جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

مجلس و سرگردانی رأی مستقل‌ها

چهارشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۲۷
کد مطلب: 495053
انتخاب هیأت رییسه مجلس دهم با تغییری که در نواب موقت و برخی از منشیان داشت، واجد چند برداشت و تحلیل است.
به گزارش جهان، صبح نو نوشت: اول؛ انتخاب آقای علی لاریجانی با 237 رأی که بالاترین رأی رییس مجلس شورای اسلامی تاکنون است از بلامنازع بودن موقعیت او در این میدان حکایت دارد.

دوم؛ در انتخاب رییس مجلس اما یک جابهجایی معنادار رخ داده است؛ اصلاحطلبان که پیش از این به صورت نصف و نیمه به آقای محمدرضا عارف ادای دین کرده بودند، اینک با سرازیر کردن رأی خود به سبد لاریجانی در عوض هر دو پست نایبرییسی را از آن خود کردند.

سوم؛ اگرچه رأی نواب رییس نسبت به تعداد رأی موقت آنان تغییر معناداری ندارد اما ریزش رأی محمد دهقان از 136 به 118رأی، معنادار است.

18 رأی کاستهشده از سبد نایبرییس دوم (موقت) به سبد رقیب حتی یک رأی نیفزوده است و این بدان معناست که لابیمنها فقط تلاش کردهاند از رأی دادن به محمد دهقان و در نتیجه وزن اصولگراها در مقابل رقیب بکاهند.

چهارم؛ تعداد قابل توجه نمایندگان مستقل در مجلس هم تعیینکننده است و عرصه فراخی است برای رایزنیهای دو جناح و شاید این طیف از نمایندگان رأیشان بیشتر در خدمت رییس مجلس باشد و نفعش به او برسد. تغییر و جابهجایی در ترکیب دبیران و ناظران حکایت از همین سیال بودن رأی مستقلها دارد گرچه در این ترکیب با نسبت 7 به 5 بازهم دست برتر با فراکسیون اکثریت مجلس است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *