جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

آوار حاشیه ها سنگین تر از آوار پلاسکو

راحله علوی
چهارشنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۲
کد مطلب: 500951
مغز آدم سوت می کشد از این همه بی تدبیری! از این همه حاشیه سازی و اختلاف افکنی و بهره برداری های سیاسی و انتخاباتی و تعمیق گسست های اجتماعی که البته به نفع هیچکس نیست! حساب مردم اما از همه اینها جداست.
جهان نيوز ـ راحله علوی: ساختمانی ۱۷ طبقه در یکی از نقاط مرکزی شهر دچار سانحه شد. از همان لحظات اولیه مردان خدوم وطن در مکان حضور یافتند. آتش نشانان، نمایندگان دولت، شهردار و... هر کدام به نوعی و با تدبیری. آمده اند تا گره ای باز کنند و باری بردارند. دراین میان اما مولفه ای تاثیر گذار، برای مردمی که مصیبت زده اند و مردمی که شاهدند، هزینه سازی و جریان سازی می کند!
 
خیل مردمی که حجم مهیب حادثه اجازه ی عبور بی تفاوت به آنها نمی دهد و ساعتها در محل حادثه حضور دارند و البته به ثبت وقایع مشغول! هر کدام یک شهروند خبرنگار!
 
رسانه ملی اخبار حادثه را مرتبا پوشش می دهد. رسانه ها اخبار فاجعه را منعکس می کنند و شبکه های اجتماعی که بنا به خاصیت کنترل نشدنی بی مهابا و لجام گسیخته ترند، اخباری درست و غلط را منتشر می کنند.
 
حجم حادثه سنگین است و خبر، بازتاب داخلی و بین المللی دارد. از BBC تا دویچه ولو تا اشپیگل و...، از پیام تسلیت ربع پهلوی به مناسبت هلاکت!!! قربانیان فاجعه تا واکنش کاربران لبنانی و وهابی و صهیونیست، هرکدام به اقتضای میزان انسانیت خویش!
 
اما آنچه را بازتاب داخلی می دانم: ساختمانی فرو ریخته، کسب عده ای هموطن در این شب عیدی مختل شده، صدها کارگر و کارفرما و... همه آنچه اسباب معاش و معیشت شان بود را در عرض چند دقیقه از دست دادند. عده ای آتش نشان طمعه ی حریق شده اند و...
 
اما در این میان برخی کاسب حادثه اند! نمی خواهم از هشتگ های جاری یادی یا استفاده ای بکنم چون پایین آمدن سطح ادب و فرهنگ جامعه را به صلاح هیچ کس نمی بینم؛ اما حقیقتا برازنده لفظ کاسبان حادثه اند! نگاه و ادبیاتی که در رسانه های رسمی قدری ملایم تر و در رسانه های غیر رسمی و شبکه های اجتماعی شدیدتر مشاهده شد:
 
* از ایجاد تنش و ابهام زایی برای آینده تهران.

* از ترویج موج نگرانی برای زلزله احتمالی تهران تا مقصرتراشی برای عدم تامین اعتبار تجهیزات آتش نشانی.

* از مسئول یابی حوادثی که در شهر اتفاق می افتد تا دعوت به ورود مجلس و وزارت کشور در چالشی جدید!

* از اغراق نمایی در حجم تلفات احتمالی تا شبیه سازی واقعه به یازده سپتامبر!

* از متهم سازی ارگانهای دولتی از نیروی انتظامی و شهرداری تا متهم سازی چهره های اجرایی و دولتی.

* از بزرگنمایی علل عدم حضور در صحنه غائبین تا تلاش برای انتخاباتی نشان دادن و فیگور های حاضرین!

* از زیر سوال بردن بودجه نهادها و موسسات فرهنگی ـ مذهبی تا مقایسه ی آن با بودجه ی آتشنشانی.

* از چهره سازی چهره هایی با پرونده تخلفات مالی تا تخریب چهره های مذهبی فرهنگی (شاید به بهانه ی لغو یک مراسم هنری)

* از تلاش برای ایجاد خط اختلاف و افتراق بین مدافع حرم و وطن تا سیاوش سازی از شهدای آتشنشان.

* از توئیت بازی آقایان و خانم ها و مصادره به مطلوب برای حزب مطبوع متبوع تا غیره وغیره و غیره! 

مغز آدم سوت می کشد از اینهمه بی تدبیری! از این همه حاشیه سازی و اختلاف افکنی و بهره برداری های سیاسی و انتخاباتی و تعمیق گسست های اجتماعی که البته به نفع هیچکس نیست!
 
حساب مردم اما از همه اینها جداست؛ از کاهش قابل ملاحظه حضور مردم پس از هشدار رسانه ملی و حضور اقشار مختلف مردم از هر گرایش و دسته بندی فکری و اعتقادی، جلوی مراکز آتشنشانی و پاسداشت شهدای آتشنشانی تا حضور در مراکز هلال احمر و صف های عریض و طویل و اعلام آمادگی برای اهدای خون و این همه نشان می دهد سیاسی کاری و سیاسی بازی در اندیشه مردم جایی ندارد و این برای کسانی که بیش از بقیه شعار مردم ـ مردم میدهند درس عبرتی باید باشد و البته برای رسانه ها که ظاهرا باید زبان گویای جامعه و ابزار ارتقا فرهنگ جامعه باشند، اما تا حد تریبونی برای سیاست بازان تقلیل جایگاه یافته اند!
 
مثل همیشه، شیواترین، بهترین و دقیقترین عبارات از کلام مبارک حضرت آقا شنیده شد: مسؤولان کار مجاهدانه و وظیفه فوری را بر هر حرف و حدیثی مقدم بدارند...
 
تعجب نکردم وقتی آن مرد آتشنشان در بیمارستان به نماینده آقا گفت: ما آتشنشانان پیشمرگ رهبریم...
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *