جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲

هشدار "گرداب" به برخی از مروجان فساد در اینستاگرام+اسامی

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۱
کد مطلب: 495140
مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری، به تعدای از استودیوهای عکاسی که نقش موثری در چرخه مجرمانه مدلینگ ایفا می کنند، تذکر جدی داد
هشدار "گرداب" به برخی از مروجان فساد در اینستاگرام+اسامی
به گزارش جهان به نقل از گرداب، مرکز بررسی جرایم سازمان یافته سایبری، به تعدای از استودیوهای عکاسی که نقش موثری در چرخه مجرمانه مدلینگ ایفا می کنند، تذکر جدی داد. این  مرکز در این تذکر، با یادآوری مواد 742 و 743 قانون مجازات اسلامی، تاکید کرده است که تداوم روند اقدامات این افراد موجب برخورد شدید قانونی خواهد شد.

به نظر می رسد بخشی از افراد حاضر در این چرخه به دلیل عدم آگاهی از قوانین، مغفول جریانات خاص قرار گرفته‌اند و لذا  اطلاع رسانی و آگاه سازی در این زمینه، اثرات مثبتی بر جای خواهد گذاشت. نکته ای که در هر دو مرحله اجرا و رسانه ای شدن پروژه عنکبوت 2 خود را نشان داد. در مرحله اجرا تذکر به تعدادی از فعالان چرخه مدلینگ، منجر به توقف فعالیت های آنان شد و در مرحله رسانه ای شدن نیز تعدادی از این افراد، فعالیت های خود را به صورت داوطلبانه متوقف کردند.



لازم به ذکر است در ماده 742 قانون مجازات اسلامی آمده است:

« هركس به وسيله سامانه‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي يا حاملهاي داده محتويات مستهجن را منتشر، توزيع يا معامله كند يا به قصد تجارت يا افساد توليد يا ذخيره يا نگهداري كند، به حبس از نود و يك روز تا دو سال يا جزاي نقدي از پنج ميليون (5.000.000) ريال تا چهل ميليون (40.000.000) ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد.»

قانون گذار در تبصره 3 از این ماده آورده است:

«چنانچه مرتكب اعمال مذكور در اين ماده را حرفة خود قرار داده باشد يا به طور سازمان يافته مرتكب شود چنانچه مفسد في‌الارض شناخته نشود، به حداكثر هر دو مجازات مقرر در اين ماده محكوم خواهد شد.»

همچنین ماده 743 قانون مجازات اسلامی نیز به قرار زیر است:

«هركس از طريق سامانه‌هاي رايانه‌اي يا مخابراتي يا حامل‌هاي داده مرتكب اعمال زير شود، به ترتيب زير مجازات خواهد شد:

الف) چنانچه به منظور دستيابي افراد به محتويات مستهجن، آنها را تحريك، ترغيب، تهديد يا تطميع كند يا فريب دهد يا شيوه دستيابي به آنها را تسهيل نموده يا آموزش دهد، به حبس از نود و يك روز تا يك سال يا جزاي نقدي از پنج ميليون (5.000.000) ريال تا بيست ميليون (20.000.000) ريال يا هر دو مجازات محكوم خواهد شد. ارتكاب اين اعمال در خصوص محتويات مبتذل موجب جزاي نقدي از دو ميليون (2.000.000) ريال تا پنج ميليون (5.000.000) ريال است.

ب) چنانچه افراد را به ارتكاب جرائم منافي عفت يا استعمال مواد مخدر يا روان‌گردان يا خودكشي يا انحرافات جنسي يا اعمال خشونت‌آميز تحريك يا ترغيب يا تهديد يا دعوت كرده يا فريب دهد يا شيوه ارتكاب يا استعمال آنها را تسهيل كند يا آموزش دهد، به حبس از نود و يك روز تا يك سال يا جزاي نقدي از پنج ميليون (5.000.000) ريال تا بيست ميليون (20.000.000) ريال يا هر دو مجازات محكوم مي‌شود.»

در پایان ذکر این دو  نکته نیز ضروری است :
 1) تذکرهای سایبری مرکز بررسی جرایم سازمان یافته به افراد متخلف، از طریق سایت گرداب اطلاع رسانی می شود
 2)هرگونه سواستفاده از عنوان این مرکز، منجر به پیگیری قضایی خواهد شد.

شما می توانید موارد مشکوک را از طریق سامانه تعاملی گرداب (my.gerdab.ir) گزارش دهید.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *