شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۳۴
به بهانه پایان تقریبی تعطیلات رسمی و غیر رسمی نوروز

مسئولان فکری به حال تعطیلات غیر رسمی بکنند

سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۰
کد مطلب: 601091
اندک دقتی به خوبی نشان می دهد که مشکل اصلی در بحث کثرت تعطیلات، روزهای تعطیل غیررسمی است. آن چیز که تعطیلات را زیاد و خسته کننده نشان می دهد، تعطیلات غیر رسمی است.
مسئولان فکری به حال تعطیلات غیر رسمی بکنند
گروه جامعه جهان نيوز، حسین خان بابازاده: امروز 14 فروردین، چهاردهمین روز سال جدید است. از 13 روز ابتدای سال، تنها 5 روز به عنوان تعطیل رسمی حساب نشده و آن هم برای ادارات دولتی، بانک ها و برخی شرکت های خصوصی که با کمی اغماض آنها را هم باید تعطیل حساب کنیم. چرا که نبود نیمی از کارمندان، روسا یا رفت و آمدهای نیمه وقت و بدون نظم عملا دردی را درمان نمی کند. حال به این تعطیلات روز 29 اسفند و ملی شدن صنعت نفت و سه چهار روز قبل تر از آن را که عملا به بهانه نزدیکی به پایان سال حالت تعطیلی نیمه رسمی دارد را اضافه کنید که جمعا حدود 17 روز می شود. این میزان تعطیلات هم در صورتی است که سیزدهم فروردین در ابتدای هفته باشد که اگر در اواسط هفته و یا اواخر هفته باشد باید به این تعطیلات سه الی چهار روز دیگر اضافه کنیم و عملا این تعطیلات به حدود 20 – 21 روز می رسد که به سهم خود در امور خدماتی، درمانی و آموزشی اخلال جدی ایجاد می کند.

به هنگام صحبت از کثرت تعطیلات، بسیاری از مسئولان و مردم، فورا و بی دریغ عامل را تعطیلات رسمی زیاد می دانند و فورا به سراغ لغو تعطیلی روزهایی نظیر 15 خرداد که از روزهای مهم در نهضت انقلاب است، می روند. درحالی که فارغ از تعطیلی رسمی هفتگی در کشورها که در ایران و سایر کشورهای اسلامی جمعه در نظر گرفته شده و جمعا حدود 52 روز می شوند، تنها 25 روز تعطیل رسمی در تقویم ثبت شده است.

تعطیلاتی که برای تعظیم شعائر نظیر تاسوعا و عاشورا، مبعث رسول اکرم(ص)، 13 رجب، نیمه شعبان، رحلت امام(ره) و یا بزرگداشت یک مناسبت ملی مانند 22 بهمن، 12 فرودین، ملی شدن صنعت نفت و... در نظر گرفته شده اند.

در مجموع تعطیلات رسمی کشور اعم از جمعه ها و تعطیلی های مناسبتی رقمی حدود 77 روز می شود که نسبت به 365 روز سال، حدود 20 درصد یا یک پنجم می شود که به نظر عقلانی و مناسب می رسد. تعطیلات رسمی مناسبتی در ایران در مقایسه با سایر کشورها در حد متوسطی قرار دارد، چرا که بسیاری از کشورها در هفته دو روز تعطیل رسمی دارند.

اندک دقتی در این ماجرا به خوبی نشان می دهد که مشکل اصلی در بحث کثرت تعطیلات، روزهای تعطیل غیررسمی است. آن چیز که تعطیلات را زیاد و خسته کننده نشان می دهد، تعطیلات غیر رسمی است که باعث اخلال درامور جاری کشور هم می شود. واضح ترین و ملموس ترین مثال این موضوع تعطیلات رسمی نوروز و آغاز سال جدید است که با احتساب 29 اسفند، 4 روز ابتدای نوروز، 12 و 13 فروردین، در مجموع هفت روز ثبت شده است اما فی الواقع این تعطیلات 17 روز و بعضا تا 20 روز هم ادامه دارد.

مورد دیگر، بین التعطیلین ها هستند که روزهای تعطیل رسمی در هرکجای هفته قرار گیرند باعث ایجاد بین التعطیلین هایی خواهند شد که راندمان کار را واقعا کند کرده و برای اقتصاد کشور به یک تراژدی تبدیل شده است.

معضل دیگر کشور روزهای پنجشنبه است که بلاتکلیفی خاصی در کشور حاکم کرده و عملا نیمی از کشور تعطیل و نیمی دیگر فعال هستند. وضعیت نامشخص روزهای پنجشنبه که تعطیلی مدارس هم به آن دامن زد، به نوبه خود نقش تشدید کننده حالات بین التعطیلین را دارد.

فارغ از موارد فوق، کسانی هم هستند که معتقدند در مورد برخی مشاغل دولتی و آموزشی به صرف حضور زیاد، توجیه گر فعالیت نبوده و گسترش ساعت مفید در زمان حضور و افزایش کارایی و همچنین بحث صرفه جویی در انرژی بایستی مدنظر باشد. در پاسخ به این مطلب می توان سه پاسخ داد: 1. در صورتی که ساعت مفید فعالیت در ایران به طور چشم گیری رشد پیدا کند، می توان این فرضیه را تا حدی پذیرفت و با وضع فعلی پذیرش این کار توجیه ندارد. 2. برای کشوری که سال ها در چنگ حکومت های سلطنتی و در زیرسایه سران استکبار و استثمار سپری کرده و عقب ماندگی های فراوانی دارد، هر روز آن غنیمتی برای پیشرفت است. 3. مدیریت مصرف انرژی در کشور به طور اساسی باید متحول شود چرا که این نوع مصرف در شاخه های گوناگون با هیچ گونه استانداردی همخوانی ندارد و ممکن است در صورت اصلاح، با قعالیت بیشتر حتی میران انرژی کمتری نسبا زمان کنونی استفاده گردد.

اکنون که در دهه چهارم پیروزی انقلاب و استقرار نظام قرار داریم و شاخصه و اولویت دهه چهارم هم مباحث اقتصادی خصوصا با اوج گیری تهدیدات دشمن تشخیص داده شده؛ خوب است که مسئولان یکبار برای همیشه فارغ از هر نوع سیاسی کاری و شعار تکلیف تعطیلات بی حد و حصر کشور را مشخص کنند و این مشکل را را با همان وحدتی که به طور دائمی دم از آن می زنند حل کنند.

در آخر می توان به سه نکته اشاره کرد:
یک. همان طور که گفته شد مشکل کشور از تعطیلات غیر رسمی است. اما این مشکل بعضا با نوع عملکرد مسئولان نه تنها بهبود نیافته که با برخوردهای سیاسی و با اعمالی نظیر بخشنامه عدم مخالفت با مرخصی و... دامن زده می شود. دولت و شخص رئیس جمهور همان طور که برای عدم کاهش ساعت کار کارمندان در رمضان به بهانه نقض قانون اصرار دارند، خوب است در این امر و حاکم کردن روح فعالیت در روزهای غیر تعطیل تلاش کنند.

دو. در کشوری با بیش از هشتاد میلیون جمعیت و با این قاعده سنی جمعیت جوان، اینکه بخش مهمی از ایام سال به تعطیلی رسمی و خصوصا غیر رسمی سپری شود، در حقیقت حرام شدن گوهر گرانبهای جوانی و فرصت پیشرفت کشور در جهت استفاده از فرصت هاست.

سه. مسئولان فرهنگی باید بدانند که حاکم کردن روحیه کار، میل به فعالیت و همچنین زدودن روحیه فرار از کار و میل به خوشگذرانی از نیازهای فوری جامعه است. در جامعه ای که بسیاری از افراد در ابتدای سال به سراغ تقویم برای محاسبه تعطیلی ها و بین التعطیلی ها می روند، وظیفه مسئولان فرهنگی سنگین تر است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مردم
Iran, Islamic Republic of
چرا همه مسائل را نسبت به شهر تهران سنجیده می شود، در استان های دیگر از 5 فروردین تمامی ادارت و و بانکها و.. باز بوده و فعالیت خود را انجام می دهند حتی در 28 اسفند نیز تا اواخر روز (ساعت 7شب) ادارات باز و در حال انجام امور هستند (لازم به ذکر است در طول تعطیلات 4 روز اول نیز ادارات و بانکها کشیک دارند) همانطور که گفتید تعطیلات در ایران کم و یا معقول است اما اینکه در تهران به دلیل آلودگی تعطیل و یا اینکه اکثر تهرانی ها از شهرستان ها می باشند و بین تعطیلی را تعطیل و یا اواخر سال زودتر به تعطیلات می روند را نباید به کل جامعه تعمیم داد. لذا تعطیلات کشور کم و بسیار معقول است.
Iran, Islamic Republic of
اخه از نظر مسئولین ایران یعنی تهران و ستیر نقاط حقیر و بی اهمیت هستند.استانهای دیگه فقط برای خدمت به تهران نشینها مهم هستند نه چیز دیگر.بودجه ای که به تهران تخصیص میدهند حتی در قیاس جمعیتی با سایر شهرهای ایران قابل مقایسه نیست.و بسیار بیشتر است
Iran, Islamic Republic of
شهرستانیها خادم تهران هستند.تهرانیها بیشترین برخورداری و رفاه را دارند.تمامی امکانات اقتصادی و درمانی و تفریحی و سیاسی و ... در تهران است و بس
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
...
Iran, Islamic Republic of
مردم جان تو تمام ایران الکی بانکها بازه تو تهرانم ادارات بازن چند تا کارمندی که انگار زدن تو سرشون اومدن نشستن
Iran, Islamic Republic of
حالا اوضاع مملکت رو بندازین گردنه تعطیلات.. محمود کم بود حالا شد تعطیلات
Iran, Islamic Republic of
راز موفقیت آلمانی‌ها با تعداد ساعات کم!

شاید شما هم تعجب کنید اگر بدانید در یکی از ثروتمندترین و صنعتی ترین کشورهای دنیا، ساعت کاری کارمندان در مقایسه با دیگر کشورهای پیشرفته صنعتی، پایین است.

طبق مقاله سایت «هافینگتون پست» در قانون کار آلمان، ساعت کاری 35 ساعت در هفته تعیین شده است؛ یعنی روزی پنج و نیم ساعت. اما چطور این کشور فوق پیشرفته می تواند با این میزان ساعت کار، همچنان جایگاهش را در صحنه رقابت با ژاپن و آمریکا حفظ کند؟

کارمندان آلمانی تحت هیچ شرایطی در زمان کار حق صحبت غیر کاری با یکدیگر را ندارند. استفاده از شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، اینستاگرام و شبکه های پیام رسان نظیر تلگرام در محل کار تقریبا قدغن است و هیچ تماس تلفنی غیر کاری در ساعات کار نباید گرفته شود.

در مستند معروف BBC با نام «از من یک آلمانی بساز»، یک زن جوان آلمانی به انگلیس سفر می کند و از این که کارمندان در محل کار به راحتی با یکدیگر درباره مسائل زندگی خصوصی شان صحبت می کنند، بهت زده می شود. این زن می گوید آن ها در آلمان حتی حق بررسی ایمیل شخصی شان را هم در محل کار ندارند.

البته ساعات کاری خارج از کار برای آلمانی ها، کاملا فارغ از مسائل کاری است. طبق بررسی های نویسنده «هافینگتون پست»، آلمانی ها ارزش زیادی برای تفکیک کار از زندگی شخصی قائلند و مدیران در زمان غیر کاری حتی از ارسال ایمیل کاری به کارمندانشان هم خودداری می کنند.
Iran, Islamic Republic of
نمی تونی ببینی مردم 4 روز تعطیلن
Iran, Islamic Republic of
انصافا عید امسال دیگه پوکیدیم تو خونه

هفتم هشتم خسته شده بودم
Iran, Islamic Republic of
می رفتی کوه
Iran, Islamic Republic of
میرفتی تو کوچه یا خیابان
Iran, Islamic Republic of
ميرفتي بيابون. آخه چرا تنبليتو گردن تعطيلات ميندازي
هموطن
Romania
سلام.
تحلیل خوبی بود ولی ناقص...
ناقص است چون راهکار(ها)را نگفتین؟صرف انتقاد کردن که تحلیل نیست....لطفا راهکارهای عملی بیان کنید تا قادر به دفاع از یک تحلیل باشید...
بگویید چه کنیم مسئولین و مردم از کار لذت ببرن...تا زمانی که ما ایرانیان از کارمان لذت نبریم مطمئن باشید همیشه به استقبال تعطیلات خواهیم رفت چه 2 روز باشد چه 20 روز....
علت لذت نبردن ما ایرانیها از کار فراوان است....تبعیض حق و حقوق،تناسب نداشتن فعالیت با میزان حقوق،عدم شایسته سالاری و انتصاب افراد در شغلهایی که صرفا برای کسب درآمد گماشته شده اند،آزادی بیش از حد به کارمندان(برخی کارمندان میگویند ما که رسمی هستیم حالا یکی دو روز هم نمی رویم سر کار یا دو ساعت دیرتر سر کار می رویم میخواهد چه بشود) و ده ها دلیل دیگر...حالا بیایید و راهکار بدهید که چه کنیم وضعیت عوض شود؟
Iran, Islamic Republic of
خوب بود
راهکارش با دولتیاست
Iran, Islamic Republic of
نه عزيز دل برادر خودتم بايد برنامه ريزي داشته باشي
Iran, Islamic Republic of
انگاه با اینهمه تعطیلات رسمی و به گفته شما غیر رسمی میخواهیم تولیداتمانراهم بالاببریم وکالای خوب ایرانی تولیدکنیم که شعارامسال است که ازطرف رهبرمعظم انقلاب نامیده شده!!!
تعطیلات غیررسمی دیگه چیه شمادرست کردید؟!!!همین تعطیلات رسمی غیررسمیهارا هم به دنبال خودش آورده 2روز تعطیلات 14و15 خرداد ؛ نهم و دهم محرم؛ 12و 13فروردین ؛ آیا امام حسبن یا امام خمینی حاضرند پیروان آنها آدمهایی باشن تن پرور و به خاطر این تن پروری دست نیاز به سوی دشمن دراز بکنند؟! مابجاز اینکه به دنبال نام این بزرگان باشیم باید به دنبال نشانی از آنها باشیم متن دین را رها کردیم چسبیدیم پوسته انرا !!!با این کارهای روبنایی و سطحی که مردم دیندار نمیشوند نمونه دیگر بجای خواندن قران باصدای زیبا عمل به قرانرا ترویج کنیم ! حاا شما میفرمایید برخی ازتعطیلات جزو شعایردینی وملی ماست که بایدباشند جای بسی شگفتی است !!!اگرماباکاروکوشش کشوری درست کنیم که درآن فقرو فلاکت بدبختی نباشه بهترمیتوانیم ازدین وفرهنگ ملی خودمان بنازیم یا با این تعطیلات که پایه های تولید راسست میکنیم وموجب بدبختی کشورمیگردد درست هست اگربگویم نباید با این باورهای غلط یا به گفته روشنفکرنماها تیشه به ریشه اقتصادملی کشوربزنیم ممکن است بنده ای که 40ساله ازطرفداران سینه چاک این نظام هستم را به اتهام وابستگی به گروها تردکنیدبیاییم منطقی بیندیشیم وباخرافات دراین دوره زمانی بااین پیشرفت صنعت کمی دررفتارمان تجدیدنظرکنیم نه اینکه خدای نکرده ازاعتقادات اصولی دست برداریم بلکه خرافات راکناربزنیم. پیروزباشید
علی گرگانی
Iran, Islamic Republic of
باسپاس فراوان ازاینکه نوشته مراپخش کردین وسانسورنکردین
Iran, Islamic Republic of
ایام شهادت ها را که تعطیلند غیر تعطیل کنید.بدون تعطیلی هم میتوان بزرگداشت انجام داد
Iran, Islamic Republic of
یه بار دیگه بخون
جوابتو خوب داده تو متن
Iran, Islamic Republic of
چی مثلا؟ چه ربطی داره
ولی
Iran, Islamic Republic of
تعطیلات باید سالانه تنظیم شود؟
باید سال تحصیلی از یک شنبه شروع و به یک چهار شنبه ختم شود ؟
تعطیلات عید باید از یک چهار شنبه آغاز شود و به جمعه ختم شود ؟
روز ملی شدن صنعت نفت ,روز جمهوری اسلامی ,شیزده بدر و....باید سالانه تنظیم شود ؟دلیلی ندارد همه ساله شهادت بعضی از ائمه تعطیل باشد؟
هر سال را می توان به صورت دوره ای شهادت یک امام که مناسب است را تعطیل کرد و بقیه را عزای عمومی اعلام کرد؟
جز تاسوعا وعاشورا و عید فطر می توان همه را سالانه ساماندهی کرد؟
Iran, Islamic Republic of
اخه چنین چیزی مگر ممکن است که هر ساله بگیم سال تحویل چهارشنبه ها باشد؟
Iran, Islamic Republic of
مگه فرقی هم میکنه!
Iran, Islamic Republic of
خواهشا تعطیلات را کم نکنید اضافه ولی کم نه انصافا من خودم بسیاری از کارهای معوقه را که نرسیدم انجام بدهم تو تعطیلات انجام میدم برای من خیلی خوب و واقعا مثبت است مخصوصا برای دانشجویان خیلی عالی و با ثمر است حتی اگر بین التعطیلین را اگر تعطیل اعلام کنند بخصوص برای دانشگاه خیلی خوب است توصیه می کنم بگذارید نظر خواهی موافقین و مخالفین نظر بدهند
Iran, Islamic Republic of
کشورهای دیگه تعطیلاتشون از ما بیشتر است.
حسن
Iran, Islamic Republic of
تعطیلات خودتانت را به عموم کارکنان دولت و مردم تعمیم ندهید اگر شما 21 روز تعطیلات عید نوروز داشتید خوش بحالتان ما 28 اسفند تا ساعت 8 عصر بانک بودیم و از روز 3 فروردین سر کار بودیم
United States
عزیزم این مملکت هر روزش تعطیل است
وقتی انسانهای کوچک به کارهای بزرگ بگمارند و انسانهای بزرگ را به کارهای کوچک نتیجه اش تعطیلی تمام سال است من در اداره ای کار می کنم که مدیرش یک راننده را به سمت معاون اداری و مالی گمارده است یا یک منش دفتر به سمت کارشناس رسیدگی به عملکرد دستگاه یا یک جارو گش به سمت مسوول دفتر مدیر کل و .... به نظر شما این اداره در طول سال تعطیل نیست؟
به نظر مسولین به فکر اصلاح سیستم اداری و مدیریتی باشند حتما مشکل تعطیلات رسمی و غیر رسمی حل خواهد شد.....
Iran, Islamic Republic of
خیلی جالبه ؛ اول بهار که فصل رویش و جوشش طبیعته، در کشور ما تعطیلی میشه!!!!
Iran, Islamic Republic of
آخه فصل تابستان با اون گرمای خفه کننده رمقی می ماند .....تعطیلی بهار همین خوبه که انرژی ببری بیرون وبگردی پول هم دستت آمده !! البته من خودم عید هیج شهر ی دیگر نمی روم (بخاطر هزینه ها ).ولی تحسین می کنم کسانی که می روند ....بالا ترین گردش ورونق مالی تو همین اسفند وفروردین است ....حتی دورترین شهر ها هم بهره می برند...درضمن بعد از انقلاب حدود ده دوازده تعطیلی به تقویم اضافه شد که آمار بالا رفت ....قدیمی تر ها یادشونه مدارس تا (تا فبل از فوت امام )بیست خرداد درس بود وبعد از اون برنامه امتحانات تا 2و3 تیر طول می کشید ویکی دوروز بعد نتیجه امتحانات دانشگاه ها هم تا اواخر تیر ماه طول می کشید(تا قبل از غائله تیر 78کوی دانشگاه ) الان آخر اردیبهشت تعطیل وامتحانات هم تا آخر خرداد باید تمام شود
علی
Iran, Islamic Republic of
عملکرد این دولت... در اداره مملکت از این بهتر نمیشود کل کار کرد ادارات و مدارس در طول سال به دو ماه هم نمی رسد بقیه را تعطیل رسمی کنند به نفعشان است
Iran, Islamic Republic of
ربطی به تعطیلات ندارد برنامه ریزی درست لازم است
شما تجربه کردین اکثر دانش آموزان و افراد در حال تحصیل تعطیلی و به اختیار خود بودن را مثمر ثمر بودن میدانند تا به حضور در کلاس . و اصرارر دارند فرجه زیادی به اینها داده شود مساله بانکها که بیشتر در هر زمانی قابل حل است انتقال وجه و خرید و ...
سایر کارهای خصوصی و ... مربوط به موسسات خصوصی اند مثلا اکثر مغازه ها حتی جمعه ها هم بازند شما اگر به تعطیلات کشور های دیگر نگاه کنید خیلی بیشتر از ایران است
عمار
Iran, Islamic Republic of
آقایان یک فکری به حال کشور بکنند .قسمت کثیری از کشور بمدت یکماه تا45روز در تعطیلی به سر میبرد.
بنده چند روزی است که میخواهم یک وقت پزشک بگیرم هیچکدام از آقایان تشریف ندارند ویک هفته قبل از سال تعطیل نموده وهنوز هم به سرکار خود باز نگشته اند واین تعطیلی تقریبا تا اویل اردیبهشت ادمه دارد .
تعطیلی هم باید ضوابطی داشته باشد نه اینکه همه متخصصین همزمان باهم تشریف ببرند اروپا گردش وملت هم حق مریض شدن نداشته باشند.
در بیمارستانها(نه همه جا) اکثرا انترنها مشغولند وپزشکها در مرخصی به سر میبرند.
عملا کشور 45روز تا دوماه تعطیل است .که این موضوع هیچ جای دنیا وجود ندارد!
همه صنوف باید موظف شوند در این ایام حد اقل با 50در صد نیرو خدمت رسانی کنند.
چه کسی رسیدگی خواهد کرد.....؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
...