کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

جیب خالی شرکت بورس و پز عالی از کیسه سهامداران

مالک شریعتی

20 شهريور 1396 ساعت 11:55

ولخرجی شرکت بورس در شرایطی رقم خورده است که با نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در چهارسال گذشته و بررسی گزارش های رسمی خود سازمان بورس و اوراق بهادار می بینیم که بازدهی سالانه بورس از رقم حیرت انگیز بالای 145% در سال 1392 به ازقام منفی تا مرز 20- درصد در سال 1395 رسیده است.


جهان نیوز - مالک شریعتی: یکی از تیترهای نخست روزنامه همشهری در دوره جدید از رونق در بورس خبر داده بود؛ اما آیا این اعلام رونق واقعی است؟
 
چندی قبل مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام "شرکت بورس اوراق بهادار تهران" برگزار گردید و پس از ارائه صورت های مالی و گزارش هیئت مدیره توسط مدیرعامل شرکت با تصویب سود نقدی 50 ریالی به ازاء هر سهم به کار خود پایان داد.
 
 اعلام این سود نقدی پایین و عجیب برای شرکت بورس تهران در حالی است که این شرکت قبلا سود هر سهم پس از کسر مالیات را رقم 217 ریال پیش بینی کرده بود و اکنون حتی موفق به تحقق 25% آن نیز نشده است؛ این کاهش بازدهی مورد اعتراض و سوال سهامداران موجود در مجمع عمومی نیز قرارگرفت اما پاسخ منطقی و درستی از سوی مسئولین داده نشد.
 
 در مجمع عمومی، سهامداران در خصوص هزینه های شرکت از دو جنبه معترض بودند. جنبه اعتراضی نخست، هزینه های زیاد مربوط به اداره تالارهای شرکت در سراسر ایران که بالغ بر 22 تالار بود؛ لذا یکی از تکالیف مجمع عمومی به شرکت نظارت بیشتر بر هزینه تالارها، کوچک کردن و همچنین کاهش هرچه بیشتر هزینه ها بود، چرا که امروزه کلیه فعالیت ها به سمت سیستمی شدن می‌رود و نیاز به فضاهای فیزیکی کمتر احساس می‌شود.
 

جنبه اعتراضی دوم سهامداران نیز مربوط به پروژه احداث ساختمان مرکزی این شرکت بود؛ ساختمانی که در وضعیت نامناسب اقتصادی حاکم بر بازار سرمایه، با مساحتی بالغ بر معادل 33،000 متر مربع زیر بنا در 17 طبقه در سعادت آباد تهران در حال ساخت است و هزینه زیادی روی دست شرکت و سهامداران آن گذاشته است. جالب است که در مجمع از سوی سهامداران حقیقی درخواست گردید با توجه به وسعت پروژه و همچنین طولانی شدن مدت بهره برداری از ساختمان، در خصوص فروش کامل پروژه و یا اجاره بخش هایی از آن به فرابورس، بورس کالا و بورس انرژی و تجمیع همه بورس ها در یک ساختمان، به منظور درآمد زایی از این محل برای شرکت اتخاذ تصمیم شود.
 
 این ولخرجی شرکت بورس در شرایطی رقم خورده است که با نگاهی به وضعیت بازار سرمایه در چهارسال گذشته و بررسی گزارش های رسمی خود سازمان بورس و اوراق بهادار می بینیم که بازدهی سالانه بورس از رقم حیرت انگیز بالای 145% در سال 1392 به ازقام منفی تا مرز 20- درصد در سال 1395 رسیده است.
 
 با این وضع نابسامان اقتصادی و رکود همچنان حاکم بر صنایع تولیدی و تجربه تلخ ناتوانی در تحقق سود پیش بینی شده سال گذشته در شرکت بورس و اعتراض های مکرر سهامداران، مشخص نیست شرکت بورس چگونه می خواهد پیش بینی جدید خود را برای سال منتهی به 29 اسفند 1396 محقق و به ازای هر سهم 289 ریال سود توزیع نماید؟ چگونه می توان مردم را نسبت به سرمایه گذاری در بازار سرمایه ای امیدوار و تشویق نمود که کارگزار اصلی آن ـ یعنی شرکت بورس ـ از تحقق وعده های داده شده به سهامداران خود تا این حد ناتوان است؟


کد مطلب: 548610

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/548610/جیب-خالی-شرکت-بورس-پز-عالی-کیسه-سهامداران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com