جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱
گزارش تحلیلی؛

آل‌سعود از باتلاق‌جنگ تا چاله‌ مذاکرات/عربستان شکست خورده در میدان و ناکام در مذاکرات

سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب: 497521
افشاگر معروف خاندان آل سعود که خود را «مجتهد» نامیده است در توییتر خود نوشت که «محمد بن سلمان» فرزند پادشاه عربستان و وزیر دفاع و جانشین ولیعهد سعودی از حل بحران یمن ناامید شده و برای پایان این بحران نامه ای به ایران نوشته و درخواست کمک کرده است.
آل‌سعود از باتلاق‌جنگ تا چاله‌ مذاکرات/عربستان شکست خورده در میدان و ناکام در مذاکرات
گروه بین الملل جهان نيوزـ وزیر دفاع جوان عربستان پس از 14 ماه هنوز نتوانسته یک پیروزی چشمگیر میدانی و یا یک موفقیت در مذاکرات اخیر دیپلماتیک به افکار عمومی منطقه ارائه بدهد.

14 ماه قبل وقتی محمد بن سلمان، شاهزاده بلندپرواز سعودی خبرنگاران را به اتاق جنگ که خودش فرمانده ان بود، برد تا شاهد یک حمله برق آسا به یمن باشند، شاید کمتر به این مسئله فکر می کرد که باید فکری هم برای بیرون رفتن از باتلاق خودساخته در یمن در کمتر از یک سال و نیم بعد بکند.

وی تصور می کرد که طراحی او برای یمن خیلی زود به نتایج ملموسی خواهد رسید و آن وقت می تواند پیروزمندانه ، آبرویی در منطقه برای خود دست و پا کند.

محمد بن سلمان هدف از جنگ را بازگرداندن منصور هادی  به کاخ ریاست جموری و محدود کردن شدید انصارالله در یمن و به خصوص در حاکمیت عنوان کرد اما اینک او به هیچکدام از اهداف خود نه از طریق جنگ و نه اینک از طریق مذاکره رسیده است.

انصارالله در مذاکرات نیز نشان داده که مانند صحنه نبرد مقاوم و انقلابی عمل می کند، این گروه در برابر خواسته های عربستان در مذاکرات ایستاده و به همین دلیل آل سعود در مذاکرات نیز به بن بست های جدیدی رسیده است. آل سعود تصور می کرد که اگر قدرت نظامی انصارالله را در صحنه نبرد نتوانستند، تضعیف کنند حداقل با پیش شرط تحویل سلاح در مذاکرات، تضعیف خواهند کرد. مسئله ای که انصارالله نه تنها زیربار آن نرفته بلکه پافشاری دارد که این نوع موضوعات باید بعد از مشخص شدن وضعیت دولت انتقالی و مدل آن مورد بحث قرار بگیرد.

ضمن اینکه آینده سیاسی و وضعیت و موقعیت امنیتی منصور هادی نیز از موارد اختلافی است که انصارالله اختلافات اساسی با عربستان در این زمینه دارد. در هر صورت بازگشت منصور هادی به یمن برای عربستانی ها یک مسئله حیثیتی است که اگر اتفاق نیافتد هم به منزله یک شکست بزرگ است و هم آل سعود برای تجاوز به یمن توجیهه دیگری نداشته و نخواهند داشت.

عربستان در صحنه یمن یک نوع بی میلی از طرف متحدین میدانی خود نیز را در هر حال تجربه کردن است. آمریکایی ها از همان ابتدا گرچه از عربستان به عنوان آغازگر جنگ حمایت کردند ولی در ادامه حمایت نظامی گسترده ای از آل سعود انجام ندادند.

از سوی دیگر اماراتی ها که نیز به صحنه میدانی ورود کردند اینک در تقسیم منافع و تعیین تکلیف بازیگران آینده یمن با اختلافات جدی با عربستانی ها روبه رو شده اند. اختلافات جدی با اماراتی ها کار عربستانی ها در مذاکرات را نیز با سختی مواجه کرده است. به خصوص که اماراتی ها هدف گذاری ها را مطرح و یا دنبال می کنند که عربستانی ها آنها را خلاف امنیت ملی خود در یمن می دانند. در همین حال عربستان با جنبش حراک – جنبش جدایی طلب یمنی که معتقد است که یمن جنوبی و شمالی باید شکل بگیرد- روبه رو است.

این جنبش عملا جا را برای منصور هادی در جنوب یمن تنگ کرده است. جنبش حراک شهر عدن را می خواهد پایتخت خود داشته باشد و از آنطرف صنعا نیز اینک در اختیار انصارالله است و عملا منصور هادی برای ادامه رباست جمهوری ظاهرا باید شهر دیگری را انتخاب کند!

این در حالیست که منابع رسانه ای، از دعوت ناگهانی عربستان از محمد عبدالسلام سخنگوی انصارالله برای دومین بار خبر می دهند. خبری که نشان می دهد عربستانی از به نتیجه نرسیدن مذاکرات به چه میزان نگران هستند.

در همین حال، افشاگر معروف خاندان آل سعود که خود را «مجتهد» نامیده است در توییتر خود نوشت که «محمد بن سلمان» فرزند پادشاه عربستان و وزیر دفاع و جانشین ولیعهد سعودی از حل بحران یمن ناامید شده و برای پایان این بحران نامه ای به ایران نوشته و درخواست کمک کرده است.

این در حالیست که پیش از این نیز، ولیعهد سعودی به شکست کشورش در سوریه و یمن و لزوم "امتیازدهی دردناک" ریاض در پرونده‌های منطقه‌ای اذعان کرده بود.

بر پایه گزارش روزنامه الوطن سعودی، حمد بن نایف ولیعهد سعودی با اذعان به شکست کشورش در سوریه و یمن اشاره کرد که وعده‌های آمریکا و ترکیه برای سرنگون کردن نظام بشار اسد رئیس جمهوری سوریه محقق نشده است و عربستان امتیازاتی را در دو پرونده سوریه و یمن خواهد داد.

این روزنامه سعودی به نقل از بن نایف نوشت: "دخالت عربستان در بحران‌های منطقه به‌خاطر تمایل دائم این کشور برای حفظ ثبات و امنیت در منطقه است و از این منظر، عربستان به درخواست نهاد مشروع در یمن (عبدربه منصور هادی رئیس جمهوری فراری و مستعفی یمن) پاسخ مثبت داد تا ملت برادر یمن از امنیت و ثبات برخوردار شود".

بن نایف افزود: "اما ملاحظه می‌شود که عملیات طوفان قاطعیت طول کشیده و از سطح پیش‌بینی‌های ما خارج شده است زیرا کشورهای ائتلاف (تحت رهبری عربستان علیه یمن) به مأموریت‌های محوله به آنها عمل نکرده‌اند".

بن نایف گفت: "همه این مسائل ما را وادار می‌کند  که در سیاست‌ها و محاسبات خود بازنگری کنیم و اگر وضعیت اقتضا کند باید امتیازات واقعی و دردناکی در همه پرونده‌های یادشده بدهیم؛ اگر می‌خواهیم که جهان عرب به ساحل امنیت و رهایی از درگیری و جنگ رهنمون شود".

لازم به ذکر است   روزنامه "الوطن اون‌لاین" عربستان بعد از گذشت سه ساعت این اظهارات بن نایف را تحت فشار شدید حذف کرد و سایت این روزنامه نیز به‌طور کامل بسته شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *