جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

استانی‌مسافرخیز بدون حتی یک‌متر آزادراه!

جمعه ۲۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۳۵
کد مطلب: 496674
استان ایلام، استانی استراتژیک است که با وجود تردد روزانه ۸ هزار خودرو از جاده‌هایش حتی یک متر آزادراه ندارد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، جرات مسافرت رفتن کم شده است، نزدیک به تعطیلات تابستان هستیم و به‌طور قطع پس از پایان ماه مبارک رمضان بسیاری از خانواده‌های ایلام در کنار سفر سایر مردم کشور به مناطق مختلف بار سر بسته و راهی مسافرتی چند روزه خواهند شد.

طبیعت بکر و دیدنی و چهارفصل استان ایلام دیدن دارد ولی وقتی به راه‌های این استان می‌اندیشیم کمی مردد می‌شویم و سایر اقوام و افراد خانواده ما را برای سفر به مناطق دیدنی استان خود بسیار راهنمایی می‌کنند که فلان مسیر بسیار خطرناک است مواظب باشید، کاش اصلاً جایی دیگر را برای سفر انتخاب کنید...این جملات برای ما ایلامیان بسیار آشناست چرا که چندین بار آنها را شنیده‌ایم.

در استان ایلام حتی یک متر آزادراه نیست و این موضوعی مهم است که باید مورد توجه مسئولان باشد چرا که این استان علاوه بر ضرورت ترمیم راه‌ها به خاطر مردم، محل تردد میلیون‌ها زائر عتبات عالیات است.

امنیت سفر از خود سفر مهم‌تر است و هر فردی به دنبال حفظ امنیت خود و خانواده‌اش است.

استاندار ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در ایلام، اظهار داشت: بزرگراه ایلام مهران نیازمند سرمایه‌گذاری است و در این پروژه وزارت نفت 30 درصد مشارکت می‌کند.

محمدرضا مروارید افزود: روزانه پنج هزار نفر از زائران عتبات عالیات از طریق مرز مهران به عراق سفر می‌کنند ولی وضعیت این محور نامناسب است و ساخت بزرگراه یک ضرورت است.

در اربعین سال 94 تعداد مسافرانی که از طریق پایانه مرزی مهران به کشور وارد شده بودند چند برابر حجم پاسخگویی جاده مهران به ایلام بود به گونه‌ای که بسیاری از زائران در زیر باران شدید ساعت‌ها زمین‌گیر شده ‌و یک گروه ترافیکی شدید رخ داده بود.

انتظار بر این است که امسال با توجه به اینکه به طور قطع شاهد حضور زائران بیشتری در محورهای ایلام خواهیم بود، مسئولان به موضوع بحرانی جاده‌ها در ایلام توجه کنند.

شرایط توپوگرافی استان ایلام و محصور بودن در دل کوهستان نکته‌ای فنی و ویژه‌ای است که برای راه سازی نیازمند تخصصی ویژه است.

هفته‌ای نیست که خبری مبنی بر وقوع تصادف در جاده مهران به ایلام نباشیم و بسیاری از این تصادفات منجر به مرگ می‌شوند.

یکی از شهروندان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: علاوه بر استهلاک خودرو هر زمانی که مجبور به سفرهای درون استانی می‌شوم نهایت دقت خود را برای عبور از محورها به کار می‌گیرم چرا که با وجود جاده‌های غیراستاندارد و دو طرفه رانندگی بسیار سخت می‌شود.

وی عنوان کرد: ما مردم ایلام از بسیاری از امکانات محروم شده‌ایم ولی موضوع راه‌ها در استان ایلام که دارای مرزی بین‌المللی است باید بیشتر مورد توجه مسئولان قرار بگیرد.

روزانه 8 هزار خودرو از محورهای ایلام تردد دارند

این شهروند ایلامی خاطرنشان کرد: علاوه بر تردد خودروهای داخلی کامیون‌ها و تریلرهای عراقی نیز در محورهای استان ایلام تردد دارند که مشکلات محورها سبب تصادفات بی‌شمار این کامیون‌ها می‌شود.

استان ایلام در واقع یک مرز استراتژیک است که در بن بست قرار گرفته و تا زمانی که از بن بست خارج نشود تمامی برنامه‌های توسعه‌ای که بخواهد برای این استان پیاده شود راه به جایی نمی‌برد.

روزانه بیش از 8 هزار خودرو در محورهای ارتباطی استان ایلام تردد دارند و راه های استان ایلام جوابگوی این حجم خودرو نیست.

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام اظهار داشت: نزدیک به 1.5 درصد از راه‌های کشور در استان ایلام واقع شده ‌و مساحت راه‌های استان با مساحت ایلام مطابق دارد.

سید کمال الدین میرجعفریان افزود: آن چیزی که باید مورد توجه قرار داشته باشد کیفیت راه ها در استان ایلام است چرا که راه‌های استان از کیفیت لازم برخوردار نیست.

وی خاطرنشان کرد:  همچنین 654 کیلومتر از راه‌های شریانی و ترانزیتی کشور در استان ایلام قرار گرفته و باید برای کیفیت این راه‌ها نیز تلاش کرد.

در استان ایلام 3 هزار و 214 کیلومتر راه وجود دارد که از این میزان 64 کیلومتر بزرگراه، 632 کیلومتر راه اصلی، 743 کیلومتر راه فرعی و یک هزار و 647 کیلومتر راه روستایی است اما حتی یک متر آزادر‌اه نداریم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *