سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰

آیت الله جنتی از نگاه پایگاه خبری غربی

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۹
کد مطلب: 495077
به نوشته المانیتور، پیروزی آیت‌الله جنتی در تصدی کرسی ریاست مجلس خبرگان در نتیجه اتحاد اصولگرایان و نبود چهره‌های شاخص میانه‌روها رقم خورد.
آیت الله جنتی از نگاه پایگاه خبری غربی
به گزارش  جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،  پایگاه اینترنتی المانیتور در گزارشی نوشت: «آیت‌الله علی جنتی» که در انتخابات مجلس خبرگان در آستانه حذف شدن قرار داشت، 24 مه (4 خرداد) موفق شد با کسب 51 رأی از 89 رأی موجود، کرسی ریاست این مجلس را از آن خود کند.
 
رقابت برای تصدی کرسی ریاست مجلس خبرگان میان آیت‌الله جنتی از حزب اصولگرا، «آیت‌الله ابراهیم امینی،» روحانی میانه‌رو، و «آیت‌الله محمود هاشمی شاهرودی،» دیگر عضو اصولگرای این مجلس، برگزار شد.

گفته می‌شد آیت‌الله شاهرودی به نمایندگی از «آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» که خود از انتخابات مذکور کناره‌گیری کرده بود، پا به این رقابت گذاشت.
 
 المانیتور در ادامه ادعا کرد: با توجه به این که ترکیب مجلس خبرگان پس از انتخابات 26 فوریه (7 اسفند 94) تغییر چندانی نکرد، آیت‌الله رفسنجانی می‌دانست که نامزدی‌اش در این انتخابات برای او هزینه خواهد داشت.

درست یک هفته پیش از انتخابات، او به طور علنی انصراف خود را اعلام کرد.

وی سال گذشته نیز در چنین رقابتی مغلوب «آیت‌الله محمد یزدی» شد.
 
به ادعای این گزارش، چند روز پس از اعلام نتایج انتخابات تعیین اعضای مجلس خبرگان، (آیت‌الله) رفسنجانی از (آیت‌‌الله) امینی خواست برای ریاست مجلس اقدام کند.

این روحانی 91 ساله در ابتدا از قبول پیشنهاد مذکور سرباز زد؛ اما به دنبال افزایش فشارها، تنها چند روز پیش از آغاز رقابت، نامزدی خود را اعلام کرد.
 
انتخاب (آیت‌الله) رفسنجانی آگاهانه بود. او می‌دانست که (آیت‌الله) امینی در میان اعضای خبرگان از احترام زیادی برخوردار است. از آن مهمتر همه طرفها در ایران او را قبول دارند.
 
در واقع روز قبل از انتخابات مذکور «آیت‌الله کاظم نورمفیدی،» روحانی میانه‌رو، به یک خبرگزاری داخلی در ایران گفت: احتمال کنار کشیدن همه نامزدها به نفع آیت‌الله امینی وجود دارد.

در روز انتخابات نیز «آیت‌الله فاضل گلپایگانی،» یکی دیگر از اعضای میانه‌روی مجلس خبرگان، گفت: احتمال می‌‌رود همه اعضا به آیت‌الله امینی رأی بدهند.

این اظهارنظرها نشان می‌دهد میانه‌روها تصور می‌کردند بار دیگر مدل (آیت‌الله) مشکینی تکرار خواهد شد.
 
«آیت‌الله علی مشکینی» به مدت 24 سال ریاست این مجلس را برعهده داشت.

اصولگرایان و میانه‌روها در سه دوره ریاست او بر این مجلس، حتی یک بار نیز نامزد دیگری را برای تصدی مقام وی معرفی نکردند.

میانه‌روها اعتقاد داشتند (آیت‌الله) امینی که معاون (آیت‌الله) مشکینی بود، همه ویژگی‌ها و شرایط لازم برای کسب اکثریت آرا در انتخابات داخلی خبرگان را داراست. به ادعای المانیتور، اما این بار انسجام اصولگرایان، مانع پیروزی (آیت‌الله) امینی شد.
 
* ورود و انتخاب آیت‌الله جنتی
 
به رغم گمانه‌زنی‌ها در خصوص احتمال نامزدی (آیت‌الله) جنتی، «آیت‌الله حسین ابراهیمی» یک هفته پیش از انتخابات داخلی خبرگان از کنار کشیدن آیت‌الله جنتی خبر داد.

اما سپس مشخص شد وی نه تنها کناره‌گیری نکرده است، بلکه نامزدی بسیار مصمم است.
 
در واقع همه محاسبات میانه‌روها درست بود.

اما آن‌ها از مسئله اتحاد اصولگرایان در انتخابات مجلس خبرگان بی‌توجه گذر کردند.

تصدی کرسی ریاست اتفاقی یک شبه نبود؛ در واقع اصولگرایان از همان روز انتخابات 26 فوریه عزم خود را جزم کردند.

به علاوه این که ترکیب مجلس خبرگان نسبت به دوره قبل دچار تغییر شگرفی نشده بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *