پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بودجه جاری مجلس در هشت سال اخیر چقدر بوده است؟ +نمودار

پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۲
کد مطلب: 496537
درحالی که رئیس مجلس از دستگاه‌هایی چون صدا و سیما بابت افزایش هزینه جاری آنها انتقاد کرده، بودجه جاری مجلس نسبت به سال 87 حدود 9 برابر و نسبت به بودجه سال 86 حدود 11 برابر بیشتر شده است.
بودجه جاری مجلس در هشت سال اخیر چقدر بوده است؟ +نمودار
به گزارش جهان به نقل از مشرق، علی لاریجانی رئیس مجلس سه‌شنبه شب در گفت‌وگوی ویژه خبری به انتقاد از افزایش هزینه‌های جاری کشور پرداخت.

لاریجانی در زمینه افزایش بی سر و سامان بودجه جاری کشور به صدا و سیما اشاره کرد و گفت:‌ کمک کردن به بخش‌های فرهنگی در مجلس، کم نبوده است. فرضا به رادیو تلویزیون کم کمک مالی نشد، ولی این که درست مصرف شود هم مهم است.

حقوق ها در رادیو تلویزیون ناگهان افزایش یافت. فکر می کنم مدیریت متناسب با جاهای دیگر صورت نگرفت. یکی از بحران‌های صدا و سیما الان بحران مالی است.

منبع برای تولید برنامه کم شد. مدیریت رادیو تلویزیون تلاش باید کند برای بخش‌های مختلف پول درست کند ولی همه به جای حقوق و مزایا می رود. گسترش نیروی انسانی نیز موضوع مهمی است.

وی افزود: این که می‌شد با 10-12 هزار نفر کار کرد ولی ناگهان تعداد کارکنان این سازمان به 36 هزار نفر رسید مهم است.

لاریجانی گفت: یک عارضه مهمی در کشور داریم که بزرگ شدن دولت است. این که منابع را خرج امور جاری کنیم فضای تنفس برای کارهای دیگر نمی‌ماند. کل بودجه کشور بیش از 200 هزار میلیارد تومان بود ولی 10 درصد آن عمرانی بود. این عارضه در فرهنگ هم بود. با توجه به منابع موجود، سهم فرهنگ کم نیست. درست مصرف کردن مهم است. باید کشور را با هزینه زیاد اداره نکنیم. این موضوع در آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها هم هست. همه مسئله البته این نیست. نظارت‌ها خیلی مهم است. یکی از مناقشات بین مجلس و بخش‌های فرهنگی این است که چرا تولیدات فرهنگی قوی نیست؟ باید نظارت‌ها را قوی تر کرد تا کارهای تولیدی در قالب متناسب با فرهنگ به وجود بیاید.

نگاهی به عملکرد هزینه‌ای مجلس

اظهارات رئیس مجلس درباره افزایش بی‌منطق هزینه جاری دستگاه‌ها در سال‌های اخیر، کاملا قابل قبول است.

اما درحالی که لاریجانی از دستگاه‌هایی چون صدا و سیما بابت افزایش هزینه جاری آنها انتقاد کرده، بد نیست نگاهی به عملکرد مجلس در سال‌های اخیر شود تا مشخص شود مجلس در این چند سال که لاریجانی ریاست آن را عهده‌دار بوده، توانسته هزینه‌های جاری خود را کنترل کند؟

مطمئنا اگر مجلس در دوره‌های هشتم و نهم که لاریجانی ریاست آن را عهده‌دار بوده، در کنترل هزینه‌های جاری موفق عمل کرده باشد، انتقاد لاریجانی از هزینه‌تراشی سایر دستگاه‌ها بهتر مورد قبول واقع می‌شود.

لاریجانی از خرداد 1387 در مجلس هشتم به عنوان رئیس مشغول به کار شد و بودجه 1388 اولین بودجه‌ای بود که در دوران ریاست وی تصویب شد.

بر اساس آمارهای بودجه‌های سالانه، دقیقا از سال 1388 به بعد یعنی با تغییر مجلس و ریاست لاریجانی، هزینه جاری قوه مقننه به شدت افزایش یافت.

در سال 1388 بودجه جاری مجلس هشتم نسبت به آخرین بودجه‌ای که مجلس هفتم تحت ریاست حداد عادل تصویب کرده بود، تقریبا 100 درصد افزایش یافت و از 53 میلیارد تومان سال 87 به 106 میلیارد تومان رسید.

افزایش شتابان بودجه جاری مجلس در سال‌های بعد نیز ادامه یافت و در سال جاری نیز به بیش از 474 میلیارد تومان رسید. به عبارتی، بودجه جاری مجلس در سال 95 نسبت به دوران ماقبل لاریجانی رشد چشمگیری پیدا کرده است. بودجه جاری مجلس نسبت به سال 87 حدود 9 برابر و نسبت به بودجه سال 86 حدود 11 برابر بیشتر شده است.

این در حالی است که در همین مقطع زمانی، کل بودجه جاری دولت فقط 5 برابر شده است. یعنی رشد بودجه جاری مجلس تقریبا 2 برابر میانگین رشد بودجه سایر دستگاه‌هایی بوده که از خزانه کشور اترزاق می‌کنند.


آمارها نشان می‌دهد تا قبل از مجلس هشتم، روند رشد هزینه جاری مجلس تقریبا مطابق با رشد هزینه جاری کل کشور بود. اما با روی کار آمدن مجلس هشتم، به ناگاه با رشد تصاعدی هزینه جاری مجلس نسبت به رشد هزینه جاری کل کشور مواجه می‌شویم و سال به سال این فاصله بیشتر می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *