کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا پوشش خبري از قتل دو خانم در رسانه‌هاي غربي متفاوت بود؟

18 تير 1388 ساعت 12:17

يك پايگاه خبري لبنان در گزارشي با اشاره به كشته شدن زن محجبه مصري در آلمان به مقايسه نحوه پوشش خبري آن با قتل ندا آقا سلطان در رسانه‌هاي غربي پرداخت و نوشت: كشته شدن ندا در ايران به يكي از سوژه‌هاي [رسانه‌هاي] جهاني تبديل شد اما قتل الشربيني در آلمان كاملا ناديده گرفته شده است.


پايگاه خبري لبناني "مناص " در گزارشي با اشاره به كشته شدن زن محجبه مصري در آلمان به نوع متفاوت پوشش خبري آن با قتل ندا آقا سلطان در جريان ناآرامي‌هاي اخير در ايران پرداخت و نوشت: دو خانم در دو كشور كشته شدند. ندا آقا سلطان در ايران در جريان ناآرامي‌هاي اخير مورد اصابت گلوله قرار گرفت، در حالي كه "مروه الشربيني " در داخل يك دادگاه آلماني توسط 18ضربه چاقو كشته شده است. مرگ هر كدام از اين دو براي خود داستاني جداگانه دارد اما كشته شدن ندا در داخل ايران به يكي از سوژه‌هاي [رسانه‌هاي] جهاني تبديل شد اما قتل الشربيني در آلمان كاملا ناديده گرفته شده است.
بنابر اين گزارش، در 20 ژوئن 2009 ندا آقا سلطان در جريان ناآرامي‌ها كشته شد. جريان ناآرامي‌هاي در تهران بخش عمده‌اي از رسانه‌هاي جهان را به خود اختصاص داده بود و بسياري از كارشناسان و تحليلگران انواع و اقسام تحليل‌ها را درباره اين ناآرامي‌ها مطرح كردند. مرگ ندا آقا سلطان نيز به سوژه‌اي براي اين شبكه‌هاي خبري تبديل شده بود.
در روز نخست ماه جولاي "مروه الشربيني " يك محقق مصري كه در آلمان زندگي مي‌كرد در داخل يكي از دادگاه‌هاي آلمان در شهر "درسدن " با 18 ضره چاقو در مقابل ديدگان فرزند سه ساله خود كشته شد.
اين حادثه با درگيري لفظي بين الشربيني و اين مرد در پاركي در شهر درسدن شروع شد كه در ادامه فرد آلماني اين زن مصري را به خاطر حجاب تروريست خطاب كرد و با حمله به او حجاب را از سر وي برداشت.در ادامه با شكايت زن به دادگاه آلمان، اين فرد آلماني محكوم به پرداخت 750 يورو مي‌شود.
هنگامي كه همسرالشربيني براي نجات همسرش از ضربات چاقو به كمك وي رفت توسط ماموران امنيتي دادگاه آلمان هدف شليك گلوله قرار گرفت.
مرگ مروه توسط هيچ يك از رسانه‌هاي غربي گزارش نشد تا اينكه در مراسم خاكسپاري وي اعتراضات در مصر فوران كرد و به اوج خود رسيد.
گزارش‌هايي كه بعد از اين حادثه نير مخابره شد تنها بر روي اعتراضات تمركز كرد و جنايتكار اين حادثه را نيز فردي كه داراي عقايد شخصي بوده معرفي كردند.
واقعيت آن است كه رسانه‌ها هر آنچه را كه در راستاي منافع و دستورالعمل‌هايشان باشد، انتخاب مي‌كنند.
مقايسه مرگ اين دو زن نشان از آن دارد كه در اروپا‌ و جوامع غربي مرگ نفر دوم [الشربيني] معني و اهميتي در مفاهيم تاريخي، سياسي و اجتماعي آنها ندارد.
آليكس دبليو كه از وي در رسانه‌ها به عنوان شخصي كه داراي عقايد شخصي است ياد مي‌شود و با 18 ضربه چاقو مروه را در داخل دادگاه به قتل رسانده است حاصل جامعه‌‌اي است كه كه وي در آن زندگي مي‌كند.
قتل مروه بايد اين نگراني را افزايش دهد كه در طي دهه‌هاي اخير و به خصوص از اواسط دهه 90 ميلادي قرن گذشته نژادپرستي نهفته‌اي يا شايد غير نهفته‌اي عليه مسلمان در حال افزايش است.
نبود يك گزارش در مورد اين قتل و به صدا در نيامدن زنگ خطري كه پس از اين قتل شنيده نشد، كتماني را در اين جوامع غربي نشان مي‌دهد كه در حال فرو بردن اين جوامع در خود است.
در حالي كه اروپايي‌ها درباره آزادي و پذيرش ديگران سخن مي‌گويند و زماني كه اروپايي‌ها درباره خطر نژادپرستي و فرقه‌گرايي در كشورهاي جهان سوم حرف مي‌زنند و هنگامي كه اروپايي‌ها درباره سخنراني‌هاي كينه‌جويانه و ضد يهوديت هشدار مي‌دهند، ما نژادپرستي، تبعيض و سخنراني‌هاي كينه‌ورزانه را كه وجهه قانوني نيز يافته‌اند را در فرانسه، ايتاليا، هلند، آلمان، اتريش، دانمارك و ديگر كشورهاي دموكراتيك مي‌شنويم.
غيبت داستان مروه الشربيني از جريان عمومي رسانه‌هاي غربي و كوتاهي درباره آغاز بحث در مورد خطر فوري نژادپرستي ضد مسلمانان نشان از عمق مشكل داشته و آينده‌اي تاريك براي مسلمانان در اروپا را ترسيم مي‌كند.
مسلماناني نظير ندا فقط هنگامي در داستان‌هاي خبري رسانه‌هاي غربي جلوه پيدا مي‌كند كه به اين جريان خبري آنها كه اسلام يك خطر براي آزادي است كمكي كند در حالي كه مسلماني نظير مروه كه نژادپرستي غربي‌ها را نشان مي‌دهد و چالشي براي آنها به شمار مي‌آيد از جاي داشتن در اخبار آنها باز مي‌ماند.
مرگ ندا تحليل و تفسيرهاي گسترده‌اي را در رسانه‌ها به دنبال داشت حال آنكه كشته شدن مروه در رسانه‌هاي خبري بازتابي را نداشت و بسياري آن را يك داستان غم‌انگيز شخصي توصيف كردند.


کد مطلب: 56608

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/56608/چرا-پوشش-خبري-قتل-دو-خانم-رسانه-هاي-غربي-متفاوت

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com