چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۲
۱۵
بساط حفاظت شخصیت ها را باید جمع کنیم

حکایت ماشین های شیشه دودی و پرستیژ مسئولان

دوشنبه ۴ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۶:۰۸
کد مطلب: 576221
گرچه از اصول حفاظت شخصیت ها همواره آن بوده است که در زندگی معمول مردم اختلال ایجاد نشود؛ اما این اختلال ایجاد شده است.
حکایت ماشین های شیشه دودی و پرستیژ مسئولان
گروه جامعه جهان نيوز، سید مهدی سیدی: تصویری که در ذهن ما از مسئولان جمهوری اسلامی ساخته شده است، مردانی هستند که همیشه از درهای ویژه وارد مراسم شده و از در پشتی خارج می شوند؛ حتی در نماز جمعه هم در صف اول و پشت میله ها می نشینند و به هیچ عنوان دسترسی به آنان امکان پذیر نیست.

«بساط حفاظت شخصیت ها را باید جمع کنیم، ما حفاظت شخصیت ها نداریم، تشریفات و پرستیژ شخصیت ها داریم.» این عبارت ها از زبان مقام بلندپایه امنیتی کشور صادر شده است. علی شمخانی گفته است در کشور هیچ تهدید امنیتی، متوجه هیچ مسؤولی نیست. برای چه می ترسیم؟ 

این اظهار نظر به غایت، مهم و قابل اعتناست. باید رسانه ها آن را جدی بگیرند. گاهی به شخصیت های مسئولی مبتلا شده ایم که پشت سیستم حفاظتی پنهان شده، برای خود پرستیژ و حیثیتی دست و پا کرده اند و به بهانه تهدیدات امنیتی، از مسؤولیت های مردمی، شانه خالی می کنند.

البته همیشه برای مسئولان نظام ما، تهدیدات جدی امنیتی وجود داشته و خواهد داشت. از منطق دینی نیز حفظ جان آدم ها لازم و واجب است. حتی مطابق با اسناد موثق تاریخی، گروه هایی به عنوان محافظ، از جان پیغمبر (ص) حفاظت کرده اند که در ادبیات صدر اسلام به آن ها «حارس» گفته می شده است. از اوایل انقلاب نیز موج وحشتناک ترورهای منافقین، همه را به این اقناع رساند که باید برای حفاظت از مسئولان، چاره ای اندیشید و ساز و کاری چید. امروز یگان حفاظت به بهترین نحو ممکن به وظیفه دینی و انقلابی خود عمل می کند و در تراز بالاترین استانداردهای جهانی، حفاظت از شخصیت ها را به انجام می رساند و البته با وجود تقدیم صدها شهید همچنان با مظلومیت و گمنامی به کار خود ادامه می دهد. اما به هر تقدیر این گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز شایسته توجه است.

هرکدام از ما در مواجهه با محافظان شخصیت ها مشاهداتی داشته ایم؛ یا در مراسم هایی حضور پیدا کرده ایم که باید از گیت عبور کرده و همه وسایلمان را تحویل می داده ایم؛ یا با آسانسورهایی مواجه شده ایم که به خاطر حضور یک مقام مسؤول، قرق شده است. بارها ماشین هایی را با شیشه دودی و چراغ چشمک زن دیده ایم که با سرعت از خط ویژه عبور کرده اند. در تصاویر تلویزیونی به هنگام مصاحبه ها، مردانی خوش اندام و ورزیده را دیده ایم که با عینک دودی و سیم های فنری شکلی که از گوش به زیر یقه کتشان وصل شده، مقام مسؤول را حلقه کرده اند.

اما واقعیت ماجرا آن است که گهگاه آفت هایی در این مسیر مشاهده شده است که باید برای آن چاره ای پیدا کرد. گرچه از اصول حفاظت شخصیت ها همواره آن بوده است که در زندگی معمول مردم اختلال ایجاد نشود؛ اما این اختلال ایجاد شده است. این سبک و سیاق حفاظت، باعت می شود مقام مسئول فرصت و امکان حضور بین توده مردم را پیدا نکرده و رفت و آمد او به متن جامعه سخت شود؛ نه بتواند سینما و پارک برود، نه کوهنوردی کند و نه حتی سرزده در مراسم های محلی شرکت کند؛ چه برسد به اینکه بخواهد خودش خریدهای خانه را انجام بدهد.

از سوی دیگر دسترسی مردم هم به او سخت می شود. کسی نمی تواند روبروی او بایستد و بدون حضور عامل مزاحم بیرونی حرف هایش را بدون لکنت بگوید. حضور محافظان، دور و بر مسؤولان نوعی از هیبت ترسناک را برای آنان ایجاد می کند که خواه ناخواه باعث فاصله گرفتن مردم از آن ها شده و جنسی از بدبینی و کراهت را میان عامه مردم ایجاد می کند. ضمن آنکه نظام تبلیغات دشمن نیز این قابلیت را دارد که از آب گل آلود ماهی گرفته و با انتشار تک عکس های خاص از یک مسؤول بلندپایه اروپایی یا آمریکایی، که مثلا بدون محافظ مشغول خرید یا پیتزا خوردن در مغازه ای عادی است، بر این بدبینی مردمی بیفزاید.

حال آنکه ما مسئولانی داریم که با ساده ترین و مردمی ترین وجه ممکن با اجتماع، حشر و نشر دارند و اصلا برای خود شأن ویژه ای قائل نیستند. اما تصویری که در ذهن ما از مسؤولان جمهوری اسلامی ساخته شده است، مردانی هستند که همیشه از درهای ویژه وارد مراسم شده و از در پشتی خارج می شوند؛ حتی در نماز جمعه هم در صف اول و پشت میله ها می نشینند و به هیچ عنوان دسترسی به آنان امکان پذیر نیست. 

این تصویر باید ترمیم شود و راه برای ارتباط مردم و مسئولان هموار شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Canada
كو گوش شنوا؟
دليل اين همه محافظ فقط ترس هست و لاغير
Iran, Islamic Republic of
ترس از قدرتی که به ناحق بعضی دارند وثروتی که به ناحق تر از بیت المال اندو خته اند والا اگر کسی چون مردم زندگی کند وبرایشان خدمت کند چرا بترسد.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
عشق ما اقای محمود احمدی نژاد از اون خاکیهاشه . اگر شما هم جرات دارید مثل ایشون رفتار کنید
Iran, Islamic Republic of
این ماشین کدومشون هست حالا؟
Canada
لاريجانى مجلس
Iran, Islamic Republic of
سلام
جالبه بعضا تو جمکران میان تا پشت صحن اصلی. جایی که مردم عادی نمیتونن بیان. خیلی زنندست.
موفق باشید.
Iran, Islamic Republic of
هرچه بساط حقوقهای نجومی واملاک نجومی جمع شد بساطحفاظتهای غیر ضروری هم جمع می شود. عجیب این است که مسولیت رسیدگی بهاین مسایل به کسی محول می شود که خود در قضیه دخیل است مثل املاک نجومی که به وزارت کشور محول شد
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
اینا نون دین رو میخورن گرنه حتی اعتقادی به دین هم ندارن
Iran, Islamic Republic of
مسئولان متعهد و انقلابی و در عین حال بسیار ساده زیست همچون شهیدان عزیزمان رجایی ، باهنر ، بهشتی ، مطهری ، مفتح ، شهید چمران و دیگر مسئولان شهید که عمری در مبارزه و مجاهدت بودنند، هیچکام حقوق کذایی نمی گرفتند . رفاه زده و اشرافی زندگی نمی کردنند . تمام فکر و هدفشان خدمت به اسلام عزیز ، مردم و کشور بود . از مردم فراری نبودنند ، خار در چشم استکبار و از ذخائر انقلاب بودند لذا آمریکای جهانخوار و منافقین داخلی آنان را از ملت گرفتند . آیا اکنون مسئولانی که آمدند همانند مسئولین شهید شده هستند ؟!!! در مجلس قوانین به نفع خودشان تصویب نمی کنند ؟! حقوق کذایی می گیرند و تازه شاکی هم هستند «« غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس در گفتگو با خبرآنلاین ضمن اعتراض به حقوق و دستمزد برخی نمایندگان در مجلس گفت: زمانی در دانشگاه فقط می‌خوابیدم و ۸ میلیون می‌گرفتم »» آیا این نمایندگان و مسئولان اشرافی بی درد به فکر مردم هستند؟! مردمی که به نان شب محتاج هستند و عده کثیری از آنان بیکارند . آیا این نمایندگان و مسئولان لیاقت شهادت را دارند ، آیا ارزشی در بین مردم دارند ؟!! و آیا وجودشان برای آمریکا خطر آفرین است ؟!!!!
Iran, Islamic Republic of
حال آنکه ما مسئولانی داریم که با ساده ترین و مردمی ترین وجه ممکن با اجتماع، حشر و نشر دارند و اصلا برای خود شأن ویژه ای قائل نیستند.
!!!!!!!!!!!!!!!!!!
نشون بدید ما هم ببنیم
علی
Iran, Islamic Republic of
افتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی همین است این نادانها را اسکورت می کنند که چی شود خیلی برای مردم مهم هستند که ازشان محافظت می کنند خدا نسلشان را از روی این مملکت پاک کند به حق خودش
احمدی
Iran, Islamic Republic of
جز مقام معظم رهبری و یکسری از نخبه های این مملکت بقیه افراد نیازی به حفاظت ندارند والله سران سه قوه و بقیه را تو خیابان بدون محافظ رها کنید اگر مردم نگاهی به انها کردند بیائید برای شان دو هزار محافظ بگذارید خدا می داند هیچ گونه نظارتی نیست دیگر کار به جایی رسیده که اکثر مدیران کل هم محافظ دارند هر مدیر کل سه الی چهار ماشین دارد و هر وقت با یک ماشین رفت و آمد می کند من راننده یک مدیر کل هستم در کنار کارم فرزندان مدیر کل را به بازار و مدرسه و یا دانشگاه می برم کار بجایی رسیده فرزند مدیر کل می گوید حتما مرا باید با فلان ماشین ببری دانشگاه من شدم گماشته فرزندان مدیر کل .
Iran, Islamic Republic of
نام ببرید چه کسانی بیخود اسکورت دارند
اصولگراوموافق این طرح
Iran, Islamic Republic of
اولا چرا مسولانی که رده پایین هستند بایدمحافظ داشته باشند؟ثانیا مردم به این انقلاب رای دادندکه این سدی که بین مردم و مسولین هست رو بردارند.حالا به جز بحث محافظ ، باید در دفتر مسولین به روی همه باز باشد نه اینکه به دروغ بگویند وقت ملاقات ندارند یا جلسه هستند.بنده 100 درصد با این طرح موافقم.
محمد
Iran, Islamic Republic of
فقط حفاظت نیست
طبق قانون اساسی بکار گیری افراد به عنوان گماشته اممنوع است اما عملا در خانه و دفتر بعضی آقایان گماشته وجود دارد که برای این هم باید فکری شود