پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

فشارهای مالی آمریکا بر حزب‌الله

يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۴:۰۹
کد مطلب: 496974
آمریکا در چارچوب جنگ نرم اسرائیل علیه مقاومت لبنان گام‌های جدیدی را اتخاذ کرده و با طرح دو پیش‌نویس قانونی در مجلس نمایندگان و مجلس سنا، اتحادیه اروپا را به تروریست دانستن تمام بخشهای حزب‌الله لبنان فراخواند.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از روزنامه السفیر خبرداد: آمریکا در چارچوب جنگ نرم اسرائیل علیه مقاومت لبنان، گامهای جدیدی را اتخاذ کرده است که شامل طرح دو پیش‌نویس قانونی در مجلس نمایندگان و مجلس سنا است که بر اساس آن  اتحادیه اروپا را به تروریست دانستن تمام بخشهای حزب‌الله لبنان فراخوانده است.
 
تشدید فشارها بر حزب‌الله لبنان
 
روند اعمال فشارها بر مقاومت با شمارش معکوس برای امضای توافق هسته‌ای بین جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 شدت یافت و «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز در همین چارچوب در نشست جهانی اقتصاد در داووس سوئیس اظهاراتی را بر زبان آورد که محور آن بر اعمال فشار بر حزب‌الله و انحلال شبکه‌های آن در سراسر جهان متمرکز بود.
 
وی هشدار داد کمکهای ایران به حزب‌الله لبنان بعد از رفع تحریم‌ها بیشتر خواهد شد.
 
فشارهای مالی آمریکا بر حزب‌الله
 
در این میان آمریکا در چارچوب همین طرح، قانون مجازات‌های مالی حزب‌الله را تصویب کرد و اکنون با اعمال فشار بر سیستم بانکی لبنان، آن را وادار کرده است تا حساب‌های مالی نمایندگان و وزیران حزب‌الله در مجلس و دولت لبنان و حتی حساب‌های شخصی حامیان حزب‌الله را مسدود کنند.
 
در همین ارتباط وزارت خزانه داری آمریکا آماده می‌شود تا اسامی جدیدی را در لایحه تحریم مالی حزب‌الله قرار دهد تا جایی که سناتور «جین شاهین» عضو حزب دموکرات، پیش‌نویس قانونی را در ششم ماه ژوئن جاری به مجلس سنا ارائه کرد که بر اساس آن از اتحادیه اروپا خواسته شده است همه بخشهای حزب‌الله را در فهرست تروریسم قرار داده و فشار بر اعضای آن را به بالاترین میزان شدت بخشد.
 
این در حالی است که اروپا تنها بخش نظامی حزب‌الله را در فهرست تروریستی قرار داده است و با دیگر بخشهای آن روابط و تماس دارد.
 
استقبال سناتورهای دموکرات و جمهوری‌خواه از دو طرح قانونی
 
به‌محض ارائه این پیش‌نویس این قانون به مجلس سنا با استقبال سناتورهای جمهوری‌خواه و دموکرات مانند «مارکو روبیو»، «اد مارکی»، «کیلی آیوت»، «کریس کونز» و «مارک کرک» مواجه شد.
 
نکته قابل ملاحظه اینکه «تئودور دویچ» عضو حزب دموکرات و عضو کمیسیون امور خارجی در مجلس نمایندگان آمریکا نیز در پایان ماه مه گذشته پیش‌نویس قانونی بسیار مشابه را ارائه کرده بود.
 
در این دو طرح و پیش‌نویس قانونی ضمن اشاره به کمکهای جمهوری اسلامی ایران به آموزش نیروهای حزب‌الله اعلام شده است که حزب‌الله دارای 150 هزار موشک است که قادر است با استفاده از آن اهدافی را در عمق فلسطین اشغالی هدف قرار بدهد.
 
در این دو طرح به تهدید رژیم صهیونیستی توسط «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله برای حمله به تأسیسات شیمیائی اسرائیل و ورود نیروهای حزب‌الله به الجلیل در صورت وقوع جنگ نیز اشاره شده است.
 
در بخش دیگری از دو طرح قانونی مزبور از نقش حزب‌الله در حمایت از «بشار الاسد» رئیس جمهوری سوریه با اعزام 6 تا هشت هزار رزمنده سخن به میان آمده و حضور حزب‌الله در سوریه به‌عنوان عامل سرازیر شدن آوارگان سوری به اتحادیه اروپا معرفی شده است.
 
علاوه بر ادعاهائی مانند نقش حزب‌الله در مسلح کردن و آموزش دادن نیروها در یمن و عراق، بخشی از دو طرح قانونی به این موضوع اشاره دارد که آمریکا، کانادا، هلند، اسرائیل، شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه عرب، همه حزب‌الله را تروریستی خوانده‌اند.
 
با این تفاسیر در دو طرح آمریکایی، اتحادیه اروپا هم به تروریست دانستن تمام بخشهای حزب‌الله لبنان فراخوانده شده و از آن خواسته شده است با تقویت همکاری بین مرزهای کشورهای اتحادیه اروپا برای مقابله با حزب‌الله دستور بازداشت اعضای این حزب  و حامیان فعال آن، بلوکه کردن پولهای حزب‌الله و جلوگیری از فعالیت‌های مرتبط با این حزب از جمله جمع‌آوری کمکها برای آن، زمینه تشدید فشارها بر حزب‌الله لبنان فراهم شود.
 
همگام‌شدن حزب دموکرات و جمهوری‌خواه با تلاش‌های اسرائیل علیه حزب‌الله
 
در این شرایط تصویب سریع این دو طرح  که به کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان و سنا در کنگره ارجاع داده شده است، بعید به نظر نمی‌رسد زیرا دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه آمریکا با تلاش اسرائیل مبنی بر تشدید فشار بیشتر بر حزب‌الله، همراه شده‌اند.
 
در صورت تصویب این دو قانون در مجالس نمایندگان و سنا و امضای آن توسط  باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، باید منتظر ماند و دید؛ آیا اتحادیه اروپا با آن همراهی خواهد کرد یا خیر؟
 
در این خصوص باید در نظر داشت که کشورهای عضو اتحادیه اروپا در گذشته با اقدامات کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به‌رهبری عربستان برای تروریسم خواندن شاخه سیاسی حزب‌الله موافقت نکردند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *