شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۴
۴

جریان مأیوس، شرمگین و شکننده

بهزاد زارع
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۰
کد مطلب: 513712
در جبهه خودی باید منتظر ترفند های مدرن تر برای ایجاد اختلاف باشیم و برای فعال کردن ظرفیت ضد انقلاب هم باید مراقب دوقطبی کردن فضای انتخابات بود ؛ دوقطبی جنگ و صلح ، دو قطبی حاکمیت و ضد حاکمیت و...!
جهان نيوز - حجت الاسلام بهزاد زارع: جریان  دگراندیش و غرب باور موسوم به اصلاح طلب با سه ناکامی جدی مواجه هست که آنها را مأیوس در اهداف و شرمگین در کارنامه و شکننده در انسجام اجتماعی کرده است .
 
 ناکامی اول: مأیوس از ایجاد اختلاف در جبهه انقلاب است.  از آنجا که جریان اصلاحات با ارتکاب فتنه ۸۸ به اغما رفته بود و دچار مرگ تدریجی شده بود اما سال ۹۲ با اختلاف نیروهای انقلاب و مدیریت جدی مرحوم هاشمی احیا شدند و جانی دوباره گرفتند.
لذا امروز نیز با تجربه طعم شیرین اختلاف در جبهه انقلاب درصدد تکرار آن برآمدندو مهمترین عامل برای ایجاد شکاف در جبهه انقلاب را احمدی نژاد می دانست چرا که به زعم آن ها با ورود احمدی نژاد به صحنه انتخابات بخشی از جبهه انقلاب در پشت آن قرار خواهند گرفت و بخشی هم در مقابل اوو... به قول معروف کور از خدا چه می خواهد؟ دو چشم بیناو...
اما به حمدلله با خطای خود احمدی‌نژاد و منتفی شدن حضور وی این امید به یاس مبدل گشت و تیر جریان غرب باور به سنگ خورد.
  ناکامی دوم:  رای آوردن ترامپ دیوانه در آمریکا کارنامه دولت تدبیر و امید را بر باد داد .  دولت روحانی تمام تخم مرغ های خود را در سبد دیپلماسی چیده بود و تمام توان دیپلماسی خود را هم بر تعامل با دنیای غرب به ویژه آمریکا متمرکز کرده بود و همه همت و توان جریان غرب باور اصلاح طلب برای تطهیر چهره آمریکا و غرب از ظلم و جنایات بکار گرفته شد و به قول مقام معظم رهبری تلاش کردند برای بزک کردن چهره آمریکا و عادی سازی روابط و... اما در جریان انتخابات آمریکا خود ترامپ و کلینتون زحمت ما را کم کردند و چهره واقعی آمریکا را نمایاندند . 
برجام بی  فرجام کارنامه چهارسال بلف است
لذادولت مردان اصلاح طلب که جامعه جهانی را مساوی با آمریکا فرض کردند و آمریکا هم نقاب از چهره خود انداخت و در نتیجه همه بافته های این جریان پنبه شد و... !
چرا که تمام کارنامه دولت آقای حقوقدان با سرنوشت دیوانه ای به نام ترامپ گره خورده و این دیوانه هم همه ی حقیقت خود را آشکارکرد.  مضافا" اینکه هیات حاکمه آمریکا در حل مشکلات داخلی خود ناتوان است و احمق تر از آن است که با دقت و پیچیدگی تغییر و مهندسی انتخابات در ایران را دنبال کند.
به عنوان مثال سایه ی سنگین این ناکامی انزوای رسانه ای آقای ظریف و تیمش است ، مثلا تا قبل از این تغییر و تحول در انتخابات آمریکا مدام بخشی از رسانه های داخل و خارج سلفی ها و عکس های یادگاری ظریف و کری و...  بود اما امروز هفته ها میگذرد و دریغ از یک خبر یا تصویر قهرمان دیپلماسی غرب باوران!
 ناکامی سوم: مرگ رهبری جریان اصلاحات است.
درگذشت مرحوم هاشمی به شدت این جریان را در وضعیت شکننده ای قرار داده .  آقای هاشمی نقشی بی بدیل برای حفظ انسجام و سازماندهی این جریان ایفا میکرد .
اولا"او تنظیم کننده روابط این جریان با نظام و رهبری بود و با توجه به جایگاهی که داشت همواره با رهبری و نظام در موضوعات مهم چانه‌زنی می‌کرد و با فشار و... گاهی برای این جریان امتیازاتی می گرفت .
ثانیا" تنظیم‌کننده روابط جریان اصلاحات با علما و مراجع بود . ایشان با توجه به موقعیت خود نزد بزرگان گاهی از همین ظرفیت برای حیات این جریان مشروعیت کسب می کرد و...
ثالثا" هاشمی درزگیر خوبی برای حل اختلافات درون گروهی این جریان بود و قبل از اینکه درز ها تبدیل به شکاف بشود آنها را چسب کاری می کرد لذا امروز کسی ‌توان ایفای نقش بی‌بدیل او را برای این جریان درمانده ندارد!
به همین علت جریان غرب باور و دگراندیش به شدت در وضعیت شکننده ای قرار دارد .البته اصلاح‌طلبان تلاش کردند با طرح آشتی ملی خاتمی را جایگزین هاشمی کنند که ناکام ماندند.
تحلیل گران بر این باورند اگر امروز هاشمی زنده بود به احتمال زیاد از کاندیداتوری روحانی جلوگیری می کرد و فرد بهتری را جایگزین او می نمود چرا که وضعیت وخیم روحانی و آرای منفی او قابل کتمان نیست. 
اما امروزه جریان تمامیت‌خواه اصلاح‌طلب چاره ای دیگر ندارد و آمدن جهانگیری هم دردی را درمان نخواهد کرد
آخرین حربه این جریان ادامه تلاش برای اختلاف افکنی در جبهه انقلاب و فعال کردن ظرفیت ضد انقلاب است لذا امروز تمام توان خود را بر این دو موضوع متمرکز کرده اند.
 پس در جبهه خودی باید منتظر ترفند های مدرن تر برای ایجاد اختلاف باشیم و برای فعال کردن ظرفیت ضد انقلاب هم باید مراقب دوقطبی کردن فضای انتخابات بود ؛ دوقطبی جنگ و صلح ، دو قطبی حاکمیت و ضد حاکمیت و...!
 
اما در مجموع جریان اصلاحات تا این لحظه در اهداف مایوس است و در کارنامه شرمگین و در انسجام شکنده است وفرارازمناظرات هم دراین راستاارزیابی میشودو...! 
 به امید تیرخلاص دموکراتیک ملت ایران در ۲۹ اردیبهشت!
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید
Iran, Islamic Republic of
بهترین تحلیل بود ... اما این تحلیل شما من رو مجبور کرد بهتون بگم موفق باشید و ...
شریف
Iran, Islamic Republic of
انشاالله ، ولی کار تمام شده نیست ، دسیسه های این جماعت هزار چهره را دست کم نگیرید ؛ تیتر روزنامه ها را ببینید ، اختلاف افکنی بین نامزدهای جمنا را ملاحظه کنید ، دست به دامان حقوق شهروندی ، فضای امنیتی ، سایه جنگ و هزاران ترفند ناجوانمردانه دیگر شدن را مشاهده کنید . باید شر این فتنه را از سر نظام اسلامی کم کنیم، این صحنه ؛ وحدت اصولگرایان، هوشیاری ، تصمیمات اصولی و نقشه های حساب شده در اتاقهای فکر نیروهای انقلاب را طلب میکند، باید خواب و خوراک را بر خود حرام کنیم تا از عهده این رسالت برآییم، انشاالله
احمد
Iran, Islamic Republic of
انشاء الله پيروزي با حزب الله است.
حسين
Iran, Islamic Republic of
تحلیل خوبي بود