جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

روستا را آب برد و مسئولان را خواب

دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۳
کد مطلب: 494579
در حالی که دولت همچنان نسبت به مشکلات تملک اراضی سد سیمره و لزوم تسریع در جابه‌جایی روستاییان بی‌توجه است، در روزهای اخیر آب یک مدرسه روستایی را که دانش‌آموزان در آن در حال تحصیل بودند، در بَر گرفت.
 به گزارش جهان به نقل از تسنیم، در اقدامی بی‌سابقه در دولت یازدهم شاهد انجام مرحله نهایی آبگیری یک سد مخزنی بزرگ و بهره برداری از آن با حضور معاون اول رئیس جمهور بدون تکمیل فرآیند تملک اراضی و جابه‌جایی روستاییانی که محل سکونت آنها در مخزن این سد قرار می‌گیرد، بودیم.

پروژه سد و نیروگاه سیمره با ظرفیت 2.8 میلیارد مترمکعبی ذخیره آب و ظرفیت تولید 480 مگاوات برق اسفندماه سال گذشته با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر نیرو به بهره برداری رسید.

این سد از نوع بتنی دوقوسی بوده و ارتفاعی 180متری دارد.

پیش از این برنامه ریزی شده بود تا در سال 92 این سد و نیروگاه آن به بهره برداری کامل برسد اما با دو نوبت تأخیر در آبگیری این سد که به‌گفته مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران یک نوبت به‌خاطر خشکسالی و کمبود آبهای سطحی در رودخانه سیمره و یک نوبت به‌خاطر درخواست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برای کاوش مخزن سد، دو سال بهره برداری از این پروژه به تأخیر افتاد.

این سد که آغاز مطالعات آن به سال 72 بازمی‌گردد اکنون در مدار بهره برداری است اما با وجود ذخیره 2 میلیارد مترمکعبی آب پشت این سد امکان استفاده کامل از ظرفیت مخزن آن وجود ندارد. علت این مسئله در تأخیر دولت برای خرید و تملک اراضی چند روستای بالادست مخزن این سد است.

مردم این چند روستا حاضر به تخلیه روستاهای خود نشده و اعلام کرده‌اند تا دولت پول خرید اراضی و املاک آنها را پرداخت نکند حاضر به تخلیه روستا نیستند.

آب در برخی نقاط این روستاها بالا آمده و بهره برداران سد سمیره به‌منظور جلوگیری از زیرآب رفتن خانه‌هایی که هنوز مردم در آنها سکونت دارند، دریچه‌های سد را به‌صورت 24ساعته باز گذاشته‌اند تا آب که بخشی از این روستاها را فراگرفته بیش از این بالا نیاید.

پیگیری‌های خبرنگار تسنیم حاکی از این است که حتی تردد روستاییان برای رفتن فرزندانشان به مدارس و رفتن به مزارع از نقاطی صورت می‌گیرد که کاملاً در مخزن سد قرار دارد و گاهی تا نیمه بدن مردم در آب قرار می‌گیرد؛ با وجود این، مردم حاضر به تخلیه محل زندگی خود بدون دریافت وجه نقد نیستند.

در حالی که دولت همچنان نسبت به مشکلات تملک اراضی و لزوم تسریع در جابه‌جایی روستاییان بی‌توجه است، در روزهای اخیر آب یک مدرسه روستایی را که دانش آموزان در آن در حال تحصیل بودند، در بَر گرفت و مسئولان امداد محلی چند دانش‌آموز را که موفق به خروج به‌موقع از کلاس‌های خود نشده بودند در حالی که با گرفتن پایه نیمکتها خود را از شناور شدن در آب و رفتن به قسمت‌های عمیق مخزن سد در امان نگه داشته بودند، نجات دادند.

پیگیری خبرنگار تسنیم از وزارت نیرو و شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران حاکی از این است که هیچ ردیف بودجه‌ای برای تملک اراضی چند روستای باقی‌مانده در مخزن سد سیمره از سوی دولت دیده نشده است و همه منتظر تخصیص اعتبار برای تکمیل فرآیند تملک اراضی پروژه سد و نیروگاه سیمره هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *