شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
۱۳۴
از صحبت‌های درگوشی تا تقابل آشکار

آیا عربستان توان حمله نظامی به ایران را دارد؟/ ۳ سناریوی احتمالی آل سعود چیست؟

هوشیاری در برابر خدعه خطرناک مذاکره و خلع سلاح
پنجشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۵۶
کد مطلب: 601655
اگر در گذشته عربستان با حمایت مالی و نظامی از گروه های نیابتی یا رژیمی چون صدام حسین علیه ایران فعالیت می کرد، حال خود به صورت مستقیم وارد این تقابل شده و آشکارا نیز محمدبن سلمان از کشاندن جنگ و درگیری به داخل کشور سخن گفته است.
آیا عربستان توان حمله نظامی به ایران را دارد؟/ ۳ سناریوی احتمالی آل سعود چیست؟
گروه بین الملل جهان نيوز: نشستن یک جوان جاه طلب و با ذهنی پر از آرزوهای بزرگ بر مسند قدرت در عربستان سعودی پس از چندین دهه این کشور را از حالت محافظه کاری محض خارج کرده و رگه هایی از تهاجمی شدن را به خود گرفته است.

به گزارش جهان نيوز، آنهایی که با تاریخ عربستان سعودی و خاندان پادشاهی آل سعود آشنایی دارند، به خوبی می دانند که پادشاهان سعودی در قالب های مختلفی بروز و ظهور داشته اند، به غیر از جنگ و آنهم جنگ با کشورهای خارجی. محافظه کاری این خاندان تا حدی بود که در زمان جنگ اعراب و اسرائیل و بسیج نیروهای عرب هیچ تحرک خاصی نداشتند و در سال 1973 نیز اقدام نمایشی تحریم کشورهای غربی حامی اسرائیل را که اقدامی تقریبا بی خطر بود انجام دادند.

این رویه تا سال زمستان 1393 ادامه داشت تا اینکه ملک عبدالله از دنیا رفت و ملک سلمان جانشین وی شد. جانشینی که در اصل همه چیز به سمت محمدبن سلمان برگشت و وی به تدریج تنها یکه تاز عرصه قدرت سعودی شد. جنگ علیه کشور یمن در نخستین ماه پادشاهی نشان از تغییر سیاست های عربستان داشت.

اگر در گذشته عربستان با حمایت مالی و نظامی از گروه های نیابتی یا رژیمی چون صدام حسین علیه ایران فعالیت می کرد، حال خود به صورت مستقیم وارد این تقابل شده و آشکارا نیز محمدبن سلمان از کشاندن جنگ و درگیری به داخل کشور سخن گفته است. اگر روزگاری در اسناد ویکی لیس از تقاضای پادشاه سعودی از آمریکا برای حمله نظامی و بریدن سر افعی سخن گفته می شد، در حال حاضر آشکارا مقامات سعودی با آمریکایی ها و حتی اسرائیلی ها درباره نقشه حمله به ایران و یا مقابله با تهران در منطقه با ابزارهای تهاجمی سخن می گویند.

محمدبن سلمان؛ پادشاه واقعی عربستان است. وی انقلاب اجتماعی و فرهنگی را در سرزمین بسته عربستان آغاز کرده و طرح های بلندپروازانه ای برای تبدیل شدن به کشوری با فناوری بالا دارد. بن سلمان که از کودکی در سرزمین های غربی و به ویژه آمریکا زندگی گذرانده، به دنبال تبدیل کردن عربستان به قطب جدید مالی، فناوری، گردشگری و نظامی- سیاسی منطقه ای است. آرزوهای بزرگ که در بیشتر این آرزوها نیز خود مدیریت کلان را در دست دارد.

در سفر اخیرش به آمریکا و انگلیس نیز از طرح های بلندپروازانه اش رونمایی کرد و از سرمایه گذارانی چون بیل گیتس برای حضور در پروژه های بزرگ عربستان دعوت کرد. سند چشم انداز 2030 سلمان که نزدیک به 12 سال زمان برای اجرای آن فرصت است، یک گام بلند از خروج عربستان از جامعه سنتی و بسته به سوی یک جامعه باز و مدرن خواهد بود. گامی که عربستان می خواهد در یک دهه طی کند! اما یک وجهه دیگر سیاست بن سلمان ادامه روند تهاجمی کشور در بحث مقابله با رقبا و دشمنانش است. در بطن این ماجراجویی، ایران قرار دارد. دشمنی وی با ایران ظاهرسازی نیست و وی براساس ذهنیتی که از تبدیل شدن به رهبر جهان عرب در سر دارد، تهران را به عنوان مقصد اصلی سیاست های تهاجمیش انتخاب کرده است. تشکیل و انسجام بخشی به مثلث عربستان، آمریکا و اسرائیل در منطقه علیه ایران ماموریت اصلی وی در این راه است.

قرادادهای چند ده میلیاردی خرید تسلیحات نظامی میان ریاض و واشنگتن و خرید های دیگر نظامی این کشور از دیگر مناطق جهان در حال تبدیل کردن عربستان به ذاغه اسلحه است. تجهیزات گرانبها و مدرنی که در چند سال گذشته تقریبا بخش عمده ای از منابع ارزی سعودی را به خود اختصاص داده است.

اما مهمترین مساله در زمینه دور جدید نقش آفرینی نظام سعودی، تقابل با جمهوری اسلامی ایران است. جنگ اقتصادی سعودی ها به انحای مختلف مانند قاپیدن مشتریان نفتی ایران در حال انجام است و تلاش برای افزایش تحریم های اقتصادی و مالی با لابی در غرب نیز اظهر من المشس است. از دیگر جنبه های رویارویی غیرمستقیم عربستان با ایران باید به تقابل مستقیم سعودی ها با متحدان ایران در منطقه از جمله یمن اشاره کرد. در سوریه  و عراق سعودی ها نتوانستند در جنگ نیابتی چیزی به دست آورند و بازنده های اصلی این بحران بدون شک عربستان بود. در لبنان نیز تلاش برای از بین بردن حزب الله لبنان با در بسته روبه رو شد و رسوایی حریری به بار آمد. مجموعه ای از تحولات در دو سال گذشته نشان می دهد که عربستان نتوانست جبهه ای مشترک علیه ایران در منطقه راه بیاندازد و به همین خاطر به صورت آشکار به سمت اسرائیل و آمریکا ترامپ تغییر جهت داده است.

خلع سلاح ایران اولین هدف جبهه جدید است. خلع سلاحی که بدون از حوزه موشک های استراتژیک شروع می شود و با معامله بر سر توان موشکی ایران تمام خواهد شد. اقدام بعدی این جبهه حمایت نظامی و مالی بیشتر و هدفمند از گروه های معارض و تروریستی مخالف ایران است تا اطراف مرزهای ایران را ناامن کنند و ناامنی را به داخل خاک ایران بکشند. آشوب سازی در داخل ایران بر سر مشکلات اقتصادی و معیشتی و حتی اجتماعی و فرهنگی جنگ نرمی است که در گذشته وجود داشته و در آینده شدت بیشتری به خود خواهد گرفت.

ولی ورای این مسائل، جنگ مستقیم عربستان سعودی علیه ایران است. آیا این کشور با توجه به خریدهای جدید نظامی و جنگ لفظی که علیه رهبر ایران و مردم کشور آغاز کرده، می تواند مستقیما وارد نبرد با تهران شود؟ چند سناریو را می توان مطرح کرد:

1- ادامه وضع موجود: عربستان سعی خواهد کرد در اتحاد با کشورهای غربی فشارهای اقتصادی را بر ایران حفظ کند و به دنبال تلاش جهت انزوای ایران در منطقه و جهان باشد. فشار جهت برجام موشکی و منطقه ای از سوی غرب علیه ایران و به سرانجام رساندن این الگو، کم هزینه ترین سناریوی مطرح می باشد که با هدف تغییر نظام حاکم بر ایران در دراز مدت دنبال می شود.

2- تغییر وضع موجود با حمله نظامی مستقیم: پر ریسک ترین سناریو در این زمینه حمله نظامی پادشاه سعودی علیه ایران است. حمله ای که می تواند به صورت هوایی، موشکی و دریایی صورت گیرد. به مانند جنگ یمن ائتلافی از کشورهای متخاصم عربی علیه تهران وارد نبرد شوند و حمایت کشورهایی چون آمریکا و اسرائیل را نیز پشت سر داشته باشند.

3- حمایت از جنگ نظامی علیه ایران: سناریوی بعدی ترغیب آمریکا و اسرائیل برای حمله به ایران است. موضوعی که چند دهه است همواره مطرح بوده ولی هیچگاه عملی نشده است. عربستان با تقبل هزینه مالی و نظامی حمله مستقیم غرب به ایران، پشتیبانی عملیات را برعهده خواهد گرفت. این سناریو از جهاتی هزینه کمتری نسبت به دومی دارد.

با توجه به شرایط موجود در منطقه و عربستان به نظر می رسد گزینه اول و سوم هدف اصلی خاندان سعودی باشد. عربستان، ارتش منسجم و بزرگی ندارد و حتی در جنگ یمن نیز ائتلافی از کشورهای عربی وارد شده اند که این ائتلاف نیز در نبرد با گروهی مانند انصارالله بیش از سه سال است که نتوانسته کاری از پیش ببرد. هرچند ویترین تجهیزات نظامی عربستان زیبا چیده شده ولی عدم وجود توانمندی در بهره گیری از آن در جنگ با یک کشور بزرگ و قدرتمند، می تواند بقای این رژیم را در کوتاه مدت به خطر اندازد.

از سوی دیگر طرح های بلندپروازانه محمدبن سلمان نیازمند ثبات در داخل و مرزهای سعودی است. هر نوع ناامنی یا جنگی با ایران نه تنها ماهیت این نظام را از بین خواهد برد بلکه هیچ سرمایه گذاری در این کشور که درگیر جنگ است صورت نخواهد گرفت.

تهران تجربه جنگ هشت ساله با یک ارتش قوی و کلاسیک عربی را در چنته دارد. کشور توانست علی رغم مشکلات اقتصادی و تنگنای فروش نفت، به مدت هشت سال بجنگند و در اتحاد مثال زدنی مردم و نظام، صدام را برای همیشه از کرده خود پشیمان سازد. اما عربستان سعودی هرگز با چنین چالشی روبه رو نبوده و در صورت بسته شدن شریان نفتی این کشور، سعودی ها با بحران های اقتصادی، معیشتی و اجتماعی غیرقابل کنترلی در داخل روبه رو خواهند شد که کنترل آن بسیار سخت خواهد بود.

در کنار تمامی این احتمالات، جنگ لفظی سعودی ها در حال حاضر تنها مصرف داخلی دارد، موقعیت و جایگاه ایران در منطقه و در بعد دفاعی توان کمترین تحرک نظامی مستقیم به سعودی ها را هرگز نمی دهد. ایران دارای قدرت چشمگیری در منطقه است که حتی آمریکا در اوایل قرن بیست و یکم علی رغم حمله به افغانستان در شرق ایران و عراق در غرب ایران، نتوانست تهران را وارد پروژه خاورمیانه بزرگ خود کند و حتی این تهران بود که بیشترین نفع را از جنگ آمریکا با سقوط طالبان و صدام برد.

به هر حال نباید از نقشه های شوم دشمن در زمینه خلع سلاح کشور با حربه هایی چون تحریم غافل شد. به مرگ گرفتن و به تب راضی شدن از حربه های دشمن است تا با فشار و بحران سازی اقتصادی و تحریم های مالی تهران را بار دیگر بر سر میز مذاکره در مباحث دفاعی و منطقه ای بکشاند. فضای جنگ روانی در دستور کار دشمن است تا با انحراف در افکار عمومی ایران، شرایط را برای مذاکرات بعدی که به تضعیف ایران بیانجامد آماده سازد. عربستان سعودی نیز خود به عنوان محور اصلی این گونه اقدامات در حال کنش گری در جهان است تا باعث عقب نشینی تهران در توانمندی های نرم و سخت خود شود. بدون شک خلع سلاح ایران در صورت وقوع،تهران را در برابر دشمنانش دست بسته خواهد کرد که این سناریو خیانت آمیزترین سناریوی موجود در حالت کنونی است
https://jahannews.com/vdcam6nim49nwi1.k5k4.html
jahannews.com/vdcam6nim49nwi1.k5k4.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
خبر هایی که حتی ارزش خوندن نداره
نه عربستان همچنین توانی نداره و نه جراتشو داره
پرداختن به این گونه خبر ها بیشتر رد گم کنی هست
Iran, Islamic Republic of
برجام نشون داد که در ایران یه عده هستند که همه عشقشون ،خم شدن برای...................برای همین عربستان هم اینقدر وقیح شده است.
Iran, Islamic Republic of
...دشمن در درون است.
United Arab Emirates
وقتی ۵۰۰ میلیارد دلار سلاح فقط از آمریکا خریده جدای از میلیاردها دلار سلاحی که از انگلیس و فرانسه و آلمان خریده قطعا قدرتش و داره منتها وقتی خودش از حمله نظامی به ایران ۱۰ تا ۱۵ سال دیکه میگه هدفش اینه که ایران و جامعه جهانی مثل عراق زمان صدام تحریم کنن و مثل عراق که بعد جنگ کویت ۱۳ سال منزوی شد ایران هم همونطور منزوی بشه بعدا با خیال راحت به ایران حمله کنن انیمیشنم که میسازن بن سلمان در واقع بن شیطانِ از صدام وحشی تر و خطرناکتره
Iran, Islamic Republic of
حمله به عراق به خاطر برجام موشکی و شیمیایی بود که صدام امضا کرد
Iran, Islamic Republic of
منم که یه جورایی همین و نوشتم اول عراق و تحریم و منزوی کردن بعد عراق بخاطر رفع تحریمهاش مجبور شد مذاکره کنه وقتی همه سلاحهای عراق و ازش گرفتن با اون ادا اطوار به عراق حمله کردن اما مراحل و توجه کنید اول تحریم کردن نباید بذاریم تحریم بشه اگر شد نباید مذاکره کرد بر سر سلاح وگرنه سرنوشت عراق برای ایران تکرار میشه و البته باز عراق دو تا همسایه داشت که بهش شر نرسوند (ایران و سوریه ) ما که همونم نداریم
Iran, Islamic Republic of
کل کشورهای عربی که جمع شوند همین استان کهگلویه و بویراحمد کافیه نابودشان میکنه44
یزدی زاده
Iran, Islamic Republic of
اتفاقا این خبرها و تحلیلهای مهم نشون میده یک عده ساده لوح و یک عده ضعیف النفس و خودباخته در ایران که بدون توجه به نتایج فاجعه بار برجام به دنبال مذاکره بر سر توان نظامی و موشکی کشور با دشمن هستند؛چگونه دارن به عنوان پیش قراولان بن سلمان به کشور آسیب میزنن.
Iran, Islamic Republic of
توان موشکی کجا بود هموطن. چرا جوگیر میشین. توان موشکی بدون داشتن تکنولوژی مدرن و داشتن کلاهک هسته ای یعنی ترقه بازی
اعتمادی
Iran, Islamic Republic of
بیانتان ناپخته است آقای هموطن ،امریکا و اشغالگر قدس هم به قدرت موشکی ایران اذعان دارند.اگر غیر از این بود در حمله به ایران لحظه ای درنگ نمیکردند.امریکا واسراییل میدونند هر حماقتی ازشون سربزنه باعث میشه هیمنه ظاهریشون از بین بره.
Germany
اقای عزیز مگر میشه با همه دنیا جنگید ؟ موشک امنیت نمیاره . مردم هستند که امنیت میارن
Iran, Islamic Republic of
کسی نمی خواهد با همه دنیا بجنگه ولی عقل کشور خوب دست بعضی ها نیست که قدرت نطامی رو تضعیف کنن که همه گرگ ها کشور رو تیکه پاره کنند
Iran, Islamic Republic of
مردم،بله؛ولی شما جزء مردم نیستید زیرا اگر ایرانی بودید به خلع سلاح کشور رای نمی دادید.
Iran, Islamic Republic of
اگه صرفاً مردم یه کشور امنیت می آورند، پس چین بدون قدرت نظامی و هسته ایش می توانست فقط با اون جمعیتش امنیت داشته باشه. و نباید سراغ تقویت بعد نظامی که در حال حاضر داره می رفت! ثانیاً بخشی از مردم یه کشور مثل ایران که همین شماها هستید که یا اصولاً مخالف ارتقای امنیتید و یا بی تفاوت. پس امنیت مولفه های زیادی از جمله رهبری، فرماندهی نظامی، ایمان، امکانات نظامی و مردم و ... دارد.
Iran, Islamic Republic of
اولاً همه دنیا با ما درگیر نیست. انشاءلله همه دنیا به دست مبارک بقیه الله فتح خواهد شد. دنیا پرستان این مسیری که خداوند تبارک و تعالی معین فرموده را که در محتوای آن ممکنه جنگ و جهاد و پیروزی و شهادت و ... باشه را نمی فهمند و درک نمی کنند.
Iran, Islamic Republic of
ادم باید کور باشه که نبینه همین موشکها در جنگ سی وسه روزه ویا یازده روزه در غزه ولبنان ،ارتش چهارم دنیا یعنی اسرائیل رو زمین گیر کرد که دارای صدها کلاهک اتمیست.
Iran, Islamic Republic of
درسته نه عربستان و‌نه کس دیگری جرات حمله به ایران رو‌نداره اما بدون دوست عزیز در کل تاریخ معاصر ایران و ایرانی هیچگاه از حمله دشمن خارجی متضرر نشده اند ولی تا دلت بخواد از
.
.
.ترسوها و خائنین داخلی و دوست نما ضربه خورده اند..همیشه ایران ضربه را از خیانتهای داخلیها خورده اند.
United States
امریکا هیچ غلطی نمی تو اند بکند .عربستان هیچ غلطی نمی تواند بکند . انگلیس هیچ غلطی نمی تواند بکند . فرانسه هیچ غلطی نمی تواند بکند . ترکیه هیچ غلطی نمی تواند بکند . المان هیچ غلطی نمی ت اند بکند . اسراییل هیچ غلطی نمی تواند بکند . فقط ایران می تواند با همه دنیا بجنگد . مردم اشکنه بخورند که می خواهیم با همه دنیا بجنگیم .
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
خب معلومه از کجا دستور می گیری بچه اسرائیلی-آمریکایی همه ملت می دونند اقتصاد ایران با بسته شدن دست دزدان بیت المال که دقیقا دوستان آمریکا و دشمن ملت ایران هستند درست خواهد شد ...
Iran, Islamic Republic of
ما نمی خواهیم با کسی بجنگیم ما از خودمان و اعتقاداتمان و حیثیت و هویت و کشورمان دفاع می کنیم. وقتی به کسی حمله بکنند اگر زنده باشد از خودش دفاع می کند و به غلط کردن گفتن می اندازدشان. از همان امریکایی ها سوال کن حتی آن ها می توانند برای شما این امر بدیهی را توضیح دهند.
سرور
Iran, Islamic Republic of
فعلا نون و ماستتو بخور!
هاشمی
Iran, Islamic Republic of
با چه زبانی به شما کج فهم ها بفهمانیم که
ایران با هیچ کشوری جنگ ندارد
ولی وقتی وجدان موجود نباشد مرتب ما را به جنگ طلبی با دنیا متهم می کنید
ما فقط می گوییم آمریکا دشمن اصلی ما است
البته آمریکا دنباله روهایی در اروپا و همسایگان ما دارد
و ما فقط می گوئیم زیر بار قلدری آمریکا نمی رویم . همین و بس
ما می گوئیم برای زیر بار زور نرفتن باید آمادگی نظامی داشته باشیم
و شما این را جنگ طلبی با دنیا تعبیر می کنید
شما می گویید برای اینکه راحت باشیم باید با کدخدا کنار بیاییم
ولی ما می گوییم آمریکا غلط می کند که کدخدائی کند
ما که می گوئیم آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند دلیل داریم
نمونه اش این که در جنگ ۳۳ روزه اسراییل با حزب الله لبنان در سال۲۰۰۶ آمریکا و اسرائیل کل امکانات خود را بسیج کردند ولی نتوانستند بر حزب الله غلبه کنند و کاندو لیزا رایس وزیر خارجه آمریکا در این ۳۳ روز بارها به خاورمیانه و اروپا سفر کرد تا توانست جنگ حزب الله و اسرائیل را آبرومندانه !تمام کند و آتش بس برقرار کند چون واقعا در برابر موشکهای حزب الله و حملات چریکی آنها درمانده شده بودند
تازه حزب الله لبنان انگشت کوچیکه ما هم نیست .
Iran, Islamic Republic of
کسی نگفت بجنگیم. اگر لازم شد دفاع می کنیم.
Iran, Islamic Republic of
هرچی غذای چرب و چیلی تو دنیاست جلو تو یکی میذاریم بخور جوش مردمو نزن. ولی مردم با غیرت ایران مملکتشونو بخاطر شکمشون واگذار نمی کنن. الحمد لله همه چیمونم تا اندازه ای ردیفه. اونقدری که سیاه نمایی می کنی نیست. اگه مشکلی هم باشه، بخاطر امثال رانت خوارانی مثل شما که مملکتو چپاول می کنن هست که اونم به یاری خدا درست میشه.
Iran, Islamic Republic of
آفرین گل گفتید
Iran, Islamic Republic of
عجیب آن است که به گونه ای تردید برانگیز، مقامات دولتی ایران پاسخ درخوری به این فرد نمی دهند و هر بار با نشان دادن نرمش کاملا بی جا ، بن سلمان را گستاخ تر می کنند. توجه شود که این ما هستیم که در پی کشتار حجاج ایرانی در منا، تجاور به نوجوانان ایرانی در جده، کشتن شیخ نمر، توهین مستمر به حجاج ایرانی، کشتار حجاج ایرانی در سال ۶۶ و بسیاری مواقع دیگر باید لااقل لفظا سعودی ها را به جنگ تهدید می کرده ایم. به نظر من، باید دانست که این واکنش عوضی مقامات ایرانی، حتی اگر سقوط سعودی ها نزدیک باشد، به طور نا نوشته ای باعث تکرار همین سخنان در آینده توسط دیگرانی مثلا چون ترکیه یا اردن خواهد شد و خدای ناکرده بالاخره کار دست ما خواهد داد. مانند سخنان شاه اردن در مورد تشکیل هلال شیعه، که ده سال بعد تحریک تکفیری ها را برای تشکیل کشور تکفیری داعش در پی داست و هزینه های جانی و مالی و امنیتی را به ایران تحمیل نمود.
Iran, Islamic Republic of
البته یه بار رهبری عزیز اشاره ای داشتند که عقب نشینی عربستان را در پی داشت و جواب هم داد
Portugal
ژنرال ! هیچ وقت هیچ دشمنی را نباید دست کم گرفت.....بعد هم این خبر نبود تحلیل بود در سه سناریو که حاوی نکاتی مفیدی بود.
محمدرضا
Portugal
البته در کنار سه سناریوی نظامی، سناریو چهارم را نباید فراموش شود که آنهم تروریسم اقتصادی است .این خبائث می توانند با توجه به وضعیت موجود اقتصاد کشور و مشکلات آن و با نفوذ در مدیران بدون تعهد یا خرج کردن دلارهای بادآورده در بخش های بیمار یا وابسته اقتصاد کشور ،یک فشار مضاعف با کمترین هزینه تحمیل کنند.این سناریو می تواند قبل ، حین یا بعد هر حمله نظامی در جهات بسیاری انجام شود ..... از تاثیر گذاری در تصمیمات کلان اقتصادی اعم از پولی و مالی تا سطوح خرد مانند کمبود مایحتاج اساسی و عمومی در مقاطع خاص ....
اللهم اهلك و العن آل سعود و آل خليفه جميعاً الي يوم القيامة
Iran, Islamic Republic of
اللهم اهلك و العن آل سعود و آل خليفه جميعاً الي يوم القيامة
حسن
Iran, Islamic Republic of
غلط زیادی میکنند/اربابش آمریکاغلطی نکرد.این بچه نادان عددی نیست.
Iran, Islamic Republic of
فرق بزرگ رسانه های خارجی با شما در این هست که آنها اینگونه مطالب را عمومی نمی‌کنند و میگذارند مردم آرامش داشته باشند و خودشان در دولت به این امور رسیدگی میکنند .ولی شما تنش درست میکند چون از آب گل آلود دنبال ماهیگیری هستید برای خود
Iran, Islamic Republic of
این را باید رییس جمهور بگوید نه فقط یک کامنت گذار
Iran, Islamic Republic of
عرعرستان
Canada
به دشمنت هم احترام بگذار.!!!
علی
Canada
در گرفتن جنگ خیلی هم سخت نیست. کافی است که بن سلمان یک روز حالش خوب نباشد و عصبانی شود و دستور یک کار احمقانه را بدهد.!! چه بسا که از این سعودی ها بعید نیست!! بارها از این غلطها کرده اند( در حمله به یمن و تجهیز و کمکهای مالی به داعش و سایر تروریستها در سوریه و لبنان و عراق و آمریکا مثل ۱۱ سپتامبر و حملات انتحاری داعش در اروپا ). منتها پشتوانه ی قوی مالی آنها هر بار به دادشان رسیده. سعودیها و اماراتی ها البته در امور صنعتی تجاری و مالی بسیار هوشمند عمل کرده اند و دارند زیر ساختهای کشورشان را مدرن میکنند. که در صورت بروز جنگ بسیاری از آنها را از دست خواهند داد!!!
سناریوی سوم هم انجام نخواهد شد چون آمریکا و ترامپ به هزینه کردن برای نفع بردن سعودی اصلا اعتقادی ندارد.
سناریوی اول البته با قدرت بیشتری ممکن است دنبال شود و باید مواظب شیطنت آنها بود. بزرگترین عامل بی ثبات کننده فعلا نه موشک است و نه هواپیما و تانک.....بلکه بالا رفتن قیمت دلار است!!!!
Iran, Islamic Republic of
همانطور که صدام اینکار را کرد
Iran, Islamic Republic of
با توجه به این نظر ها آنها که ترسو نیستند جنگ را زود تر شروع کنند تا ابتکار عمل هم دست ما باشد آمریکا و کشور های دیگر هم غلطی نمی توانند بکنند این همه پناهگاههای عریض طویل هم آماده اند شجاعان به سوراخ موش پناه ببرند( شجاعانی که حتی در زمان صلح هم خدمت سربازی را با دوز و کلک ماست مالی می کنند جهان جان جان اصلا سربازی رفتی البته شماها استثنائید ) و فقط شعار سر بدهند مردم بی پناه هم آماده دفاع از مملکت هستند جهان نیوز هم در خدمت گزاری اکثر جوابیه هارا منتشر نمی کند چون مامور است و معذور پناه برخدا با این جماعت نیرنگ باز و حیله گر نسل معاویه
Iran, Islamic Republic of
یک پارامتر مهم در عدم حمله بن سلمان به ایران را بیان نکردید و آن این است که اگر حمله کند پسر عموها و پسر خاله هایی که الان منتظر فرصت هستند تا در یک فرصت مناسب روی گرده بن سلمان بپرند و او را از قدرت خلع کنند با شروع جنگ این کار را خواهند کرد و این را خود بن سلمان میداند
ساروی
Iran, Islamic Republic of
الان خیلی ها منتظرن یکی جنگ با ایران را شروع کنه تا اونا هم بلافاصله وارد عمل بشن
عربستان امارات بحربن امریکا اسراییل پاکستان انگلستان و خیلی از کشورهای دیگه مستقیم و غیر مستقیم با ما وارد جنگ میشن و قطعا زیرساختهای کشور منهدم میشه
توان نظامی ما در حدیه که توی چند روز اول هر چی بتونیم به کشورهای اطراف موشک بزنیم اما تصور درستی از یک ماه یا شش ماه یا یک سال بعد از شروع جنگ نداریم
این رجزخونا و سرداران قلم و حرم و علم هم اون موقع نیستند که جواب مردم را بدن.
بنابراین فقط تلفات میلیونی ناشی از بمباران و انتقامگیری ها ی شخصی خواهیم داشت و فاجعه ای تاریخی
اگه دقت کرده باشین اغلب مسئولای چپ و راست بچه هاشون را فرستادن خارج تا اگه جنگ شروع شد در برن
جنگ تحمیلی و اقتدار نظامی مرتبط با سلاح های روز امریکایی آن زمان را هم با یک دگردیسی تبدیل کرده ایم به دفاع مقدس و امداد غیبی و شور شهادت و مسائلی که در هجوم بی امان دشمنان کارآیی ندارد.
پس واقع بین باشیم و بقای خودمان را دلیلی برای فنای ملت رنج کشیده مان نکنیم.
والله حق این ملت نیست که دوباره زیر بمباران این بار گرگها و کفتارهای غربی و عربی قرار بگیرند.
Iran, Islamic Republic of
:)) عزیزم ! ای تو پسر شجاع ! بچه کجائی که اینقدر شجاعی؟برو تاریخ جنگ تحمیلی رو بخون که در داخل منافقین داشتند کشور رو به اتیش میکشیدند ودر خارج تقریبا همه کشورهای دنیا پشت صدام بودند وهمه جوره تامینش میکردند از دلار گرفته تا تسلیحات تا اطلاعات ماهواره ای !در حد سیم خاردار تحریم بودیم وحتی یک موشک هم نداشتیم ویه عده معدود ولی پر سروصدا هم مثل جنابتان ،شب وروز ایه یاس مخوندند که همه مون میمیریم! ولی ملت پرتوان ما در سایه اطاعت از امام همه دنیا رو سرجاش نشوند وبعد از قرنها در اثر جنگ ،حتی یک وجب خاک از دست ندادیم وافراد ابدیده در ان جنگ الان هم کشور رو از دستبرد هر بیگانه ای محفوظ نگه میدارند.در ضمن اونوقت کدخداتون 21 تریلیون دلار بدهی نداشت.خلاصه ،خیالت تخت ،جنگ هم بشه بازم این ملت بزرگ داغ زانو زدن رو به دل دشمن میزاره.
Germany
....
Iran, Islamic Republic of
همه دنیا نه. روسیه و فرانسه و آلمان و چند کشور عربی پشت صدام بودن. در مقابل امریکا و اسراییل شدیدا از ایران حمایت می کردن. قذافی هم موشک اسکاد به ایران میداد. چین موشک کرم ابریشم و کره شمالی هم سلاح های سبک و نیمه سنگین. حرفهای شعاری و حکومتی دوره اش سر آمده و الان اسناد معتبر حرف میزنه. شما هم بجای جوگیر شدن یه مطالعه جدی پیرامون روابط ایران و اسراییل و ایران و امریکا در طول جنگ داشته باش و بعدا اظهار نظرهای احساسی و سطحی بکن
Iran, Islamic Republic of
تو به جای جعل تاریخ ،مجددا تاریخ جنگ ایران وعراق رو بخون که همه کشورهای عربی وهمه اروپائیها وحتی تا حد زیادی شوروی سابق پشت عراق بود.اول جنگ هم خبری از موشک نبود.چند عدد قذافی داد که سردار بزرگ ما تهرانی مقدم پشتش رو گرفت وکپی سازی کرد. بعد در طی سالهای اخر جنگ بود که کره شمالی هم تا حدودی در برنامه به ما کمک کرد. اینکه امریکا واسرائیل از ما حمایت کردند! عمق درکت رو از دنیا میرسونه.برو خوش باش ! عمیق جان!
Germany
والله صدام را امریکا کشت ....
Iran, Islamic Republic of
ای تو اسناد شناس! لااقل یادت بیار که نه فقط حمله صدام با چراغ سبز امریکا بود که اواخر جنگ امریکا از ترس سقوط صدام علنا وارد جنگ شد.از کشته شدگان هواپیمای مسافربری ایران توسط ناوگان امریکا در خلیج فارس شرم کن !
Iran, Islamic Republic of
اسناد مک فارلین و خاطرات هاشمی رفسنجانی که جانشین فرمانده کل قوا بود و برای عکسریادگاری گرفتن نمیرفت جبهه موجوده. در ضمن امریکا وقتی دید, اون طرفی که باید توی جنگ نابود بشه نشد, خودش حمله کرد, و نابودش کرد. یعنی اینم ندیدین
Iran, Islamic Republic of
از ترس سقوط صدام بو د که مک فارلین اومد و بعدها بوش به عراق حمله کرد و صدام را دار زدند. بابا شماها انگار واضحات را هم انکار میکنید
Iran, Islamic Republic of
در انتفاضه ی شعبانیه ۱۹۹۱ که اولین بیداری اسلامی بود و بلافاصله بعد از جنگ اول خلیج فارس رخ داد خود ملت عراق صدام رو از ۱۴ استان از کل ۱۸ استان عراق کنار زدند و مناطق کرد و شیعه ی عراق از یوغ حاکمیت صدام آزاد شدند. آمریکا بلافاصله ممنوعیت مناطق پرواز ممنوع رو از صدام برداشت تا با سرکوب خونین قیام مردم دوباره به قدرت برگرده که اون هم با سرکوب عجیب و غریب و فاجعه آمیز با اجازه ی آمریکا و با اراده ی آن ها به حاکمیت برگشت.
Iran, Islamic Republic of
توهم هم حدی داره دادش البته توجیه شکست رو همه جور میشه تفسیر کرد
Iran, Islamic Republic of
با نابودی ارتش در داخل ایران و .....
محمد
Iran, Islamic Republic of
دوست عالم و انديشمند لطفا اسناد كمك اسرائيل و ... به ايران رو در جنگ تحميلي به ما هم نشان بديد تا سوادما هم بالا رود!!!
Iran, Islamic Republic of
یه سرچ ساده کن توی اینترنت البته اگه توهم توطئه نداری
Iran, Islamic Republic of
نمی دانم صفتی که تو متصف به آنی چیست نه آزاد اندیشی است نه ترس است نه حماقت محض بلکه نوع خاصی از روانپریشی حاد است یا این که تو اصولا یکی از اتباع کشور های عربی هستی چون هیچ شخصیت نورمالی نمی گوید که آمریکایی که هواپیمای غیر نظامی ایران را ساقط کرد و با ایران وارد جنگ نفت کش ها و رویارویی میتقیم در خلیج فارس شد، طرفدار خود ایران بود!
و هیچ انسان متعادلی نمی گوید که اسراییلی که ایران در همان سال های اول شصت نیروی نظامی به مرزهایش فرستاد و حزب الله را در بیخ گوشش ایجاد کرد و ایرانی که نیروهای طرفدارش، دلبستگی برخی لبنانی ها از اسراییل را به نفرتشان از اسراییل و نفرتشان از فلسطینی ها را به دوستی تبدیل کردند و خلاصه نیروی منسجم فرا ملیتی را در جنوب لبنان و شمال فلسطین پدید آوردند، از دوستان همان اسراییل بوده است!
Iran, Islamic Republic of
لابد اسراییل و آمریکا از ایران حمایت می کردند چون سفارتخانه ی اولی را تعطیل کرده و به دشمنشان فلسطینی ها داده بود و سفارت خانه ی دومی را تصرف کرده بود آن ها هم خوششان آمده بود حمایت می کردند هوامیما و نفت کشش ایران را می زدند!!!!!
فکر کنم به استراحت مغزی طولانی مدت نیاز داشته باشید جناب پروفسور.
Iran, Islamic Republic of
هان پس الان فهمیدیم وقتی آمریکا هواپیمای ما رو تو خلیج فارس زد داشته از ما حمایت می کرده. این نکته ی خیلی مهمی بود که تا حالا در کل عالم همه به اشتباه افتاده بودن و این یارو مغز کاهو ازش رمز گشایی کرد.
سید مهدی کاظمینی
Iran, Islamic Republic of
نمیدونم سن وسالت چقده و این حرفها را کی بهت یاد داده اما انگار از بین اسناد فقط چند تا سند اونم نصفه نیمه دستت رسیده. اگه خوب اسناد رو بخونی و بری مطالعه کنی میفهمی که بین اسرای ارتش عراق هزاران سرباز اردنی ، مصری و کلا کشورهای عربی غیر عراقی برای کمک به صدام میجنگیدند. همون روسیه(معلومه سنتم قد نمیده که بدونی اون زمان شوروی بود و الان شده روسیه) انگلیس فرانسه و آلمان که جزو حامیای صدام خودت اسم بردی اون زمان ابرقدرت نظامی و اقتصادی بودن وهستن و بهترین تجهزیات نظامی بروز آن زمان دست اینها بود که دو دستی میدادن به صدام. عزیز دل آدم تو حرف زدن هم باید مرد باشه و مردونه حرف بزنه و نه اینکه بزدلانه و از روی غرض مردانگی و رشادت صدها هزار غیور مرد ایرانی را نادیده بگیره. البته حق داری چون مردانکی و غیرت فرمولیه که تو کتاب منطق و فکر تو و امثال تو نمیگنجه که البته آمریکایی ها و رفقاشون خوب این موءلفه مهم ایرانی ها را درک کردن وبرا همینه که با وجود اون هم دبدبه و کبکه ارتششون که پر از تجهیزات وفناوری های فوق پیشرفته است! حتی در اوج قدرتشون در دهه 90 جرات حمله مستقیم به ایران را نکردند چه برسه الان که هم ایران قوی تر شده و هم آمریکا ضعیف تر. دریغ که آمریکاییه فهمید و درک کرد پتانسل شجاعت و شهادت طلبی و نترسیدن از مرگ ایرانی ها را اما تو وامثال تو نفهمیدید. البته مشکل از تو نیست از آب و دونی هست که خوردی! به هر حال بهت توصیه میکنم از اونیکه اسناد مهم جنگ ایران و عراق را بهت انداخته شکایت کنی و اگه پولی بهش دادی ازش پس بگیری و بدی جاش یکم کندر و عسل بگیری بخوری بلکه مغزت یکم راه بیفته و بتونه درکشو بیشتر کنه!
Iran, Islamic Republic of
خودتان را اذیت نکن اینها این چیزها را نمی فهمند.
Iran, Islamic Republic of
ولله حق نیست این مردم رنجدیده !توسط یه عده پیر وخسته وچندبار بازنشسته که نجومی میگیرند وقطره ای کار میکنند ،از حق برخورداری از نعمات این کشور ،محروم شوند.
Iran, Islamic Republic of
آره سناریو احمقانتونه که فقر مردم رو به نیروی دفاعی کشور ربط بدید مثل برجام که به آب خوردن و ترک دیوار تحریم ها ربط شدیدی داشت
Iran, Islamic Republic of
انگاری این عیدی یه عده عقلشون رو هم فرستادن تعطیلات ! اگه کشورهای غربی وعربی هنری داشتند در کشور سوریه وعراق وافغانستان توان داشتند که کارشون رو پیش ببرند .این جنگها نشون داد که این غولهای پوشالی فقط میتوانند دل عشاق داخلیشون رو بلرزانند ودر مقابل سرسپردگان به خداوند ،جز فرار کار دیگری نمیتوانند بکنند.برو عقلت رو برگردون! 13روز تعطیلات تموم شده !
Iran, Islamic Republic of
هنرشون آواره کردن هزاران مردم بی گناه،کشته شدن بچه های بی پناه.از بین بردن زیرساختهای اون کشورها،ده ها سال عقب گردشون از پیشرفت.کافیه چن تا روانشناس ب اون مناطق جنگ زده اعزام بشن تا بفهمید چ تاثیرات مخربی در نسل شون باقی گذاشته.اینا همه اسمش غلطه.اما شما باز خواهید گفت هیچ غلطی نمیتونن بکنن
Iran, Islamic Republic of
نیست مثلا در لیبی که امریکا بدون هیچ مشکلی رفت ،مردمش الان اواره وکشته شده نیستند!یا در عراقی که امریکا رفت واولش مرم عراق ازشون استقبال هم کردند. عزیزم همونطور که مقاومت هزینه داره ،چند برابرش رو زانو زدن در مقابل دشمن بهت تحمیل میکنه.
سید مهدی کاظمینی
Iran, Islamic Republic of
عزیزم تو نگران نباش. ما هستیم شما به محض مشکل برو همون لندن و واشنتن پیش خاله جون اینا! اگر خون دل هست ما خورده ایم. کسی جرات جنگ با ایران را در حوزه نظامی ندارد چرا که هزینه ای کمر شکن باید پرداخت کند. ترامپ با اون همه خریتش این کارو نمیکنه مگه بن سلمان الاغی را جهت این کار هیجان زده کنند که اتفاقا این به نفع ایرانه و خیلی زود شر این وهابی ها را از کل دنیا میکنیم و کل دنیا یک نفس راحتی میکشد. همه این صحبتها اعتقاد داشتن یا نداشتن به جمله مولا سید الشهدا است که میفرماید : هیهات من ذله! برخی کامنت گزاران اعتقاد به این سخن مولا ندارن و لذا دیدگاهشون ترس است و ذلت!
Germany
همه دنیا قدرت ندارند فقط شما قدرت دارید
Iran, Islamic Republic of
بله چون قدرت فقط دست خداوند و انسانهای با ایمان است اگر روزی شیطان بر خداوند و اهل ایمان پیروز شد شما بر سیطره وجودی عالم شک کن ایران کانون اسلام ناب محمدی است پیامبر گرامی اسلام به سلمان فرمودند قومی از تو خواهند آمد که زنان و مردان شجاع آن سر در راه یاری حضرت ولی عصر می نهند
Germany
با ایمان ؟ با ایمان این همه اختلاس می کنه ؟ با ایمان اینهمه دروغ میگه ؟ با ایمان بانکش ربا خوار هست ؟ با ایمان مردمش از سطل اشغال غذا میخوره ؟ با ایمان کشورش را ول می کنه به کشورهاس دیگه کمک می کنه .؟ با ایمان املاک نجومی به افراد خاص میده ؟ با ایمان حقوق نجومی میده ؟ با ایمان تو موسسات بانکیش ۲۶ هزار میلیارد پول مردم را بالا می کشه ؟ ...
Iran, Islamic Republic of
در روزگاران گذشته مردمانی زندگی میکردن ک قرآن را سر نیزه میبردن و در عمل ضد دین بودند
Iran, Islamic Republic of
نه اون که دارودسته نفوذی های آمریکا است که الکی خودشونو به ملت ایران می چسبونند
Iran, Islamic Republic of
قدرت دنیا از مادیات است وقدرت ما ایمان وچشم انداز ظهور.
United Arab Emirates
عقل تو رفته تعطیلات الان چی از سوریه و عراق مونده در افغانستان چه خبره آمریکا موفق نشد در این کشورها درسته اما بر سر مردم این کشورها چی اومد سوریه چند صد سال عقب رفت ؟
Iran, Islamic Republic of
مثلا اگر مقاومت نمیکردند وتسلیم میشدند سرنوشتی بهتر از لیبی پیدا میکردند که الان سه تا دولت ودوتا مجلس داره 360 میلیارد دلار پولش ناپدید شده و یک میلیون کشته داده ونصف کشورش اواره تونس مصر و....شده اند؟
Iran, Islamic Republic of
مگه لیبی مقاومت نکرد داستان و از اول تعریف کن دشمنی با قذافی کار لیبی رو به اینجا کشوند
Iran, Islamic Republic of
یعنی اگر زانو زده بودند ،بهتر از فلسطین میشدند ؟!
Iran, Islamic Republic of
آنها هدفشون جنگ نیست هدف ترساندن امسال توست که موفق شدن.
Iran, Islamic Republic of
هدف نهایی جنگه. شک نکن و منتظر باش. ما از ژاپن که خطرناک تر نیستیم. یه حمله اتمی کافیه تا همه چیزمون به فنا بره
Iran, Islamic Republic of
رهبر عزیر فرمودند هر غلطی از اسرائیل سربزند پاسخ مشابه خواهد داشت خود اسرائیل فهمید ولی بر حق و جانشین خلف ولی عصر عج الله چه فرمودند
Iran, Islamic Republic of
شجاع عزیز! اگه میتونستند با یه بمب اتمی قضیه رو جمع وجور کنند ،تا حالا کرده بودند یا در سوریه وعراق وافغانستان با بمب اتمی قضیه روهم میاوردند،منتظر دستور شما نبودند!
Iran, Islamic Republic of
دكتر ظريف قبلا هم اينو گفته بودي رهبري روشنت كرد ظاهرا فايده نداشته!
حمید
Iran, Islamic Republic of
اصلا اینطور نیست ، یک تحلیل خیالی و پر از ترس و زبونی ارئه میدی که چی بشه؛اونقت که توان تولید سیم خاردار هم نداشتیم تونستیم بطور مستقیم و غیر مسقیم با 45 کشور بجنگیم، امروزکه در بسیاری از کشورهای منطقه و جهان پایگاه ایدئولوژیکی و سیاسی قوی مردمی و جمعیتی هستیم؛ بهترین سلاح های دفاعی و نیروهای نظامی خبره را داریم چرا بایست بترسیم، ما فقط در این زمانه از مرمد ضعیف انفس و بزدل و خیانتکاران داخلی بترسیم و بس.
Iran, Islamic Republic of
...
کاربر محترم
با تشکر. پیشنهاد ما به شما این است که دیدگاه خود را عوض کنید . دیدگاهی بشدت منفعل و ااز خود باخته فقط نظرمی دهد که چنین و چنان و این نظر گاه ها را در اوایل انقلاب اسلامی هم داشتیم .با اهل فن مشورت و مطالعه کافی مفید خواهد بود . جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
این بنده ی خدا مشکلش با مشورت و این چیزها حل نمی شه اگه می خواست بشه با خوندن همین کامنت ها به عنوان مشورت مشکلش حل شده بود
Iran, Islamic Republic of
خیلی درکت بالا است و سرشار از هوش و استعدادی !!!!!!!!!!!!!
Iran, Islamic Republic of
اوووه اوووه استاد استدلال ایران چشم مونده تو نظر بدی مگه با گله بزها طرفی همه دنیا اقتدار ایران رو تو آزادسازی عراق و بخش زیادی از سوریه دیده و همچنین شکست فضاحت بار آمریکا اسرائیل و هم پیمانانشون رو از ایران همیشه سرفراز هنوز نمی فهمی سرباز ولی فقیه یعنی چی اگر خواستی بفهمی می تونی از جواناهای ایرانی دلیر بپرسی
Iran, Islamic Republic of
بنظر شما به بن سلمان و ارباباش تعظیم کنیم همچی حل میشه
Iran, Islamic Republic of
اوووووه جناب ساروی بدجور شور کردی قصه رو . چه خبره ؟!!! خود ترامپ و بن سلمان هم نمی دونن چنین قدرتی دارن وگرنه تا حالا صد دفعه حمله رو شروع کرده بودن . بعدش الان دقیقا خواسته شما چیه برای اینکه نریم زیر بمباران ؟ میخوای به آمریکا بگیم بیاد دوباره لانه جاسوسی رو باز کنه یا از اون بهتر میخوای پسر محمد رضا رو خبر کنیم بیاد براش جشن تاج گذاری هم بگیریم خیالت راحت بشه ؟! بابا هیچ کس تو این مملکت دلش نمی خواد جنگ شروع بشه ولی اگه حمله کردن که نمی تونیم بگیم تسلیم بیاد این مملکت مال شما . فکر میکنی اون وقت بهمون رحم میکنن ؟ برو تو تاریخ بخون اینا با آلمان بعد از اینکه تو جنگ جهانی شکست خورد و تسلیم شد چی کار کردن .
Iran, Islamic Republic of
اوووووه جناب ساروی بدجور شور کردی قصه رو . چه خبره ؟!!! خود ترامپ و بن سلمان هم نمی دونن چنین قدرتی دارن وگرنه تا حالا صد دفعه حمله رو شروع کرده بودن . بعدش الان دقیقا خواسته شما چیه برای اینکه نریم زیر بمباران ؟ میخوای به آمریکا بگیم بیاد دوباره لانه جاسوسی رو باز کنه یا از اون بهتر میخوای پسر محمد رضا رو خبر کنیم بیاد براش جشن تاج گذاری هم بگیریم خیالت راحت بشه ؟! بابا هیچ کس تو این مملکت دلش نمی خواد جنگ شروع بشه ولی اگه حمله کردن که نمی تونیم بگیم تسلیم بیاد این مملکت مال شما . فکر میکنی اون وقت بهمون رحم میکنن ؟ برو تو تاریخ بخون اینا با آلمان بعد از اینکه تو جنگ جهانی شکست خورد و تسلیم شد چی کار کردن .
Iran, Islamic Republic of
حالا ای سردار ...! چه کنیم؟ سعودی ها از صدام حمایت مالی کردند دم نزدیم در سال ۶۶ حجاج ایرانی را له خاک ک خون کشیدند دم نزدیم در ۹۳ خون چهارصد ایرانی را ریختند دم نزدیم در کنار ایران کشور تکفیری تشکیل دادند دم نزدیم به بسیاری ایرانیان از جمله دو نوجوان در حج تجاوز کروند دم نزدیم خلاصه خون و ناموس و سرزمین همه را به خاطر وجود افرادی چون تو ... از ما گرفتند دم نردیم دیگر چه می خواهند بکنند که نکردخ اند؟
Iran, Islamic Republic of
وقتی از واژه جنگ استفاده می کنیم باید طبقات آن را هم در نظر بگیریم مثلا آمریکا با ویتنام جنگ داشت اما تمام عیار نبود به یک دلیل ساده ، چون همسایه نبودند . عربستان همسایه ایران است فرض کنیم جنگ تمام عیاری اتفاق بیافتد باید ببینیم ما و آنها چه نقاط قوت و ضعفی داریم . دکترین نظامی ما موشکی است . این ور خلیج فارس نشسته ایم و اون ور را با موشک می زنیم . کشتی ها و بنادر عربستان در تیرس موشک های ماست . نیروی دریایی ما می تواند تهدید جدی و مرگباری برای منافع دریایی عربستان باشد . ما و آنها از نیروی زمینی نمی توانیم استفاده کنیم . جنگ در واقع بین نیروی هوایی و دریایی خواهد بود خوب نیروی هوایی آنها به مراتب قوی تر است کلکسیونی از مدرن ترین هواپیما های جنگی جهان ، ما چه داریم ؟ تعدادی جنگنده آمریکایی قراضه متعلق به 50 سال پیش !!! تعدای جنگنده روسی میگ و سوخو که در 20 سال گذشته خریده ایم روسیه عزیز این روزهای ما جنگنده های مدرن خودش را به نمی فروشد . البته ما اس 300 را داریم که به خوبی کار خواهد کرد . جنگنده های آنها به تهران نمی رسند چون آمریکا به عربها جنگنده ای نمی فروشد که به اسرائیل برسند و برگردند بنابراین جنگ اصلی احتمالی با عربستان محدود به دریا و بنادر و حداکثر تا اصفهان خواهد بود که البته بیش از 70 درصد صنایع مهم و بسیار مهم ایران در معرض جنگ قرار خواهند گرفت از جمله عظیم ترین صنایه نفت و گاز و پتروشیمی ایران و البته خود عربستان ....... بهتر است هرگز جنگی بین ما و عربستان اتفاق نیافتد چون در صورت وقوع اقتصاد هر دو کشور ویران خواهد شد . و دو قدرت منطقه تبدیل به دو فقیر بزرگ خواهند شد بهتر است ما خیلی هم روی روسیه که در تاریخ ما رو سیاه است تکیه نکنیم .
Iran, Islamic Republic of
لااقل چشمت رو باز کن وببین که همین نیروی هوائی عربستان در مقابل یمنی که اینقدر از لحاظ تسلیحات کمبود داره ،نتونسته هیچ غلطی بکنه..شما مشکلت ترس از سایه ودشمن فرضی است .برو دلیلش رو پیدا کن.
Iran, Islamic Republic of
ابتدا نوشتم که جنگ تمام عیار . جنگ بین عربستان و متحدینش علیه یمن جنگ تمام عیاری نیست عربستان بمباران می کند و یمنی ها هم هرازگاهی موشکی شلیک می کنند . یمن توانایی حمله همه جانبه به عربستان را ندارد .اما جنگ احتمالی بین ایران و عربستان کاملا فرق می کند و هردو طرف با تمام قوا به میدان خواهند رفت .
Iran, Islamic Republic of
جنگ امریکابا ویتنام تمام عیار نبود؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ غیر از شخم زدن کل ویتنام با انواع بمبها ،صدها هزار نفر ویتنامی غیر نظامی رو هم کشتند وتمام مزارع برنجشون رو با سم نابود کردند که ویت کنگها نتوانند در ان پناه بگیرند وهزازان نوزاد حاصل تجاوز سربازان به زنان ویتنامی رو هم جا گذاشتند.واقعا با خودت چند چندی ؟؟؟؟؟؟؟!
Iran, Islamic Republic of
دوست عزیز و کسانی که مثبت می دهند بهتر است قبل از اظهار نظر عجولانه نوشته قبلی را مطالعه می کردند . جنگ تمام عیار جنگی است که دوطرف جنگ با تمام امکانات خود وارد می شوند و هردو طرف توانایی ضربه زدن به تمام منافع دیگری را دارند . ویتنامی ها نمی توانستند شهرهای آمریکا را بمباران کنند نمی توانستند کشتی های آمریکایی را بزنند . جنگ احتمالی دو قدرت منطقه ای مثل ایران و عربستان که الان به صورت نیابتی در جریان است پتانسیل تبدیل شده به یک جنگ تمام عیار را دارد که نتیجه اش جز خوشحالی اسرائیل به خاطر آسوده شدن از شر ایران و بشکن و بالا بنداز چین برای سرازیر شدن کالاها و مهندسانش به سمت ایران و yes very good آمریکایی ها برای چاپیدن کامل عربستان ، نخواهد داشت . ما چه خواهیم داشت یک مملکت ویران .
Iran, Islamic Republic of
نه این مشکلش این است که خودش تو تیم عربستان است جنگ جنگ می کنه چون برجام که روسیاهشون کرد تو کشورهای همسایه هم که در واقع قرار بود محاصره ایران باشه بدجوری ضایع شدن و لبنان هم که پای ایران روی گلوی اسرائیل است و داره خفش می کنه بایدم از خودشون لوس بازی در بیارن
Iran, Islamic Republic of
با اين مسئولين بي كفايت بخدا به جنگ نظامي نيازي نيست .اينان خود كشور را ويرانه كرده و ميكنند
Iran, Islamic Republic of
وقتی لیستی، کیلویی رای میدی و فکر نمکنی غیر از این نمیشه.
Iran, Islamic Republic of
در داخل هم جمعي از مسئولين از جنگ خوششان مي ايد و طالب ان هستند
مجید
United Arab Emirates
...
Iran, Islamic Republic of
دولت بهیه ما باید بیدار باشد و زیر بار قرار دادهای وثوق الدوله ای مثل برجام نرود. راستی برجام چه فرقی با قرار داد 1919 وثوق الدوله با انگلیس دارد؟
Iran, Islamic Republic of
فرق اصلیش اینه که برجام ۹۶ سال بعد و توسط دموکراسی امضا شد و الا تفاوتی بین برجام و قرارداد ۱۹۱۹ و ترکمنچای نیست. برجام این مزیت رو داشت که بفهمیم ...سطحی نگری و ساده اندیشی از خود ما مردم ایران و از خود به اصطلاح نخبه گان است و ما همه ی فحش ها رو به قاجاریه و فتحعلی شاه و احمد شاه ندهیم، خودمان هم اگه انتخاب دستمون باشه ....برجام نمایش باطن جریان غالب خود مردم ایران است ملتی که غیر از دوره هایی مانند اقتدار صفویه، همیشه و در تمام جنگ ها بازنده بوده اند و حتی شاهنشاه آریامهر نمایمان و ژاندارم آمریکایی منطقه مان نیز در صلح، بحرین را مفت فروشی کرد و ما دم نزدیم و به جایش در جشن دوهزارساله اش سرور و پایکوبی نمودیم! باید گفت وقتی که به برجام می نگرم می بینم این که ما در جنگ تحمیلی که در آن دنیا بر علیه مان بود، خاکمان را از دست نداده ایم، فقط معجزه ی خدا و اثر نفس مسیحایی روح الله موسوی خمینی بوده، والا ما بیشترمان مردمی پر ادعا ...ایم حتی اگر استاد دانشگاه باشیم. برجام فرصتی به ما داد که لااقل اگر نمی خواهیم باوجود تر باشیم، ...
آدمیزاد
Colombia
تحریک و ترویج قومگرایی (پانعرب ، پانترک ، پانکرد ، پانبلوچ) از اهرم هایی است که دشمنان ایران از جمله عربستان و حکومت باکو سالهاست در حال سرمایه گزاری در آنند ، آنهایی که در داخل ترویج فدرالیسم و یا فراکسیونهای قومی میکنند و یا به بهانه فلان تیم فوتبال شعارهای قومی و ضد ایرانی میدهند از مزدوران عربستان-باکو، تامین و نشویق میشوند.
دریا
Iran, Islamic Republic of
.....
علی
Iran, Islamic Republic of
خطر ناکتر بودن از این ...وهابی ها اصلاح طلبان... هستند که برای منافع شخصی خود از همه چیز ... می گذرند...
Romania
اين وسط نرخ تعيين نكن ... ! وهابيون چه ربطى به اصلاح طلبان دارند ؟! يه ذره مطالعه
Iran, Islamic Republic of
دقيقا به هم وصلن همونطور كه اسرائيل بارها گفت اصلاح طلبان ايران نيروي اسرائيل هستن
محمد
Iran, Islamic Republic of
تنها سخني كه شايسته است به عربستان گفته شود:
اي مگس عرصه سيمرغ نه جولانگه توست
عِرض خود مي بري و زحمت ما ميداري
مراد از واژگان:
مگس = عربستان
سيمرغ = ايران
عِرض = آبرو
نتيجه بي آبرو شدن عربستان!!!
Germany
....
کاربر محترم . با تشکر. بیشتر مطالعه و با کارشناسان فن گفتگو کنید. جهان نیوز
سعید110
Iran, Islamic Republic of
اجالتاً تنها و فقط تنها سرمایه استکبار جهانی به رهبری آمریکا، همانا ترساندن است، البته در کنار دیگر سرمایه های نتانیاهو، یعنی وادادگان ژن برتری که با اختلاس طلبی و همه گونه کاسبی از تحریم هایی که در واقع خود سفارش آنرا داده اند و با این کار بسیار شنیع خود، از ملت بزرگ ایران جدا شده اند است.
Netherlands
حداقلش اینه که منتظر محاصره و تخریب کشورش نمونده و کلی از کشورش راخراب میکنه و برمیگردیم به عصر تیرکمون شاه و بعد میشینه سرجاش .هنوز قدرت ایرانو نمیدونه

...
Canada
در مصاحبه با تایمبن‌سلمان: ایران دشمن مشترک عربستان و اسرائیل استخبرگزاری فارس: بن‌سلمان: ایران دشمن مشترک عربستان و اسرائیل است
ولی‌عهد سعودی در مصاحبه با نشریه تایم، ایران را دشمن مشترک ریاض و تل‌آویو توصیف کرده و گفت می‌توانند با رژیم صهیونیستی در زمینه‌های بسیاری همکاری داشته باشند.

===

چند صد سال دیگر می بایست با دسیسه های شیطانی این جهنمیان سوخته شکست خورده مشغول میبودید تا که به چنین آشکارات مهم از پرده افتادنهای آخرین رسید , که دیگر برافراشتنی نیست و ماهیتهای شیطانیشان کاملا برملا و به پایان راه و اهداف نفرین شدشان رسیده اند ...
United States
این جوجه که مغزش هم به اندازه جوجه نیست نگرانی ندارد. باید از خائنین وطنی که در لباس دلسوزی برای وطن القائ وادادن موشکی را میدهند ترسید. اول اینها را باید به جهنم فرستاد و منتظر بود که کی این بی مخ که خودبخود در راه جهنم هست کی به مقصد می رسه یا میرسونیمش.
Romania
كدوم سناريو دانشمند ؟ چرا پرت و پلا مى بافى ؟! حالا اين...كى ميخواد برجام موشكى رو به تصويب برسونه ؟! بجاى اين همه ايرادهاى بنى اسرائيلى و كارشكنى هاى خيانت بار كه عليه دولت داريد انجام ميديد مدام جواب توله سلمان رو بديد . من با اينكه اصول گراها رو قبول ندارم زورم اومد اين.... ...، در شأن مقامات و يا حتى وزير خارجه نيست با اين ولد چموش دهن به دهن بشن، اين در واقع وظيفه شما و اشخاصى مثل شريعت مدارى ، رسائى و ساير گردن كلفت هاى عزيره كه چشمهاشون فقط اصلاح طلب ها رو مى بينه، بايد جواب هاى فورى و دندون شكن به توله سلمان بدن. از الآن منتظريم
Iran, Islamic Republic of
اگر بن سلمان تصمیم به حمله به ایران بگیرد تنها نخواهد بود، بلکه آمریکا با کلیه همپیمانانش و اسرائیل او را همراهی خواهند کرد و جنگ بسیار عظیمی چه بسا بزرگتر از جنگ با صدام در خواهد گرفت که لشکری از چندین کشور جهان در آن خواهند بود ، کسانی که چهل سال است منتظر سرنگونی انقلاب اسلامی هستند و از توطئه های دیگر از جمله ساختن تروریست های داعش و ججنگ در سوریه و عراق نتیجه نگرفتند و این دفعه تصمیم به حمله مستقیم بگیرند. فراموش نکنیم که شوروی کشوری بزرگ و وسیع و قدرتمند بود که هیتلر ناگهان تصمیم گرفت به آن حمله کند و جنگی عظیم بپا کرد و تا نزدیک مسکو هم پیش رفت. ساده لوح نباشیم و فکر نکنیم آنها هیچ کاری نمی کنند و بلوف می زنند. شاید در یک لحظه که تصورش را نمی کنیم صدای هواپیماها و موشکهای آنها بلند شود و کشتیها و تانک های آنها را نزدیک خود ببینیم.
Iran, Islamic Republic of
همون نتیجه ی حمله ی دسته جمعی حمله شون به کشوری کوچک مثل یمن کافیه که بفهمیم دوره ی بزدلی گذشته و کار رژیم سعودی عملا تموم شده. قطر هم که ازش جدا شد پاکستان هم که بدون اون که غلطی بکنه خود نواز شریفشون سقوط کرد‌... حالا ما باید در ایران کنفرانس حجاز پس از سعودی رو تشکیل بدیم.
Iran, Islamic Republic of
خاب که چی منظورت چیه عین اون بنده خدا که واسه رای مردمو از جنگ میترسوند حرف میزنی شمارو به مطالعه بیشتر جنگ تحمیلی و ارتش صدام دعوت میکنم
United States
بسمه تعالی
جناب آقای xشما در آنصورت چکار خواهی کرد برفرض که حرف شما به کرسی بنشیند .از روزی که ما (ملت انقلابی مسلمان و عاشق امام وولایت فقیه نه کسانی از ملت که همیشه دل در گرو بیگانه داشتند و هنوز هم دارند و آرزویشان بازگشت آمریکا و انحرافات دوران طاغوت رادارند ) مزدور زنجیر به گردنش را از تخت ذلتش به زیر کشیدیم این توطئه ها آغاز شد تا بگویند ما کدخدا جهانیم اما با اراده خداوند هیچ قدرتی نمی تواند مقابله کند وتا به امروز به مدد الهی تمام توطئه ها خنثی شده وقدرت جمهوری اسلامی ایران به رخ مستکبران کشیده شده وگور دلان درک این معنا را ندارند لذا هذان گویی می کنند و ادای کارشناسان نظامی وسیاسی را در می آورند و قدرت خدا بی خبرند فقط جهت یاد آوری صحرای طبس وشناها آن رافراموش نکنند که لشکر خدا بودند و چگونه کدخدای شما را به خاک مذلت نشاند.ما به قدرت خدا متکی هستیم وگوردلان به قدرت ظاهری اتم . سب ساز وسب سوز با ماست انشاءالله
Iran, Islamic Republic of
ما مثل تیر در چله ، کشیده و آماده رها شدن.
عربستان و همه دوستان عبری و غربی و عربی هدف.
منتظریم تا رها شویم.
مشتاق رها شدن.

جوانک خام سعودی هنوز نمی داند ما کی هستیم. هنوز نمی داند ما حسین حسین برای چی میکنیم.
Iran, Islamic Republic of
من مشتاق هیچ جنگی نیستم،پیامبر اسلام وقتی ب ناچار وارد جنگی میشد ب یارانش دستور میداد مواظب باشید درختان آسیب نبینند!
جنگ هایی ک شما در آن ادعای پیروزی دارین باعث آسیب دیدن میلیون ها انسان شده اند و شما ب آنها افتخار هم میکنید و اسم خود را مسلمان میگذارید.تقویت قدرت نظامی باید با هدف رخ ندادن جنگ باشد
Iran, Islamic Republic of
من هم به جنگ علاقه مند نیستم اما دوست دارم .... نه در کنار نوکر نوکر نوکر بن سلمان
حالا شیر فهم شدی؟
Iran, Islamic Republic of
چه با نمک مگه تو جنگل می جنگیدند اون داعشی ها که نگران نابودیشونی با درخت قابل مقایسه نبودند ها کوچولوی من
Iran, Islamic Republic of
در باغ هایی ک درخت نخل داشتند میجنگیدند.منظورم از انسانها داعش نبود،هزاران و شاید میلیونها آواره ی سوری و حتی هزاران رزمنده ایرانی ک در آنجا حضور یافتند
Iran, Islamic Republic of
آیا چنگ و دندان نشان دادن عربی عبری غربی را میبینی؟
چکار باید کرد؟
Germany
...
کاربر محترم . با تشکر. بیشتر مطالعه و با کارشناسان فن گفتگو کنید. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
ایران بیخ گوش اسراییل داعش را زمین گیر کرد. عربستان می داند که نخواهد توانست هیچ غلطی بکند.
نقی
Germany
...
کاربر محترم . با تشکر. بیشتر مطالعه و با کارشناسان فن گفتگو کنید. جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
برخی از افراد به نفع عربستان مطلب نوشته اند. گویا برخی مامورند از هر کس که علیه ایران و جمهوری اسلامی حرف بزند حمایت کنند! پس جانم فدای ایرانتان چه شد؟!
Iran, Islamic Republic of
به نظر من، عربستان در ایران دارای یک لابی است که تاکنون کمتر به آن توجه شده
Iran, Islamic Republic of
ما جنگ طلب نبوده و نیستیم لیکن اگر کسی بخواهد تعدی کند دهنش را خرد میکنیم
حضرت امام رضوان االه تعالی علیه
Iran, Islamic Republic of
بنظر من اینها شاخ و شونه کشیدنه عرب و غرب است و هیچ اتفاقی نخواهد افتاد . ولی باید بنیه دفاعی را بصورت پنهانی نه آشکارا تقویت کرد . حق یارتان
علی
Iran, Islamic Republic of
بااین دوستان اختلاسگرکشور ما نه احتیاجی به حمله آمریکا داره نه اسرائیل نه عربستان !خودتون رو اذیت نکنید...
Iran, Islamic Republic of
صدام هم قبل از حمله به ایران و در حین حمله به ایران از بزرگترین خریداران اسلحه در دنیا بود و از پشتیبانی بیش از 30کشور بهره مند، و ایران در اون روز بدون قدرت فعلی و با اوضاع سیاسی بسیار آشفته، امروز ایران کجاست و صدام کجا؟ بن سلمان باید احمق ترین فرد عالم باشه اگر غلطی ازش سر بزنه.
قائد امینی
Switzerland
...
محسن
Iran, Islamic Republic of
این آدمهای که میگن موشک براچیمونه از عراق و لیبی بیخبرن ....!!