جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۳

پاسخگوی تجارت سلامت در ماجرای بخیه‌های میلیونی کیست؟

چهارشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۵
کد مطلب: 496468
ماجرا از این قرار است که صورت کودک یک ساله ای در اثر برخورد با میز تلویزیون دچار جراحت می شود و مادر وی سراسیمه او را به نزدیکترین مرکز درمانی منزل خود منتقل می کند و پس از ۳ ساعت حضور در بیمارستان "پ" و زدن چند بخیه مجبور به پرداخت مبلغ نزدیک به ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان آن هم با داشتن دفترچه بیمه!! می شود.
پاسخگوی تجارت سلامت در ماجرای بخیه‌های میلیونی کیست؟
به گزارش جهان به نقل از تریبون مستضعفین، این روزها در حالی نشانه های شکست “طرح تحول سلامت” بروز و ظهور پیدا می کند که از یک طرف انتشار فاکتورهای پرداختی مردم و اعتراضهای آنها مبنی بر رشد سرسام آور هزینه های درمان باعث نامیدی آنها گردیده است و از سوی دیگر مسئولین محترم وزارت بهداشت در پاسخ به این انتقاد که “سرنوشت هزاران میلیارد بودجه واریز شده به وزارت بهداشت برای کاهش هزینه های سلامت مردم با عنوان “طرح تحول سلامت” از بودجه بیت المال به کجا منتهی شده است؟” تنها این پاسخ را می دهند که طرح مذکور و بلعیدن بودجه های میلیاردی مرتبط با فاکتورهای اعتراضی مردم نیست و تنها شامل بیمارستانهای دولتی می شود!

نمونه بارز این ادعا مربوط به خبر منتشر شده روزهای اخیر است یعنی پرداخت نزدیک به یک میلیون و سیصد هزار تومان برای چند بخیه روی صورت یک کودک!!

ماجرا از این قرار است که صورت کودک یک ساله ای در اثر برخورد با میز تلویزیون دچار جراحت می شود و مادر وی سراسیمه او را به نزدیکترین مرکز درمانی منزل خود منتقل می کند و پس از ۳ ساعت حضور در بیمارستان "پ" و زدن چند بخیه مجبور به پرداخت مبلغ نزدیک به ۱.۳۰۰.۰۰۰ تومان آن هم با داشتن دفترچه بیمه!! می شود.


انتشار صورتحساب سرسام آور این بیمارستان که نزدیک به ۷۰ درصد آن غیر واقعی و مربوط به اتاقی بود که اصلا مورد استفاده خانواده کودک قرار نگرفته بود، واکنش بسیاری از مردم را به همراه داشت. همانطور که در صورتحساب مشخص است بیمار در تاریخ ۱۰ خرداد ماه پذیرش و در همان تاریخ ترخیص می شود. یعنی یک عمل سرپایی بدون نیاز به بستری و استفاده از اتاق آن هم از نوع “لوکس”! و به مبلغ ۷۰۰ هزارتومان مورد تعجب همگان قرار گرفت.

البته یکی از مسئولین وزارت بهداشت با توجیه عملکرد بیمارستان در گفتگو با خبرنگار تریبون، اینگونه عنوان کرده است که بیمارستان مورد اشاره در لیست طرح تحول نیست! ظاهرا بایستی خانواده کودک در لحظه وقوع حادثه به بیمارستانهایی در شهر تهران مراجعه می کردند که تحت پوشش طرح تحول سلامت باشد!! البته این مسئول به این نکته توجه نکرده که حفظ جان انسانها در لحظه وقوع حادثه مستقیما با “کوتاه بودن زمان مراجعه به مرکز درمانی” مرتبط است و باید در اولویت باشد نه اینکه بجای حفظ جان کودک به طرح تحول توجه شود!!


همچنین وزارت بهداشت در این رابطه بیانیه بلند بالایی نیز منتشر کرده که متاسفانه اثری از احقاق حقوق از دست رفته بیماران در بیمارستانهای خصوصی نیست و طبق این بیانیه ظاهرا این بیمارستانها تافته جدابافته هستند و این خانواده ها هستند که تصمیم می گیرند به این بیمارستانها بروند تا نقره داغ شوند و یا تا زمان رسیدن به بیمارستانهای تحت پوشش طرح تحول، احتمالا جان عزیزان خود را از دست بدهند!

اما این بیانیه شامل چند نکته قابل توجه است:

نکته اول اینکه وزارت بهداشت در این اطلاعیه مدعی شده است که پدر و مادر کودک، مصدوم را به بیمارستان خصوصی برده اند، یعنی وزارت بهداشت در این رابطه خود را مقصر نمی داند! اما نکته اینجاست که وقتی یک کودک دچار حادثه می شود، آنهم حادثه ای که به گفته پزشکان نیاز به عمل جراحی و بیهوشی دارد، عقل سلیم حکم می کند در چنین شرایطی و برای حفظ جان کودک نزدیکترین مرکز درمانی به محل حادثه انتخاب شود، حال جای شگفتی است که وزارت بهداشت انتظار دارد در این شرایط و در لحظه غیر قابل توصیف نگرانی خانواده مصدوم، یکی از بیمارستانهای تحت پوشش طرح تحول سلامت که میلیاردها تومان بودجه بیت المال را بلعیده است انتخاب کنند تا وزارت بهداشت پاسخگو باشد!!!

ضمن اینکه یکی از مسئولین وزارت بهداشت به خبرنگاران عنوان کرده است که با خانواده کودک ارتباط گرفته و اگر خطایی صورت گرفته باشد رسیدگی می شود، اما تا لحظه انتشار خبر هیچ خبری از تماس با خانواده کودک و یا رسیدگی نیست! معنی این اتفاق این است که در سایه طرح تحول سلامت که شاید “برخی” در آن ذینفع باشند بیمارستانهای خصوصی در حاشیه امنیت قرار دارند و ظاهرا هر جور که بخواهند با مردم رفتار می کنند!

نکته دوم ماجرا اینکه درج هزینه ۷۰۰ هزارتومانی برای “اتاق لوکسی” که نه لازم بوده و نه استفاده شده آن هم از سوی بیمارستان جای تامل بسیار دارد! سئوال اینجاست که آیا واقعا بعد از بخیه زدن باید کودک حتما در بیمارستان یک شب بستری شود و الزاما هم باید در اتاق لوکس مستقر شوند!! این سئوالی است که مسئولین وزارت بهداشت باید پاسخگو باشند.

نکته سوم اینکه در طرح شکست خورده نظام سلامت، عنوان می شود “نظام سلامت کشور”؛ حال جای سئوال است که بیمارستانهای خصوصی جز نظام سلامت کشور نیستند!؟ پس چه کسی در کشور و کدام وزارتخانه پاسخگوی جولان این بنگاهها و دلالان سلامت مردم هستند؟

ای کاش وزارت بهداشت در بیانیه بلند بالای خود قدری هم از حقوق مردم دفاع می کردند نه حقوق مجریان طرح تحول سلامت که اسناد منتشر شده نشان از شکست آن دارد!!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *