چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۱۴

با طرح پارلمانی‌شدن قوه مجریه چگونه رئیسی، رئیس جمهور می شود؟!

چهارشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۲
کد مطلب: 554539
صادق زیبا کلام از تئورسین های جریان اصلاحات معتقد است که در صورت تصویب طرح پارلمانی‌شدن قوه مجریه جریان اصولگرا و چهره های این جریان در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شوند!
با طرح پارلمانی‌شدن قوه مجریه چگونه رئیسی، رئیس جمهور می شود؟!
گروه سیاسی جهان نيوز: طرح پارلمانی‌شدن قوه مجریه بعد از یک وقفه پنج‌ساله، در حالی بار دیگر به جریان افتاده که برخی منتقدین این طرح اظهارات شاذی تاکنون بیان کرده اند.

به گزارش جهان نيوز، در اینباره صادق زیبا کلام از تئورسین های جریان اصلاحات معتقد است که در صورت تصویب طرح پارلمانی‌شدن قوه مجریه جریان اصولگرا و چهره های این جریان در مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس جمهور انتخاب می شوند!

وی در ایبنباره طی یادداشتی نوشته است: "اگر مجلس دهم با وجود آنکه حدود صد نماینده فراکسیون امید و تعدادی اصولگرایان معتدل در آن حضور دارند، قرار بود از میان آقایان حجت‌الاسلام رئيسی یا دکتر حسن روحانی، یکی را به عنوان نخست‌وزیر انتخاب کند، آیا تردیدی داریم که جناب رئيسی با آرای بالاتری راهی قوه مجریه می‌شد؟ یا مجلس یازدهم را مجسم کنیم که دو سال دیگر انتخابات آن برگزار می‌شود و در سال ١٤٠٠ قرار است از میان نامزدهایی که کمابیش نام آنها را می‌شناسیم به عنوان مثال از میان آقایان جهانگیری، عارف و ظریف از یک سو و مثلا آقایان ضرغامی، علی لاریجانی یا جناب رئيسی از سوی دیگر، فردی را برای ریاست قوه مجریه انتخاب کند؛ آیا باز هم می‌توان تردید داشت که رئيس قوه مجریه از کدام طیف انتخاب می‌شود؟"

زیبا کلام در ادامه مدعی می شود: " طرح پارلمانی‌شدن رئيس قوه مجریه، اگر چنانچه تحقق یابد، عملا به زیان مردم‌سالاری به معنایی که مردم رئيس قوه مجریه را مستقیما انتخاب کنند، خواهد بود. شاید ما شاهد تعارضات کمتری باشیم اما سؤال اساسی آن است که به چه بهایی این امر تحقق پیدا می‌کند؟
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
یه حرف بی غرض زدی
افشین
Iran, Islamic Republic of
در تمام دنیا اینگونه لویح را در پرسه رای گیری در اختیار مردم میگذارند تا تصمیم بگیرند نه منتخیبن مردم که هر یک ار جناحی خاص هستند و امکان تتمیع شدنشان توسط دیگر مقامات امکان پذیر است
حسینی کلشتری
Iran, Islamic Republic of
آخه یکی توی دانشگاه تهران پیدا نمیشه بهش بگه باباجون آبروی هر چی دانشگاهی رو بردی با این اظهارات بچه گانه !
United States
این طرح مورد تایید مردم قرار نمیگیرد
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان تندرو از خدایشان است نظام پارلمانی شود .اصولگرایان مراقب باشند فریب آنها را نخورند فقط کافی است به رسانه های آنها از جمله سایت زیرک و تندروی انتخاب توجه کنید متوجه عمق هیجانشان میشوید .نقشه هایی برای آینده دارند . در صورت اجرای نظام پارلمانی مطالبات از رییس جمهوری به جای دیگری که مسلما نخست وزیری نیست منتقل میشود.
امین
خوت میدونی در صورت رای دانایان ، قطعا اصلاح طلبان رای نمیارند.
Iran, Islamic Republic of
مستر ببین، اگر ما به نمایندگان رای می دهیم اجازه تصمیم گیری برای کشور به آنها داده ایم پس لطفا خسته نباشید.
حامد
Iran, Islamic Republic of
به نظر من حالا که مردم می توانند رئیس جمهور یک مملکت را انتخاب کنند باید بتوانند اساتید و هیئت علمی دانشگاه ها را انتخاب کنند. بنا بر باید بین افرادی که دکتری دارند نیز انتخابات برگزار شود و مردم بگویند زیباکلام هیئت علمی باشد یا افراد دیگر
سید
Iran, Islamic Republic of
جناب نا زیبا کلام پس موضوع مردم دمکراسی و... همه کشک چون نمایندگان مردم فرد مورد نظر شمارا ممکن است انتخاب نکنند //////؟؟؟؟؟
رضایی
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوب میشه اولاً پیشنهاد رهبر معظم انقلابه دوماً رای شهرستانیه وحتی روستاییان هم تاثیر گذار خواهد بود دیدید که لیستها تَکراری مقصودشان بجایی نرسید ایران که همش بالای شهر تهران نیست!!
Iran, Islamic Republic of
میخوان ریاست روحانی بر قوه مجریه ادامه داشته باشه، یعنی حالا که دیگه رییس جمهور نمیتونه بشه دوره بعد بشه نخست وزیر...
Iran, Islamic Republic of
حرفهای اقای زیبا کلام عجیب و برعکس حرکت اصلی دموکراسی در دنیا امروز می باشد . در ضمن برای جلوگیری از اثرات منفی دموکراسی از دید افلاطون باید حکومت پارلمانی شکل گیرد ، بعضی از روشنفکران ما هنوز نمی دانند دنبال کدام ایسم هستند و هر روز هر بخش از هر ایسم که به نفعشان باشد را استفاده و ترویج می دهند
Iran, Islamic Republic of
نظام پارلمانی هم در نهایت همگرا به قیمومیت خواص بر عوام و دیکتاتوری اکثریت مبهم خواهد شد.
در این شرایط جریان های مافیایی از اینکه حرف سومی به میدان بیاید خیالشان راحت خواهد بود.
Iran, Islamic Republic of
اگر ممکن است این نازیبا کلام و مرام را از مجموعه تان حذف کنید من در تعجب که این تو دانشگاه کدام درس را ارائه میدهد محفوظات ذهنی ایشان که ناشی از حفظ چند تا کتاب عربی ها بود خیلی قدیمی شده خود غربی ها هم کنار گذاشتند توصیه کنید چندتا کتاب جدیدتر مطالعه کند