جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۴

همه تحلیل‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب غلط از آب درآمد+تصاویر

چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۳
کد مطلب: 493405
رسانه‌های اصلاح‌طلب تلاش کردند انتخابات خبرگان را به عرصه رقابت‌های جناحی تبدیل کنند و تحلیل‌های زیادی را درباره ریاست خبرگان مطرح کردند که هیچ‌کدام از آنها درست از آب درنیامد.
همه تحلیل‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب غلط از آب درآمد+تصاویر
به گزارش جهان، طی روزهای گذشته رسانه‌های اصلاح‌طلب تلاش زیادی کردند تا با جنجال‌های رسانه‌ای انتخابات خبرگان را به عرصه رقابت‌ّهای جناحی تبدیل کنند و تحلیل‌های زیادی را دربارة ریاست خبرگان مطرح کردند که هیچ‌کدام از آنها درست از آب درنیامد.

نزدیک‌ترین مشی فکری به هاشمی رفسنجانی شکست خورد

روزنامه آرمان امروز در مطلبی با عنوان «آيت‌الله اميني بر صندلی ریاست خبرگان؟» و با رو تیتر «نزديكترين مشي فكري به آیت الله هاشمي می‌آید» از سوابق آیت الله امنیتی گفت و نوشت: او از نزديكترين شخصيت‌ها از نظر اعتدال و مشي سياسي به آيت‌ا... هاشمي است. این روزنامه در ادامه از علاقه هاشمی به آیت الله امینی می‌گوید و می‌نویسد: آيت‌ا...‌هاشمي از جمله شخصيت‌هايي است كه براي حضور آيت‌ا... اميني در انتخابات رياست مجلس خبرگان علاقه زيادي داشت و به نظر مي‌رسد با او در اين باره صحبت‌هاي زيادي داشته است.

اکثریت روزنامه اعتماد که هیچ‌گاه محقق نشد

روزنامه اعتماد در در مطلبی با عنوان «رقابت دو آیت الله» نوشت: ابراهیم امینی از سوی لیست «خبرگان مردم» کاندیدای ریاست خبرگان پنجم شد و احمد جنتی نیز از سوی روحانیون اصولگرا، کاندیدای این سمت شد.

اعتماد سپس با هیاهوی رسانه‌ای از اکثریتی گفت که هیچ‌گاه محقق نشد و نوشت: مهم‌ترين خبر در روزهاي گذشته مربوط به كنار كشيدن احتمالي آيت‌الله هاشمي‌رفسنجاني و اجماع اكثريت منتخبان خبرگان رهبري بر چهره‌اي مرضي‌الطرفين بود.

روزنامه اعتماد به معرفی گزینه مرضی‌الطرفین خود پرداخت و نوشت: جريان نزديك به هاشمی رفسنجانی اكنون روي به چهره‌هاي مرضي‌الطرفيني چون آيت‌الله اميني آورده‌اند كه از يك سو قرابت بيشتري با هاشمي‌رفسنجاني دارد و از سوي ديگر مي‌تواند قسمتي از راي گرايش‌هاي زاويه‌دار با او را نيز به سمت خود جلب كند.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000493/nf00493405-3.jpg
مدل هاشمی-مشکینی روزنامه شرق که محقق نشد

روزنامه شرق نیز در گزارشی با تیتر «محتمل‌ترین گزینه ریاست خبرگان»، گمانه‌هایی دربارة انتخاب آیت الله امینی به ریاست خبرگان را مطرح کرد.

این روزنامه درباره وزانت آیت الله امینی می‌نویسد: شرایط سنی و سابقه حضور در خبرگان ممکن است برای دیگر نامزدهای احتمالی محذوراتی را برای نامزدی به وجود بیاورد. مشابه آنچه در زمان حیات مرحوم آیت‌الله مشکینی، ریاست دوره‌های اول تا سوم عمل شد؛ یعنی مرحوم مشکینی آن‌قدر وزانت داشته که گزینه دیگری در برابر او برای ریاست اعلام آمادگی نمی‌کرده است. یا اگر بخواهیم کمی نزدیک‌تر را بررسی كنيم، مشابه آنچه در جریان انتخاب مرحوم آیت‌الله مهدوی‌کنی رخ داد؛ وقتی که نامزدی او برای ریاست خبرگان در سال ٨٩ قطعی شد، هاشمی از ریاست کنار گرفت.
وقتی همه تحلیل‌های رسانه‌های اصلاح‌طلب غلط از آب درآمد


 
اما جالب‌ترین قسمت تحلیل شرق مربوط به مطرح کردن مدل هاشمی-مشکینی از سوی این روزنامه است که این تحلیل غیرواقعی و عجیب هم شکست خورد. تحلیل‌گر این روزنامه می‌نویسد: تا این لحظه، شانس آیت‌الله امینی از سایر گزینه‌ها بیشتر است. پیش‌تر از آیت‌الله امامی‌کاشانی هم نام برده شده بود، به‌عنوان گزینه‌‌اي که می‌تواند نماینده جریان اعتدالی باشد؛ اما شرایط آیت‌الله امینی امکان هر إن قلتی درباره ریاست دیگر گزینه‌ها را تقریبا منتفی می‌کند. به این ترتیب، چنانچه هاشمی‌رفسنجانی هم نامزد ریاست نشود که تا این لحظه تصمیمش بر نامزدی نبوده است، امکان نامزدی او برای کرسی نایب‌رئیسی وجود دارد، مشابه آنچه زمان حیات آیت‌الله مشکینی رخ داده بود.

روزنامه شرق در گزارشی که روز سوم خرداد منتشر کرده بود به این موضوع پرداخته بود. در بخشی از این گزارش آمده است: آیت‌الله هاشم‌زاده‌هریسی هم گفته بود که نظر هاشمی‌رفسنجانی به ورود آیت‌الله امینی به عرصه رقابت است؛ بنابراین به نظر می‌رسید که تا قبل از روز چهارم خرداد رقابت بین نماینده آیت‌الله هاشمی و احتمالا آیت‌الله احمد جنتی باشد.


شرق در ادامه با مطرح کردن گزینه‌های احتمالی، تحلیل خود را این‌گونه مطرح کرد: خبرگان پنجم، چهارم خرداد تشکیل می‌شود، بدون حضور آیت‌الله محمد یزدی. هاشمی رفسنجانی اعلام کرده است که فعلا نمی‌خواهد گزینه ریاست مجلس باشد. در نامزدشدن جنتی هم هنوز تردید وجود دارد. اگر این دو نفر آخرین لحظه بنای حضور در رقابت‌ها را نداشته باشند، پرواضح است که رقابت بین نماینده‌های طرفین خواهد بود. از این‌سو، گزینه‌های احتمالی ابراهیم امینی و امامی‌کاشانی هستند و از آن‌سو، محمد مؤمن. درباره موحدی‌کرمانی به دلیل حضور در هر دو فهرست تا به اینجا نمی‌توان قضاوتی کرد، هرچند رأی‌آوردن او به‌دلیل قرارگرفتن نامش در فهرست خبرگان مردم بود. او دبیرکل جامعه روحانیت مبارز است که تعلق خاطر به جامعه مدرسین و رئیس و اعضای آن دارد.از دیگر گزینه‌ها که می‌توانند نمایندگی آیت‌الله جنتی را داشته باشند، می‌توان به محمد مؤمن اشاره کرد. مهم‌ترین گزینه محتمل نیز هاشمی‌شاهرودی است؛ گزینه در سایه همه رقابت‌های مربوط به ریاست خبرگان که نامی از او تا به این لحظه به چشم نخورده است.

https://cdn.jahannews.com/images/docs/files/000493/nf00493405-1.jpg
منبع: مشرق
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *