کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

ملانصرالدین و خصوصی سازی نمایشگاه

7 شهريور 1388 ساعت 9:50


محسن مهدیان-خصوصی سازی نمایشگاه بین المللی بعد از اینکه با انتقاد گسترده رسانه ها و نمایندگان بخش خصوصی مواجه شد ،قرار است توسط بخش خصوصی مجددا خصوصی سازی شود.
نمایشگاه بین المللی که اخیرا به شستان (شرکت سرمایه گذاری سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح)واگذار شده است قرار است به گفته مدیرعامل سازمان تامين اجتماعي نيروهاي مسلح 51 درصد آن مجددا به بخش خصوصی واگذار شود.
وی در مصاحبه با یک روزنامه صبح در خصوص دلایل خصوصی سازی مجدد می گوید که سهام اين شركت به اتاق بازرگاني، اتاق تعاون و ساير فعالان اقتصادي متقاضي واگذار مي‌شود تا اين نهادها هم در نمايشگاه سهامدار شده و در اداره اين مجموعه به ما كمك كنند تا با كمك يكديگر سهم ايران در صادرات و تجارت جهاني افزايش يابد.
این نیت خیرخواهانه در حالی است که بخش خصوصی از ابتدا خواهان این نمایشگاه بوده است و به واگذاری در سکوت نمایشگاه معترض بوده است .اما در رابطه با این خصوصی سازی به سبک ایرانی چند نکته حائز اهمیت است.
مدتی پیش بانک جهانی در گزارشی با بررسی تجربه تاریخی خصوصی سازی در کشورهای دنیا از 51 روش واگذاری به عنوان روش های رایج در خصوصی سازی نام برده است که اتفاقا در هیچ کدام از آنها روش فوق دیده نمی شود.
به این ترتیب سازمان خصوصی سازی به روش نوینی در فروش شرکت های دولتی دست یافته است.
در این مدل جدید دولت به بهانه رد دیون خود، شرکت های دولتی را در فضای کاملا غیر رقابتی واگذار می کند و بعد از ان شرکت خصوصی شده یکبار دیگر با قیمت بالاتری به بخش خصوصی واگذار می شود.
به این ترتیب هم دولت رد دیون کرده است و هم یک شبه خصوصی فربه تر می شود و هم خصوصی سازی انجام شده است و کسی نمی تواند بگوید اقتصاد دولتی است.
وزیر محترم اقتصادی توضیح دهند که غیر از مواردی که گفته شد، واگذاری از طریق "دلال شبه خصوصی" چه مزیت های دیگری به روش واگذاری از طریق بورس و مزایده دارد.
مقام مسوول در سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح می گویند که قصد سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح از گرفتن مالكيت نمايشگاه كمك به فرآيند كاهش تصدي‌گري‌هاي دولتي و سپردن امور به بخش خصوصي توانمند است.
یک مقام مسوول توضیح دهد که وظیفه کاهش تصدی گری و سپردن امور به بخش خصوصی توانمند، وظیف دولت است یا سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح.
اگر واقعا این روش مناست است چرا بقیه شرکت های دولتی از این طریق واگذار نمی شود.مناسب است دولت محترم ضمن ارج نهادن به مقام شامخ بخش خصوصی ،چند شبخ خصوصی و شبه کارتل را متصدی فروش شرکت های دولتی کند.
اگر جز این است چرا باید نمایشگاه بین المللی بعد از دست به دست شدن و دستمالی شدن به بخش خصوصی برسد.
دولت اگر قصد رد دیون را داشته است چرا از طریق روش های شفاف ،این واگذاری را انجام نمی دهد تا از درآمد حاصل از فروش آن دیون خود را بپردازد.
چرا دولت از روش هایی استفاده می کند که سالها از آنها با عنوان خصوصی سازی فاسد دهه 70 نام برده است.
واگذاری مجدد نمایشگاه به بخش خصوصی به معنای کیسه دوختن و سوداور بودن این معامله نسبت به نگه داشتن آن است.
روی دیگر این سود اوری، قیمتی است که با آن نمایشگاه واگذار شده است.قدرت بخش خصوصی برای خرید این نمایشگاه مشخص است .طبیعی است که نمایشگاه در واگذاری اولیه با قیمت واقعی واگذار نشده است و اگر نه معنی نمی دهد که کمتر از یک ماه ، 51 درصد از فروش مجدد این شرکت سودده شود.
این چه قرائتی از خاصه تراشی و حمایت است که بخش خصوصی باید انفال را بجای دولت از دلال بخرد.
البته این روش خصوصی سازی پیش از این نیز سابقه داشته است.
كنسرسيوم خريدار سهام بلوكي مس که به نظر بورس تهران جمله دولتي بودند قصد داشتند با توجه به سود 12 درصدي اقساط 5 ساله بلوك 20 درصدي مس، سهام خود را بفروشند تا از اين طريق یک وام سهل الوصول را یک شبه به جيب بزنند. همين اتفاق هم كافي بود تا صداي نماينده خصوصي ها يعني رئيس اتاق بازرگاني هم بلند شود و از دست به دست شدن مس ميان دولتيها شكايت كند.
البته همان زمان هم معاون سازمان خصوصي سازي اظهار داشت که اين روش نوعي خصوصي سازي است كه نهادهاي دولتي به دليل پولدار بودن، ابتدا سهام را مي خرند و پس از مدتي نقش واسطه را بازي كرده و آنرا به بخش خصوصي واگذار مي كنند.

به عبارت ديگر در روش ملانصرالدینی خصوصی سازی سهام شركتهاي دولتي يكبار به دولتيها منتقل مي شود و بار ديگر دولتيها آنرا به بخش خصوصي واگذار می كنند كه در جاي خود روش جالبي است!

بيم آن مي رود كه شتابزدگي براي واگذاريها و غنج زدن برای هذیان بازار آزاد كار را بدانجا بكشد كه باقی شرکت های دولتی نیز با روش ملانصرالدینی و غیر ملانصرالدینی  به خصوصی و خصوصی نما  واگذار شود و يا با دل دادگي و شيفتگي وصف ناپذير به کوچک سازی ، دست به دامن دلال های مدرن صاحب نام شويم.



کد مطلب: 63503

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/63503/ملانصرالدین-خصوصی-سازی-نمایشگاه

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com