جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

حضور آمریکا در نشست آستانه در هاله‌ای از ابهام

شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۳
کد مطلب: 498035
با نزدیک شدن به زمان مذاکرات صلح سوریه تحت نظارت روسیه و ترکیه در آستانه قزاقستان و همزمان شدن آن با انتصاب دونالد ترامپ در پست ریاست‌جمهوری آمریکا همچنان احتمال مشارکت آمریکا در این نشست در هاله‌ای از ابهام است.
به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه اسکای نیوز عربی، وزارت خارجه آمریکا روز جمعه مشارکتش در نشست آستانه را که قرار است ۲۳ ژانویه برگزار شود، تایید کرد و به دولت ترامپ توصیه کرد در آن مشارکت کند.
روزنامه واشنگتن پست نوشت، روسیه از تیم ترامپ دعوت کرده در این نشست حضور یابد و این یعنی دور زدن دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا.
به نوشته این روزنامه، سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در واشنگتن در جریان تماس تلفنی در ۲۸ دسامبر با مایکل فلین، مشاور آتی امنیت ملی در کاخ سفید از آمریکا برای حضور در نشست آستانه دعوت کرد.
این مسئول در تیم ترامپ به روزنامه گفته هیچ تصمیمی در این گفت‌وگوی تلفنی گرفته نشد.
شون اسپیسر، سخنگوی آینده کاخ سفید نیز روز جمعه به خبرنگاران گفت: این تماس تلفنی در روز ۲۸ دسامبر انجام شده است. اما در این تماس تلفنی به مسائل لجستیکی مقدمات تماس تلفنی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه و دونالد ترامپ بعد از انتصابش پرداخته شد.
اما مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:‌ ما هیچ دعوتنامه رسمی برای مشارکت در این نشست دریافت نکرده‌ایم و دولت کنونی هیچ اعتراضی به مشارکت در این نشست ندارد.
تونر افزود: هر آن دعوتنامه را دریافت کنیم آن را پاسخ مثبت خواهیم داد.
این نشست ۲۳ ژانویه آغاز می‌شود یعنی در روز اول کاری دولت جدید ترامپ.
تونر ادامه داد: ما شرکت مستقیم در این نشست نداریم اما با روسیه و ترکیه در ارتباط کامل بودیم و دولت ترامپ را به ادامه تلاش‌ها در این زمینه تشویق می‌کنیم.
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز تاکید کرده است، روسیه بر لزوم مشارکت آمریکا در مذاکرات تاکید دارد و دعوت‌ برای حضور در این نشست به زودی صورت خواهد گرفت و واشنگتن باید در این نشست حضور یابد.
اما دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هر گونه واکنش به احتمال مشارکت آمریکا در این کنفرانس را رد کرد و گفت: روسیه می‌خواهد مشارکت گسترده تمامی گروه‌ها را در حل بحران سوریه شاهد باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *