کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

لاریجانی رکورد هاشمی را زد

12 خرداد 1395 ساعت 13:26

هاشمی رفسنجانی که رئیس‌جمهور شد، در ۲۴ مرداد ۶۸ در نطق خداحافظی‌اش از مجلس گفت احساس یک تبعیدی را دارد چون از جایی که مأنوس است بدون احساس مثبت می‌رود.


به گزارش جهان به نقل از تاریخ ایرانی، در مجلس چهارم تنها گزینه ریاست ناطق نوری بود که ۲۰۳ رأی از ۲۴۰ رأی نمایندگان را گرفت و شد رئیس موقت.

در مجلس پنجم از ۲۴۱ کاغذی که به گلدان‌ها انداختند، روی ۱۳۲ برگه نوشته شده بود ناطق نوری و روی ۱۰۵ برگه عبدالله نوری.

مهدی کروبی رئیس سه ‌ساله مجلس سوم، با ۱۸۶ رأی موافق از جمع ۲۵۱ رأی نمایندگان حاضر در جلسه رئیس مجلس ششم شد. نکته قابل توجه تعداد بالای آرای سفید یا باطله در انتخاب رئیس مجلس بود: ۶۳ رأی.

در مجلس هفتم فقط حدادعادل نامزد کسب ریاست دائمی مجلس بود که از ۲۵۹ رأی مأخوذه، ۲۲۶ رأی گرفت؛ تعداد آرای سفید ۳۲ عدد و باطله یک رأی بود.

روز ۱۲ خرداد ۱۳۸۷ لاریجانی از ۲۵۹ رأی مأخوذه ۲۳۷ رأی را به خود اختصاص داد و رئیس دائمی مجلس هشتم شد که تا آخر دوره هشتم و نهم ادامه داشت.

از ۲۸۱ رأی ریخته شده به گلدان‌ها برای انتخاب رئیس موقت مجلس دهم، علی لاریجانی ۱۷۳ رأی کسب کرد و محمدرضا عارف ۱۰۳ رأی (با ۵ رأی سفید).

بنابراین لاریجانی به رکورد هاشمی رفسنجانی رسید که سه دوره پیاپی رئیس مجلس شد.

اگر امروز آرای عارف بیشتر می‌شد، لاریجانی به سرنوشت ناطق نوری دچار می‌شد که فقط دو دوره پیاپی رئیس مجلس بود و جایش را به یک اصلاح‌طلب (کروبی) داد.


کد مطلب: 495083

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/495083/لاریجانی-رکورد-هاشمی-زد

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com