شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰
۲
توضیحاتی بر جوابیه معاون اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور:

حقایق را وارونه نکنید

چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۰:۰۱
کد مطلب: 58890
پس از انتشار خبری در سایت جهان با عنوان اعتراض عملی وزرا به معاون اولی مشائی، معاونت ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رئيس‌جمهور جوابیه ای به این شرح ارسال کرده است که برای تنویر افکار عمومی از برخی بندهای این جوابیه رمزگشایی می شود:

به گزارش جهان، در این اطلاعيه آمده است:

گمانه زني برخي رسانه ها و جرايد در خصوص جلسه هيات دولت روز چهارشنبه مورخ 88.4.31 كه براساس اطلاعات نادرست تنظيم شده به لحاظ آن كه از مصاديق تشويش افكار عمومي و مشوه كردن فضاي سياسي كشور تلقي مي شود اقدامي غيراخلاقي و البته غيرقانوني است، كه متاسفانه برخي رسانه هاي رسمي از جمله رسانه ملي نيز با تمسك به برخي شنيده ها و اخبار غير مستند اقدام به تهيه گزارش هايي در اين زمينه نمودند. لذا ضمن تكذيب اخبار منتشر شده توجه به نكات ذيل را جهت استحضار ملت شريف ايران ضروري مي داند:

1- اصولاً مجادله، بحث، اعتراض و يا مناقشه اي در جلسه رسمي هيات دولت به ويژه در ارتباط با موضوع مطرح شده صورت نپذيرفته و آنچه در خصوص جلسه اين روز دولت عنوان شده صحت ندارد.

2- رياست جلسه مذكور تا پايان بر عهده رييس جمهور محترم بوده است، فلذا در زمان حضور ايشان واگذاري اداره جلسه، به معاون اول نمي‌تواند صحت داشته باشد به همين دليل، داستان پردازي در خصوص تعطيلي جلسه هيات دولت و اتفاقات بعدي بي پايه است.

3- گفته شده است چهار وزير از جمله آقاي دكتر لنكراني وزير محترم بهداشت به دليل اعتراض، جلسه دولت را ترك نموده اند! جالب آنكه جناب آقاي دكتر لنكراني در جلسه مذكور حضور نداشته و در ماموريت خارج از كشور بوده اند، البته در سناريوي خيالي نويسندگان ايشان نيز در فهرست وزراي بركنار شده قرار گرفته است!

4- در ادامه اين التهاب آفريني نام تعدادي ديگر از وزراي محترم در فهرست وزراي بركنار شده قرار داده شد، در حالي كه هرگز از سوي هيچ مقام رسمي در دولت به ويژه دفتر رييس جمهور اين اخبار مورد تاييد قرار نگرفته بود.

5- موكداً يادآوري مي شود دفتر رييس جمهور و به طور مشخص معاونت ارتباطات و اطلاع رساني تنها منبع رسمي انتشار اخبار مربوط به رييس جمهور محترم است، لذا انعكاس اخبار كذب از منابع ناآگاه ، غيررسمي و يا شنيده هاي ناصحيح از افراد غيرمسوول نادرست و بلكه غيرقانوني است.

توضیحات جهان:

با توجه به اصرار دوستان اطلاع رسانی دولت برای غلظت بخشی به تخیلات نویسندگان خبر مذکور به اطلاع می رساند که:

1- درک این نکته که فشار بسیاری از بالا بر این دوستان در جهات تکذیب و انتشار جوابیه نسبت به خبر فوق وارد آمده اما این دلیل نمی شود که برای رفع و رجوع اشتباهات متمسک به دروغ و افترا شوند. چرا که در صورت اصرار دوستان اطلاع رسانی بر اینکه چنین مشاجره و تبادل انتقاداتی در کار نبوده سایت جهان حاضر است تا با انتشار متن گفت و شنود اعتراضی چند تن از وزیران محترم با رئیس جمهور و نیز پاسخ رئیس جمهور به آنان بر اطلاعات عمومی این دوستان بیفزاید. به نظر می رسد اصرار بر دروغ گو خواندن رسانه ها وضعیت بدتری را برای این دوستان به همراه خواهد داشت. اگر مجادله ای در کارنبوده چرا وزیرمحترم اطلاعات 8 روز دیگر به عنوان عالی ترین مقام امنیتی کشور تحمل نمی شوند؟

2- دوستان محترم و زحمتکش ما در معاونت اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور یادآور نشده اند که از کجای خبر جهان، حضور و اعتراض وزیر بهداشت را برداشت کرده اند که در جوابیه خود بر سفر خارجی ایشان، با متنی پر ازعلامت تعجب و متهم کردن به خیال پردازی تاکید کرده اند. مضاف بر اینکه در خبر جهان از حضور نیافتن تمام وزرا در جلسه با مدیریت مشائی خبر داده شده بود نه ترک جلسه توسط چهار وزیر! شاید از عکسی مونتاژی که برای نمایه خبر مورد استفاده قرار گرفته چنین خیالی را در سر پرورانده اند. اگر چنین است که ...

3- کسی منکر اینکه ریاست جلسه تا انتها بر عهده رئیس جمهور بوده نشده است اما اینکه در ادامه و پس از تنفس، اداره جلسه بر عهده مشائی گذاشته شده است مطلب مورد تاکید خبر جهان بوده که وزرا با اطلاع از چنین اقدامی اصولا جلسه را تشکیل نمی دهند و در اعتراض به این اقدام از حضور در هیات دولت سرباز می زنند. ( ببین تفاوت ره ازکجا تا به کجاست؟ )

4- التهاب آفرینی که دوستان از آن یاد کرده و همگان را به این چوب رانده اند، شاید تعبیر درستی باشد اما یقینا برای رسانه های خبری و خصوصا جهان نمی تواند مصداق پدا کند. چرا که خبر انتصاب سرپرست برای وزارت ارشاد و نامه وزیر ارشاد به رئیس جمهور گویا تر آنست که به دنبال منبع اصلی التهاب آفرینی باشیم. به نظر می رسدکه در مفهوم التهاب آفرینی اختلافی با زحمتکشان رسانه ای ریاست جمهوری نداشته باشیم اما در مصداق آن، این عزیزان بایستی با چشمانی بازتر به وقایع نگاه کرده و از انتشار هر مطلب دیکته شده ای بپرهیزند.

5- در پایان همان طور که دوستان یادآور شدند ما معاونت اطلاع رسانی دفتر رئیس جمهور را به عنوان مرجع اصلی اخبار این نهاد می شناسیم اما وقتی که تعامل رسانه ای و خروجی اقدامات و اتفاقات از این معاونت با شاخص زیر صفر ارزیابی می شود چگونه از انتشار خبرهای موثق با عنایت به اصول و روش های خبری ور سانه ای دریغ کنیم؟ آیا این به رسمتی شناختن یعنی سالانه یک بار در جریان مصاحبه های مطبوعاتی رئیس جمهور قرار بگیریم یا اینکه به رسالت سنگین خود در شفاف سازی سیاسی و رسانه ای عمل کنیم؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


شما چرا به خودتون گرفتید. حالا کی گفت این جوابیه برای سایت شما بوده، الکی خودتونو گنده میکنیدا.. این همه سایت این بحث ها رو کردند
lotfan in javabiee ra be etelaee nevis mohtarame 4 salo 4 rooz ham bersanid
ta ishan arajif nanvis_and.shoma ham agar be in harfha eteqad darid chera neveshteh rasaiee ra darj mikonid?