پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

تلاش برای حذف ایران از اینترنت جهانی

پنجشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۳
کد مطلب: 496524
یک سناتور ارشد آمریکایی طرحی ارائه کرده که خواستار جلوگیری از اعطای نقش به سایر کشورها در اداره جهانی اینترنت است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، تد کروز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی را معرفی کرده که خواستار جلوگیری از اعطای کنترل «سامانه نام دامنه» یا «ساناد» (به انگلیسی DNS) به کشورهای دیگر، بدون مجوز قبلی کنگره است.

به نوشته واشنگتن‌تایمز، «اداره ملی مخابرات و اطلاعات»، یکی از نهادهای زیرمجموعه وزارت بازرگانی آمریکا در حال حاضر مسئولیت نظارت بر کنترل «ساناد» را دارد. این سامانه، یک سیستم سلسله‌مراتبی نامگذاری برای رایانه‌ها است که به جای نشانی «آی‌پی» می‌توان از ان برای ورود به وبگاه استفاده کرد.

محافل کارشناسی در آمریکا در ماه‌های گذشته گفته‌اند انتظار دارند  «اداره ملی مخابرات و اطلاعات» نقش نظارتی خود را به یک نهاد ائتلافی جهانی واگذار کند. قانونگذاران آمریکایی بر همین اساس به تب و تاب افتاده‌اند تا اطمینان حاصل کنند که مگر با اجازه کنگره چنین اقدامی محقق نمی‌شود.

طرح آقای «کروز» با عنوان «محافظت از قانون آزادی اینترنت»، دولت اوباما را از واگذار کردن مدیریت سامانه نام دامنه به سازمانی جهانی متشکل از 160 دولت منع می‌کند. این موضوع را دفتر تدکروز روز چهارشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرده است.  
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *