چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۰
۳
دردسرهاي فرزند 55 ساله

نظرات اصلاح‌طلبان در خصوص ديدار اخير فائزه هاشمي با عضو ارشد بهائيت

سه شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۴۵
کد مطلب: 493152
در سوي ديگر طيف اصلاح‌طلبان، بودند چهره‎‎هايي که با صراحت تمام از اين اقدام اخير فائزه هاشمي انتقاد کردند. هرچند باز هم بسياري از آنان حاضر به مصاحبه تفصيلي در اين‌باره نشدند و انتقاد خود را فقط و فقط در يک يا دو جمله نسبتا تند براي ما بيان کردند.
نظرات اصلاح‌طلبان در خصوص ديدار اخير فائزه هاشمي با عضو ارشد بهائيت
گروه سیاست جهان نيوزـ انتشار عکس و خبر ديدار فائزه هاشمي با يکي از سران بهائيت بهانه خوبي شد تا نظرات برخي از چهره‎‎هاي اصلاح‌طلب و خصوصا نزديکان به آيت‌الله هاشمي را در اين‌باره جويا شويم. امري که گذشته از سابقه و وجهه سياسي، ريشه‎اي ديني نيز بايد براي آن قائل شد. چه اينکه درست پس از همين ديدار و انتشار اخبار مربوط به آن بود که سخنگوي جامعه بهائيان در مصاحبه با بي‎بي‌سي فارسي ‎چنين گفت: «کم کم سد تعصب درباره بهائيان دارد شکسته مي‎شود. احترام به عقايد ديگران نشانه پيشرفت جامعه ايران است، مخصوصا از سوي کساني که متعلق به قشر مذهبي جامعه هستند».

واکنش به اين ديدار حتي در ميان چهره‎‎هاي مطرح اصلاح‎طلب نيز با مخالفت‎‎هاي ضمني و صريحي مواجه شد. برخي از چهره‎‎هاي اصلاح‎طلب مثل داريوش قنبري از پايه منکر اطلاع از چنين خبري شدند و در اين‌باره به پنجره ‎چنين گفتند: «اصلا از وجود چنين ديداري اطلاعي نداريم! خبرش به گوش ما نرسيده است!»

اما در سوي ديگر طيف اصلاح‌طلبان، بودند چهره‎‎هايي که با صراحت تمام از اين اقدام اخير فائزه هاشمي انتقاد کردند. هرچند باز هم بسياري از آنان حاضر به مصاحبه تفصيلي در اين‌باره نشدند و انتقاد خود را فقط و فقط در يک يا دو جمله نسبتا تند براي ما بيان کردند.

نجفقلي حبيبي در اين‌باره چنين اظهار کرد: «در اين‌باره از اظهار نظر خودداري مي‎کنم... خانم هاشمي بي‌خود کرده که به اين ديدار رفته! من ديگر در اين‌باره چه اظهار نظري داشته باشم؟!»

حبيبي در ادامه درباره واکنش آقاي هاشمي به اين اقدام فائزه هاشمي نيز گفت: «آقاي هاشمي بايد در اين‌باره اظهار نظر مي‎کرد، که خوشبختانه کرده است. من در اين‌باره مسئوليتي ندارم!»

وي در پايان صحبت‌هايش با پنجره در خصوص علت امتناع از مصاحبه درباره اين موضوع گفت: «دليل مصاحبه نکردن من فائزه هاشمي و اقدام او نيست. دليل خودداري من از اظهار نظر چيز ديگري است که در حال حاضر بررسي آن ممکن نيست».

در سوي ديگر اين ميدان به‎سراغ غلامعلي رجايي رفتيم. حمايت هميشگي رجايي از آيت‌الله در ميان سياسيون، امري زبانزد است. حتي در بسياري از موارد براي بحث و بررسي درباره عملکرد دولت‎‎هاي سازندگي يا شخص آيت‌الله هاشمي، از غلامعلي رجايي در جلسات دعوت مي‎شود.

اما اين بار رجايي از مصاحبه درباره ديدار اخير فائزه هاشمي خودداري کرد و به پنجره گفت: «ترجيح مي‎دهم در اين‌باره صحبتي نداشته باشم. من مشاور خانوادگي آقاي هاشمي و فرزندانش نيستم! وقتي خود فائزه از کارش عقب‌نشيني کرده و آقاي هاشمي نيز در اين‌باره موضع خوب و انتقادي اتخاذ کرده‎اند، صحبت‎‎هاي من در اين‌باره فايده‎اي نخواهد داشت!»

عبدالرضا هاشم‌زايي، يکي ديگر از چهره‎‎هاي اصلاح‎طلب و از اعضاي حزب کارگزاران سازندگي، در اين‌باره جواب روشني نداد. وي درباره ديدار اخير خانم هاشمي به‎عنوان يکي از اعضاي کارگزاران سازندگي با يک عضو ارشد بهائيت در کشور اين‎گونه اظهار کرد: «من اين خبر را نشنيده‎ام و نمي‎دانم ماجرا از چه قرار بوده است!»

وي پس از ارائه توضيحاتي درباره اين ديدار، چنين اظهار داشت: «من نمي‎دانم و بايد ببينم که کيفيت ديدار چه بوده و چون مسافرت بودم اصلا خبر را هم نشنيده‎ام. بايد ديد که خانم هاشمي و اين عضو بهائيت در کجا و به چه صورت با يکديگر آشنا شده‌‎اند».

سهيلا جلودارزاده از ديگر چهره‎‎هاي اصلاح‌طلبي بود که در اين‌باره حاضر به مصاحبه با پنجره نشد. جلودارزاده در پاسخ به سوال پنجره درباره ديدار اخير فائزه هاشمي اين‎گونه گفت: «من در اين‌باره مصاحبه نمي‎کنم چون در جريان نيستم».

وي در ادامه افزود: «تحليلي از اين ديدار ندارم و نظري هم ندارم. چون بايد در خصوص شخص ديگري صحبت کنم، به‎طور کلي بايد ببينم که چرا اين کار صورت گرفته و بهتر است در اين‌‎باره از خود خانم هاشمي سوال شود».

فاطمه راکعي از ديگر چهره‎‎هاي مهم اصلاح‎طلب بود که پس از شنيدن سوال پنجره و تحليل ‎گرايش سياسي ما، حاضر به مصاحبه با يک نشريه اصولگرا نشد!

راکعي در ادامه افزود که فقط با نشريات اصلاح‎طلب مصاحبه خواهد داشت!

از سوي ديگر پنجره به‎سراغ محسن کوهکن رفت که در اين‌باره به موضع‎گيري انتقادي و البته مختصري پرداخت. وي درباره اين ديدار و واکنش آيت‌الله هاشمي به اين اقدام فرزندشان اين‎گونه گفت: «ايشان و ديدارشان بي‎ارزش‎تر از آن است که ما بخواهيم درباره آن اظهار نظر کنيم!»

 در ميان چهره‎‎هاي منتقد اين ديدار، آيت‌الله بطحايي گلپايگاني، منتخب مجلس خبرگان رهبري از نخستين افرادي بود که به اين موضوع واکنش نشان داد. وي درباره اين ديدار و پيامد‎هايش گفت: «اين کار بي‎تعارف کار اشتباهي است. اين ديدار به‎عنوان دوستي، بعيد است چون اعضاي خانواده آقاي هاشمي مذهبي و روحاني هستند. يک خانواده مذهبي و روحاني که تز ضد‎بهائيت دارند نمي‎توانند با بهائيت کنار بيايند. اما اگر ايشان حتي به‎واسطه دلجويي نيز به ديدار اين فرد بهائي رفته باشد کار غلط و نادرستي است. «اتقوا من مواضع التهم!» اين اقدام لااقل تهمت‌آور است. چرا اين بانو بايد کاري کند تا به خانواده و آقاي هاشمي تهمت زده شود؟ اشتباهاتي که او متاسفانه مرتکب شده، به پدرش نيز لطمه وارد مي‌کند».

اين مصاحبه پيش از انتشار واکنش آيت‌الله هاشمي به اقدام فائزه هاشمي صورت گرفته و آيت‌الله بطحايي در پاسخ به سوالي درباره لزوم واکنش آقاي هاشمي چنين اظهار کرد: «قاعدتا آيت‎الله هاشمي رفسنجاني بايد در اين‌باره به دخترش تذکر دهد. در دين ما فرزند و اولاد مطرح نيست، اولويت دين ماست. اولويت پدر، مادر و فرزند در دين مطرح نيست. آيت‌الله هاشمي رفسنجاني حتما بايد به اين بانو تذکر دهد»
منبع: هفته نامه پنجره
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


علی
کاری به شناسنامه اش نداشته باشید شاید عقلش بچه گانه باشه
Iran, Islamic Republic of
55 سالشه؟؟!!!
Iran, Islamic Republic of
خجالت هم خوب چیزیه خانم هاشمی