جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

هشدار آیرو درباره نبود صلح اسرائیل و فلسطین در منطقه

پاریس فردا میزبان کنفرانس بین‌المللی صلح
شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۲۱
کد مطلب: 498039
وزیر خارجه فرانسه در آستانه کنفرانس صلح پاریس بازگشت آرامش و ثبات به منطقه خاورمیانه را بدون حل اختلافات دو طرف فلسطینی – اسرائیلی بعید دانست.
هشدار آیرو درباره نبود صلح اسرائیل و فلسطین در منطقه
به گزارش ایسنا، ژان مارک آیرو، وزیر خارجه فرانسه در مصاحبه با روزنامه "لوموند" این کشور اظهار داشت: بحران‌های متعددی که در منطقه از سوریه تا لیبی و از یمن تا عراق وجود دارد،‌ خطرات جدیدی را علیه ثبات منطقه ایجاد کرده است.
آیرو افزود: برخی بر این باورند که این بحران‌ها باعث تجدیدنظر در اولویت‌ها می‌شود و با توجه به این اولویت‌ها باید حل اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به تاخیر بیفتد.
وزیر خارجه فرانسه ادامه داد: نمی‌توان اختلافات دو طرف فلسطینی – اسرائیلی را از بستر منطقه‌ای خود جدا کرد و تصور کرد که می‌توان بدون حل قدیمی‌ترین مشکل منطقه ثبات را به آن بازگرداند که اگر اینگونه تصور کنیم ناکامی‌ها و شکست‌ها در خاورمیانه ادامه خواهد یافت و در نهایت تنها موجب تقویت افراط گری و خشونت در آن خواهد شد.
آیرو در ادامه تاکید کرد: پاریس نیز مانند دیگر شرکای خود و اکثر فلسطینی‌ها و اسرائیلی‌ها بر این باور است که راه‌حل تشکیل دو کشور تنها راه‌حل ضامن تثبیت آرامش در منطقه و تامین امنیت اسرائیل است.
وی با اشاره به اینکه فرانسه قصد ندارد صلح را به هیچ طرفی تحمیل کند، گفت: ما اطمینان داریم که این درگیری تنها زمانی حل و فصل خواهد شد که دو طرف تصمیم بگیرند در مسیر آشتی گام بردارند مسیری که پیچ در پیچ و پر از موانع مختلف خواهد بود و در آن با انتخاب‌های سختی مواجه خواهند شد، نه فرانسه و نه جامعه جهانی هرگز نخواهند توانست دو طرف فلسطینی‌ و اسرائیلی را به قدم نهادن در این مسیر مجبور کنند مگر زمانی که دو طرف خود در مورد سرنوشت مشترکشان تصمیم بگیرند.
در حالی پاریس فردا میزبان کنفرانس صلح است، یک منبع دیپلمات عالی رتبه فرانسوی اعلام کرد که فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه فردا (یکشنبه) کنفرانسی بین‌المللی صلح در خاورمیانه را با مشارکت حدود ۷۰ کشور و سازمان بین‌المللی و با هدف تاکید طرف‌های شرکت کننده بر راه‌حل تشکیل دو کشوری به عنوان تنها راه‌حل ممکن برای دو طرف فلسطینی – اسرائیلی افتتاح می‌کند.
این منبع دیپلمات گفت: ژان مارک آیرو، وزیر امور خارجه فرانسه ریاست جلسات این کنفرانس را بر عهده خواهد داشت و این کنفرانس پس از قطعنامه شماره ۲۳۳۴ شورای امنیت مبنی بر توقف شهرک سازی‌ها برگزار می‌شود، سپس جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا که به تازگی از نقش حزب راست گرای افراطی اسرائیل در سیاست‌های این رژیم انتقاد کرد، سخنرانی خواهد کرد.
منبع مذکور ادامه داد: کشورها و نهادهای شرکت کننده در این کنفرانس تاکید دارند بیانیه‌ای که از این نشست صادر خواهد شد به تمامی مسائل رخ داده رسیدگی کند و به اصل مطلب که همان تاکید بر اصول مورد تایید جامعه جهانی است و در راس آن راه‌حل تشکیل دو کشور قرار دارد، ‌بپردازد. گرچه این راه‌حل برای برخی غیرواقعی به نظر می‌رسد اما کسی نمی‌تواند راه‌حل جایگزینی بر آن بیابد و آن تنها راه‌حل ممکن است.
منبع یاد شده به تلاش‌های دیپلماتیک فرانسه و نیز رایزنی‌های این کشور در ماه‌های نوامبر و دسامبر گذشته که شامل تیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز می‌شود، اشاره کرد و گفت: اعضای تیم ترامپ ابتدا به طرح فرانسه توجه کردند اما اکنون در مورد آن با احتیاط بیشتری عمل می‌کنند.
این دیپلمات عالی رتبه فرانسه در ادامه با ابراز تاسف نسبت به اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی این کنفرانس را "حقه بازی" خوانده بود،‌ گفت: هیچ گاه هدف فرانسه از برگزاری این کنفرانس حل مساله به جای دو طرف نبوده است بلکه پاریس بر این باور است که اجرای راه‌حل تشکیل دو کشور به خود دو طرف فلسطینی – اسرائیلی بستگی دارد و این مساله مورد تایید جامعه جهانی است.
وی تصریح کرد: از ابتدا هدف فرانسه آغاز راهی جدید نبوده بلکه هدفش تنها به حرکت در آوردن راهکارهای موجود از جمله راهکار ارائه شده از سوی سازمان ملل و کمیته چهارجانبه صلح است یا طرح پیشنهادی نشست سران کشورهای عربی در بیروت با مشارکت جامعه جهانی.
منبع یاد شده ادامه داد: دستیابی به این راه‌حل نیازمند اعتمادسازی میان دو طرف درگیر است و این از جمله اهداف کنفرانس پاریس است که در آن جامعه جهانی بر آمادگی خود با این مساله تاکید خواهد کرد نه اینکه چیزی را به دو طرف تحمیل شود در حقیقت تلاش جدی باید انجام شود تا فرصت واقعی برای اجرای راه‌حل تشکیل دو کشور ایجاد شود.
وی افزود: این راه‌حل امروز در معرض تهدیدات و فضای منطقه ناآرام و رو به وخامت است و تصمیماتی که دولت ترامپ احتمال دارد اتخاذ کند، از آن نوع اقداماتی است که می‌تواند موجب افزایش تنش‌ها شود اکنون تاکید بر بدیهیات ضرورت یافته است و اینکه مساله‌ای بدیهی باشد از اهمیت یادآوری آن کم نمی‌کند، تاکید بر امور اولیه و بدیهی از شرایطی که شاهد پسرفت در منطقه پیش از پیشرفت هستیم، ضروری است.
در کنفرانس پاریس که دو روز ادامه خواهد داشت نزدیک به ۴۰ وزیر خارجه از جمله جان کری و وزرای چند کشور عربی و نمایندگانی از سازمان ملل، اتحادیه اروپا، اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی، اتحادیه آفریقا و گروه بریکس حضور خواهند داشت.
سلمان الهرفی، سفیر فلسطین در فرانسه نیز گفت: مسئولان فرانسوی به تشکیلات خودگردان ابلاغ کردند که در این کنفرانس سه کمیته مهم پیگیری تشکیل خواهد شد که اولی کمیته‌ای ویژه حمایت از نهادهای فلسطین براساس مرزهای چهارم ژوئیه ۱۹۶۷ میلادی شامل قدس اشغالی و با هدف مقابله با اقدامات اسرائیل برای نابودی راه‌حل دو کشور خواهد بود و ریاست این کمیته را آلمان بر عهده خواهد داشت. کمیته دوم برای توسعه اقتصاد فلسطین به ریاست اتحادیه اروپا و کمیته سوم برای حمایت از نهادهای جامعه مدنی به ریاست سوئد خواهد بود.
الهرفی گفت: بیانیه پایانی این کنفرانس از اهمیت بالایی برخوردار است چراکه بر این مساله تاکید دارد که راه‌حل نهایی مساله فلسطین باید براساس مرزهای ۱۹۶۷ و قطعنامه‌های بین‌المللی و بدون به رسمیت شناختن اقدامات اسرائیل در اراضی اشغالی از جمله شهرک سازی‌ها باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *