پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱۳
۴۳

مشکل نظام با خاتمی چیست؟ آیا نظام با آقای خاتمی مشکل شخصی دارد؟

چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۷
کد مطلب: 501914
مساله نظام، روشن شدن اذهان مردمی است که با نیت مشارکت در سرنوشت خود و کشورشان به پای صندوق های رای رفتند اما با ادعا دروغین و منفعت طلبی عده ای، اعتماد خود را نسبت به نظام از دست دادند.
مشکل نظام با خاتمی چیست؟ آیا نظام با آقای خاتمی مشکل شخصی دارد؟
سرویس سیاسی جهان نيوز ـ سید محمد باقی: در خبرها آمده بود که آقای خاتمی و جمعی از سران اصلاحات تصمیم گرفته اند در نامه ای به رهبر معظم انقلاب، نسبت به نقش آفرینی شان در فتنه 88 عذرخواهی نمایند.

علاوه بر این خبرها، شواهد نیز نشان می دهد که بعد از فوت آقای هاشمی و نیز عمیق شدن اختلافات اصلاح طلبان با مسئولان دولت به ویژه حجت الاسلام روحانی، برخی سران اصلاحات از جمله آقای خاتمی بعد از 7 سال تصمیم به ترمیم رابطه خود با نظام را دارند.

دلایل سیاسی و بررسی انگیزه های این رویکرد جدید، تحلیل مجزایی را می طلبد که موضوع این نوشتار نیست.

اما با فرض غیر سیاسی بودن این تصمیم ، توجه به نکاتی که در ادامه می آید، حائز اهمیت است:

عده ای با طرح ادبیاتی نظیر آشتی یا وحدت ملی سعی دارند ضمن عذرخواهی تلویحی و استفاده از ادبیات غیرصریح و دوپهلو، به زعم خود از تبعات احتمالی چنین رویکردی در بین هم مسلکانشان بکاهند و اینگونه قلمداد کنند که باید با ریش سفیدی و کدخدامنشی این اختلافات حل و فصل شود! گویی آنکه مشکل نظام با اینها صرفا یک مشکل شخصی و سلیقه ای است!

بنابراین تبیین این نکته ضروری است که واقعا مشکل نظام با آقای خاتمی و امثال ایشان چیست؟ آیا می توان این موضوع را در حد یک اختلاف شخصی با مسئولان نظام تقلیل داد؟

در سال 88 و بعد از مشارکت غرور آفرین 85 درصدی مردم که می توانست بسیاری از مشکلات داخلی و خارجی کشور را مرتفع نماید، عده ای با ضایع کردن این فرصت، این مشارکت کم نظیر در دنیا را به مخاطره امنیتی برای کشور تبدیل کرده و با دو پارچه کردن جامعه زمینه ساز درگیری مردم با مردم شدند.

 کشته و زخمی شدن دهها نفر، ایجاد نا امنی در جامعه، زمینه سازی برای تحریمهای اقتصادی بی سابقه، از بین بردن وجهه ایران در بین جوامع بی طرف بین الملل و از همه مهتر ایجاد شکاف اجتماعی و عمق بخشیدن به آن و دو شقه کردن جامعه که هنوز نیز اثرات آن وجود دارد، تنها بخشی از اثرات مواضع و عملکردهای سران داخلی فتنه بود.

در همان ایام رهبر معظم انقلاب بارها از مسئولان،  نخبگان و سیاسیون خواستند تا با روشنگری در مقابل دروغ پردازی ها، مانع از جفای به انقلاب و کشور شوند. اما عده ای از برادران سابق انقلاب! نه تنها این چنین نکردند بلکه با عملکرد و اظهاراتشان بر آتش فتنه افزودند و کشور را دچار خسارتهای جبران ناپذیر کردند.

اکنون بعد از گذشت 7 سال از آن حوادث تلخ و در حالی که نظام در اوج اقتدار داخلی و خارجی است، عده ای به ظاهر پشیمان، سعی دارند با اینگونه ترفندها، مساله را در حد اختلافات شخصی با نظام تقلیل دهند.

مرور مشی و سیره عملی رهبر معظم انقلاب در برخورد با مخالفان نشان می دهد که ایشان کوچکترین حق شخصی برای خود قائل نیستند و از جفاهایی که در مورد شخص ایشان صورت می گیرد به سادگی گذشت می کنند . شاید این جمله معروف «اگر عکس مرا هم پاره کردن و آتش زدند ... » و نظایر آن به خوبی این مساله را روشن کند و یا حتی حفظ احترام آقای خاتمی و جلوگیری از حصر ایشان و بسیاری از موارد مثل آن، بخوبی نشان می دهد که مساله نظام با آقای خاتمی شخصی نیست و القای موضوع، نشانگر آن خواهد بود که پشیمانی این جماعت واقعی نیست.
 
اما آقای خاتمی چه باید بکند ؟
مساله نظام، روشن شدن اذهان مردمی است که با نیت مشارکت در سرنوشت خود و کشورشان به پای صندوق های رای رفتند اما با ادعا دروغین و منفعت طلبی عده ای، اعتماد خود را نسبت به نظام از دست دادند. اگرچه با گذشت زمان و روشن شدن حقایق، بسیاری از مردم به دروغ بودن این اتهامات پی بردند که حضور در انتخابات و راهپیمایی ها بعد از آن شاهد خوبی بر این مدعاست، اما ممکن است هنوز عده ای که سران اصلاحات را مرجع فکری خود می دانند، نسبت به کلیت ماجرا ابهاماتی داشته باشند.

اما مساله دیگر، ایجاد شکافی است که به واسطه عملکرد این افراد در جامعه ایجاد شد. هرچند که درعمیق شدن این شکاف افراد دیگری نیز نقش داشتند اما این نقشها به هیچ عنوان هم وزن و به یک اندازه نبوده است.

آقای خاتمی در جلسات خصوصی از جمله در دیدار با برخی روزنامه نگاران اصولگرا، به صراحت اعلام کرده اند که به تقلب در انتخابات اعتقادی ندارند اما با این حال حاضر به بیان علنی آن نیستند. هنگامی که در این جلسه از ایشان سوال می شود که چرا این مسائل را علنی نمی گویید، نقل به مضمون بیان می دارند که در جریانی که به ما دلبسته اند، از رقاصه ها و خواننده ها و مخالفان با انقلاب اسلامی وجود دارند و بیان این مطالب مرجعیت ما را در بین آن افراد از بین خواهد برد!

این جمله شاه بیت مشکلات جریان اصلاحات و آقای خاتمی است که برای جلب حمایت ضدانقلاب چشم بر روی  حقیقت بسته و برای منافع شخصی و جناحی پا روی منافع جمعی کشور می گذارند.

آیا می توان ادعای بزرگ و ارزشمند "اصلاح طلبی" را از این جماعت پذیرفت ؟

نگارنده این سطور از صمیم قلب دعا می کند تا آقای خاتمی و امثال ایشان توفیق توبه و عذرخواهی از مردم را پیدا کنند و صادقانه و مخلصانه با بیان اشتباهاتشان به یکپارچگی مردم و ترمیم شکافهای باقیمانده از فتنه 88 کمک کنند  و بدانند که عزت و ذلت دست خداست و دلبستن به جریان ضدانقلاب خارجی و داخلی، خواری در دنیا و آخرت را به دنبال خواهد داشت.

 هرچند که کسب این توفیق را بسیار بعید می دانیم اما برای تحقق آن دعا می کنیم.
 
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
آفرین جهان دوست داشتنی من.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
تحلیل قشنگ و منطبق بر واقعیت بود. بهر حال رنگ و لعاب اصلاح طلبی رفته است. من نمی دانم اصلاح طلبی غیر گذر از شرایط قبل به بعد است؟ چرا اینها حتی حاضر نیستند چیزی که حداقل 70 درصد مردم دیگر امروز به آن اعتقاد ندارند را اعلان عمومی کنند؟ البته همیشه اصلاح طلبان غیر قابل اعتماد برای قاطبه مردم بوده اند و آقای خاتمی هم استثنا نیست. من اصلاح طلبان را فریبکار و اصول گرایان را بی سیاست می دانم ولی بی سیاست صادق را از سیاست مدار پدرسوخته ترجیح می دهم.
Iran, Islamic Republic of
دوستان می توانند برای شناخت دقیق از طرز فکر خاتمی کتاب بسیار مستدل ومستندی که با عنوان سودای سکولاریسم منتشر شده و در آن اسناد فراوان و غیر قابل انکاری از خاتمی وجود دارد را مطالعه فرمایند آنگاه خود پی به ماهیت کنش سیاسی نامبرده خواهند برد. وقتی با ریشه افکار او آشنا شوید دیگر هیج یک از حرکات او برایتان عجیب بنظر نمی رسد.
خواندنش ضرر که ندارد.
برای دریافت اطلاعات این کتاب می توانید به آدرس سایت کتابخانه ملی ایران مراجعه و مشخصات کتاب را با درج نام آن دریافت نمایید.
عنوان و نام پديدآور:سودای سکولاریسم : رمزگشایی از زندگی و کارنامه سیدمحمد خاتمی/ سیدیاسر جبراییلی.
‏مشخصات نشر:تهران: خبرگزاری فارس‏‫، ۱۳۹۰.
مخصات ظاهری: ‏‫۴۵۰ص.‬: مصور ( بخشی رنگی ) ، جدول ، نمودار.
‏شابک : ‏‫۹۸۰۰۰ ریال‬‏‫: ‭978-600-90808-6-1‮
ا
United States
نظام هیچ مشکلی با سید محمد خاتمی ندارد آنهای که خود را کل نظام میدانند با خاتمی مشکل دارند
Iran, Islamic Republic of
این هم لینک مشخصات کتاب
http://opac.nlai.ir/opac-prod/search/briefListSearch.do?command=FULL_VIEW&id=2636560&pageStatus=0&sortKeyValue1=sortkey_title&sortKeyValue2=sortkey_author
Iran, Islamic Republic of
كل نظام با خاتمي مشكل ندارد دولت و بخشي از مجلس هم نظام هستند هستند ولي با خاتمي مشكل ندارند
Iran, Islamic Republic of
اگر این ها که می فرمایید به اندازه ارزنی شعور سیاسی داشته باشند محال است با طناب پوسیده خاتمی خود را راهی چاه ویل جهنم کنند. مگر آن که خدای ناکرده آن یک ارزن را هم نداشته باشند. بعید است نداشته باشند. احتمالا منافقند که نظر صریح خود را نمی گویند یا از مردم می ترسند.
Iran, Islamic Republic of
منظورت نظام سلطه است دیگه؟
توبه نصوح
Germany
عـــــزیزان هموطن
اگر خاتمی و برخی از همراهان او تصمیم به توبه گرفته‌اند باید اندر احوالات ایشان به خصوص در زمان فعلی دقت نظر کرد.
ما در اخلاق اسلامی داریم که کسی که توبه کند در حالی که هنوز مــــــــــزه و شیرینی گناه در دل او باشد؛ توبه این فرد قبول نیست.
حالا باید دید که خاتمی و امثالهم واقعا از دل و صفای نیت توبه کرد‌هاند یا اینکه برای بعضی اغــــــراض سیاسی و اهداف سیاسی به این رویکرد روی آورده‌اند. لذا دانستن این انگیزه و همچنین رفتارهای ایشان بسیار مهم است
Iran, Islamic Republic of
نظام با جناب دكتر خاتمي مشكل ندارد
شماها با ايشان مشكل داريد چون حرف هاي شما را تكرار نمي كند
"" تكرار مي كنم"" مردم با ايشان مشكلي ندارند
ali
Iran, Islamic Republic of
هزار بار ديگه هم تكرار كني . خاتمي ديگه مهره سوختس
Iran, Islamic Republic of
اگه خاتمی مهره سوخته بود اینجا ازش دم نمیزدین همینکه اینجا پیام میزاری و از خاتمی حرف میزنی یعنی خاتمی علیرغم ممنوع التصویری هر روز بر محبوبیتش افزوده میشود
Iran, Islamic Republic of
... به زباله دان تاریخ پیوست ، هر چند باری ازش یاد میشه تا درس عبرت برای سران اصلاحات و امثال شما ها دو آتشه بشه وگرنه نبش قبر کردن کار خوشایندی نیست
محمد حسين
Iran, Islamic Republic of
سلام دوست عزيز . فرموديد مردم با خاتمي مشكل ندارند لطفا بران اين حقير سراپا تقصير بفرماييد كدام مردم . بله دور بر من هم كساني هستند كه مقتداشان شده خاتمي اما چند نكته در مورد همين مردم . از دوستان من كساني كه مدعي خاتمي دوستي هستند به اختصار چند جمله در احوالاتشان مي گويم . دوست اول بنده وقتي ريز مي شوم ميبينم كه ايشان هر دم از وضعيت اقتصادي شاكي مي باشد و از صبح تا غروب يا فحش به نظام مي دهد با به مقدسات اهانت بعدش مي بينم كه در ماه رمضان 10 ميليون خرج كرده رفته تايلند مي گم چرا رفتي مي گه رفتم خوشي دنبا رو حس كنم و بعد عكسايي كه با روسپيهاي اونجا گرفته رو بعنوان سند و با افتخار نشون مي ده اين از دوستان غير مذهبي و از دوستان مذهبي كه سينه چاك اقاي دكتر خاتمي هستند كسي است كه بقول خودش در جبهه حاضر بوده و نماز هاش رو جدا جدا و بوقت مي خونه اما راه مي ره به سپاه گير ميده راه ميره به شوراي نگهبان گير ميده راه ميره ميگه رهبر اشتباه زياد داره راه ميره ... كلا فقط دنبال نقاطط ضعف سيستم مي گرده هرچه هم بهش ميگم مومن تو كه اينقدر دنبال ضعف هستي خودت براي برطرف كردن ضعف چكار كردي ميگه من وضيفه ايندارم و در جايي كه زندگي ميكنه پر از فقيره انوقت داره با ماشين خارجي 100 ميليوني تردد ميكنه اينا دو تفكر متفاوت سينه چاك دكتر و قص علي هذا . راستي ميشه بفرماييد خاتمي كجا دكترا گرفتن ماهم بدونيم .
Iran, Islamic Republic of
جناب محمد حسين ! گذشته از املاء ضعيف و متن پر غلط شما جواب سؤالتون رو ميدم گفتى كدوم مردم ؟! همون مردمى كه لااقل در تهران با اجراء دستور خاتمى جناح مقابل و همچنين جريان زائد اصولگراى تندرو را سى بر هيچ ! تاكيد ميكنم سى بر صفر ! به شكست كشوند ! حالا فهميدى يا طور ديگه توضيح بدم ؟! باميد اينكه جهان اينقدر مرد باشه و پاسخ مرا نمايش بده !
amir
Iran, Islamic Republic of
با سلام
1- اتفاقا املای متن، بسیار عالی و به غیر از کلمه "وضيفه ايندارم" که بمعنای "وظیفه ای ندارم" بوده، و صرفا یک اشتباه تایپی است، اشتباه دیگری در املای متن دوست نکته سنجمان دیده نمیشود.
2- ظاهرا دستهای خالی شما در اثبات موهومات ذهنیتان، به شما اجازه میدهد تا قبل از هر پاسخگویی به گوینده یک مطلب، با حمله به املاء و انشای ایشان، برای خودتان امتیازاتی را کسب نمایید، مانند امتیاز سی بر صفر کذایی که آنرا مایه افتخار دانسته و اصلا قدرت درک این واقعیت را ندارید که کثرت هرگز دلیل بر حقانیت نیست.
یا حق!
Iran, Islamic Republic of
جهان ! مطمئناً اين روزها مثل رئيست زاكانى و ... حال و روز خوشى ندارى، متاسفانه انصاف هم ندارى زيرا اگر خردلى از انصاف و وجدان برخوردار بودى بايد به طرف مقابل حق ميدادى كه طلبكار باشه، مگه رفتار تند و بدور از منطق و قانون همين همفكرهات با اصلاح طلبها فراموش ميشه ؟! سال ٨٨ از هستى ساقطشون كرديد باز گلى به جمال و شرف اينها كه شما جماعت رو مساوى نظام نميدونه ! راستى چرا اينقدر بى وجدانيد ؟! اگر ثابت كنيد خاتمى از رقاصه ها و حرف زده باشه من حاضرم دستامو بزنم ! چرا دروغ به اين رسوائى ميگيد ؟! ..
Iran, Islamic Republic of
کاملا معلومه باایشان موافقند. جان شما همه آن ها که 9 دی هم آمدند نظرشان همین بود. ما هم کر بودیم ونمی شنیدیم که ... آره به جان شما همه موافق این جهره ... هستند فقط جرات بیانش را ندارند آخر از بقیه مردم که دست بر قضا تعدادشان هزاران برابر است واهمه دارند.
البته ساواکی ها، بهایی ها، سلطنت طلب ها، فرزندان زنان هرجایی قبل از انقلاب، مدیران ارشد رژیم گذشته استثنا هستند و در مجموعه همان مردم شما هستند.
Iran, Islamic Republic of
نظام سلطه البته!
تکرار کن...
مرگ بر مزدور فتنه گر
رهگذر
Norway
نمیدونم این مردمی که میگید با ایشان مشکلی ندارند چرا اینقدر به ادعای شما منفی دادند؟
Iran, Islamic Republic of
این فتنه گر باغی بر انقلاب و باقی بر فتنه است...
bbm
Iran, Islamic Republic of
فتنه گر پدرده
Iran, Islamic Republic of
فقط حواستون جمع باشد جلوتر از رهبری حرکت نکنید
Iran, Islamic Republic of
نظام با شخص خاتمي مشكل ندارد چند شخص نظام با خاتمي مشكل دارند
Iran, Islamic Republic of
بله نظام سلطه و سوروس اصلا با خاتمی فتنه گر مشکلی ندارند/.
Iran, Islamic Republic of
التماس توبه از کسی که نسبت به جرمش جری شده تنها مجرم را در جرمش مصرتر میکند. به نظرم اینها اگر توبه هم بکنند میبایست جوابگوی اینهمه خسارات وارده به جان و مال مردم و حیثیت نظام باشند...
Iran, Islamic Republic of
آمران و شکنجه گران و قاتلان کهریزک مگر توبه کرده اند؟ آیا جوایگوی جنایتشان بوده اند؟ الان کجا هستند و جه میکنند
Iran, Islamic Republic of
افرین حق الناسرابایدتوبه کار واقعی بپردازدوبحقائق پنهان کرده هم درملع عام اعتراف کند
Iran, Islamic Republic of
هزینه های تخریب بیت المال رو بده بعد توبه کنه بعد ببینیم کسانی که ضربه دیدن و کشته دادن ایا توبشو قبول میکنن بعد نظام تصمیم میگیره که ایا ممنوع التصویریش حل بشه یا نه .
پول هن که زیاد داره.ماشالله ملک عبدالله اینقدر بهش داد که میتونه ده بار دیگه هم به بهانه تقلب خرج فتنه کنه
ابو ایوب
Iran, Islamic Republic of
با سلام
آقای خاتمی باید قبل از هرچیز با مکتوبات خود اذهان جامعه را روشن کند.
ایشان باید حقایق آنروزهای تلخ را برای مردم شرح دهد .او باید برای مردم روشن کند چرا بعد از اینکه کاندید رییس جمهوری شد و تبلیغات خودرا در سه شهر کشور با سخنرانی شروع کرد چرا به یکباره از کاندیداتوری کناره گرفت و میر حسین موسوی را معرفی کردند ؟ چه نقشه ای را با آنها ؟! هماهنگ نمودند تا پس از 8ماه آتش و خرابکاری و مخالفتهای مدنی!! به مردم و کسبه و کشور و نظام آسیب رساندند؟؟! چرا به نظر شورای امنیت کشور اهمیت ندادندو برای آن روز سیاه راهپیمایی
تنظیم کردند و آن فجایع ببار آمد؟؟! چرا؟؟! ....چرا؟؟! و چراهای دیگر...........خداوند انشاِءالله از سر تقصیرات همه ما بگذرد و به نحو مطلوب آرامش را در این کشور برقرار نماید.
Iran, Islamic Republic of
توبه گرگ مرگه.
Iran, Islamic Republic of
انها قابل اعتمادنیستند.بین خودوخدایشان توبه کنند اماحق الناس چه میشود واونا دوبارهدنبال فرصت خاهند بود
Iran, Islamic Republic of
مشکل این است که این آدم تو انتخابات 92 و 94 با حمایت از روحانی و لیست امید داغ بر دل عده ای گذاشت
Iran, Islamic Republic of
ممنوع التصویری خاتمی باعث محبوبیت بیشترشان می شود.
-
Iran, Islamic Republic of
گمان نکنم مشکل شخصی دارد. مشکل اینجاست که برا انقلاب باید ایثار کرد نه که انقلاب را فدای جنگ قدرت دارودسته ها.
سعید
Iran, Islamic Republic of
fبا سلام
چرا فقط نظر مخلفان خاتمی رو میندازی مشرق جون
اقای خاتمی هشت سال رییس جمهور ایران بودن در ان هشت سال کمترین تورم و برخلاف حالا بیشترین توسعه اقتصادی و صنعتی در ایران رقم خورد ایشان دارای پناسیل بالا هست من جمله انتخابات مجلس و پیروزی لیست امید در تهران حالا نظام باید از پنانسیل ایشان استفاده بکنه
Iran, Islamic Republic of
در زمان خاتمی از طرف دفتر نهاد ریاست جمهوری - دقیقاً به همین نام- پاسپورتم را بی هیچ دلیل گرفتن و وقت پس دادن گفتن برو از کشور دیگه پشت سرت رو هم نگاه نکن!
حالا بنظرم ایشان خوبه برن از کشور دیگه پشت سرش را هم نگاه نکنه! دوستانشان همه بیرون منتظرن! اونها هم وقت رفتن گفتن دیگه به ایران برنمیگردیم دیگه ایران برا ما وجود نداره و دیگه دوست نداریم حتی ایرانی باشیم.
اینم از دوستان اصلاح طلب ایشون.
همگی در نهادهای بالای حکومتی تا تونستن چریدن و رفتن
یه ... هم به هرچی ایرانی حواله دادن. گفتم برا تاریخ...
رجایی
Iran, Islamic Republic of
آقای خاتمی که با عدم گفتن حقیقت در سال های گذشته بعده ای از مردم را که به نظام بدبین شدند و حتی با اعتقاد به تقلب در انتخابات سال 88 هم موضع خصمانه به انقلاب و رهبری داشتند و با همین موضوع هم از دنیا رفتند و دستشان از دنیا کوتاه شد را چه خواهد کرد.
آیا این است دین داری.
وجود یک دروعگو چه رزشی برای نظام و مردم دارد.
Iran, Islamic Republic of
نظام با آقاى خاتمى مشكل نداره بلكه امثال شما از ايشان كينه اى تاريخى به دل داريد. همين نوشته شما بيانگر اينه كه انديشه آقاي خاتمى در جامعه زنده است و ايشان طرفداران قابل توجهى دارد. ممنونم از شما و سايت تان كه هرچند به غلط اسم رسانه بر خودتان گذاشته ايد اما در جهت اثبات زنده بودن انديشه خاتمى و اصلاح طلبى حركت مى كنيد
akbar
Iran, Islamic Republic of
من نمی دونم کجای نامه و یا درخواست اصلاح طلبان مفهوم و معنی توبه رو داشت که خودتان رو اصلح و کل نظان می دونین و برای دیگران نسخه تجویز می کنین فقط و جدانی امکانات خودتان رو با اصلاح طلبان قیاس کنین و درکنارش مجبوبیت سران اصولگرا با سران اصلاح طلبی رو قیاس بفرمایین.
Iran, Islamic Republic of
اينا نگران انتخابات آينده هستن و دارن شكستشونو ميبينن و حالا سعي ميكنن نقش خاتمي رو كم رنگ كنن كه ناخواسته دارن بر عكس عمل ميكنن و به اهميت خاتمي اضافه ميكن
ملکی
Iran, Islamic Republic of
شیطان در زمان خلقت حضرت آدم از درگاه الهی رانده شد ولی پس از اینهمه سال باز از او یاد میشود ،آیا دلیل بر محبوبیت اوست ؟
Iran, Islamic Republic of
والا ما داریم میبینیم اصلاح طلب و اصولگرا افتخار میکنن کنار خاتمی بشیننن همانطور که ننگ میدونن کنار احمدی نژاد باشن!
پس این نظام که میگین کیه؟