جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۵
۳
محمد کاظم انبارلویی در گفت و گو با "جهان‌نیوز" مطرح کرد:

مگر اصلاح طلبان مدعی پیروزی در انتخابات نبودند؟ پس چرا به دنبال رایزنی با لاریجانی‌اند؟!

سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۴۶
کد مطلب: 493171
مدیریت مجلس مسئله شوخی برداری نیست. کسی که رئیس مجلس می شود نباید تصمیمات نسنجیده بگیرد و یا بدون دقت نظر بر روی کرسی ریاست قرار بگیرد.
مگر اصلاح طلبان مدعی پیروزی در انتخابات نبودند؟ پس چرا به دنبال رایزنی با لاریجانی‌اند؟!
گروه سیاست جهان نيوز: هر لحظه که می گذرد یک گام به سوی افتتاح مجلس دهم، نزدیک تر می شویم و همین مسئله موجب شده تا طیف اصولگرا و اصلاح طلب دست از کلی‌گویی‌ در رابطه با ریاست مجلس دهم بردارند و به بیان وقایع به شکل دقیق و حساب شده بپردازند، حال عارف و لاریجانی هریک از سوی جریانی که به آن وابسته هستند، مورد حمایت قرار گرفته اند و هریک از جریانات سیاسی مدعی هستند که کاندید مورد حمایت و وابسته به جریان آنها شانس پیروزی دارد و می تواند کرسی ریاست مجلس دهم را از آن خود کند.

البته شنیده ها از در اکثریت بودن آرا لاریجانی حکایت دارد و شاید عارف نتواند به این زودی ها از سد رییس مجلس هشتم و نهم بگذرد.

در همین ارتباط «محمد کاظم انبارلویی» فعال سیاسی، پیرامون انتخابات هیئت رئیسه مجلس دهم و اینکه برد با چه جناحی است، با ما به بحث و گفتگو پرداخته است، اکنون این مصاحبه تفضیلی را پیش رو دارید.

در ابتدا بفرمایید که پیش‌بینی‌ شما از رقابت لاریجانی و عارف برای تکیه بر ریاست مجلس دهم چیست؟ فکر می کنید کدام یک بتوانند در این عرصه آرای بیشتری کسب کنند؟

صد البته که تشکیل هیئت رئیسه مجلس یک فرآیندی دارد و تابع رای نمایندگان است، بی شک اگر اصلاح طلبان، اکثریت را داشته باشند، می توانند در این مسئله یعنی ریاست مجلس نقش تعیین کننده ای را ایفا کنند ولی مسئله این است که باید اکثریت را در اختیار داشته باشند تا بتوانند در این قضیه آن طور که تمایل دارند، عمل کنند. در رقابت میان لاریجانی و عارف آن کسی برنده است که اکثریت را دارد. ولی فکر نمی کنم ریاست دهمین دوره مجلس هم به کسی جز لاریجانی برسد.

حال با این تفاسیر عارف و لاریجانی رای چه کسانی را دارند؟

براساس آخرین برآوردهای صورت گرفته لاریجانی توانسته اکثریت مجلس را در اختیار بگیرد و از طرفی نباید فراموش کنیم که بسیاری از مستقلین هم رایشان، لاریجانی است و عارف هم از سوی اصلاح طلبان مورد حمایت قرار گرفته اما مسئله این است که آنها در اکثریت نیستند و شانس کمتری دارند.

 اگرچه این روزها خبرهایی در خصوص نظر مثبت شورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاحات و اجماع جریان اصلاحات و اعتدال‌گرایان به منظور ریاست عارف به گوش می رسد اما بنده قدری در این قضیه تردید دارم که بازهم عارف در اکثریت باشد و بتواند از سد لاریجانی بگذرد.

آیا مسئله حمایت دولت از ریاست لاریجانی در مجلس دهم صحت دارد؟ و چرا دولت به دنبال حمایت از لاریجانی است؟

این مسئله را نمی توان تأیید یا رد کرد. بالاخره لاریجانی، برای دولت یازدهم خوب بوده و عارف هم از طیف اصلاح طلبان است و می تواند به نفع دولت روحانی باشد. در مجموع باید منتظر بود و دید چه پیش خواهد آمد. نمی توان بر مبنای سخنان برخی در دولت یازدهم، این موضع گیری را داشت که دولت به حمایت از لاریجانی پرداخته است.

آیت الله هاشمی و رئیس دولت اصلاحات چقدر تأکید دارند که عارف رئیس مجلس شود؟

خوب طبعا این دو نفر از بزرگان اصلاحات هستند و تمایل دارند که عارف ریاست مجلس دهم را برعهده بگیرد اما بنده گمان می کنم که باید ایشان این شانس را داشته باشد تا بتواند رییس مجلس شود، در غیر این صورت در سایه این حمایت ها اتفاقی برای جبهه اصلاح طلبان نمی افتد و طبعا نمی توان انتظار معجزه را داشت. باید واقع بین بود، بی تردید برمبنای امیال و آرزوها نمی توان در عرصه سیاست عمل کرد.

عده ای معتقدند، اصلاح طلبان به خوبی می دانند که اکثریت مجلس در دست اصولگرایان است و عارف شانسی برای ریاست مجلس ندارد بنابراین هیچ چاره ای ندارند، جز اینکه تن به ریاست لاریجانی داده و در سطح یک فراکسیون به کار خود ادامه دهند، شما چه فکر می کنید؟

بله این احتمال وجود دارد اما این مسئله از آن دست مسائلی است که تا دقیقه 90 باید صبر کرد و دید واقعا چه می شود. اکنون علیرغم تمام گمانه زنی ها و اتفاقاتی که می افتد در نهایت باید منتظر ماند و چشم به انتخابات هیئت رئیسه دوخت.

آیا می توان این فرضیه را هم پذیرفت که بخشی از اصلاح طلبان به ریاست عارف اعتماد ندارند؟

ببینید پر واضح است که مدیریت مجلس یک مدیر حساس و کلیدی است و کسی که رئیس مجلس می شود باید بتواند بر امور مدیریت کند، بنابراین عارف باتوجه به مدیریت هایی که داشته بعید است، بتواند چنین وظیفه ای را برعهده بگیرد. از طرف دیگر باید توجه داشته باشیم که مدیریت مجلس مسئله شوخی برداری نیست. کسی که رئیس مجلس می شود نباید تصمیمات نسنجیده بگیرد و یا بدون دقت نظر بر روی کرسی ریاست قرار بگیرد.

 به همین دلیل است که بخشی از اصلاح طلبان نمی توانند به ریاست عارف اعتماد داشته باشند اما خوب در این میان یکسری مطالبات از سوی اصلاح طلبان وجود دارد که تنها در صورت ریاست یک اصلاح طلب بر مجلس می توان به آن دست یافت.  

نبض اداره مجلس در دست لاریجانی است

به طور کلی ریاست عارف و یا لاریجانی چه مزایایی برای مجلس دهم دارد؟ اصلا به طور کلی چه فرقی دارد که عارف، رییس مجلس شود یا لاریجانی؟

ببینید مقایسه لاریجانی و عارف مثل مقایسه منتظری و بهشتی است. من خاطرم هست که در مجلس خبرگان رهبری، منتظری رای قاطع داشت و می توانست به راحتی بر روی کرسی ریاست قرار بگیرد اما هنگام اداره مجلس خود را کنار کشید و بهشتی مجلس را اداره کرد چون هنر اداره مجلس را نداشت پس این وضعیت را ما می توانیم به عارف و لاریجانی تعمیم بدهیم.

 قطعا لاریجانی قدرت مدیریتی بالایی دارد و با تجاربی که در این سالها کسب کرده می تواند بازوی توانمند و وزنه سنگینی برای ریاست مجلس دهم باشد. البته بنده معتقدم که عارف برخلاف منتظری، اکثریت را هم در اختیار ندارد. اما از همه این مسائل که بگذریم بازهم تجربه در این حوزه حرف اول را می زند. نبض مجلس و اداره آن در دست لاریجانی است، او در این سالها با جو پارلمان آشنا شده و می داند که چگونه عمل کند.

همچنین از قدیم هم گفته اند و می گویند که کار را باید به کاردان سپرد این جمله نشان می دهد که چه قدر میان عارف و لاریجانی در ریاست مجلس تفاوت وجود داشته و رییس بودن لاریجانی چه مزیت های بی شماری دارد.

آیا به اعتقاد شما برنده نهایی و واقعی انتخابات 7 اسفند ماه بعد از برگزاری انتخابات هیئت رئیسه مجلس مشخص می شود؟

بله بعد از انتخابات هیت رئیسه به معنای واقعی کلمه مشخص می شود که آیا اصلاح طلبان اکثریت را داشته اند یا اصولگرایان که البته شواهد نشانگر این است که اصولگرایان، اکثریت مجلس دهم را در اختیار دارند و می توانند تصمیم های اثرگذاری بگیرند.

با توجه به شرایط موجود فکر می کنید عارف به نفع لاریجانی کنار بکشد و انصراف دهد؟

باتوجه به آنچه شاهد آن هستیم، فکر می کنم عارف تمایل دارد تا با لاریجانی رایزنی انجام دهد و در قبال کنار کشیدنش از حوزه ریاست، یکسری امتیازات را بگیرد اما در نهایت باید دید چه پیش می آید. اما اگر قضیه این طور پیش برود باید از عارف و اصلاح طلبان پرسید که مگر شما نمی گفتید اکثریت را در اختیار دارید؟ پس چرا حالا وارد رایزنی و چانه زنی شده اید و برای کسب امتیاز به آب و آتش می زنید؟

کسی که اکثریت را در اختیار دارد به راحتی کنار نمی کشد و اینقدر هم نگران نیست. بنده فکر می کنم اصلاح طلبان تا حدود زیادی در انتخابات مجلس دهم، فضا سازی کردند و اینگونه وانمود کردند که اکثریت مجلس دهم اصلاح طلب هستند ولی اکنون هرچه بیشتر به افتتاح مجلس دهم نزدیک می شویم دست اصلاح طلبان بیش از گذشته برای همه رو می شود. آنها می ترسند انتخابات هیئت رئیسه برگزار شود و همه متوجه شوند که دست اصلاح طلبان خالی بوده و در واقع در طول این مدت تنها به ترفند و حیله گری پرداخته اند.

هرچند که اگر این اتفاق نیفتد و عارف به نفع لاریجانی کنار هم نکشد بازهم در اصل قضیه تفاوتی ایجاد نمی کند چون همان طور که پیش از این به آن اشاره کردم، لاریجانی آرای اکثریت را دارد و به نوعی برگ برنده در دست اوست. کسی که برگ برنده را در دست دارد از چیزی هراس ندارد.

در این زمینه یک احتمال دیگر هم وجود دارد و آن اینکه ممکن است، عارف علیرغم اصرارهای اصلاح طلبان حاضر به انصراف نشود و به نفع لاریجانی کنار نرود. شاید او دیگر نخواهد مرد انصراف باشد و بخواهد تا آخرین لحظه شانس خود را امتحان کند. البته این احتمال قدری ضعیف و بعید است ولی می توانیم این مسئله را هم جزو احتمال ها قرار دهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
احسنت بر این خط و مشی
Iran, Islamic Republic of
اصلاح طلبان بازنده بودند در واقع
برای اینکه لاریجانی صفش را از شما ها جدا کرد