جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

وحشت فرمانده‌ارشدآمریکا ازجنگنده ایرانی

شنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب: 496897
نهاجا در دوران پس از جنگ تحمیلی هم در تولید قطعات و اورهال جنگنده‌ها نقش مهمی را ایفا کرد و توانست انواع جنگنده‌های موجود در نیروی هوایی جمهوری اسلامی را تعمیر اساسی کند. این تنها بخشی از توانمندی هوایی ارتش و بعد دیگر قدرت نهاجا در تولید جنگنده ها در منطقه غرب آسیا است.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس و پس از آن نقش مهمی در امنیت ملی ایران داشته است.​


یکی از جنگنده‌هایی که به دست متخصصین نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران با همکاری و وزارت دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده  "صاعقه"  است.

* ویژگی های جنگنده "صاعقه"

"صاعقه" یک جت جنگنده ساخت جمهوری اسلامی ایران است که به عنوان یک جنگنده مانورپذیر توانایی انجام هر نوع ماموریتی را در چارچوب ساختار هواپیما دارد .  بر اساس منابع گفته می‌شود اولین اسکادران تخصصی صاعقه در اسفند ماه 88 در پایگاه دوم شکاری "تبریز" تشکیل شده است؛ البته تولید انبوه این جنگنده به سال 1393 باز می‌گردد.

جنگنده بمب‌افکن "صاعقه"در شهریور 85 با پرواز موفق در رزمایش "ضربت ذوالفقار" رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست و در رژه هفته دفاع مقدس سال 1386 از آن رونمایی شد."جنگنده صاعقه"، دو سکان عمودی دارد.

پیش نمونه‌های طراحی جنگنده "صاعقه" در دانشگاه هوایی "شهید ستاری" انجام شد و این گونه عنوان شده که جنگنده صاعقه مدل دیگری از "آذرخش"  است. جنگنده صاعقه با طول بیش از 14 و پهنای بال بالغ بر 8 متر،  ارتفاع 4.20 متر و دارای سرعت بیش از 2 ماخ است.
 
شعاع عملیاتی این جنگنده 300 مایل، برد ترابری آن 1490 مایل (2هزار و 759 کیلومتر) است و می‌تواند انواع  "موشک‌های سطح به سطح هواپایه" و "بمب‌های هوشمند"  را حمل و  شلیک کند. 

از جمله موشک‌، بمب و راکت هایی که این جنگنده می‌تواند حمل و عملیاتی کند؛  می‌توان به "سایدوایندر"، "ای جی ام – 65 ماوریک"، "مارک 80"، "سی بی‌ یو"، "سی- آر-وی- 7 (CRV7) " و ... اشاره کرد. 

امیر سرتیپ "امیر حاتمی" جانشین وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  درباره جنگنده "صاعقه" عنوان داشت: راهبرد وزارت دفاع تقویت ناوگان هوایی نیروهای مسلح است . وی ادامه داد:  هواپیمای جت مافوق صوت دوکابین "صاعقه" که توسط دانشمندان و متخصصان افتخار آفرین سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع و با مشارکت و همکاری نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و تولید شده ،  با ماموریت پشتیبانی نزدیک برای انجام ماموریت‌های تاکتیکی و آموزش خلبانان مورد بهره برداری قرار می‌گیرد.

جانشین وزیر دفاع در بیان مشخصات فنی هواپیمای  "صاعقه " اظهار داشت: در طراحی جدیدی که انجام شده، ضمن بالا بردن قدرت رزمی این هواپیما با به کارگیری سامانه‌های الکترواپتیک و سلاح پیشرفته، امکان آموزش را برای جنگنده‌های سنگین موجود و یا جدید فراهم کرده است.

ویژگی مهم این جنگنده پشتیبانی نزدیک هوایی بوده و توانمندی‌های حمل و شلیک انواع راکت، پرتاب انواع بمب و موشک با سیستم رادار پیشرفته را دارد، کابین خلبان صاعقه بسیار راحت بوده و خلبان، امکان دید کامل نسبت به اطراف خود را دارد.
 
این جت جنگی؛ تنها جنگنده‌ای بوده که با ابتکار متخصصان ایرانی، مجهز به دید خلبان در جهات اصلی و فرعی شده است؛ به عبارت بهتر  خلبان به وسیله دوربین‌های پیشرفته مداربسته، به راحتی می‌تواند قسمت‌های مختلف هواپیما را ببیند که این قابلیت قدرت این جنگنده را در تعقیب و گریز دیگر هواپیماها و در گیری‌های هوایی و مانورهای واکنش سریع به شدت افزایش می‌دهد.

رادار کنترل آتش جنگنده "صاعقه"  از نوع Phazotron-NIIR N019  بوده و رادار N019 ساخت فازاترون که به نام Baaz نیز شناخته می‌شود، قادر است 10 هدف هوایی را در حالت "رهگیری به‌هنگام جستجو"  از فاصلهء حدود 80 کیلومتری مورد شناسایی قرار دهد و هم‌زمان به دو هدف شلیک کند.
 
رادار N019 دارای قابلیت دیدپائین بوده و دارای دقت و قدرت تشخیص خوبی برای تمیز دادن اهداف چندگانه است. بیشترین وزن محموله این هواپیما 4,400 کیلوگرم و وزن خالی این هواپیما 8,000 کیلوگرم و بیشترین وزن برخاست این هواپیما 15,000 تا 18,000 کیلوگرم است.

قدرت مانور هوایی صاعقه و خطای بسیار پایین و نیز شتاب لحظه‌ای و سریع از ویژگی‌های این جت جنگی محسوب می‌شود. جدار شیشه‌ای کابین خلبان "صاعقه" ضد گلوله بوده و بنابراین امنیت خلبان در این شکاری به مراتب بیشتر از جنگنده‌های دیگر است.

مقامات آمریکایی پس از ساخت این جنگنده شدیدا از توانمندی آن ابراز نگرانی کردند.  پس از انتشار اخبار ساخت جنگنده‌های ایرانی یکی از فرماندهان ارشد آمریکایی عنوان داشت: ما قبلا اصلا از جنگنده‌های ایرانی نمی‌ترسیدیم، بلکه از قدرت تحلیل و واکنش سریع و غیر قابل پیش‌بینی خلبانان ایرانی بیمناک بودیم، اما اکنون ما اطلاعاتی درباره جنگنده‌های ساخته شده در ایران نداریم و نمی‌دانیم از چه نوع تکنولو‍‍ژی در آنها استفاده شده است و الان هم از جنگنده‌های آنها و هم از خلبانان آنها بیمناکیم.
 
نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با توانایی بالا در زمینه اورهال انواع جنگنده‌ها می‌تواند،‌ جنگنده "صاعقه" را برای مدت طولانی در پایگاه‌های مختلف هوایی عملیاتی نگه دارد.
 
نهاجا در دوران دفاع مقدس به خوبی نشان داد که می‌تواند هر گونه هدفی را با سرعت بالا و واکنش دقیق مورد اصابت قرار دهد و عملیات "کمان 99" نمونه‌ای از آن بود.

خلبان‌های نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با داشتن اراده‌ای استوار توانایی به کار گرفتن قدرت خود برای دفاع از میهن و حریم اهل بیت را برای مقابله با تروریست‌های تکفیری دارند. 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *