پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۴

خداوند چگونه سایه جنگ را از سر مؤمنان دور کرد؟/ نقش بی‌نظیر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام

پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۵۱
کد مطلب: 527029
اسلام جنگ‌طلب نیست چنانکه در میدان جنگ هم امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ابتدا حریف خود را به اسلام و ترک میدان دعوت کرد و با نپذیرفتن این دو پیشنهاد از او خواست پیاده شود و تن به تن پیکار کنند.
سرویس سیاسی جهان نيوز - دکتر محمد لطفی زاده: در آیه 25 سوره مبارکه احزاب می‌خوانیم : (وَ کَفَی اللهُ المُؤمِنینَ القِتال) یعنی خداوند سبحان سایه جنگ را از سر مؤمنان دور کرد.
 
در برخی منابع و تفاسیر نوشته‌اند : (وَ کَفی اللهُ المُؤمِنینَ القِتال بِعَلی بن ابی طالب علیه السلام) یعنی خداوند سبحان به وسیله امیرمؤمنان علی علیه السلام زحمت جنگ را از سر مؤمنان و مسلمانان برداشت.
 
این آیه اشاره به جنگ احزاب و اتحاد مثلثی مشرکان، یهودیان و منافقان علیه مسلمانان دارد که به رغم تعداد کم نفرات مسلمانان در برابر دشمن با رشادت بی‌نظیر امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام و پیکار شجاعانه با پهلوان نامی عرب (عَمرو بن عبدود) به پیروزی مسلمانان منجر شد و دشمنان با ذلت از جنگ منصرف شدند.
 
از این آیه معلوم می‌شود اگر قرار است سایه جنگ از سر مؤمنان برداشته شود باید :
 
1 - از موضع عزّت، دشمن را ترساند و بر قدرتمندترینِ آن غلبه نمود تا حساب کار دست دیگران هم بیاید
 
2 - از قبل پیشگیری کرد چنانکه قبل از رسیدن سپاه کفر به میدان جنگ، مسلمانان به دستور پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله خندق‌ها را حفر کرده بودند
 
3 - در مواجهه با دشمن نباید ضعف نشان داد و نگران کمی نفرات یا همبستگی و اتحاد دشمنان بود
 
البته اسلام جنگ‌طلب نیست چنانکه در میدان جنگ هم امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ابتدا حریف خود را به اسلام و ترک میدان دعوت کرد و با نپذیرفتن این دو پیشنهاد از او خواست پیاده شود و تن به تن پیکار کنند. با این حال اگر لجاجت دشمن ادامه یابد، ذلیل کردن او هدفی است که دنبال می‌شود. در این جنگ هم نوشته‌اند با پیروزی علی علیه السلام، ذلت به خانه دشمنان و عزّت به خانه مؤمنان وارد شد.
 
و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *