیگری حضور در اغتشاشات. در مورد اتهام سازماندهی، مثل ملانصرالدین خودشان سناریویی را می‌نویسند و بعد هم آنقدر تکرار می‌کنند که خودشان نیز باور می‌کنند (البته شک دارم که خودشان هم باور کنند.) و براساس آن اقدام می‌کنند، اعترافات اخیر و همچنین اتهاماتی که به مهدی وارد کرده‌اند نیز همین حکم را دارد. وی درباره آنچه در جریان بازداشت کوتاه رخ داد گفت: از من پرسیدند که تو یک روز به کانادا رفته‌ای. برای چه کاری؟ که من گفتم رفت و برگشت به کانادا دو روز طول می‌کشد، حداقل یک روز هم که باید آنجا بمانم خب سرجمع می‌شود سه روز، من چگونه یک روزه رفته و برگشته‌ام؟ گفتند پس با آنها ارتباط داشته‌ای، گفتم اسناد آن کجاست؟ وخواستم که در برگهای بازجویی از من بپرسند تا کامل آن را تکذیب کنم. در برگ‌های بازجویی نیز به اصرار من این سؤال مطرح شد و آنها تمایل به این کار نداشتند. قبل از انتخابات در رسانه‌ها و خبرگزاری‌های دولـتی نـوشـتند 200 هزار مانتوی سبز برای دختران فیروزه‌ای تهیه کرده‌ام که از اصل کذب بود و یا مثلاً یک روز قبل از انتخابات، فارس پیامک ارسال کرد که «فائزه هاشمی دررفت»، در حالی که فردای آن روز در شعبه خیابان دیباجی رأی دادم.

فرزند آیت الله هاشمی‌رفسنجانی که با سایت کانون جوانان حزب کارگزاران سازندگی گفت‌وگو کرده است با بیان اینکه فجایع فقط به کهریزک و کوی دانشگاه، ختم نمی‌شود گفت: بررسی و پاسخگویی به آنچه که در خیابانها و در زندانها و اماکن دیگر برمردم رفته است همگی باید در دستور کار باشد.

وی با بیان اینکه منتسب کردن اعتراضات مردمی به «انقلاب مخملی» نوعی فرافکنی است نظر جدیدی را درباره انقلاب مخملی ارائه داده و گفته است: انقلاب مخملی در مفهوم عام آن می‌تواند به معنی اصلاح‌طلبی و بیان مسالمت‌آمیز ضرورت اصلاحات و تلاش برای انجام آن باشد که چیز بدی نیست. این یعنی گروههایی هستند که نه به اصل نظام اعتراض دارند و نه براندازند و تنها اعتراض آنها به روندهای غیر قانونی و خلاف است و دنبال رأی خود هستند این که حالا رسانه‌های خارجی و یا خارجی‌ها در تأیید تحرکات مردمی چیزی بگویند این نشانه وابستگی نیست. مگر امام در خارج از کشور در فرانسه نبودند؟ مگر مقامات فرانسوی کشور خود را پناهگاه انقلابیون قرار نداده بودند؟ مگر بسیاری دانشجویان از آمریکا مبارزه نمی‌کردند؟ مگر رسانه‌های خارجی و از جمله BBC در آن زمان مسائل ایران را با شدت قوت پوشش نمی‌دادند؟

وی درباره اعترافات یکی از کارمندان سفارت انگلیس نیز با بیان اینکه اعترافات کارمند سفارت انگلستان، البته آنچه که من شنیدم، چیزی نبود جز انجام وظیفه تصریح کرد: هر سفارتی در هر کشور از اوضاع طرف مقابل گزارش تهیه می‌کنند تا سیاست‌هایشان در آن را بر مبنای شرایط واقعی هر کشوری بریزند. مگر سفارت ما در کشورهای خارجی این کار را نمی‌کند؟

فائزه هاشمی در خصوص اعترافات بیان شده از سوی متهمین دادگاه اخیر نیز گفت: چه کسی اعترافات فردی که بیش از پنجاه روز در انفرادی بوده، ارتباطی با بیرون از زندان نداشته، با خانواده و وکیل ارتباط نداشته، تحت انواع و اقسام فشارها بوده، و نه تنها از وقایع بیرون از زندان بی‌اطلاع است، بلکه همان‌گونه که آقای موسوی نیز گفت احتمالاً اخبار کذب را به فرم روزنامه‌های اصلاح‌طلبان دریـافت کـرده است، باور می‌کند. زمانی این اعترافات می‌تواند مورد پذیرش افکار عمومی قرار گیرد که کل مراحل دستگیری، بازجویی، دادگاه و... بر طبق قانون انجام شده باشد.

وی گفت: بهتر است که این طور فکر نشود که اگر اعتراضات کمرنگ‌تر شده است، اصل آن از بین رفته است. اصل اعتراض را باید درست پاسخ داد و گرنه چون آتش زیر خاکستر خواهد شد. خشم و نفرت از دل مردم با این حرکات زدوده نمی‌شود.

فائژه هاشمی با بیان اینکه «من فکر می‌کنم این نهضت خود‌جوش است و سازمانده و رهبری که این‌ها به این صورت دنبالش می‌گردند وجود ندارد» درباره ارزیابی‌اش از شرایط فعلی اظهار داشت: فراموش نکنیم که این‌ها مردم همین کشور هستند، جامعه‌ای افسرده و دمق و آسیب دیده و پر از خشم و نفرت و کینه، حتی خاموش، نمی‌تواند مناسب برای یک نظام مقتدر باشد. این که مطالبات به حق و قانونی مردم خود را این گونه سرکوب کنیم و در عوض بخواهیم حامی حقوق مسلمانان و مردم دنیا باشیم طنزی تلخ و بی‌معنی است.


کد مطلب: 64629

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/64629/فائزه-هاشمی-انقلاب-مخملی-همان-اصلاح-طلبی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com