پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - 18 Apr 2024
 
۰

حمله گازانبری‌آمریکا و سازمان‌ملل به‌عربستان

دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۵۹
کد مطلب: 495896
عربستان سعودی در ارتباط با حملات خود علیه یمن در یک روز٬ دو ضربه دردناک از آمریکا به عنوان هم پیمان خود و نیز دبیر کل سازمان ملل متحد دریافت کرد.
به گزارش جهان، تسنیم به نقل از روسیا الیوم خبر داد، اعلام مواضع واشنگتن در قبال جنبش انصار الله و نیز تصمیم دبیر کل سازمان ملل مبنی بر قرار دادن نام ائتلاف عربی علیه یمن در فهرست سیاه به مثابه دو ضربه ای است که به طور همزمان بر فرق عربستان فرود آمد.

به عبارت بهتر واشنگتن اعلام کرد که گروه حوثی ها (انصارالله ) را سازمانی تروریستی نمی داند بلکه آن را یک طرف سیاسی در مذاکرات صلح یمن در کویت به شمار می آورد؛ مذاکراتی که هدف از آن توقف جنگ در یمن است حال آنکه عربستان رهبری جنگ علیه یمن را در دست دارد.

موضع گیری واشنگتن علیه عربستان و منصور هادی

آمریکا برخی طرف ها و گروه هایی را که علیه انصارالله می جنگند، در فهرست گروه های تروریستی قرار داده است، این کار نشان می دهد که واشنگتن علیه ائتلاف حمله به یمن به رهبری عربستان و نیز منصورهادی که مورد حمایت سعودی ها است٬ موضع گیری کرده است.

این موضع آمریکا که بدون مناسبت قابل ذکری اعلام شده است از نظر بسیاری ضربه بر فرق سر عربستان است که همچنان چتر حمایتی خود را بر سر عبد ربه منصور هادی گسترده است.

همچنین اعلام موضع واشنتگتن به مثابه پیامی مبنی بر لزوم امتیازدهی های گسترده در گفت وگوهای صلح و خودداری از سرسختی در طرح درخواست اجرای قطعنامه 2216 است به ویژه اینکه واشنگتن پیش از این نیز با قرار دادن نام استاندار  البیضاء و یکی از  رهبران قبیله ای که علیه انصار الله می جنگیدند، در فهرست افراد حامی تروریسم، گامی در راستای اعمال فلشار علیه هادی برداشته بود.

در این میان حامیان عبدربه منصور هادی، آمریکا و متحدان غربی آن را به حمایت از انصار الله در مذاکرات صلح متهم کرده و حتی با صراحت سفیر اتحادیه اروپا را شبیه فردی دانستند که مانند مشاور انصارالله عمل می کند در نتیجه ریاض که از سوی رسانه های غربی به عنوان مسئول رواج افکار افراطی متهم است، این پیام ها را متوجه شده و به سرعت به فکر توافق محرمانه با انصارالله برای توقف درگیری ها در طول نوار مرزی برامد .

در این میان در حالی که نشانه های حل و فصل بحران یمن کاملا نمود یافته است، جامعه جهانی نیازمند یک انگیزه دیگری بود تا با استفاده از آن پایان جنگ در یمن را تثبیت کند در این شرایط به نظر می رسد موضع گیری آمریکا در قبال انصارالله در زمانی مناسب اتخاذ شده است به ویژه اینکه پس از دیدارهای متعدد سفیران کشورهای بزرگ با نمایندگان دولت یمن اعلام شده است و جالب اینکه هدف از این دیدارها تشویق به تشکیل دولت انتقالی و ایجاد محدودیت برای عبد ربه منصور هادی  و نیز تاکید بر لزوم آوری گروههای مسلح در یمن بود.

ضربه‌ای از طرف سازمان ملل

از سوی دیگر تصمیم دبیر کل سازمان ملل متحد مبنی بر درج نام ائتلاف حمله به یمن به رهبری عربستان در فهرست سیاه گروه‌هایی که حقوق کودکان را نقض کردند و نیز مسئول دانستن ائتلاف علیه یمن در کشتار بیش از 60  درصد کودکانی که در جریان حملات ائتلاف جان خود را از دست دادند،  ضربه دیگری بر سر عربستان سعودی وارد کرده است آن هم در حالی که عربستان از سوی سازمان عفو بین الملل و هیومن رایتس و سایر سازمان های مشابه بارها به استفاده از بمب های خوشه ای و حمله به بیمارستان ها متهم شده است.

نکته قابل ملاحظه اینکه واشنگتن که معمولا روی مسائل متناقض مانور می دهد، با وجود این موضع گیری دوستانه در قبال انصار الله اما همچنان به حمایت از عربستان در جنگ علیه این جنبش ادامه می دهد اما در عین حال به همراه بسیار ی از متحدان خود بر این باور است که انصارالله یک قدرت سیاسی تاثیرگذار در بحران یمن است که می تواند توازن سیاسی را در این کشور برقرار کند.

عربستان با تشکیل ائتلاف متشکل از چند کشور عربی منطقه و نیز با مشارکت آمریکا ٬ از ششم فروردین سال گذشته حملات گسترده ای را علیه یمن آغاز کرد تا عبد ربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *