جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱۶
۳۴
به بهانه توزیع مجموعه عاشقانه‌؛

از تخریب سبک زندگی اسلامی - ایرانی تا عادی‌سازی روابط با نامحرم

سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶
کد مطلب: 537578
در بخشی از سریال، حجاب امری شخصی معرفی شده و بی‌حجاب بودن عروس در کلیپ عروسی که در ملاء عام ضبط می‌شود حق وی شمرده می‌شود. این در حالی است که حجاب در عرصه اجتماعی، جنبه عمومی دارد و باید به قانون رسمی کشور احترام گذاشت.
از تخریب سبک زندگی اسلامی - ایرانی تا عادی‌سازی روابط با نامحرم
جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: تاکنون 17 قسمت از سریال "عاشقانه" در شبکه نمایش خانگی توزیع گردیده و این مجموعه مخاطب نسبتاً بالایی هم داشته است. با این توضیح، چند نکته در نقد محتوایی این سریال تقدیم می‌شود.
 
1 - مُهم‌ترین کارکرد این سریال، اثرگذاری بر سبک زندگی است. متأسفانه رواج نمادهای غیرمذهبی و فاصله دور سبک زندگی عناصر اصلی سریال از مفاهیم اسلامی و حتّی عُرف جامعه متوسط ایرانی، نقطه بزرگ و منفی سریال محسوب می‌شود.
 
2 - در این سریال (حاج یونس) بعنوان فردی خیّر اما هوس‌باز، خیانتکار نسبت به همسرش، سیگاری، اهل زد و بند با گمرک در واردات خودروهای لوکس میلیاردی، بددهان و با صورتی کاملاً تراشیده معرفی شده، حال آنکه خانواده‌هایی که برای حل مشکل اقتصادی نزد وی می‌آیند، چادری و با ریش و ظاهر مذهبی به تصویر کشیده شده و حاضرند دست و پای (حاج) یونس را هم ببوسند! هرچند سوء استفاده از دین وجود دارد و باید با آن مبارزه کرد اما اینگونه تصویرسازی بدون نمایش متنبّه شدن فرد چه سودی دارد و چه هدفی دنبال می‌کند؟
 
3 - در بخشی از سریال، حجاب امری شخصی معرفی شده و بی‌حجاب بودن عروس در کلیپ عروسی که در ملاء عام ضبط می‌شود حق وی شمرده می‌شود. این در حالی است که حجاب در عرصه اجتماعی، جنبه عمومی دارد و باید به قانون رسمی کشور احترام گذاشت.
 
4 - همسر رضا در سریال که عروسک‌ساز است وقتی با ممیّزی مواجه می‌شود با بیان اینکه در اینگونه مواقع فرد یا گوشه‌نشین می‌شود یا از ایران می‌رود می‌گوید: (کسانی که با آرایش عروسک اَبری مشکل دارند بیمارند) و رضا هم پاسخ می‌دهد: (اینها فقط (نه) بلدند و هیچ وقت هم دلیل قانع‌کننده ندارند). جالب آنکه در همین سریال، حجاب و آرایش بازیگران مشمول ممیّزی نشده (!) با این حال زیرسؤال بردن ممیّزی قانونی قابل تأمّل است.
 
5 - در بخشی از سریال به شوخی گفته می‌شود: (اگر شما خانوم‌ها ما مردها رو گول نمی‌زدید زمین نمی‌آمدیم و مشکل حل می‌شد). خوب است بدانیم شیطان با قسم دروغ هر دو انسان نخستین را فریب داد و اینکه حوّا، آدم را فریب داده از خرافات است و مبنایی ندارد.
 
6 - در یک سکانس، شخصیت (پیمان) در پاسخ به سؤال دوست‌دختر جدیدش که (نکنه ایدز گرفته باشی) می‌گوید: (نه بابا ما حواسمون به همه چی هست)! براستی در این سریال با نمایش روابط متعدد با دختران و اینگونه تصویرسازی‌ها چه سبکی از زندگی ترویج داده شده است؟ این در حالی است که به بیان صریح قرآن کریم، دوستی با نامحرم جایز نیست.
 
7 - نمایش زندگی لوکس و مرفّه، بازخوانی ترانه خواننده آن‌سوی آب، آرایش غلیظ بازیگران زن و حجاب نامناسب و نمایش آرایش‌کردن عروس از جمله مواردی است که کفه‌ی نقاط منفی سریال را سنگین‌تر می‌کند.
 
8 - ترویج صریح سگ‌بازی و ترجیح ارزش سگ نسبت به همسر، بنیان یک خانواده را از هم می‌پاشد، حال آنکه به علت این از هم‌پاشیدگی اشاره‌ای هم نمی‌شود.
 
9 - در این سریال، زن و مرد نامحرم یکدیگر را با پسوند (جون) مثل رضاجون و پگاه جون صدا می‌کنند و جالب آنکه همسر خود را اینگونه صدا نمی‌زنند! آیا این تصویر ارائه شده با سبک زندگی اسلامی - ایرانی متناسب است؟
 
10 - بازیگر یکی از نقش‌های غیراصلی در این سریال، چادری است. نکته قابل تأمّل آنکه به او گفته می‌شود: (هنوز بخاطر محسن (همسرت) چادر سر می‌کنی؟ و هنوزم اجازه نمی‌دهد با کسی رفت و آمد کنی؟) تقریباً همه بازیگران در این سریال حجاب نامناسبی دارند و در مورد این یک نفر هم که حجاب حداکثری دارد به بیننده القاء می‌شود که به اجبار حجاب دارد و همسر وی نیز فردی افراطی است.
 
خلاصه آنکه متأسفانه ترویج سبک زندگی غیراسلامی با بهره‌گیری از سوپراستارهای سینما، هنرمندانه انجام می‌شود و در این بین مسئولین محترم تنها نظاره‌گر هستند!
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
https://jahannews.com/vdccmmqp42bq1p8.ala2.html
jahannews.com/vdccmmqp42bq1p8.ala2.html
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
در ایران هر جور فیلم و سریال و موزیک و غیره بخواهی کار کنی یک چوبی لای چرخت می اندازند حال بمانند که خودشون درون خودشون چطوری هستند .
بدعت و تضعیف ارزش های اسلامی - جوابگویی در قبر و قیامت
Germany
این فیلم فقط و فقط به خاطر ارزش های ضد اسلامی خود مورد توجه قرار گرفته و جالبه این که دارای تضادهای بسیاری در متن سناریو است "
1) مثلا طرف سوار ماشین یک میلیاردی تومانی شده آن وقت نداره یک وثیقه 110 میلیونی برای دوستش جور کنه
2)درحالی ازدواج پنهانی حاج یونس را عملی ناپسند می شمرد که یکی از شخصیت های اصلی (پیمان) هر لحظه با یک نفر در تماس است و این رفتار را مورد پسند نمایش می دهد.
در حالی از عشق های آتشین حرف می نند (لفظ جونم را تند تند به هم می گویند) که یکی برای یک سگ، دیگری برای خروج از کشور، دیگری برای انتقال از پدرشوهر به یکدیگر خیانت می کنند.
به هرحال کسانی که این طور سرمایه و وقت و هنر خود را در جهت تخریب و تضعیف ارزش های اسلامی (مانند سگ بازی و ارتباط نامشروع با جنس مخالف، بدحجابی، قمار، خیانت و...) می کنند امیدوارم بتوانند در قبـــــــــــــــــــر و قیـــــــــامت جوابگوی آقا رسول الله(ص) و اهل بیت (ع) و همچنین هزاران شهیدی که برای دفاع از ارزشهای دینی جان عزیزشان را داده اند، بدهند. که این اثرها باقیات الشرات(به جای باقیات الصالحات) است برای عوامل آن و تا الی الابد دامن آنها را می گیرد
Iran, Islamic Republic of
برادر/خواهر گرامی امیدوارم این حرفا رو بفهمن...بعضی وقتا شک میکنم اصلا به قیامت اعتقاد داشته باشن...
توی مدعی بگو برای فرهنگ مملکت چی کار کردی؟
Germany
چی می شد عوامل این ییلم به جای این همه بی بند و باری و دروغ و خیانت که همگی سیاه نمایی مملکت ایران با فرهنگ 4000 ساله است به اعتماد، راستی و حیا و عفت و پاکدامنی می پرداخت. یعنی گناه می کردند.
بعد اثر این فیلم ها همین میشه که جیب همین آقایون رو می زنند

از کارگردان این فیلم ؛ آقای منوچهر هادی بیش از این انتظار می رفت.
amir
Iran, Islamic Republic of
احسنت، آفرین!
صد در صد با شما موافقم.
Germany
یک جایی حدیثی شنیدم که دعا در خانه ای که سگ داشته باشه هرگز به آسمان نمی رود یا حدیث دیگری که معصوم(ع) فرمود: زیر آسمان نجس تر از سگ آفریده نشده است.
یا احادیث و روایاتی که برای زنان آرایش کرده در بیرون از منزل و برای نامحرم بیان شده است یا مال حرام و...
متاسفانه جامعه ما چوب دوری از احکام اسلامی را می خورد اما باز بر همین منوال اصرار دارد. خیانت، بدحجابی، سگ بازی، دورغ و.... الی ماشاالله در مجموعه عاشقانه وجود دارد. اکارگردان این فیلم و دیگر عوامل آن چوب بدعت و فرهنگی را آغاز کرده اند ، خواهند خورد.
از ماست که بر ماست
Germany
با نظر شما موافقم
متاسفانه برخی از فیلمسازان ما راه بدعتی را در ناهنجاری های اجتماعی آغاز کرده اند که به اندازه هزار سال باید او دنیا پاسخگو باشند.
جالب اینه که به اسم فرهنگ و هنر که شاخصه ایران زمین است این خیانت ها را انجام می دهند.
دوستی متفکر و نویسنده ای در اروپا داشتم که ایرانی بود. او می گفت بررسی کردم یکی از معدود کشورهایی که مردمانش در صد سال اخیر به انحا مختلف به وطن خود خیانت می کنند، ایرانی ها هستند. یک چینی ، هندی ، اروپایی نمی بینی که علیه کشورش اقدام به جاسوسی کنه ، فیلم سیاه نمایی سازه، با مخافانش خیانت کنه و.... متاسفانه تاریخ نشان می دهد تا قبل از دوران قاجار ، هرچه ایرانی ها دربرابر تطمیع، تهدید و... مقاوم بودند ، از آن به بعد جریانی درست شده (او می گفت کار انگلیس هاست) که در دوارن قاجار و پهلوی و بعد از انقلاب بعضی از مردم به وطن خود پشت کنند و راحت علیه او اقدام کنند. یعنی این موضوع تا قل از دوران قاجار در حدود صفر درصد بود.
برای اینکه در اروپا و آمریکا هر ننه قمری حق فیلمسازی ندارد که جلوشو بگیرند یا چوب لای چرخش یندازند
Iran, Islamic Republic of
کلا فقط ایراد بگیر جهان نیوز
Iran, Islamic Republic of
کلا میتونی برای این نکات جواب بگی نه اینکه با این ادبیات صحبت کنی
Germany
امر به معروف و نهی از منکر شامل این فیلم ها می شود؟؟؟؟
Iran, Islamic Republic of
چرا شبكه نمايش خانگي بيشتر مروج فساد و بي بند و باري شده است؟؟؟
وزارت ارشاد کجاست که پاسخ بده
Iran, Islamic Republic of
جالب برخی از این هنرپیشه ها و کارگردانان پای ثابت اینگونه فیلمها هستند این به معنی جریان و مافیای خاصی در عرصه فرهنگ است با اهداف ومقاصد خاص
Iran, Islamic Republic of
بنده موافق این سریال و از این دست سریال ها نیستم اما این نقد بسیار متحجرانه و کوته فکرانه نگارش شده است. واقعا نمی دانم تا کی می خواهیم خودمان را به خواب بزنیم و همیشه یک قدم عقب تر از رسانه ها باشیم
جریانی که الان در این سریال به نمایش گذاشته می شود روابط و حرفهای خیلی عادی شده در جامعه امروز ماست و اینگونه نقدها فقط باعث خنده خواننده می شود. چرا همیشه یک گام عقب تر از جامعه هستیم؟ چرا نقد منصفانه یک سریال به روش نادرست ممیزی در کشور را برنمی تابیم و همیشه به دنبال پاک کردن صورت مسئله هستیم؟ آن روز که در سریال های معمولی به دنبال نقد حجاب بودیم در جامعه ازدواج سفید داشت شکل می گرفت . امروز ازدواج سفید شکل گرفته بی بندوباری به زنان متاهل رسیده لطفا بیدار شوید لطفا تحجر را کنار بگذارید لطفا به داد جامعه برسید
Moldova, Republic of
یعنی پرداختن به اصولی که در اسلام اومده تحجره؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه اینطور فکر میکنید دیگه چرا میخواید به داد جامعه برسن ؟؟؟؟؟؟؟؟
تناقض هم بد دردیه
محمدحسین
Iran, Islamic Republic of
سلام. نشان دادن حقایق جامعه، وظیفه هنرمند است، اما این نشان دادن حقایق باید به چه شکلی باشد؟صددرصد باید از منظر انتقاد و ارائه راه حل باشد، نه اشاعه همان آسیب موجود. ما در اینگونه سریال ها چیزی جز عادی و عادی تر کردن این روابط نمی بینیم.
جواد
Iran, Islamic Republic of
به داد جامعه برسید لطفا البته با ساخت همین نوع فیلم ها و نقد هم در کار نباشد!!! چون این نوع گفت و گوها در جامعه عادی شده است و سینما باید مروج آن باشد؟!؟!؟! چرا فیلمی در باره روابط مستحکم خانواده و عدم خیانت زن وشوهر به یکدیگر و پای بندی به اصول اخلاقی ساخته و نمایش داده نمی شود. چرا همیشه باید دردها بیان شوند؟! اما از دارو خبری نباشد. در همین نوع فیلم ها هم آثار خیانت به یکدیگر هم به نمایش گذاشته نمی شود تنها مشوق خیانت و تجرد هستند!!!
مسئله همینه که اوضاع امروز را نشان میدهد ولی بجای نقد تائیدش میکند
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز سلام
من که این سریال را ندیده ام اما می دانم که استنتاجت درست است! چرا؟ عرض می کنم:
وقتی صدا و سیما در این امور واداده است تز شبکه نمایش خانگی چه انتظاری است؟
وقتی در بین بسیاری مسوولین معتقد تفاوت زندگی های بیرون و درون غوغا می کند از شحص عادی چه انتظاری است؟ همواره می گویم دلتا (اختلاف) زندگی های بیرون و درون ما (مردم) نشانه سلامت جامعه است هرچه کمتر جامعه سالمتر.
سخت است اما می توان به خوبی کمک کرد تا پیروز شود. ان شاالله. راه کار دارم چون دلم برای انقلابم، دینم، وطنم می سوزد ولی حیف...حیف که گوش شنوایی نمی یابم.
علی
United Kingdom
مملکت ما دیگه اسلامی نیست. بیچاره شهیدا
Iran, Islamic Republic of
بیچاره ما شهدا که رستگار شدند
متحجریسم یعنی بر اساس عقل جلو نریم خب الان جامعه میخواد به رشد برسه یا سقوط مثلا رشد یعنی ایجاد فضای امن برای اذهان مردم در راستای پیشرفت خودشون و جامعه و سقوط یعنی درگیر کردن ذهن جوان به مساله سکس و مشروب ؟؟؟ اگر بر مبنای عقل جلو بریم به یقین اینگونه چمران به وجود نمی آید ! لطفا عقلانی فکر کنید این نوع سریال یا فیلم فضای باز برای فکرکردن به مسائل جنسی ! این فضا نه که امنیت اخلاقی را تهدید که امنیت رو به طور کلی از بین میبره ... والعاقبت للمتقین
Moldova, Republic of
شهدا جاشون خوبه عزیزم بیچار ه ما
Iran, Islamic Republic of
مملکت ما ...است.
Iran, Islamic Republic of
بیچاره ما
Iran, Islamic Republic of
لابد خیال می کنی این بازیگران و نویسندگان و تهیه کنندگان و بقیه تیم های تولید فیلم خیال دارند جوانان را به دعای کمیل دعوت کنند؟
الگوی اینها هالیود است که بخشی از نمایش را در ذهن شما زنده می کنند. آب نیست و الا اکثرا همون شنای قورباغه را بلدند!
هیچکس
Iran, Islamic Republic of
اگر کمی فیلم های که این به اصطلاح سوپر استارها بازی می کنند را ببینید به عمق فاجعه پی می برید خیلی وقته این جور فیلم ها ساخته میشه و متأسفانه از بازیگران خاصی هم در ان ها استفاده میشه
Iran, Islamic Republic of
الآن وزیر ارشاد در گفتگو در شبکه2سیما است و از زیر بار مسئولیت ناهنجاریهای سینما شانه خالی می کند.وی شوراهایی که مجوز می دهند را کارشناس می داند و اعتراض یک گروه و افراد محدود را چندان قابل اعتنا نمی داند. معلوم نیست وزیر ارشاد جمهوری اسلامی مسئول و پاسخگو هست یا خیر!
United States
بنیان اخلاقی و روحی و اجتماعی را تخریب کرده اند

Iran, Islamic Republic of
فقط حرف حرف حرف...پس کو عمل؟!خسته شدیم از بس دختر و پسرارو با سر و وضع ناجور میبینیم،خسته شدیم از بس از فساد و زیر پا گذاشتن اخلاق اسلامی در سینما و تئاتر و...میشنویم ولی کسی نیست جلوشونو بگیره!مملکت اسلامیه ولی با چادر و با حجاب که تو جامعه حاضر میشیم چپ چپ نگامون میکنن!انگار مرتکب خلاف شدیم!انقلاب کردیم، شهید دادیم که حالا به خاطر حجاب ما رو عقب افتاده بدونن!واویلا!به خدا پناه میبرم،شما هم فقط حرف میزنید، راهکار بدید، بگین کی مسئوله؟کی باید جلوی این بدبختیها وایسه؟
United Arab Emirates
هدفشون فقط فروش بیشتر است لذا روی میل جنسی سرمایه گذاری میکنند
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه !!!؟؟؟ در این وادی بد اخلاقی و نشر آموزه های ضد اسلام و حتی وهن آن در ایرانی که ادعاهای عجیب و غریبی در بر پائی اسلام ناب دارد ؟ قافیه را باخته ایم !!! ایکاش دستور دهند که بی حجابی حد اقل در سایز و اندازه های کمنرل شده ای رواج پیدا کند !! این بلبشوئی که راه افتاده و مملکت شده است مانور بد پوششی ها و مسخره گرفتن اخلاقیات و حتی حکومت اسلامی ؟؟ مشمئز کننده شده است !!درست مثل اتومبیلهای شاسی بلند وارداتی که در کل جهان تولید میشوند و در ایران فرت و فرت وارد کرده اند ؟؟ حجاب ما هم دارای هزارن مدل از من در اوردی شده است ؟؟ خارجیهای گردشگر به ایران انگشت به دهان مانده اند ؟ عوض اینکه ما آنها را تماشا کنیم زیر چشمی و ببینیم چطوری پوشش دارند ؟ آنها زیر چشمی ما را نگاه کرده و چهارشاخ شده اند !!!و پوزخنده های معنا داری میزنند !! که این دیگه چه جورش است !!!
بهمن
Iran, Islamic Republic of
نگارنده محترم .واقعا شرمنده هستم که باید بگویم چهار سال دیگر هیچ اثری از ان ارزشهایی که برای ان انقلاب شد نخواهیم دید .چیزهایی اتفاق خواهد افتاد که شاید الان باور نکنیم .این یک پیش گویی نیست بنا به شواهد موجود در جامعه عرض می کنم .که خدا کند یک من یک ساده اندیش باشم .
Iran, Islamic Republic of
نقدتون خیلی ضعیف و الکی بود و معلومه از سر بغض نوشته شده
لطفا با قول لین سدید نقد کنید و انصاف داشته باشید