پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

جزئیات برگزاری انتخابات 22 خرداد

پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۱۵
کد مطلب: 54582
انتخابات رياست جمهوري دهم در آستانه دهه چهارم انقلاب اسلامي از ويژگي‌ها و حساسيت‌هاي خاصي برخوردار است، برگزاري انتخابات در 368 شهر و 558 بخش نيازمند تداركات ويژه‌اي است.

به گزارش جهان به نقل  از فارس؛‌ انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري در 22 خرداد در 368 شهر و 558 بخش برگزار مي‌شود كه در اين دوره 46 ميليون و 200 هزار نفر در سراسر ايران اسلامي واجد شرايط راي بشمار مي‌روند.

* در اين دوره از انتخابات كساني‌كه تا تاريخ 22 خرداد 88 داراي 18 سال تمام باشند مي‌توانند با در دست داشتن شناسنامه و كارت ملي خود راي خود را به صندوق‌ بياندازند.

* تعداد صندوق‌هاي اخذ راي در اين دوره 45 هزار و 713 صندوق در نظر گرفته شده است كه حدود 30 درصد از آن معادل 14 هزار و 258 صندوق سيار بشمار مي‌رود. ( نسبت صندوق‌هاي سيار به ثابت در اين دوره حدود 3 درصد كاهش نشان مي‌دهد).

* بر اساس قانون، كسي حق ندارد بجاي فرد ديگري راي‌دهد و براي راي دادن همراه داشتن شناسنامه الزامي است،‌ از واجدين شرايط راي دادن خواسته شده است تا كارت ملي خود را همراه داشته باشند اما در صورت عدم همراه داشتن كارت ملي، امكان راي دادن وجود دارد.

* در اين دوره از انتخابات رياست جمهوري، در برخي شهرها انتخابات‌ ديگري نيز برگزار مي‌شود،‌ در دو حوزه انتخابيه گلستان و تهران همزمان با انتخابات رياست جمهوري انتخابات مياندوره‌اي خبرگان رهبري، در شش حوزه انتخابيه در كشور همزمان انتخابات مياندوره‌اي مجلس شوراي اسلامي و در دو حوزه ديگر نيز انتخابات شوراهاي اسلامي خواهيم داشت كه با تدابير در نظر گرفته شده در شعب اخذ راي شهرهايي كه همزمان انتخابات ديگري نيز در حال برگزاري است رنگ صندوق‌ها در تفكيك با يكديگر است تا مشكلي در اين خصوص پيش نيايد.

* اخذ راي در روز 22 خرداد از ساعت 8 صبح آغاز مي‌شود و به مدت 10 ساعت ادامه مي‌يابد و پس آز آن با تصميم وزير كشور مدت زمان اخذ راي تا دو مرحله قابل تمديد است.

* انتخابات رياست جمهوري از جمله انتخاباتي است كه ايرانيان خارج از كشور نيز مي‌توانند در آن شركت كنند،‌ در اين دوره از انتخابات براي شركت مطلوب ايرانيان خارج از كشور در انتخابات رياست جمهوري، تدابير ويژه‌اي انديشيده شده كه از جمله آن 32 صندوق اخذ راي در كشور آمريكا در نظر گرفته شده و در مجموع شمار صندوق‌هاي راي خارج از كشور از 227 صندوق در دوره گذشته به 304 شعبه در اين دوره افزايش يافته و تدابير لازم براي ايجاد صندوق‌هاي راي در كشورهاي نظير عراق و عربستان نيز در نظر گرفته شد تا زائرين خارج از كشور در عتبات عاليات و مكه و مدينه بتوانند آراي خود را به صندوق هاي راي بيندازند.

* بازرسين شوراي نگهبان، بازرسين هيات نظارت وزارت كشور و نمايندگان كانديداها هر يك به عنوان ناظراني در شعب اخذ راي حاضر هستند، علاوه بر اين اعضاي هيات‌هاي اجرايي در هر حوزه اخذ راي نيز از ميان مردم و عمدتا از فرهنگيان كشورمان هستند كه در تعامل با يكديگر زمينه‌هاي برگزاري انتخاباتي پر شور را فراهم مي‌كنند، در كنار اين مكانيزم،‌ دادستان كل كشور و مجموعه قضايي كشورمان و همين طور سازمان بازرسي كشور نيز در فراخور موضوعات مرتبط نسبت به خود نسبت به بررسي مسائل و كمك به سلامت انتخابات اقدام خواهند كرد.

* وظيفه حفاظت از امنيت مردم و صندوق‌هاي راي در هر نقطه از كشور به عهده نيروي انتظامي است و با توجه به آمادگيهاي اين نيرو، مشكلي در خصوص حفاظت از شعب وجود ندارد،‌علاوه بر اين يگانهايي از بسيج نيز به عنوان يگانهاي‌ احتياط در روز برگزاري انتخابات براي برگزاري سالم انتخابات آماده خواهند بود.

* ‌ بر اساس قانون با پايان زمان اخذ راي،‌ درب‌هاي هر شعبه بسته و كار شمارش آرا آغاز مي‌شود، شمارش آرا با حضور تمامي عوامل اجرايي و ناظران انجام خواهد شد،‌ با پايان شمارش آرا فرم 22 در هر شعبه شامل ريز آراي هر يك از كانديداها و همين طور تعداد آراي باطله و در كل تعداد آراي باقيمانده و استفاده نشده ثبت و در درون صندوق قرار داده مي‌شود. همچنين فرم 22 مي بايست در 5 نسخه بدون كاربن و با خودكار آبي تكميل شود و هر يك از نسخه ها به امضاي رئيس شعبه، ناظر شوراي نگهبان، نيروي امنيتي حاضر در شعبه و عوامل اجرايي مي‌سد و پس از آن آرا با انتقال به فرمانداري‌ها، كار تكميل فرم 28 آغاز مي‌شود و در نهايت فرم 28 به وزارت كشور ارسال خواهد و در تمامي اين مراحل نمايندگان كانديداها بر اساس قانون مي‌توانند حاضر باشند.

* به گفته رئيس ستاد انتخابات كشور نتيجه انتخابات رياست جمهوري بصورت نهايي تا ساعت 24 روز شنبه 23 خردادماه اعلام مي‌شود كه البته اعلام تدريجي از زمان شمارش دست كم 5 هزار صندوق آغاز خواهد شد.

* بر اساس قانون، براي هر يك از افراد مسئول در شعب اخذ راي وظايفي در نظر گرفته شده است كه بر اين اساس در هر شعبه اخذ راي علاوه بر عوامل اجرايي، نماينده فرماندار، نماينده شوراي نگهبان، نيروي انتظامي، بازرس وزارت كشور كشور و نماينده كانديداها حضور خواهند داشت؛ نمايندگان كانديداها نيز مي‌توانند بدون دخالت در فرآيند اجرايي انتخابات بر برگزاري نظارت وافي را داشته و در صورت مشاهده هرگونه تخلف مراتب را به نماينده فرماندار و يا ناظر شوراي نگهبان و يا در سطح ستادهاي انتخاباتي خود منتقل كنند.

* بر اساس نص صريح قانون، نمايندگان كانديداها حق ندارند ‌نماد و يا نشاني تبليغاتي از نامزد خود را به همراه داشته باشند، همين طور در صورت هرگونه استفاده از نماد خاص توسط نماينده كانديداها در شعب اخذ راي، با يك بار تذكر فرد خاطي از محل راي گيري اخراج مي‌شوند.

* در اين دوره از انتخابات در سراسر كشور و در تمامي شعب دستگاههاي باركد‌خوان در نظر گرفته شده است تا سرعت اخذ راي به ميزان قابل توجهي افزايش يابد؛ همين طور با بكارگيري سامانه‌هاي باركد خوان كه براي اولين در انتخابات ايران به كار گرفته مي‌شود، امنيت انتخابات نيز به ميزان قابل توجهي افزايش مي‌يابد.

* بر اساس قانون كانديداها مي‌توانند به ازاي هر صندوق، يك نماينده در شعب اخذ راي داشته باشند و اين موضوع استثنايي ندارد و كانديداها در شعب سيار نيز مي‌توانند نماينده داشته باشند.

* تهران بزرگترين و اثرگذار ترين حوزه كشور است .استان تهران با هشت ميليون و 796 هزار و 466 نفر واجد شرايط راي دادن در ميان تمامي استان‌هاي ايران بيشترين واجد شرايط راي دادن را دارد.

* براي اين دوره از انتخابات 6 هزار و 86 شعبه اخذ راي در سراسر استان تهران در نظر گرفته شده كه 3 هزار و 152 شعبه مختص شهر تهران است.

* 137 هزار نفر در حوزه اجرايي انتخابات در سطح استان تهران براي 6 هزار و 86 شعبه در نظر گرفته شده‌اند كه همه اين عوامل مجموع آموزش‌هاي توجيهي را طي كرده‌اند همچنين 7 هزار اپراتور و بيش از 300 مهندس سخت افزار و نرم افزار به عنوان عوامل شعب دوره‌هاي لازم را در تمامي حوزه‌ها آموزش ديده‌اند تا بتوانند نسبت به برگزاري انتخاباتي با شكوه و قانونمند اقدام كنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *