جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

قرص های ترم پاس کن!

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۵
کد مطلب: 495934
برخی دانشجویانی که در طول سال از خواندن درس غافل می شوند و می خواهند در طول یک شب تمام کتاب را حفظ کنند در مواقعی دست به کاری می زنند که قطعا می تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد.
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، فصل امتحانات  و شب های پر استرس، کتاب های قطوری که در طول سال یکبار هم ورق نخورده است و امید به اینکه در یک شب زنده داری بتوانیم کل کتاب را حفظ کنیم و نمره قبولی بگیریم.

شب های امتحان شروع شده ، در این شب ها همیشه افرادی هستند که می خواهند ره صد ساله را یکشبه طی کنند و معتقدند که کمبود زمان را می توان با افزایش سرعت جبران کرد.

این روز ها درس خواندن هم بهانه ای شده است برای روی آوردن به اعتیاد.

بارها دیده شده است که افراد برای انجام یک شبه کارهای عقب مانده خود به مصرف مواد دارویی ضد خواب روی می آورند.بدون آنکه از عواقب خطرناک آن دارو اطلاعی داشته باشند.

متیل فنیدیت با نام تجاری ریتالین در سال 1354 به بازاردارویی دنیا عرضه شد.

در ابتدا قرار بود این دارو برای درمان افسردگی ،خواب آلودگی سندرم خستگی مزمن استفاده شود اما به تدریج با پیشرفت علم مشخص شد که می توان از این دارو در درمان کودکان دچار اختلال و بیش فعال نیز استفاده شود.

این قرص که امروزه با نام  تجاری قرص های شب امتحان یا قرص های دانشجویی به فروش می رسد برای جلب توجه دانشجویان و دانش آموزان است.

در همین راستا دکتر ناظری روان شناس اظهار داشت: آمفتامین ها به خصوص ریتالین این روزها اغلب برای کاهش خواب و به عنوان تقویت کننده حافظه و تسهیل کننده یادگیری آن هم بدون تجویز پزشک در مواقع امتحانات مورد سوءمصرف دانشجویان و جوانان قرار می گیرد.

این ماده باعث افزایش بیش از حد ترشح ماده دوپامین در مغز می شود که عامل ایجاد شادی و انرژی در بدن افراد است.

بطوری که اگر بخواهیم ریتالین را به مواد روان گردان شباهت دهیم،آنها شبیه به قرص های روان گردان اکس هستد و مصرف این قرص بدون تجویز پزشک عوارض جبران ناپذیری را به همراه دارد.

* یک شبه طی کردن ره صد ساله به چه قیمت؟

ناظری در ادامه گفت:از عوارض یک قرص ریتالین ناقابل می توان به تغییرات ضربان قلب و فشار خون، درد شکم، از دست دادن اشتها و مشکلات معده، تکرار حرکات و اعمال بی هدف، عصبی شدن، بی قراری ، سردرد، مشکلات گوارشی و دل درد، تهوع و حتی مرگ اشاره کرد.

مصرف قرص ریتالین حتما باید زیر نظر پزشک متخصص استفاده شو چرا که نداشتن برنامه درست و از پیش تعیین نشده می تواند اثرات جبران ناپذیری برای ما به وجود آورد.

* سکته مغزی بهای مصرف این داروها

نادری عضو هیئت علمی دانشکده دارو سازی دانشگاه علوم پزشکی گفت:مصرف آمفتامین ها در مدت طولانی فشار زیادی را به سلول های مغز وارد می کند تا جایی که حتی ممکن است فرد دچار سکته مغزی شود.

همچنین استفاده از این داروها خستگی زیادی را ایجاد می کند و در مواقعی منجر به بی اشتهایی می شود.
 
امروزه فروش داروهای قاچاق در بازار افزایش یافته، بطوری که خیلی از همین داروهای قاچاق می تواند عوارض بیشتری نسبت به داروهایی که در داروخانه هست داشته باشد.

بر همین اساس بهتر است مصرف آن ها زیر نظر پزشک باشد و از مکانی مطمئن خریداری شود.

در بیشتر مواقع عدم آگاهی خانواده ها از مواد مخدر جدید باعث شده است تا خانواده ها دیر به اعتیاد فرزندان خود پی ببرند.

بر همین اساس همه ما باید در رابطه با اعتیاد آگاهی لازم را داشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *